Українська мова . 6 клас
Вітаю! Ви
на уроці української мови.
А цей урок присвячений темі написання складних
прикметників.
Та перш
ніж ми розглянемо нов тему, нагадаю вам, що в нашому курсі вже були
онлайн-уроки,
присвячені
загальним правилам написання складних слів та окремо складним іменникам.
Їх
повторення допоможе вам краще розібратися з написанням складних прикметників.
Складні
прикметники ми можемо писати разом та з дефісом. Якщо вони утворені від
залежних одне від одного слів і від одного слова до іншого
можна
поставити питання, ми пишемо їх разом. Якщо ж складні прикметники утворені від
рівноправних слів
та ми
можемо поставити між ними сполучник і, то пишемо їх із дефісом.
Щоб
правила написання складних прикметників запам’ятовувалися простіше, уявімо собі
потяг, у якому всього два вагони:
у першому
розташовуються складні прикметники, які ми пишемо разом, у другий ми умовно
«посадимо» ті слова, що потрібно писати з дефісом.
Наш потяг
прямує до станції «Написання складних прикметників», що є темою нашого уроку. Вперед!
Разом ми
пишемо прикметники, утворені від складних іменників, які, своєю чергою, теж
пишуться разом.
Наприклад,
лісостеп — лісостеповий, радіофізика — радіофізичний.
У вагон
до слів, які пишемо разом, «підсядуть» складні прикметники, утворені з іменника
та узгодженого з ним прикметника:
загальна
освіта — загальноосвітній, легка атлетика — легкоатлетичний.
З ними
поруч їхатимуть складні прикметники, що утворюють із основи дієслова і
залежного від нього іменника:
обробляти
дерево — деревообробний, любити волю — волелюбний.
Складні
прикметники, перша частина яких утворена від прислівника, хоч і не купили
квиток на наш потяг заздалегідь,
але так
само їхатимуть у вагоні зі словами, що ми пишемо разом.
Наприклад,
легкозаймистий, малочутливий або високооплачуваний, довгоочікуваний.
Складні
прикметники, першою частиною яких є числівник, до того ж написаний словом, як
завжди, шукатимуть вагон-ресторан.
А ми їх
тим часом напишемо разом, наприклад: десятиметровий, дводенний, сорокарічний.
У другий
вагон, де слова, що ми пишемо із дефісом, заздалегідь сіли прикметники,
утворені
від складних іменників, які так само пишуть із дефісом.
Наприклад,
від назви міста Івано-Франківськ — прикметник івано-франківський чи від
місцевості Пуща-Водиця — пуща-водицький.
Похідні
прикметники пишемо з малої літери, якщо вони не стають основою нової власної
назви,
наприклад,
Івано-Франківський національний медичний університет.
До них в
останню мить перед відправленням потяга застрибнули складні прикметники,
утворені від рівноправних слів (їх можна з'єднати сполучником і).
Назвімо
їх, щоб вони більше не спізнювалися, — музично-танцювальний, наприклад, чи
навчально-виховний.
Складні
прикметники, перша основа яких закінчується на -ико (-іко) шукали свої паспорти
на платформі.
На щастя,
знайшли, це, наприклад, слова: історико-культурний, лірико-епічний.
А складні прикметники, які означають відтінки кольорів або поєднання
кількох кольорів, знаєте що утнули?
Вирішили,
що квитків не мають і їхатимуть на даху!
Вмовити
їх було непросто, але вони все-таки їдуть у вагоні з прикметниками, що ми
пишемо з дефісом. Це слова: блакитно-синій, сліпучо-білий.
Як і
слова, що означають відтінки смаків: кисло-солодкий, гіркувато-солоний.
Лишень
кольорам жовтогарячому, червоногарячому та золотогарячому довелося пересісти у
перший вагон, до прикметників, що ми пишемо разом.
Запам’ятайте це.
Вони сіли
на місця складних прикметників, першою основою яких є числівник, записаний
цифрою.
Тому що
ці слова ми маємо писати з дефісом — 20-поверховий, 90-річний, 30-градусний.
Наготували
із собою бутербродів, якими пахло на увесь вагон, складні прикметники,
основи
яких називають промІжні сторони світу: південно-західний, північно-східний.
А складні
прикметники, що називають поняття з уточнювальним змістом (наприклад,
всесвітньо-історичний, літературно-художній),
сміливо
робили їм зауваження за це. Потяг їхав недовго до своєї станції, і от наш урок
уже добігає кінця.
Більше
прикладів написання складних прикметників ви знайдете у конспекті до уроку.
Не
забувайте, будь ласка, особисті речі у вагонах потягів та про тестові завдання
наприкінці кожного заняття.
І до
зустрічі у нових подорожах… тобто на уроках української мови!
Завдання 1
Як слід написати всі подані прикметники?
Лісо_степовий, півтора_кілограмовий, мало_чутливий, довго_очікуваний, дерево_обробний?
Завдання 2
У якому рядку всі прикметники потрібно писати з дефісом?
Завдання 3
Учням дали завдання виписати з тексту всі прикметники, які потрібно писати разом. Але щось пішло не так і у переліку слів з’явилося два прикметники, які потрібно писати з дефісами. Знайдіть їх
Первісно__общинний, слабко__натягнутий, сто__двадцяти__п’яти__річний, червоно__синьо__білий багато__гранний, музично__драматичний, газо__подібний, миро__любний, східно__європейський.
Завдання 4
Прочитайте строфу з вірша Ліни Костенко, розкрийте дужки, утворіть складний прикметник чоловічого роду і запишіть його (всі літери маленькі)
Не знав, не знав звіздар (гостра борода)...,
Що в антисвіті є антизірки,
Що у народах є антинароди,
Що у століттях є антивіки.
Завдання 5
Прочитайте речення з оповідання Григора Тютюнника «Перед грозою». Розкрийте дужки, запишіть складні прикметники (усі літери маленькі)
Заходило сонце, мінялося барвами небо: то (жовто__гарячими) ..., то густо-червоними, то просинюватими, доки не загускло у німій вечоровій прозелені.
Немає коментарів:
Дописати коментар