четвер, 21 січня 2021 р.

Письмовий твір-оповідання за наведеним сюжетом (22.01.2021)

 

Велика ведмедиця
Я дуже люблю Карпати. Немає кращого відпочинку, як у горах. Отак роздумуючи, я піднімався все вище, поки не забрів у густий ліс. Продираючись крізь хащі, я вийшов на дику місцину. Густина кущів молодої грабини, непрохідні полчища ялівцю, громади молодих смерічок — усе творило перешкоду для дальшої ходи
Продершись гущавиною, я вийшов на зарослу травою невеличку улоговину3. Я очам не повірив: неподалік стояла велика ведмедиця і жалібно скавуліла, а біля неї лежало налякане ведмежатко. Я боязко підступив ближче й угледів: ведмежатко потрапило в пастку4. Браконьєри поставили! Мені нічого іншого не залишалось, як тільки сміливо підійти до заполоненого звірятка. Але як поведеться його мати? Страх тіпав мною, як пропасниця5. І все ж, перемагаючи його, я поволі, дуже обережно підходив і не спускав з ока ведмедицю.
Я вклякнув біля ведмежати. Воно, бідне, тремтіло. А я, погладжуючи його ніжне хутро, примовляв: «Не бійся мене, малятко, я тебе визволю, я твій друг».
Я розняв залізко, погладив защемлену передню лапку, подивився, чи немає поранення — і відпустив його.
Воно підстрибнуло і кинулось до своєї мами.
Ведмедиця уважно глянула на мене й побігла з малим до лісу (За Л. Сеником).


II. Дайте відповіді на запитання і виконайте завдання.
1.
    Від чийого імені ведеться розповідь?
2.
    Чому оповідач опинився в Карпатах?
3.
    Кого побачив мандрівник в улоговині і що вирішив зробити?
4.
    Чого він не міг передбачити, чому ним заволодів страх? За допомогою яких мовних засобів передано в тексті це почуття?

5.    Що змусило людину здолати страх? Як змальовано в оповіданні ставлення до звірятка?
6.
    Опишіть епізод, зображений художником.
7.
    Яка основна думка оповідання? Чи відображено її у назві тексту?
8.
    Доберіть заголовок, який відбивав би основну думку оповідання.

III.    Перечитайте текст удруге. Простежте, як розвивається основна думка оповідання в його композиції (виділіть зав'язку, кульмінацію та розв'язку).
IV.    Розберіть за будовою слово заполоненого.

Зробіть синтаксичний розбір першого речення.


І. Уявіть описану ситуацію.
Ви з другом (подругою) по дорозі зі школи підходили до зупинки. Раптом линув дощ, і люди кинулися до автобуса, що саме підійшов. Останнім у двері втиснувся немолодий уже чоловік. Коли він похапцем1 складав парасольку, на тротуар щось упало. Автобус відразу ж рушив, і на зупинці нікого не залишилось.


Коли ви підійшли ближче, то побачили барсетку, в ній вия¬вилися ключі, візитка, кредитна картка й мобільний телефон.


II. Додумайте сюжет до логічного кінця, визначте композиційні частини і напишіть оповідання про свої пригоди у зв'язку зі знахідкою. Уведіть в оповідання невеличкий (2—3 речення) опис дощу, барсетки та опис зовнішності її власника (чи можна встановити, хто ним виявився?); передайте свої відчуття і враження від пережитих подій. Для зв'язку композиційних частин оповідання і послідовної передачі подій використовуйте наведену таблицю. Скористайтесь поданою нижче пам'яткою.


Слова для зв'язку частин твору
Початок:

якось, одного разу; це було; це трапилось; сталося так, що; ось який випадок стався; пригадується мені, як

Основна частина (послідовність розвитку подій):   

у той час, коли; згодом,раптом, потім, пізніше, тоді; після того як; та ось, несподівано, нарешті

Кінцівка:   

ось так закінчилося; ось який випадок стався...; ось така історія трапилась...


Як працювати над оповіданням
1.
    Виберіть цікавий і повчальний випадок, який ляже в основу оповідання.
2.
    Сформулюйте тему й основну думку оповідання, доберіть до нього заголовок.
3.
    Відберіть необхідний матеріал із вашого досвіду (спогадів) чи інших джерел.
4.
    Продумайте композицію оповідання (вступ, зав'язка, кульмінація, розв'язка, висновок); складіть план.
5.
    Додержуйте співмірності частин оповідання, не від¬вертайте уваги від головного на несуттєве, другорядне.
6.
    Намагайтесь використати в оповіданні невеличкий діалог, елементи опису й роздуму, щоб повніше і глибше розкрити хід подій та характери людей, про яких ви пишете.
7.
    Напишіть чернетку оповідання; після перевірки і ви¬правлень перепишіть його начисто.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...