1. Пригадайте вивчений матеріал.
2. Ознайомтесь зі змістом байки Григорія Сковороди "Бджола та шершень".
Бджола та шершень
Григорій Сковорода
— Скажи мені, Бджоло, чого ти така дурна? Чи знаєш ти, що
плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і
шкодять, приносячи замість нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість
свою збирати мед. Багато у вас голів, але всі безмозкі. Видно, що ви без пуття
закохані в мед.
— Ти поважний дурень, пане раднику,— відповіла Бджола.— Мед
любить їсти й ведмідь, а Шершень теж не проти того. І ми могли б
по-злодійському добувати, як часом наша братія й робить, коли б ми лише їсти
любили. Але нам незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. До
сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо. А без сього жити, навіть
купаючись у меду, для нас найлютіша мука.
Сила:
Шершень — се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і
народжені на те тільки, щоб їсти, пити і таке інше. А бджола — се символ мудрої
людини, яка у природженому ділі трудиться. Багато шершнів без пуття кажуть:
нащо сей, до прикладу, студент учився, а нічого не має? Нащо, мовляв, учитися,
коли не матимете достатку?.. Кажуть се незважаючи на слова Сіраха:
"Веселість серця — життя для людини" — і не тямлять, що природжене
діло є для неї найсолодша втіха. Погляньте на життя блаженної натури і
навчітеся. Спитайте вашого хорта, коли він веселіший? — Тоді,— відповість вам,—
коли полюю зайця.— Коли заєць смачніший? — Тоді,— відповість мисливець,-коли
добре за ним полюю.
Погляньте на кота, що сидить перед вами, коли він
куражніший? Тоді, коли всю ніч бродить або сидить біля нори, хоча, зловивши, й
не їсть миші. Замкни в достатку бджолу, чи не помре з туги, в той час, коли
можна їй літати по квітоносних лугах? Що гірше, ніж купатися в достатку і
смертельно каратися без природженого діла? Немає гіршої муки, як хворіти
думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла. І немає більшої
радості, аніж жити за покликанням. Солодка тут праця тілесна, терпіння тіла і
сама смерть його тоді, бо душа, володарка людини, втішається природженим ділом.
Або так жити, або мусиш умерти. Старий Катон чим мудрий і щасливий? Не достатком,
не чином тим, що йде за натурою, як видно з Ціцеронової книжечки "Про
старість"...
Але ж розкусити треба, що то значить-жити за натурою. Про се
сказав древній Епікур таке: "Подяка блаженній натурі за те, що потрібне
зробила неважким, а важке непотрібним".
Немає коментарів:
Дописати коментар