Сторінки

Цікаво знати

Сторінки

понеділок, 8 квітня 2024 р.

Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення (09.04.2024, 10.04.2024)







































































Українська мова.

 

Вітаю, друзі! І знову урок української мови.

Сьогодні маємо виконати космічну місію — розібратися зі складним реченням.

Ми навчимося відрізняти його від простого, а також повідаю вам,

коли ми ставимо між частинами складного речення кому, коли — двокрапку, а коли — тире.

А ще ви дізнаєтесь, хто придумав кросівки на липучках і за скільки часу астронавти можуть облетіти навколо Землі —

тож слухайте уважно.

Спочатку пропоную вам зазирнути в книгу із серії «Видатні українці».

Якщо ви досі не чули про цього відомого на весь світ українця, то знайте: це Леонід Каденюк —

людина-легенда, перший і поки єдиний астронавт незалежної України,

який разом з іншими членами екіпажу здійснив космічний політ на американському шатлі «Колумбія».

У кожного з астронавтів було своє завдання:

проводити експерименти з трьома видами рослин: ріпою, соєю та мохом —

та з'ясувати, як стан невагомості впливає на їх ріст та розвиток.

Згідно з програмою протягом польоту Леонід Каденюк виконав десять експериментів.

Про свої враження з польоту, Каденюк написав у власній книзі «Місія — Космос».

А чи знаєте, яким Леонід Каденюк був у школі?

Неймовірна жага знань

У школі Леонід не мав улюблених і неулюблених предметів,

і він не мав улюблених та неулюблених вчителів,

так що про всіх своїх викладачів він завжди дуже тепло відгукувався і прагнув потішити їх результатами.

Коли однокласники Каденюка скаржилися на важкі домашні завдання,

то його очі, навпаки, спалахували, бо ж він дізнається щось нове.

Десятирічний хлопчина хотів полетіти в космос і чудово розумів, що на орбіті Землі

йому можуть знадобитися будь-які знання.

Важливо повторити: просте речення має лише одну граматичну основу, а складне — дві або більше.

Уявімо: просте речення — це зірка.

Як може виглядати граматична основа?

Нагадаю теж, що граматична основа може складатися із: підмета і присудка

(Тисяча дев’ятсот дев’яносто сьомого року

вперше український гімн пролунав у відкритому космосі),

тільки підмета (Перший український космонавт!),

тільки присудка (Було страшно цікаво!) —

так відповів Каденюк на запитання журналістів, чи було страшно,

підмета, який сам виконує кілька дій

(Каденюк полетів у космос із українським прапором і виконав завдання українського уряду),

кількох підметів, які усі виконують одну дію

(Прапор України, «Кобзар» та касета з українськими піснями побували в космосі разом із Каденюком).

Друзі, кожен із цих п’яти варіантів є простим реченням,

незважаючи на те що у ньому є кілька підметів або кілька присудків.

Уявімо: складне речення — це сузір’я, що об’єднує кілька таких зірок, тобто кілька простих речень.

У такому реченні один головний герой виконує свою дію, а другий — свою.

І ось коли ви бачите речення-сузір’я, то нам потрібно безпомилково знати, який знак з’єднує кожну зірочку.

Нагадаю, що між простими реченнями в складному ми можемо ставити один із трьох знаків:

або кому, або двокрапку, або тире.

А ще, окрім знаків, між складними реченнями можуть стояти астронавти-сполучники

(і, бо, що, а, але, якщо, так що та інші).

Ці астронавти часто літають між зірками.

Це службові частини мови.

І саме вони допоможуть впоратись із розстановкою знаків.

Як? А ось так:

Якщо між зірками, тобто простими реченнями, стояв сполучник «і»,

але на деякий час він зник, то ми точно ставимо кому,

бо сполучник «і» свідчить, що події в обох реченнях відбуваються одночасно або послідовно.

Ми ніби перераховуємо граматичні основи,

наприклад: У школі Леонід не мав улюблених і неулюблених предметів,

і він не мав улюблених та неулюблених вчителів.

Якщо між зірками, тобто простими реченнями, стояли сполучники «бо» або «що»,

але на деякий час один із них полетів у справах, то ми точно ставимо між реченнями двокрапку,

оскільки сполучник «бо» розкриває нам причину того, про що йшлося в першому реченні,

а пропущений сполучник «що» конкретизує, що саме відбувається у другому простому реченні.

Друге просте речення відповідає на запитання «Чому?»

Наприклад: …його очі, навпаки, спалахували, бо ж він дізнається щось нове.

Або на запитання «А саме?» Наприклад:

Десятирічний хлопчина хотів полетіти в космос і чудово розумів,

що на орбіті Землі йому можуть знадобитися будь-які знання.

І останнє: ми ставимо тире між зірками-реченнями, за які відповідають астронавти-сполучники

«а, але, якщо, так що». Наприклад:

…він не мав улюблених та неулюблених вчителів, так що про всіх своїх викладачів він завжди

дуже тепло відгукувався і прагнув потішити їх результатами.

Ще разочок узагальнимо:

за кому в нас відповідає астронавт «і»,

за двокрапку — астронавти «бо» і «що»,

а за тире — команда астронавтів: «а, але, якщо, так що» та інші.

Друзі, завдання для вас: прямо зараз уявіть себе авіадиспетчерами.

Читаючи речення, ви мусите відслідкувати роботу астронавтів і за їх відсутності підстрахувати —

поставити на заміну правильний розділовий знак.

Отож читаю вам цікаві факти про Леоніда Каденюка,

а ви будьте пильні — уважно відслідковуйте польоти астронавтів у сузір’ї.

Зі школи Льоня вийшов упевненим у собі юнаком, бо навчався він недарма.

Під час проходження медкомісії в авіаційне училище з’ясувалося, що Каденюка не можуть туди зарахувати.

У льотне училище хлопця не брали, бо йому було лише шістнадцять років,

тож для такої мрії прийшлося змінити дані в паспорті.

Наступне речення.

Якщо вам потрібні віддані пілоти, які по-справжньому люблять своє діло,

то ви бачите перед собою саме таку людину.

Каденюк був найкращим у своїй справі, так що йому, двадцятирічному, довірили навчати інших.

Тепер на екрані з’явились усі чотири речення.

Як зміняться розділові знаки, якщо зникнуть астронавти?

Замість сполучника «бо» і «що» — двокрапка,

замість «якщо і то» — тире

і замість «так що» — теж ставимо тире.

Леонід Каденюк був одним із найкращих пілотів і залишився працювати в училищі.

Працюючи інструктором, він відпрацював нові навички — педагогічні.

Коли ж приїхала перевірка відібрати охочих стати космонавтами, то Каденюк був морально готовий.

Він пройшов два надважкі завдання:

пробув сім днів у сурдокамері, куди не проникали ні світло, ні звуки і де перші три дні не можна було спати,

і ще витримав центрифугу — обертовий механізм, до якого поміщали кандидатів у космонавти

і запускали на шаленій швидкості.

Хтось непритомнів — його відразу виключали із числа претендентів.

Коли Каденюк сів у центрифугу, то сказав собі: «Якщо ти хочеш полетіти в космос, то мусиш із цим упоратися.

Іншого шансу в тебе не буде.

Ні на мить не забувай про свою мрію».

З двохсот п’ятдесяти чотирьох лише дев’ять пройшли всі випробування

і були зараховані до команди майбутніх космонавтів.

Один із них — Леонід Каденюк.

Навесні тисяча дев’ятсот дев’яносто шостого року Каденюка було обрано від України

як члена екіпажу космічного корабля «Колумбія», і вже влітку українець полетів до Америки.

А ми летимо виконувати наступне завдання.

Ви вже розставляли розділові знаки в складних реченнях.

Тепер ці знаки на місці — вам потрібно згадати, які сполучники пропущено на межі простих речень.

Однією з проблем, яку Леоніду треба було неодмінно вирішити під час підготовки до польоту,

стала англійська мова.

Так склалося, що він змушений був вивчити її з нуля,

бо у школі та училищі вчив французьку.

Ніколи не пізно опанувати нову іноземну мову, Каденюк це довів на власному прикладі.

Два прості речення можемо з'єднати сполучником «і», який вказує на послідовність дій.

До складу екіпажу «Колумбія» окрім Каденюка, входило ще п’ять осіб:

четверо із них були американцями

(командир корабля Кевін Крегель, Стівен Ліндсі, Вінстон Скотт) японець Такао Дої і єдина жінка в команді —

Калпана Чавла.

Її незвичайні ім’я та прізвище пояснювалися просто: Чавла мала індійські корені.

На місці двокрапки ми поставимо сполучник «бо»,

оскільки друге речення розкриває причину того, про що йдеться в першому:

Чому її незвичайні ім’я та прізвище пояснювалися просто?

Бо Чавла мала індійські корені.

Одним із завдань екіпажу було спостерігати за рослинами в стані невагомості.

Для експерименту відібрали ріпу, сою і мох.

Агентство США планувало політ на Марс, і його цікавила можливість вирощувати в космосі рослини

якими б людина могла б харчуватися.

У невагомості не поллєш квіти з лійки:

вода просто розіллється в просторі.

Тому для зволоження ґрунту використовували шприци.

У цьому реченні теж двокрапку міняємо на кому і сполучник «бо».

Зверніть увагу, що до цього сполучника можемо підібрати синоніми:

бо = тому що = оскільки = адже…

Знаєте, що є однією із найцінніших речей у космосі?

Це «липучка».

Те, чим зараз користуються люди у звичайному житті — на взутті, одязі, сумках чохлах,

спершу розроблялося для космонавтів, бо на орбіті без липучок життя б перетворилося в хаос.

Усе неможливо «покласти» — треба прикріпити.

У цьому реченні тире міняємо на протиставний сполучник «а»: Усе неможливо «покласти», а треба прикріпити.

До речі, корабель «Колумбія» здійснював повний оберт навколо Землі за дев’яносто хвилин.

Неймовірно!

Тобто два уроки в школі — це одне коло навколо нашої планети. Космічна швидкість!

Саме з такою швидкістю рекомендую вам обрати правильну відповідь у тесті.

Який розділовий знак пропущено в реченні:

Особливою розвагою на орбіті було вмивання … набравши в руки води, її неможливо було плеснути в обличчя?

А. кома

Б. двокрапка

В. тире

 

Правильна відповідь:

Б.

Оскільки можемо підставити сполучник «бо»:

Особливою розвагою на орбіті було вмивання, бо, набравши в руки води,

її неможливо було плеснути в обличчя.

Наступний тест.

Які розділові знаки пропущено в реченні:

Скафандр слід було одягати дуже обережно … трохи сильніше смикнеш ногою …

обертатимешся в повітрі, як дзиґа?

А. кома і тире

Б. двокрапка і кома

В. двокрапка і тире

Правильна відповідь:

В.

Оскільки можемо підставити сполучники «бо» і «так що»:

Скафандр слід було одягати дуже обережно,

бо трохи сильніше смикнеш ногою, так що обертатимешся в повітрі, як дзиґа.

І останнє тестове завдання:

Який розділовий знак пропущено в реченні:

Повисне олівець, притягнутий Землею … моя мандрівка завершиться?

А. тире

Б. двокрапка

В. кома

Правильна відповідь:

А.

Оскільки можемо підставити сполучник «так що»:

Повисне олівець, притягнутий Землею, так що моя мандрівка завершиться.

Друзі, на сьогоднішньому занятті в нас сталося багато зоряних відкриттів:

ви дізналися про розділові знаки в складному реченні і про першого українського космонавта.

Там, на висоті в сотні кілометрів Леонід Каденюк зрозумів:

кожен землянин відповідальний за свій великий космічний будинок.

Тільки милуючись нею з орбіти, можна по-справжньому гостро відчути, як людям пощастило жити на планеті Земля.

Мені дуже імпонує думка Леоніда Каденюка:

«Якщо мрію стати космонавтом здійснив хлопчик із буковинського села,

гадаю, її здатен реалізувати кожен»,

так само як і подбати про чистоту нашої домівки.

Друзі, тож будьте одержимі знаннями, як Каденюк зорями,

і скоріш заглядайте в конспект і тести під цим відео.

Бувайте!

 

Завдання 1

Можливий 1 бал (без оцінки)

Усі твердження правильні, ОКРІМ

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2

Можливий 1 бал (без оцінки)

Укажіть речення, де перед сполучником і потрібно ставити кому

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 3

Можливий 1 бал (без оцінки)

Позначте складні речення, де потрібно ставити двокрапку

Визначте 3 правильні відповіді.

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 4

Можливий 1 бал (без оцінки)

Введіть правильну відповідь (усі літери маленькі).

Укажіть назву розділового знаку, який потрібно поставити між частинами складного речення

Усі слухають … говорить учитель

  без відповіді 

Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 5

можливі 3 бали (без оцінки)

Установіть відповідність реченнями та розділовими знаками

Не копай іншому ями … сам упадеш.

 
без відповіді
 

Високо літає … і низько сідає.

 
без відповіді
 

Заліз у багатство … забув і братство.

 
без відповіді
 

Немає коментарів:

Дописати коментар