Опрацюйте матеріал.
1. Як, на вашу думку, слід
писати грамотно:
Нездійснений -
нездійсненний
Нездоланий -
нездоланний
Несказаний -
несказанний
Саме ці орфограми ми
сьогодні маємо відпрацювати.
Порівняйте словосполучення.
Вихований
батьками, вихований учень.
3. Прочитайте речення. Визначте частину мови (форму
дієслова) виділених слів.
Відпочиваючі після довгого переходу туристи весело жартували.
Відпочиваючі вирушили на екскурсію.
4. Метод «Думай!»
Прочитайте словосполучення. Визначте, в яких
словосполученнях прикметники, а в яких – дієприкметники. Доведіть свою думку.
На яку частину мови припадає наголос у прикметниках на відміну від
дієприкметників?
Печена картопля Печена картопля
Учена рада Учена рада
Здійсненна мрія Здійснена мрія
Нездоланна країна Нездолана країна
5. Вправа «Проціди крізь сито».
Виписати окремо словосполучення з
дієприкметниками, прикметниками та іменниками, в які перейшли дієприкметники.
Пекучий погляд, атакуючі роти, випитий сік,
солоні огірки, стояча вода, солені гриби, командуючий наказав, плакуча верба,
замкнуте коло, варені яйця, смажена картопля, замкнута кімната, смажене м'ясо, атакуючі голосно кричали,
зрілий вік, керуючий слухав.
6. Дослідження-зіставлення.
Порівняйте словосполучення. Чим вони відрізняються? Визначіть, у
яких словосполученнях вживається прикметник, а в яких дієприкметник.
Нескінчена розповідь (та, яку не
скінчили)— нескінченна розповідь(довга),
несказана промова (та, яку не
сказали) --несказанна безмежність(красива),
неоцінені знання(ті, які не
оцінили) — неоціненні скарби (важливі),
незнищені реліквії (ті, які не знищили) — незнищенні
слова(вічні).
7. Переписати слова. Визначити дієприкметники та прикметники дієприкметникового походження. Поставити наголос. Пояснити вживання Н та НН.
Прочитаний,
оновлений, примирений, зроблений, насипаний, неоціненний, нездоланний,
незлічений, неоцінений, нездоланий, благословенний, непрошений, непримиренний.
8. Вправа «Музей помилок».
Ви – музейні
працівники. До вас потрапили реліквії, але час наклав на них свій відбиток:
стерто деякі букви в словах, розділові знаки в реченнях, неправильно написані
слова. Ваше завдання: відновити текст, пояснити орфограми.
Я хочу бачити
світ ро..плюще..ми очима.
Добріє світ
народже..ий в любові.
Палає в квітах
нездола..а ноша.
Заспа..і хати
розплющили очі, і в них глянули сполоха..і обличчя.
Ми тихо стояли,
дивились, як ясно на темному морі не зліче..і світла сіяли.
Мов нескінче..ий сон, тягнуцця виткані на тумані дерева.
Домашня робота.
Вправа 259, ст.122.
Немає коментарів:
Дописати коментар