Сторінки

Цікаво знати

Сторінки

неділя, 7 квітня 2024 р.

Урок творчості. Створення постерів, виконання інтерактивних вправ тощо про складні випадки написання прикметників ( 08.04.2024)


























Українська мова . 6 клас

Вітаю! Ви на уроці української мови.

А цей урок присвячений темі написання складних прикметників.

Та перш ніж ми розглянемо нов тему, нагадаю вам, що в нашому курсі вже були онлайн-уроки,

присвячені загальним правилам написання складних слів та окремо складним іменникам.

Їх повторення допоможе вам краще розібратися з написанням складних прикметників.

Складні прикметники ми можемо писати разом та з дефісом. Якщо вони утворені від залежних одне від одного слів і від одного слова до іншого

можна поставити питання, ми пишемо їх разом. Якщо ж складні прикметники утворені від рівноправних слів

та ми можемо поставити між ними сполучник і, то пишемо їх із дефісом.

Щоб правила написання складних прикметників запам’ятовувалися простіше, уявімо собі потяг, у якому всього два вагони:

у першому розташовуються складні прикметники, які ми пишемо разом, у другий ми умовно «посадимо» ті слова, що потрібно писати з дефісом.

Наш потяг прямує до станції «Написання складних прикметників», що є темою нашого уроку. Вперед!

Разом ми пишемо прикметники, утворені від складних іменників, які, своєю чергою, теж пишуться разом.

Наприклад, лісостеп — лісостеповий, радіофізика — радіофізичний.

У вагон до слів, які пишемо разом, «підсядуть» складні прикметники, утворені з іменника та узгодженого з ним прикметника:

загальна освіта — загальноосвітній, легка атлетика — легкоатлетичний.

З ними поруч їхатимуть складні прикметники, що утворюють із основи дієслова і залежного від нього іменника:

обробляти дерево — деревообробний, любити волю — волелюбний.

Складні прикметники, перша частина яких утворена від прислівника, хоч і не купили квиток на наш потяг заздалегідь,

але так само їхатимуть у вагоні зі словами, що ми пишемо разом.

Наприклад, легкозаймистий, малочутливий або високооплачуваний, довгоочікуваний.

Складні прикметники, першою частиною яких є числівник, до того ж написаний словом, як завжди, шукатимуть вагон-ресторан.

А ми їх тим часом напишемо разом, наприклад: десятиметровий, дводенний, сорокарічний.

У другий вагон, де слова, що ми пишемо із дефісом, заздалегідь сіли прикметники,

утворені від складних іменників, які так само пишуть із дефісом.

Наприклад, від назви міста Івано-Франківськ — прикметник івано-франківський чи від місцевості Пуща-Водиця — пуща-водицький.

Похідні прикметники пишемо з малої літери, якщо вони не стають основою нової власної назви,

наприклад, Івано-Франківський національний медичний університет.

До них в останню мить перед відправленням потяга застрибнули складні прикметники, утворені від рівноправних слів (їх можна з'єднати сполучником і).

Назвімо їх, щоб вони більше не спізнювалися, — музично-танцювальний, наприклад, чи навчально-виховний.

Складні прикметники, перша основа яких закінчується на -ико (-іко) шукали свої паспорти на платформі.

На щастя, знайшли, це, наприклад, слова: історико-культурний, лірико-епічний.

А складні прикметники, які означають відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів, знаєте що утнули?

Вирішили, що квитків не мають і їхатимуть на даху!

Вмовити їх було непросто, але вони все-таки їдуть у вагоні з прикметниками, що ми пишемо з дефісом. Це слова: блакитно-синій, сліпучо-білий.

Як і слова, що означають відтінки смаків: кисло-солодкий, гіркувато-солоний.

Лишень кольорам жовтогарячому, червоногарячому та золотогарячому довелося пересісти у перший вагон, до прикметників, що ми пишемо разом.

Запам’ятайте це.

Вони сіли на місця складних прикметників, першою основою яких є числівник, записаний цифрою.

Тому що ці слова ми маємо писати з дефісом — 20-поверховий, 90-річний, 30-градусний.

Наготували із собою бутербродів, якими пахло на увесь вагон, складні прикметники,

основи яких називають промІжні сторони світу: південно-західний, північно-східний.

А складні прикметники, що називають поняття з уточнювальним змістом (наприклад, всесвітньо-історичний, літературно-художній),

сміливо робили їм зауваження за це. Потяг їхав недовго до своєї станції, і от наш урок уже добігає кінця.

Більше прикладів написання складних прикметників ви знайдете у конспекті до уроку.

Не забувайте, будь ласка, особисті речі у вагонах потягів та про тестові завдання наприкінці кожного заняття.

І до зустрічі у нових подорожах… тобто на уроках української мови!

 

Завдання 1

0.0/1.0 балів (без оцінки)

Як слід написати всі подані прикметники?

Лісо_степовий, півтора_кілограмовий, мало_чутливий, довго_очікуваний, дерево_обробний?

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2

0.0/1.0 балів (без оцінки)

У якому рядку всі прикметники потрібно писати з дефісом?

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 3

0.0/1.0 балів (без оцінки)

Учням дали завдання виписати з тексту всі прикметники, які потрібно писати разом. Але щось пішло не так і у переліку слів з’явилося два прикметники, які потрібно писати з дефісами. Знайдіть їх

Первісно__общинний, слабко__натягнутий, сто__двадцяти__п’яти__річний, червоно__синьо__білий багато__гранний, музично__драматичний, газо__подібний, миро__любний, східно__європейський.

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 4

0.0/1.0 балів (без оцінки)

Прочитайте строфу з вірша Ліни Костенко, розкрийте дужки, утворіть складний прикметник чоловічого роду і запишіть його (всі літери маленькі)

Не знав, не знав звіздар (гостра борода)...,

Що в антисвіті є антизірки,

Що у народах є антинароди,

Що у століттях є антивіки.

  без відповіді 

Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 5

0.0/1.0 балів (без оцінки)

Прочитайте речення з оповідання Григора Тютюнника «Перед грозою». Розкрийте дужки, запишіть складні прикметники (усі літери маленькі)

Заходило сонце, мінялося барвами небо: то (жовто__гарячими) ..., то густо-червоними, то просинюватими, доки не загускло у німій вечоровій прозелені.

  без відповіді 


Немає коментарів:

Дописати коментар