ОПОРНІ ТАБЛИЦІ
ДЛЯ ПІДГОТОВКИ
ДО ЗНО
з української літератури
«ГЕОГРАФІЯ» ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРІВ
Твір та
автор |
Місце описаних подій |
«Ой, Морозе,
Морозенку» |
Савур-могила |
«Чи не той то,
Хміль» |
Жовті Води (Золотий Брід) |
«Ой летіла
стріла» |
Вдовине поле |
«Повість минулих
літ» |
Київ, Вишгород |
«Слово про похід
Ігорів» |
Половецька земля, р. Каяла, Путивль |
«Енеїда» І.
Котляревський |
Карфаген |
«Наталка
Полтавка» І. Котляревський |
Село на Полтавщині |
«Сон» Т.
Шевченко |
Україна, Сибір, Петербург |
«Чорна рада» П.
Куліш |
Хутір Хмарище, Київ, Ніжин |
«Хіба ревуть
воли, як ясла повні» П. Мирний |
Піски |
«Кайдашева
сім’я» І. Нечуй-Левицький |
Семигори, Біївці, Київ |
«Мойсей» І.
Франко |
Пустеля, Близький Схід |
«Захар Беркут»
І. Франко |
Тухольщина, Карпати |
«Intermezzo» М. Коцюбинський |
Кононівка |
«Тіні забутих
предків» М. Коцюбинський |
Карпати, р. Черемош |
«Я (Романтика)»
Микола Хвильовий |
Палац шляхтича |
«Камінний хрест»
В. Стефаник |
Галицьке село |
«Зачарована
Десна» О. Довженко |
Сосниця, р.
Десна |
«Мина Мазайло»
М. Куліш |
Харків |
«Лісова пісня»
Леся Українка |
Ліс на Волині |
«Сом», «Моя
автобіографія» Остап Вишня |
Харківщина, р. Оскіл |
«Тигролови» І.
Багряний |
Зелений клин,
Сибір, тайга, Уссурійський край, Хабаровськ |
«Модри Камень»
О. Гончар |
Чесько-Словенська Республіка |
«Маруся Чурай»
Л. Костенко |
Полтава, Київ |
«Місто» В. Підмогильний |
Київ |
ЕПІГРАФИ
«Сон» |
«Дух істини світ
не може прийняти, якщо не бачить, не знає його» з Євангелія |
«І мертвим, і
живим…» |
Колись хтось
каже: «Я люблю Бога», а брата свого ненавидить – неправду мовить». Соборне
послання Іоанна |
«Місто» |
1. «Шість
прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола…»
Талмуд 2. «Як можна
бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло? А. Франс |
«Майстер
корабля» |
«О корабле, тебе
вже манить хвиля моря?» (Горацій). «Забирайте ж із
собою в путь, виходячи з м’яких юнацьких літ до суворої мужності – забирайте
із собою всі людські порухи, не залишайте їх на дорозі» (М. Гоголь) |
«Уривок з поеми» |
«Я син цієї раси» (Еміль Верхарн) |
«Захар
Беркут» |
«Діла давно минулих літ, Казки старовини глухої…» (О. Пушкін) |
ПРИСВЯТИ
Т. Шевченко «Катерина» |
В.А. Жуковському |
Т. Шевченко «Кавказ» |
Якову де Бальмену |
М. Коцюбинський «Intermezzo» |
Кононівським полям |
М. Хвильовий «Я (Романтика)» |
«Цвітові яблуні» М. Коцюбинського |
Гр. Тютюнник «Три зозулі з поклоном» |
Любові Всевишній |
Остап Вишня “Мисливські усмішки” |
Максиму Рильському |
ЧАС ДІЇ
«Чи не той
то Хміль» |
1648-1654 рр. |
«Слово про
похід Ігорів» |
1185 р. |
«Повість
минулих літ» уривок про помсту Ольги |
945-946 р. |
«Чорна рада» |
1663 р. доба Руїни |
«Захар
Беркут» |
1241 р. |
«Кайдашева
сім’я» |
ІІ пол. ХІХ ст. пореформлена доба |
«Хіба ревуть
воли, як ясла повні?» |
ХІХ ст. |
«Intermezzo» |
1900-ті р. |
«Лісова
пісня» |
весна-літо-осінь-початок зими |
«Пам’яті тридцяти» |
1918 р. |
«Я
(Романтика)» |
1920-ті рр. ХХ ст. |
«Місто» |
1920-ті рр. ХХ ст. |
«Мина
Мазайло» |
1920-ті рр. ХХ ст. |
«Тигролови» |
1930-ті рр. ХХ ст. |
Ігор – Ярославна |
«Слово про похід Ігорів» |
Еней – Дідона |
«Енеїда» |
Петро – Наталка Полтавка |
«Наталка Полтавка» |
Петро Шраменко – Леся Черевань |
«Чорна рада» |
Москаль-Іван – Катерина |
«Катерина» |
Максим – Мирослава |
«Захар Беркут» |
Чіпка Варениченко – Галя Гудзь |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
Лаврін Кайдашенко – Мелашка Балаш; Карпо Кайдашенко – Мотря Довбиш |
«Кайдашева сім’я» |
Микола Гуляницький – Марися Боруля |
«Мартин Боруля» |
Іван Палійчук – Марічка Гутенюк |
«Тіні забутих предків» |
Мокій Мазайло – Уля Розсоха |
«Мина Мазайло» |
Григорій Многогрішний – Наталка Сірко |
«Тигролови» |
Солдат-розвідник – Тереза |
«Модри Камень» |
|
|
Мавка – Лукаш – Килина |
«Лісова пісня» |
Степан Радченко – Надійка –
Зоська – Рита |
«Місто» |
Маруся Чурай – Гриць Бобренко – Галя Вишняківна |
«Маруся Чурай» |
Софія – Михайло – Марфа |
«Три зозулі з поклоном» |
Черевані, Шрами |
«Чорна рада» |
Вовки, Беркути |
«Захар Беркут» |
Палійчуки, Гутенюки |
«Тіні забутих предків» |
Гуляницькі, Борулі |
«Мартин Боруля» |
Вареники, Чупруненки |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
Кайдаші, Довбиші, Балаші |
«Кайдашева сім’я» |
Дідухи |
«Камінний хрест» |
Гніді |
«Місто» |
Сірки, Морози |
«Тіні забутих предків» |
Вишняки, Бобренки |
«Маруся Чурай» |
Яркові |
«Три зозулі з поклоном» |
АВТОР – ТВІР –
ГОЛОВНІ ПЕРСОНАЖІ
Автор |
Твір |
Головні персонажі |
|
«Слово про похід Ігорів» |
Князі
Ігор, Святослав і Всеволод; Ярославна – дружина Ігоря; половці Овлур, Гзак,
Кончак |
Іван Котляревський |
«Енеїда» |
Еней – троянський цар, Анхіз та Венера –батьки. Низ та Евріал – троянські
воїни. Дідона – цариця Карфагена, Турн, Свілла, Еванд, Палант; Зевс, Еоп,
Нептун |
Іван Котляревський |
«Наталка Полтавка» |
Наталка Полтавка, її коханий Петро, мати
Горпина Терпилиха, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко,
бурлака Микола |
Тарас Шевченко |
«Катерина» |
Катерина, її батьки, син – байстрюк Івась, офіцер-москаль Іван |
Пантелеймон Куліш |
«Чорна рада» |
Гетьман Павло Тетеря, полковник Яким Сомко, полковник Васюта Золотаренко,
гетьман Січі Іван Брюховецький,
полковник Шрам, його син Петро Шраменко, козак Михайло Черевань, його
дружина Меланія й дочка Леся Череванівна, курінний отаман Кирило Тур |
Іван Нечуй-Левицький |
«Кайдашева сім’я» |
Маруся й Омелько Кайдаші, Карпо й Лаврін – сини, Мотря й Мелашка –
невістки, баба Палажка |
Панас Мирний |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
Чіпка Варениченко, його мати Мотря, баба Оришка, батько Іван Вареник
(Притика, Остап Хрущ), Грицько Чупруненко – друг дитинства, його дружина
Христя, москаль Максим Ґудзь, його дружина Явдоха й дочка Галя; «друзі»:
Матня, Лушня, Пацюк; пани Польські |
Іван Карпенко-Карий |
«Мартин Боруля» |
Мартин Боруля – заможний
хлібороб, Палажка – його жінка, Марися – дочка; Степан – син; Гервасій
Гуляницький – друг Мартина, багатий шляхтич, його син Микола; реєстр Націєвський,
Трандалєв |
Іван Франко |
«Захар Беркут» |
Захар Беркут – старійшина, Максим Беркут – його
наймолодший син; боярин Тугар Вовк, його дочка Мирослава; Бурунда –
монгольський командир |
«Мойсей» |
Мойсей, князь конюхів Єгошуа;
Єгова (Бог), єврейський народ, супротивники: Датан, Авірон; Азазель – демон
пустелі |
|
Михайло
Коцюбинський |
«Тіні забутих
предків» |
Іван Палійчук, його кохана
Марічка Гутенюк, дружина Палагна, сусід-мольфар Юра; щезник, нявка, чугайстир |
«Intermezzo» |
Моя утома, Ниви в червні,
Сонце, Три білих вівчарки (Оверко, Пава, Трепов), Зозуля, Жайворонки, Залізна
рука міста, Людське горе |
|
Василь Стефаник |
«Камінний хрест» |
Іван Дідух, його дружина
Катерина (Іваниха), їхні сини, кум Михайло, селяни |
Ольга Кобилянська |
«Valse melancolique» |
Софія, Марта, Ганна |
Леся Українка |
«Лісова пісня» |
Лукаш, його мати, дядько Лев,
Килина, діти Килини; Мавка.ю Лісовик, Перелесник, Водяник, Русалка Польова,
Злидні, Той, що греблі рве. |
Микола Хвильовий |
«Я (Романтика)» |
Головний герой «Я», мати, доктор Тагабат, Андрюша, дегенерат |
Валер’ян Підмогильний |
«Місто» |
Степан Радченко, Надійка –
дівчина з села; Тамара Василівна (Мусінька), її чоловік Лука Гнідий
та син Максим; городянка Зоська Голубовська; балерина Рита; студент
Борис (товариш Степана); літературний критик Михайло Світозаров (протитип
Миколи Зерова); поет Вигорський (прототип Євгена Плужника) |
Юрій Яновський |
«Майстер корабля» |
То-Ма-Кі (Яновський, Сев Довженко), режисер Сев, матрос Богдан, Тайах – балерина – Іта Пензо,
директор, хазяїн трамбака |
Остап Вишня |
«Моя автобіографія» |
Павло (герой-оповідач), його
батько й мати, учитель Іван Максимович, бариня |
«Сом» |
Оповідач, дід Панько |
|
Микола Куліш |
«Мина Мазайло» |
Мина Мазайло – службовець, його
дружина Килина (Мазайлиха), діти – Мокій та Рина; тітка Мотя (Мотрона Розторгуєва);
дядько Тарас; подруга Рини – Уля Розсоха; Баронова-Козино – учителька |
Олександр Довженко |
«Зачарована Десна» |
Сашко (у новелах) і Олександр
Довженко (в авторських відступах), Одарка Єрмолаївна – його мати, Петро
Семенович – батько, дід Семен, прабаба Марусина |
Олесь Гончар |
«Модри Камень» |
Радянський солдат-оповідач,
його товариш Ілля, Тереза, її мати, словацькі вояки |
Григір Тютюнник |
«Три зозулі з
поклоном» |
Студент-оповідач, його батьки –
Михайло й Соня (Софія); їхні сусіди – Марфа й Карпо Яркові; поштар Левко |
Ліна Костенко |
«Маруся Чурай» |
Маруся Чурай її батько Гордій
та мати Чураїха; Гриць Бобренко, його мати Бобренчиха; Галя Вишняківна, її
батько Вишняк; полковий обозний Іван Іскра; полковник Мартин Пушкар, козак
Лесько Черкес, війт Семен Горбань |
Іван Багряний |
«Тигролови» |
Григорій Многогрішний –
інженер-аваітор; родина Сірків:
Наталка, Гриць та їх батьки – Денис Сірко та Сірчиха, майор НКВС Медвин |
УЗАГАЛЬНЕНА
ТАБЛИЦЯ
(від давнини до
сьогодення)
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ |
||||||||
«Ой Морозе, Морозенку» |
Жанр: історична
пісня. Тема: героїчна смерть козака
Морозенка. Дія: Савур-Могила |
|||||||
«Чи не той то Хміль» |
Жанр: історична
пісня. Тема: оспівування гетьмана Б.
Хмельницького у війні 1648-1654 |
|||||||
Маруся
Чурай «Віють вітри, віють буйні» |
Жанр: лірична
пісня. Тема: відтворення страждань
дівчини за коханим |
|||||||
Маруся
Чурай «За світ встали козаченьки» |
Жанр: козацька
пісня. Тема: зображення
походу козаків, розлучення хлопця з матір’ю і коханою |
|||||||
«Дума про Марусю Богуславку» |
Жанр: народна дума.
Тема: боротьба укр. народу з
турками, перебування козаків у полоні |
|||||||
«Ой летіла стріла» |
Жанр: народна балада.
Тема:
оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином. |
|||||||
ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА |
||||||||
Орнаменталізм |
||||||||
«Слово про похід Ігорів» |
Жанр: героїчна поема
(літописна повість). Тема: невдалий похід Ігоря проти половців 1185 р. |
|||||||
Монументалізм |
||||||||
«Повість минулих літ» (уривки) |
Жанр: літопис. Тема: історія
князів. влади на Русі, виникнення писемності |
|||||||
Бароко |
||||||||
Григорій Сковорода |
«De libertate» (про свободу) |
Вид лірики:
патріотична,
філософська. Тема: воля –
найбільше багатство, уславлення Хмельницького, боротьба за національного визволення |
||||||
«Всякому місту – звичай і права» |
Вид лірики:
філософсько-громадянська.
Тема: сатиричне
зображення панів, чиновників; викриття суспільних вад |
|||||||
«Бджола та Шершень» |
Жанр:
літературна байка. Тема:
призначення праці в житті людини,
«сродна праця» |
|||||||
ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ ХІІІ-ПОЧ. ХХ СТ. |
||||||||
Класицизм |
||||||||
Іван Котляревський |
«Енеїда» |
Жанр:
бурлескно-травестійна поема (6 част.). Перший
твір нової укр. літератури |
||||||
«Наталка Полтавка» |
Жанр: соціально-побутова драма (малоросійська опера – за
автором), (2 дії). Тема: зображення життя й побуту укр. селян на
початку ХІХ ст.; вірність у коханні людей з народу. |
|||||||
Романтизм |
||||||||
Тарас Шевченко |
«Катерина» |
Жанр:
соціально-побутова поема (5 розділ.) Тема: трагічна доля
матері-покритки та дитини-безбатченка |
||||||
Пантелеймон Куліш |
«Чорна рада» |
Жанр: перший
історичний роман, (роман- хроніка1663
р.). Тема: зображення історичних подій у Ніжині 1663. –
доби Руїни. |
||||||
Реалізм |
||||||||
Тарас Шевченко |
«Кавказ» |
Жанр: сатирична
поема. Присвята: Якову де Бальмену.
Тема: зображення загарбницької війни Російськї імперії
на Кавказі. |
||||||
«Сон» |
Жанр: сатирична поема (перший твір політичної сатири). Тема: засудження
кріпосництва й самодержавства Росії. |
|||||||
«І мертвим, і живим, і ненароддженим…» |
Жанр: ліро-епічна поема; послання. Тема: звернення
до еліти, яка має дбати про свій народ, його державність. |
|||||||
«Заповіт» |
Вид лірики:
патріотична, громадянська. Тема: заклик до повалення експлуататорського ладу. |
|||||||
Іван
Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я» |
Жанр: соціально-побутова
повість. Тема: зображення життя українського села у пореформену добу. |
|||||||
Панас
Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (Рудченко). Співавтор – І. Білик |
Жанр:
соціально-психологічний роман (роман з народного життя). 2-га назва – «Пропаща
сила». Тема: зображення долі правдошукача-бунтаря. Прототип – Василь Гнидка. |
|||||||
Іван
Карпенко-Карий «Мартин Боруля» (Тобілевич) |
Жанр: комедія (5
дій). Тема: дворянство як міф
про найкраще життя. |
|||||||
Іван Франко |
«Захар Беркут» |
Жанр: історична
повість. Тема: боротьба проти монголо-татарської навали 1241 р. |
||||||
«Чого являєшся мені у сні?» |
Вид лірики: любовна
(зб. «Зів’яле листя»). Тема: страждання
через нерозділене кохання. |
|||||||
«Мойсей» |
Жанр:
філософська поема (пролог, 20 пісень). Тема: смерть пророка, не визнанного
народом. |
|||||||
ЛІТЕРАТУРА XX ст. |
||||||||
Модернізм |
||||||||
Михайло Коцюбинський |
«Тіні забутих предків» |
Імпресіонізм + неоромантизм. Жанр: повість. Тема:
життя гуцулів у гармонії з природою, звичаями, традиціями. |
||||||
«Intermezzo» (перепочинок, пауза) |
Імпресіонізм. Жанр: психологічна
новела. Присвята – «Кононівським
полям», перелік дійових осіб. Тема: митець і суспільство. |
|||||||
Василь
Стефаник «Камінний хрест» |
Експресіонізм. Жанр:
психологічна новела. Тема: еміграція галицьких селян до Канади |
|||||||
Ольга Кобилянська «Valce melancolique» |
Неоромантизм. Жанр: музична новела + автобіографізм (спільне з
героїнею Софією Дорошенко). Тема: мистецтво та його вплив на людину. |
|||||||
Леся Українка (Косач) |
«Contra spem spero!» (без
надії сподіваюсь) |
Неоромантизм. Вид лірики:
медитативна, особиста. Тема:
заперечення тужливих настроїв, оптимізм. |
||||||
«Лісова пісня» |
Неоромантизм. Жанр: драма-феєрія (пролог, 2 дії). Тема:
світ людини та світ природи в гармонії і суперечливих взаєминах. |
|||||||
Микола Вороний «Блакитна Панна» |
Символізм. Вид лірики: пейзажна. Тема:
возвеличення краси природи |
|||||||
Олександр
Олесь (Кандиба) |
«Чари ночі» |
Символізм. Вид лірики: любовна. Жанр: романс
(став піснею). Тема: краса життя, молодість, кохання. |
||||||
«О слово рідне! Орле скутий!..» |
Символізм.
Вид лірики: філософська Жанр: медитація. Тема: любов до мови. |
|||||||
Павло Тичина |
«О панно, Інно…» |
Символізм. Кларнетизм.
Вид лірики: любовна, пейзажна. Тема: нестерпна
туга за втраченим коханням. |
||||||
«Пам'яті тридцяти» |
Вид лірики:
громадянська. Вірш-реквієм. Тема: самопожертва молодих патріотів
заради Батьківщини. |
|||||||
«Ви знаєте, як липа шелестить…» |
Вид лірики: любовна,
пейзажна. Тема: гармонія світу природи й почуттів закоханого. |
|||||||
Максим
Рильський «У теплі дні збирання винограду…» |
Неокласицизм. Вид лірики: любовно-філософська. Жанр: сонет. Тема: гімн життю та молодості. |
|||||||
Микола
Хвильовий «Я (Романтика)» (Фітільов) |
Експресіонізм. Жанр: психологічна
новела. Присвята «Цвітові яблуні»
Коцюбинського (пролог, 3 частини). Тема: революційний фанатизм,
роздвоєність особистості. |
|||||||
Володимир
Сосюра «Любіть Україну» |
Вид лірики:
патріотична
лірика. Вірш-послання. Тема: щира любов до рідної України. |
|||||||
Валер’ян
Підмогильний «Місто» |
Модернізм. Інтелектуальна
проза. Жанр: перший
урбаністичний (міський) роман (2 част). Тема:
зображення міста й людини, яка
його підкорює. |
|||||||
Юрій
Яновський «Майстер
корабля» |
Жанр: автобіографічний (мариністич-ний) роман (19 розділ.). Тема: море й
кіномистецтво. |
|||||||
Остап
Вишня «Моя автобіографія», «Сом» (Губенко) |
Жанр: гуморески
(усмішки). Засновник
жанру в укр. літ. |
|||||||
Микола
Куліш «Мина Мазайло» |
Жанр: сатирична комедія
«філологіч-ний водевіль», (4 дії). Тема: зображення українізації й
міщанства в Україні. |
|||||||
Богдан-Ігор Антонич «Різдво» |
Вид лірики:
філософська. Тема: таїнство
різдвяного вечора; христ. + язичн. мотиви |
|||||||
Олександр Довженко «Зачарована Десна» |
Жанр:
автобіографічна кіноповість. Тема: зображення дитинства й джерел
формування митця. |
|||||||
Андрій Малишко «Пісня про рушник» |
Неоромантизм. Вид лірики: особиста,
філософська. Жанр: пісня. Тема: материнська любов і відданість
своїм дітям. |
|||||||
Василь Симоненко 60-ки |
«Ти знаєш, що ти –людина?» |
Вид лірики:
філософська. Жанр: ліричний
вірш. Тема: неповторність кожної людської
особистості. |
||||||
«Задивляюсь у твої зіниці...» |
Вид лірики:
патріотична, громадянська. Тема: синівська
любов до рідної землі. |
|||||||
«Лебеді материнства» |
Вид лірики: патріотична. Жанр: колискова
(стала піснею). Тема: любов до
матері та Батьківщини. |
|||||||
Василь
Голобородько «Наша мова» |
Вид лірики:
патріотично-філософська лірика. Тема:
пошана до рідної мови. |
|||||||
Олесь
Гончар «Модри
Камень» (Біличенко) |
Жанр: новела (5
розділ.). Тема: несподіване кохання з першого погляду під
час війни. |
|||||||
Григір
Тютюнник «Три зозулі з поклоном» 60-ки |
Жанр: новела
любовна + автобіогр. Присвята
«Любові всевишній». Тема: історія нещасливого кохання. |
|||||||
Василь
Стус «Господи, гніву
пречистого…» 60-ки |
Вид лірики: філософська. Жанр:
медитація – віршова молитва |
|||||||
Іван
Драч «Балада про соняшник» 60-ки |
Ліро-епос.
Жанр: балада. Тема: народження
людини-творця, людини-поета, роль мистецтва |
|||||||
Дмитро
Павличко «Два кольори» 60-ки |
Вид лірики: особиста,
філософська. Жанр: пісня. Тема:
вдячність за материнську любов; дорога життя. |
|||||||
Ліна
Костенко 60-ки |
«Страшні слова, коли вони мовчать» |
Неоромантизм. Вид лірики:
філософська лірика. Тема: значення
слова в житті людини. |
||||||
«Маруся
Чурай» |
Жанр: історичний
роман у віршах. Тема: нещасливе
кохання Марусі та Грицька на тлі життя
України ХVІІ ст. |
|||||||
ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ |
||||||||
Іван
Багряний «Тигролови» (Лозов’ягін) МУР |
Жанр:
пригодницький роман з елементами автобіографічного 1-ша назва – «Звіролови»
(2 частини, 12 розділів). Тема: трагічна доля людини в умовах тоталітарного режиму |
|||||||
Євген
Маланюк «Уривок з поеми» Празька школа |
Вид лірики:
громадянська, патріотична. Епіграф: «Я син
цієї породи» (Верхарн). Тема: спогад про запорозьке козацтво;
віра у світле майбутнє. |
|||||||
СУЧАСНИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС |
||||||||
Постмодернізм |
||||||||
Бачення повсякденного життя як театру абсурду, використання ігрового
стилю; іронічність, пародійність |
Юрій
Андрухович, Олександр Ірванець, Сергій Жадан, Оксана Забужко, Тарас
Прохасько, Юрій Іздрик |
|||||||
РОЗДІЛ
ІІ. КОРОТКІ ВІДОМОСТІ ПРО ПИСЬМЕННИКІВ
ВИСЛОВЛЮВАННЯ ПРО МИТЦІВ
Цитата |
Письменник |
Український
Сократ. Мандрівний філософ |
Григорій
Сковорода |
Коперник
українського слова |
Іван
Котляревський |
«Батько»
української прози |
Григорій
Квітка-Основ’яненко |
Першорядна зірка
в нашому письменстві |
Пантелеймон
Куліш |
Син мужика, і володар в
царстві духа. Кобзар Кріпак і велетень. |
Тарас Шевченко |
Каменяр |
Іван Франко |
Всеобіймаюче око
України. Великий артист зору |
Іван
Нечуй-Левицький |
Перший симфоніст
української прози |
Панас Мирний |
Великий сонцепоклонник
|
Михайло
Коцюбинський |
Гірська орлиця.
Пишна троянда в саду української літератури |
Ольга
Кобилянська |
Дочка Прометея.
Співачка досвітніх вогнів. |
Леся Українка |
Бетховен українського слова |
Василь Стефаник |
Основоположник української
прози ХХ ст. |
Микола Хвильовий |
Дівчина з легенди |
Маруся Чурай |
Король
українського тиражу. Поет полювання |
Остап Вишня |
Імператор
залізних строф. Український Одіссей |
Євген Маланюк |
Поет людської
чистоти |
Юрій Яновський |
Бард національного
відродження |
Олександр Олесь |
Витязь молодої
української поезії |
Василь Симоненко |
Сонячний поет |
Іван Драч |
Різьбяр власного духу |
Василь Стус |
Солов’їне серце України |
Андрій Малишко |
Той, у кого ім’я викрадено |
Василь
Голобородько |
ПСЕВДОНІМИ ТА
СПРАВЖНІ ПРІЗВИЩА
Псевдонім |
Справжнє прізвище |
Панас Мирний |
Панас Рудченко |
Малий Мирон,
Джеджалик |
Іван Франко |
Леся Українка |
Лариса Косач |
Іван
Карпенко-Карий |
Іван Тобілевич |
Григорій
Квітка-Основ'яненко |
Григорій Квітка |
Микола Хвильовий
|
Микола Фітільов |
Остап Вишня |
Павло Губенко |
Іван Багряний |
Іван Лозов’ягін |
Юрія Клен |
Освальд Бурґардт |
Олександр Олесь |
Олександр
Кандиба |
Олег Ольжич |
Олег Кандиба |
Олесь Гончар |
Олександр
Біличенко |
ФАКТИ З БІОГРАФІЇ
Письменник |
Стисла інформація |
Іван
Котляревський |
Поет, драматург,
основоположник нової української літератури. |
Іван
Карпенко-Карий |
Драматург,
представник «Театру корифеїв» |
Іван Франко |
Письменник,
перекладач, літературознавець |
Михайло
Коцюбинський |
Письменник |
Василь Стефаник |
Письменник, член
«Покутської трійці», майстер психологічної новели, експресіоніст. |
Ольга
Кобилянська |
Письменниця. |
Леся Українка |
Поетеса,
драматург, перекладач. |
Микола Вороний |
Поет,
театрознавець, актор «Театру корифеїв», символіст. |
Олександр Олесь |
Поет-емігрант,
символіст. |
Павло Тичина |
Поет, засновник
поняття «кларнетизм». |
Максим Рильський |
Поет,
літературознавець, перекладач. Представник київської школи неокласиків
(«п’ятірного грона»). |
Володимир Сосюра |
Поет |
Богдан-Ігор Антонич |
Поет, ім’я якого
в радянські часи замовчувалося. |
Микола Хвильовий |
Засновник
«ВАПЛІТЕ». Ініціатор літературної дискусії 1925-1928 рр. |
Валер’ян
Підмогильний |
Письменник,
мовознавець, перекладач. Представник «розстріляного відродження». |
Юрій Яновський |
Письменник. Один
із засновників українського кіно. |
Остап Вишня |
Письменник-гуморист.
Засновник жанру усмішки. |
Микола Куліш |
Драматург.
Представник «розстріляного відродження». |
Олександр
Довженко |
Письменник.
Кінорежисер. Основоположник національного кінематографа. Заасновник жанру
кіноповісті. |
Олесь Гончар |
Письменник.
Публіцист. |
Григір Тютюнник |
Письменник-шістдесятник. |
Ліна Костенко |
Письменниця-шістдесятниця. |
Іван Багряний |
Письменник-емігрант.
Належав до об’єднання МУР (Мистецький український рух). |
Андрій Малишко |
Поет. Автор
багатьох пісень, що стали народними. |
Василь Симоненко |
Поет-шістдесятник. |
Дмитро Паличко |
Поет, політик,
громадський діяч. |
Василь
Голобородько |
Поет. Належав до
«київської школи» |
Василь Стус |
Поет-шістдесятник.
Дисидент. |
Іван Драч |
Поет-шістдесятник. |
Євген Маланюк |
Поет-емігрант.
Представник «празької школи». |
РОЗДІЛ ІІІ.
ТЕНДЕЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ОСНОВНІ СТИЛЬОВІ
НАПРЯМИ, ТЕЧІЇ
Термін |
Ознаки |
Приклад |
Бароко XVIII ст. |
Пишність, урочистість, складність, динамічність композиції, мінливість;
цьому стилю властиве поєднання релігійних і світських мотивів, образів,
тяжіння до різноманітних контрастів, метафоричності й алегоричності. |
«Всякому місту – звичай і права…», «Бджола та Шершень»
Г. Сковороди |
Класицизм
XVII ст. (в
Україні XVIII – XIX ст.) |
Увага до античних зразків, до духовної та матеріальної культури; суворе
дотримання єдності жанрів, засобів художньої виразності; оспівування «сильних
світу цього». |
«Енеїда» І. Котляревського |
Романтизм
XVIII ст
(в
Україні
– XIX
ст.) |
Возвеличення особистості (сильний, яскравий герой), зображення виняткових
героїв у незвичайних обставинах, неприйняття
буденності, культ почуттів, захоплення фольклором, увага до історії, інтерес
до екзотичних картин природи та ін. |
«Катерина» Т. Шевченка «Чорна рада» П. Куліша |
Реалізм
ХІХ
ст. |
Правдиве й усебічне відображення дійності на основі типізації життєвих
явищ; соціальна зумовленість життя людини; змалювання згубного впливу
антигуманного світу на вчинки й долю персонажа; гуманізм, співчуття, протест
проти всіх форм соціального й духовного поневолення. |
«Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького, «Хіба ревуть воли, як ясла
повні?» Панаса Мирного, «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого |
Модернізм
ХХ
ст. |
Термін, яким позначають сукупність літературних напрямів, стилів, течій
ХХ ст. |
|
o
імпресіонізм |
Передавання безпосередніх вражень; зосередження уваги на психологічних
мотивах вчинків персонажа, на його внутрішньому стані; прагнення відтворити
найтонші відтінки настрою та миттєві враження; тяжіння до лаконізму прози, її
ритмічності; увага до слухових і зорових образів |
«Intermezzo М. Коцюбинського, «Я (Романтика)» М. Хвильового |
o експресіонізм |
«Нервова» емоційність,
ірраціональність, позбавлення прикрас, схильність до контрастів,
гіперболізація; герой твору відчуває біль, переживає страх за майбутнє,
перебуває в межовій ситуації (життя чи смерть). |
«Камінний хрест» В. Стефаника |
o символізм |
Є художнє осягнення за
допомогою символів сутності явищ, що перебувають за межею чуттєвого
сприйняття; до основних ознак символізму належить заміна думок, понять
відповідними знаками – символами, що мають прихований смисл; захоплення
витонченою поетикою; увага до позасвідомого, містичного з метою вирватися за
межі буденного життя. |
«Блакитна панна» М. Вороного |
o неокласицизм |
Поміркованість у світогляді,
гармонія і рівновага; використання античних, міфологічних і ренесансних тем,
образів і сюжетів; культ вишуканих форм (сонет, рондель та ін.);
відстороненість від прози життя, буденних проблем. |
«У теплі дні збирання винограду» М. Рильського |
o неоромантизм |
Увага до неповторного
внутрішнього світу людини; прагнення поєднати ідеал з дійсністю; гострий
конфлікт між добром і злом; культ героїзму, активності, боротьби, сильної
вольової особистості; ліризм, звернення до фольклору, міфології, біблійної,
давньої історії, екзотичних тем. |
«Лісова пісня» Лесі Українки, «Майстер корабля» Ю. Яновського, «Модри Камень» О. Гончара |
Постмодернізм
кінець ХХ
– початок ХХІ ст. |
Гра зі словом; змішування
стилів; приховане або явне використання чужих текстів; наскрізна іронічність
(де плачуть модерністи, там сміються постмодерністи); закодованість
тексту. |
Ю. Андрухович, О. Ірванець, С. Жадан, О. Забужко, В. Неборак, І. Римарук, Г. Пагутяк |
ЛІТЕРАТУРНІ
УГРУПОВАННЯ
Кінець ХІХ – початок ХХ ст. |
|||
«ПОКУТСЬКА
ТРІЙЦЯ» |
кін. ХІХ – поч. ХХ
ст. |
Покуття |
В. Стефаник, Л. Мартович, М. Черемшина |
«МОЛОДА
МУЗА» |
1906 |
Львів |
О. Луцький, В. Пачовський, П. Карманський, Твердоліб |
20-ті рр. ХХ ст. |
|||
«АСПАНФУТ» (Асоціація панфутуристів) |
1921 |
Київ |
Керівник: М. Семенко. Г. Шкурупій, О. Слісаренко, М. Ірчан, М. Бажан |
«ПЛУГ» (Спілка селянських письменників) |
1922 |
Харків |
Керівник: С. Пилипенко. А. Головко, І. Сенченко,
П. Панч |
«ГАРТ» (Спілка пролетарських письменників) |
1923 |
Харків |
Керівник: Е.
Блакитний. В. Сосюра, О.
Довженко, М. Хвильовий, П. Тичина |
«ЛАНКА» |
1924 |
Київ |
В. Підмогильний, Є. Плужник,
Г. Косинка, Б.
Антоненко-Давидович |
«МАРС» (Майстерня революційного слова) |
1926 |
Київ |
В. Підмогильний, Є. Плужник, Г. Косинка, І.
Багряний |
«ВАПЛІТЕ» (Вільна академія пролетарської літератури) |
1926-1928 |
Харків |
Керівник: М.
Хвильовий. М. Куліш, М. Яловий, Ю. Яновський, П. Тичина та
ін. |
«ПРОЛІТФРОНТ» (Пролетарський літературний фронт) |
1930 |
Харків |
Керівник: М. Хвильовий. Г. Епік, М. Куліш, І. Момот |
«НЕОКЛАСИКИ» (п’ятірне гроно) |
поч. 20-х рр. |
Київ |
М. Зеров, М. Рильський,
М. Драй-Хмара, О. Бургардт, П. Филипович |
СПУ (Спілка письменників України) |
1932 |
|
М. Рильський, М. Бажан,
О. Гончар, Ю. Смолич, П. Загребельний |
50-70-ті рр. ХХ ст. |
|||
ШІСТДЕСЯТНИКИ |
1960-ті |
Київ |
Л. Костенко, В. Симоненко,
В. Стус, І. Драч, Д. Павличко, М. Вінграновський, Є. Сверстюк,
І. Дзюба |
КИЇВСЬКА
ШКОЛА ПОЕЗІЇ |
кін. 1960-поч. 1970 |
Київ |
В. Голобородько, В. Кордун,
М. Воробйов, М. Саченко |
80-90-ті рр. ХХ ст. |
|||
«ЛУГОСАД» (Лучук, Гончар, Садловський) |
1984 |
Львів |
І. Лучук, Н. Гончар,
Р. Садловський |
«БУ-БА-БУ» (Бурлеск-Балаган-Буфонада) |
1985 |
Львів |
Ю. Андрухович, В. Неборак, О. Ірванець |
«ПРОПАЛА ГРАМОТА» |
кін.1980- поч. 1990-х |
Київ |
Ю. Позаяк, В. Недоступ, С. Либонь |
«ЧЕРВОНА ФІРА» |
1991 |
Харків |
С. Жадан, Р. Мельників, І. Пилипчук |
«НОВА
ДЕГЕНЕРАЦІЯ» |
1991-1994 |
Івано-Франківськ |
С. Процюк, І. Ципердюк, І. Андрусяк |
ТВОРЧА
АСОЦІАЦІЯ «500» |
1994 |
Київ |
М. Розумний, С. Руденко, Р. Кухарчук, А. Кокотюха |
Угруповання емігрантів |
|||
«ПРАЗЬКА
ШКОЛА» |
1920-ті |
Прага |
О. Ольжич, Є. Маланюк, О. Теліга, Л. Мосендз
Ю. Дараган, |
«МУР» (Мистецько-український
рух) |
1945-1947 |
Німеччина |
Є. Маланюк, У. Самчук, І. Багряний, Ю. Клен,
Т. Осьмачка, Ю. Косач |
«НЬЮ-ЙОРКСЬКА
ГРУПА» |
1958 |
Нью-Йорк |
Б. Бойчук, Ю. Тарнавський, Е. Андієвська, П.
Килина, В. Вовк |
РОЗДІЛ ІV. ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
ЛІТЕРАТУРНІ РОДИ Й
ЖАНРИ
РОДИ |
||
Епос |
Лірика |
Драма |
ЖАНРИ |
||
новела гумореска оповідання повість кіноповість роман |
ліричний вірш пісня сонет |
комедія трагедія трагікомедія власне драма драма-феєрія |
Ліро-епос |
|
|
дума балада історична пісня поема послання |
|
ВИДИ ЛІРИКИ
Вид
лірики |
Приклад |
інтимна
(особиста) |
«О панно Інно…» П. Тичини |
громадянська
(патріотична) |
«Задивляюсь у твої зіниці..» В. Симоненка, «Любіть Україну» В. Сосюри, «О слово рідне, орле скутий!» О. Олеся, «Наша мова» В. Голобородька |
філософська
|
«Страшні слова, коли вони мовчать…» Л. Костенко, «Ти знаєш, що ти – людина?» В. Симоненка, «Різдво» Б.-І. Антонича, «Господи, гніву пречистого…» В. Стуса |
пейзажна
|
«Блакитна панна» М. Вороного |
ХУДОЖНІ ЗАСОБИ
Назва |
Характеристика |
Приклади |
ЕПІТЕТ |
Художнє означення, за
допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису |
«Грім залізний», «береза
плакуча», «синь прозора», «золотаві гори», «весна запашна», «сумний перелаз». |
МЕТАФОРА |
Вживання слів і
словосполучень в непрямому значенні на основі подібності. Ознаки одного явища
переносяться на інше |
«Радіє Київ рідний», «ходить осінь по траві», «час біжить», «облетіли
надії», «замовкло поле» |
ПОРІВНЯННЯ |
В основі
смислова подібність явищ, виділення певної риси предмета через зіставлення з
іншим |
«Парубок, мов явір», «жовтень палає, як глід», «волошки, як небо» |
ЗВЕРТАННЯ |
Звертання до неживих
предметів, як до живих, або до відсутніх осіб, як до присутніх |
«Спасибі, земле, за твої щедроти!» |
АЛЕГОРІЯ |
Відтворення людських
характерів в образах тварин, предметів |
Під алегоричним образом Бджоли
в байці Г. Сковороди розуміємо людину, яка працює за покликанням |
СИМВОЛ |
Заміна абстрактного або
узагальнюючого поняття конкретним образом |
Голуб – символ миру, лисиця
– хитрість, осел – упертість |
ГІПЕРБОЛА |
Навмисне перебільшення рис і
можливостей людини, певної ознаки, явища |
«Твій усміх зорі всі
почули», «я вже тисячу раз казав», «море сліз» |
ЛІТОТА |
Надмірне неприховане
применшення тієї чи іншої ознаки предмета |
«О принесіть, як не надію, то крихту рідної землі»; «малесенька, ледве
од землі видно» |
АНТИТЕЗА |
Протиставлення
протилежних понять, явищ, предметів |
«Ситий годного не розуміє»,
«вірші і проза, лід і полум’я», «думав, доля зустрінеться – спіткалося горе» |
ОКСЮМОРОН |
Сполучення слів, що
виражають протилежні або суперечливі поняття |
«Многоголоса тиша», «правдива
брехня», «веселий цвинтар», «рідна чужина», «гіркий мед», «дзвінка тиша» |
АНАФОРА |
Повторення слова чи
словосполучення на початку віршованого
рядка; єдинопочаток |
Буду сіять барвисті квітки, Буду сіять квітки на морозі, Буду лить на них сльозт гіркі. |
ЕПІФОРА |
Повторення слова чи
словосполучення в кінці рядка |
З серця землі підіймать пласти, Чорного золота давні пласти |
АЛІТЕРАЦІЯ |
Повторення приголосних
звуків |
«Хмари хмарять
хвилі – Сумно сам я, світлий сон». Тінь там тоне, тінь там десь. |
АСОНАНС |
Повторення
голосних звуків |
І день іде, і ніч іде Не милуй мене
шовково, ясно-соколово |
ПЕРИФРАЗ |
Усталений
образний вислів |
«Місто каштанів» – Київ;
«чорне золото – нафта»; Кобзар |
ГРАДАЦІЯ |
Своєрідне угруповання
визначень або за наростанням, або за ослабленням експресивно-емоційної сили |
«Найшли, налетіли, зом'яли, спалили,
побрали З собою в чужину весь тонкоголосий ясир» |
ІНВЕРСІЯ |
Непрямий, зворотний порядок
слів |
«Напружений,
незламно-гордий, заліних імператор строф» |
РИТОРИЧНІ ОКЛИКИ |
Служать для образного
вираження сильного почуття – радості, захоплення, гніву, відчаю |
«Ах скільки радості, коли ти
любиш землю, Коли гармонії шукаєш у
житті!» |
РИТОРИЧНІ ПИТАННЯ |
Посилюють увагу читача, не
вимагаючи від нього відповіді |
«Де голубів вільготні лети і
бризки райдуги в крилі?» |
КОРОТКИЙ СЛОВНИК ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИХ
ТЕРМІНІВ
А
Авангард (від
фр. avant – спереду
і garade – передовий загін) – одна зі світонастанов модернізму, скерована на
руйнування традиційних художніх законів, форм. Відповідає атмосфері нової
(модерної) епохи, що руйнувала традиційне, розмірене існування.
Алюзія – натяк на загальновідомий факт; відсилання до певного літературного твору, історичної події або
чого-небудь іншого.
Амфібрахій – трискладова стопа з наголосом на другому складі.
Анапест – трискладова стопа з наголосом на третьому складі.
Б
Балада – ліро-епічний твір з драматично напруженим сюжетом. Баладі властиві
невелика кількість персонажів, підкреслена узагальненість, відсутність
деталізації, стислість у викладі матеріалу, «магічна» музичність. Балади пов'язані з народними легендами, поєднують в собі перекази й пісні.
Бароко (від
італ. вarocco – дивний, химерний) – напрям у мистецтві XVI-XVIII ст. Для нього
характерні: декоративність, символічність, умовність, «гра розуму»,
контрастність.
Бурлеск – жанр гумористичної поезії, комічний ефект у якій досягається або тим, що
героїчний зміст викладається навмисне вульгарно, грубо, зниженою мовою, або,
навпаки, тим, що про буденне говориться «високим стилем», піднесено. Бурлеск
досягається також травестією.
В
Верлібр
або вільний вірш –
неримований вірш, ритмічна єдність якого ґрунтується на відносній синтаксичній
завершеності рядків і на їх інтонаційній подібності. Вільний вірш не допускає
переносів.
Водевіль
– невелика п'єса, комедія, якій притаманна проста композиція, динамічний сюжет,
дотепність; розмови героїв чергуються з жартівливими піснями й танцями.
Г
Гімн – один з видів ліричної поезії: урочиста пісня (поетичний і музичний твір)
на честь якогось героя чи події.
Гротеск – сатиричний художній прийом
у літературі, заснований на явному спотворенні, перебільшенні чи применшенні
зображуваного, на поєднанні різких контрастів.
Гумореска – невелика оповідь про якусь смішну
пригоду чи рису характеру людини.
Д
Дактиль – трискладова стопа з наголосом на першому складі.
Драма – один з основних родів художньої літератури, який
відрізняється від епосу і лірики тим, що явища життя і характери героїв
розкриває не через авторську розповідь про них, а через вчинки і розмови
дійових осіб діалоги та монологи, і призначений для сценічного втілення.
Е
Екзистенціалізм (від латин. еxistentia –
існування) – напрям у літературі, предметом вивчення якого є проблема існування людини в складних
ситуаціях страждання, внутрішньої боротьби, загрози смерті, втрати близьких.
Експресіонізм (від латин. expression — вираження) – стильовий напрям у європейському мистецтві першої третини
ХХ ст. Йому притаманні підвищена емоційність вираження почуттів, переживань,
психологічного напруження, увага до кризових, випробувальних ситуацій,
символізм, гіперболізація, метафоричність зображення.
Ж
Жанр
літературний – форма, в якій проявляються основні роди літератури, тобто епос, лірика,
драма та їх різновиди. Наприклад, в епосі – билина, казка, роман, повість і т. ін.; в драмі – трагедія,
комедія.
З
Зав'язка – початковий момент у розвитку подій, зображених у
художньому творі; почасти – початок конфлікту; епізод, який визначає все
наступне розгортання дії.
Задум – творчий начерк письменника, у якому намічається основа майбутнього
твору; первинна загальна схема майбутнього твору (може не співпадати з
втіленням).
І
Ідея – узагальнююча, центральна думка твору, його сенс; те, що
хотів сказати автор.
Імпресіонізм (від франц. іmpression – враження) – стиль у літературі, який полягає у відтворенні особистих
вражень, мінливих спостережень, відчуттів, переживань від об'єктивної
реальності.
Інвектива – пряме, гостре засудження чогось.
Іронія – тонке, приховане
глузування. Як художній засіб (прийом) — особливість стилю висловлювання, що
полягає в невідповідності висловленого та його прихованого значення.
К
Кіноповість – жанр художнього твору, що поєднує ознаки кіно і повісті. Творцем жанру
кіноповісті в українській літературі є О. Довженко.
Кларнетизм – синтетичний
стиль, у якому переплелися символістська й імпресіоністична манери в єдності з
фольклорною й бароковою.
Класицизм – літературний напрям, заснований на світогляді раціоналізму (культі
розуму). В основі естетики — принцип раціоналізму та «наслідування
природі». Прямолінійне протистояння добра і зла, позитивних та негативних
персонажів. Сувора ієрархія жанрів.
Комедія – вид драми, в якій конфлікт, дія, характери, ситуації
постають у смішних, комічних формах. Комедія висміює негативні суспільні й
побутові явища, людські вади. Засобами викриття є сатиричне загострення,
карикатура, буфонада, гротеск, іронія, сарказм, гумор.
Л
Лейтмотив – деталь, конкретний образ, багато разів повторюваний,
згадуваний, який проходить через творчість письменника або окремий твір.
Лірика – один з основних родів літератури, який відображає життя за допомогою
зображення окремих думок, почуттів і переживань людини, викликаних тими чи
іншими обставинами (життя, подане в переживаннях).
Ліричний
герой – умовна дійова особа, почуття, переживання якої розкриваються
в ліричному творі.
Літературний напрям –
конкретна частина
літературного процесу, породжена творчістю представників одного художнього
методу, яка характеризується спорідненістю стильових ознак та існує в межах
однієї еп
охи й нації.
М
Маргінальність (латин. marginalis – той, який перебуває скраю, на межі) – у літературознавчому
розумінні йдеться про поведінку людей, вихідців із села, які стають міськими
жителями, однак перебувають у межовому, перехідному стані.
Метафора – троп,
у якому ознаки одного явища переносяться на інше за подібністю між ними.
Мистецька течія –
спорідненість творчих принципів митців за подібними естетичними засадами.
Модернізм (від франц. «сучасний») – основний
напрям, складний комплекс літературно-мистецьких тенденцій, що існували
наприкінці ХІХ ст. – у другій половині ХХ ст. Термін, яким позначаються
різноманітні нові течії в мистецтві нереалістичного спрямування. Модернізму
притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів.
Н
Неокласицизм – мистецький, літературний напрям, стилістичний принцип, який продовжує
традиції класицизму в європейському мистецтві й літературі другої половини
XVIII-ХХ ст.
Неоромантизм – стильова течія модернізму, визначальною ознакою якої є
подолання розриву між ідеалом та дійсністю.
Новела – близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю
зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв'язки.
О
Ода – вірш захопливого
характеру на честь якоїсь особи або події.
Оповідання – прозовий твір малого обсягу з динамічним розвитком
сюжету. Звичайно в оповіданні зображається один епізод або подія з життя героя,
тому діючих осіб в оповіданні небагато, а описувані дії протікають на невеликому,
обмеженому проміжку часу.
Оповідач – умовний образ людини, від
особи якої ведеться оповідь у літературному творі (як правило, окрема від
автора особа).
Оксюморон – троп, заснований на сполученні
логічно несумісних понять, протилежних за значенням слів, унаслідок чого
створюється несподіваний експресивний ефект (дзвінка тиша, лихо сміється)
П
Паралелізм – один із видів повтору (синтаксичного, лексичного, ритмічного);
композиційний прийом, який підкреслює зв'язок кількох елементів художнього
твору.
Повість – прозовий жанр описово-оповідного типу, в якому життя подається у вигляді
ряду епізодів з життя героя, середня епічна форма, яка показує етап життя
героя.
Поема – великий віршований твір із сюжетно-оповідною організацією, повість або
роман у віршах, багаточастинний твір, у якому зливаються воєдино епічне та
ліричне начала.
Порівняння –
форма поетичної мови, основана на порівнянні двох предметів або явищ з метою
пояснити один з них за допомогою іншого («очі, як небо, голубі», «слово —
золото» тощо).
Постмодернізм – один з провідних стильових напрямів ХХ ст., для
якого характерні: гра зі словом, образом, «чужим» текстом, наскрізна
іронічність.
Пролог – своєрідний
вступ до твору, в якому оповідається про події минулого, він емоційно налаштовує
читача на сприйняття.
Прототип – реально існуюча людина, яку автор використав як модель для створення
літературного персонажа, і реальна особа або літературний персонаж, який
послужив основою для створення того чи іншого художнього образу.
Р
Реалізм – один з ідейно-художніх
напрямів у літературі й мистецтві ХІХ ст., для якого характерне прагнення до
правдивості й достовірності зображення. Основна
властивість – за допомогою типізації відбивати життя в образах, які відповідають
суті явищ самого життя.
Ремінісценція (від латин. reminiscentia – спогад) – відгомін у художньому творі якихось
мотивів, образів, деталей з відомого твору іншого автора.
Риторичне запитання – запитання, яке не передбачає відповіді; воно виступає у значенні
ствердження і посилює емоційність висловлювання.
розвиток дії – система подій, які витікають із зав'язки; походу розвитку
дії, як правило, конфлікт загострюється, а протиріччя виявляються все ясніше і
гостріше.
Розв'язка – заключний момент у розвитку дії художнього твору.
«Розстріляне
відродження» – умовна назва літературно-мистецької
генерації українських митців 1920-х – початку 1930-х років, які були репресовані
більшовицьким режимом.
Роман – великий епічний твір, у якому зображається всебічна картина
життя великої кількості людей у певний період часу або цілого людського життя, одна
з великих форм епічного роду літератури.
Романтизм – літературний напрям, який показує ідеального героя, його духовний світ
та ідеали, заради яких він вступає у боротьбу.
С
Сарказм – зла і уїдлива насмішка, вищий ступінь іронії.
Сатира – вид комічного, який найбільш нещадно висміює людську недосконалість; виражає
різко негативне відношення автора до зображуваного, має умовою висміювання виведеного
характеру або явища.
Символізм – нереалістична течія XIX – XX ст. Основна властивість – освоєння «речей у собі» та ідеї, які знаходяться
за межами чуттєвого сприйняття. В основі естетики – символ (він повинен
замінити конкретний образ).
Соціалістичний реалізм – основний художній напрям у радянській літературі,
який характеризується нерозривним поєднанням реалістичного зображення із соціалістичною
ідеологією.
Т
Тема – предмет зображення, люди, відносини, коло подій, яке
осмислюється у творі; те, про що оповідає автор.
Тип – образ людини, який відбив найбільш суттєві риси своєї епохи, класу,
середовища, соціальної групи.
У
Урбанізм (від латин. urbanus – міський) – зображення
великого промислового міста, його атмосфери, динаміки, способу життя.
Усмішка – лаконічний, гумористичний
твір, якому притаманні жанрові особливості гуморески, анекдоту, фейлетону. Жанр
ввів в українську літературу Остап Вишня.
Ф
Фабула – послідовність розвитку подій у творі (існують і інші тлумачення терміна).
Фейлетон (від фр. feuilleton – лист, аркуш) – невеликий літературно-публіцистичний
твір сатиричного, викривального жанру на злободенну тему.
Футуризм – авангардистська течія модернізму.
Х
«Химерна проза» – узагальнююча назва
прозових творів, для яких притаманні: умовні форми; фольклорна та міфологічна
основи; активна авторська позиція, яка проявляється через образ оповідача;
відсутність стильової та жанрової єдності.
Хорей – двоскладовий віршований розмір з наголосом на першому складі.
Художня деталь – різновид художнього образу, яскрава,
промовиста подробиця, яка у творі виконує важливу роль: за її допомогою автор
наголошує на чомусь, підсилює його ідейне спрямування, порушує якусь проблему.
Ц
Цикл – об'єднання низки відносно самостійних творів у ціле
темою, спільним оповідачем, при збереженні завершеності кожного твору.
Я
Ямб – двоскладовий віршований розмір з наголосом на другому
складі.
Немає коментарів:
Дописати коментар