вівторок, 5 січня 2021 р.

Конспект прочитаного науково-навчального тексту; тематичні виписки (06.01.2021)

 1. Ознайомтесь з матеріалом.

— Що таке конспектування? 

Конспектування — важлива форма запам’ятовування потрібної

інформації, яку ми сприймаємо, читаючи текст або слухаючи його. Як різновид конспектування використовують тематичні виписки.

— Що таке тематичні виписки? 

Тематичні виписки — це дослівно переказаний уривок тексту, що стосується конкретної теми, з посиланням (прізвище, ініціали автора, назва книги, видавництво, рік і місто видання, кількість сторінок.


Правила конспектування прочитаного науково-навчального тексту передбачають:

■ вдумливе прочитання тексту;

■ визначення теми і головної думки висловлювання;

■ складання плану;

■ визначення тематичних речень;

■ стислий запис змісту тексту;

■ виділення в конспекті важливої інформації (підкреслення, позначки на полях, виділення кольором тощо);

■ точне відтворення чужих слів — цитування.

— Що таке тематичні виписки? (Тематичні виписки — це дослівно переказаний уривок тексту, що стосується конкретної теми, з посиланням (прізвище, ініціали автора, назва книги, видавництво, рік і місто видання, кількість сторінок).

Робота з текстом.

— Прочитайте уважно текст. Доведіть належність висловлювання до науково-навчального підстилю мовлення.

Мистецтво витинанки

З давніх-давен для простих селян витинанка була способом прикрасити свою хату. Люди вирізали ажурні прикраси на вікна, фантазували з паперовими квітами, якими можна було оздобити піч. Причому йдеться не лише про українських селян. Це мистецтво було поширене в Польщі, Білорусі, взагалі в Західній Європі — і не тільки в селах, а подекуди і в містах. Небагатьом відомо, приміром, що знаменитий казкар Ганс Крістіан Андерсен робив витинанки власноруч. Свого часу була видана книжка його казок, оформлена зображеннями авторських витинанок: будиночки, люди — і все в деталях...

І в китайському образотворчому мистецтві бачимо витинанки — там вони зовсім інші, можливо, дещо незвичні для нашого слов’янського ока... Отже, жанр цей не суто сільський і не суто український, а, можна сказати, космополітичний. Що ж до архаїчності... На Новий рік люди залюбки вирізають з блискучого паперу сніжинки, щоб наклеїти їх на віконні шибки. Чим не витинанки?.. Є чимало митців, які створюють картини, застосовуючи техніку витинання. Це — мистецтво аплікації, коли виготовляють картини, наклеюючи клаптики тканини, паперу на певне тло.

Роботи молодої української художниці Ярослави Галькун викликають спочатку захоплення, а потім — здивування. Чому такий традиційний об’єкт — витинанка — привернув увагу майстрині, яка вільно володіє всією палітрою художніх стилів минулого?

Вдивляючись у силуетні роботи художниці, зауважуєш цілу низку знакових явищ світової візуальної культури: трипільський орнамент — українська витинанка — силуети Георгія Нарбута — декори Моріца Ешера — декупажі Анрі Матісса — «Чорний квадрат» Казимира Малевича.

Що спільного в цьому зображальному ряді? По-перше, яскраво виражена кольоровість робіт.

Чорне — це колір, який має різну інтенсивність залежно від кількісного співвідношення чорного й білого (фону та силуету), а також від ступеня контрасту між чорною лінією і чорною плямою в єдиному композиційному просторі. І по-друге, усі ці явища світової візуальної культури об’єднує мінімалізм зображальних засобів у поєднанні зі стриманою експресією форми.

Художниця вільно володіє графічним матеріалом, формуючи власний творчий стиль. Цікаво простежити за «інтелектуальними іграми» з простором, якими захоплюється художниця. Традиційно об’ємну писанку вона перетворює на плаский силует, а традиційно силуетну витинанку — на об’ємно-просторову композицію.

До традиційних у народному мистецтві ножиць художниця долучає сучасні технічні засоби, використовує комп’ютерні технології, що дає їй змогу маніпулювати різномасштабними повторами однієї графічної теми, перетворювати чорне на біле і навпаки.

— Визначте тему й основну думку прочитаного тексту. З’ясуйте, що виражає заголовок.

— Виділіть мікротеми висловлювання. Складіть план. Стисло перекажіть кожен пункт плану.

— Самостійно складіть конспект науково-навчального тексту.

Бесіда.

— Якими видами запису прочитаного вам доводиться користуватися під час підготовки до уроків?

— Які труднощі виникали у вас під час опрацювання змісту наукової, науково-популярної літератури?

— Які вміння потрібні людині для оволодіння культурою читання?

— З якою метою використовують тематичні виписки?

Колективне опрацювання пам’ятки «Як працювати над тематичними виписками».

ПАМ’ЯТКА

«Як працювати над тематичними виписками»

Виберіть з тексту необхідний матеріал і запишіть його у вигляді цитати в такій послідовності:

■ цитата;

■ прізвище та ініціали автора твору;

■ назва твору;

■ назва видавництва;

■ рік і місце видання;

■ розділ книги чи том;

■ сторінка.

Зразок 1

Поетичний світ В. Симоненка

«З усіх щедрот В. Симоненко обирав неспокій, труд душі, боління серця. Він поспішав висловити своє ставлення до світу, ...категорично проголосити своє «за» і «проти», піднести і заперечити, олюднити створюваний світ, бо олюднення — це насамперед визначення позиції, етична оцінка життєвих явищ».

Моренець В. На відстані серця. Літературно-критичні статті, нариси, есе. — К. : Радянський письменник, 1986. — С. 90.

Зразок 2

«Рівність українського слова серед світових мов виборювали видатні культурні діячі, письменники, які добре розуміли, що без мови немає народу».

Культура української мови. Довідник / за ред. В. Русанівського. — К. : Либідь, 1990. — С. 21.

3.  Домашнє завдання.

Зібрати купу приємних вражень під час канікул!)))

Немає коментарів:

Дописати коментар