понеділок, 6 грудня 2021 р.

Діалог дискусійного характеру, пов’язаний із життєвим досвідом. Складання діалогів. (07.12.2021)

 

Опрацювання матеріалів статті О. Івіна.

Те, що називають загальним іменем «суперечка», має багато різновидів та варіантів.Наше мислення та використання нами мови є діалогічні за своєю природою Тому й існують такі основні форми з’ясування слушності, правильності уявлень, як діалог, дискусія, полеміка.

Вести діалог, дискутувати або полемізувати – означає вибрати конкретну форму для обговорення якогось явища чи предмета. Вибір форми залежить від багатьох конкретних обставин. Кожна з них і не гірша, і не краща, кожна доречна у свій час.

У діалозі яскравіше, ніж у полеміці виражено момент згоди учасників ( хоч і згода багата на різновиди й відтінки ).

Дискусія – одна з найважливіших форм комунікації, тобто спілкування. Це метод розв’язання суперечливих проблем і своєрідний спосіб пізнання. Вона дає змогу зрозуміти те, що не повністю чітким і ще не знайшло переконливого обґрунтування. Якщо навіть учасники дискусії не доходять згоди, вони, поза сумнівом, починають краще розуміти одне одного.

Мета дискусії – досягнення певної міри згоди її учасників щодо дискутованої тези. Засоби, що використовуються в дискусії, як правило, визначаються всіма учасниками дискусії.

Полеміка багато в чому подібна до дискусії, проте істотно відрізняється від неї метою й засобами.

Мета полеміки – не досягнення згоди, а перемога над протилежною стороною, ствердження власної точки зору. Засоби використовуються будь-які.

Саме розбіжність мети, засобів дискусії та полеміки пояснює те, що протилежна сторона в дискусії звичайно зветься «опонентом», а в полеміці – «супротивником». Полеміку можна порівняти з воєнними діями, тоді як дискусія подібна до военної гри.

У реальному житті елементи дискусії та полеміки найчастіше переплітаються. То дискусія, ставши бурхливою, переростає в полеміку («опонент» перетворюється на «супротивника»), то полеміка стає спокійнішою, схожою на дискусію (замість «супротивника»  з’являється « шановний опонент »).

Смак до дискусії й полеміки, до аргументованої, коректної суперечки слід у собі виховувати.

Необхідно пам’ятати:  головним у будь-якій суперечці є досягнення істини й злагоди. У суперечці народжується істина (За О. Івіним).

 

Актуалізація опорних знань.

-Пригадайте основні правила спілкування.

-Пригадайте прислів’я, які уособлюють погляди народу на культуру спілкування.

Опрацювання основних правил ведення суперечки (.

1. Перед тим як встрявати в суперечку, подумай, чи достатньо  ти обізнаний з цим питанням.

2. Зрозумій співрозмовника, розберись, що він висуває, з’ясуй мету суперечки.

3. Уточни поняття, терміни, які вживаються в суперечці.

4. Визнач, з чим саме ти згодний.

5. Підбери докази, накресли план доведення, аргументуй свій погляд.

6. Критикуй думку, а не людину, яка її висловила.

7. Поважай співрозмовника, оціни правильно його позитивні якості.

8. Умій слухати й стежити за ходом суперечки.

9. Пам’ятай, що в науковій  суперечці головне – пошук і знаходження істини, а не висміювання противника.

10. Підбий підсумок. З’ясуй позитивні результати суперечки для себе, опонента та зроби відповідні висновки.

11. Не забувай і про поради мудрих: «Ясність – головне достоїнство мови» (Аристотель),   «Говорити все, що набіжить на язик, безглуздо» (Ян Амос Коменський ), «Слово, що йде від серця, завжди проникає в серце» (Нізамі),  «Язик довгий у того, чиї докази короткі»             (Прислів’я) ( За Б. Митюровим ).

 

Складання діалогу за поданим описом ситуації й інструкцією.

1.Учні вітаються.

2.Обмінюються репліками про те, хто чим займається у вільний час.

3.Говорять про те, як треба проводити вільний час. Можливі протилежні думки  : свій вільний час треба проводити цілеспрямовано, з користю для себе й оточуючих ; вільний час – це особистий час, його можна проводити, як душі заманеться, навіть якщо цілий день дивитися телебачення, бо це відпочинок.

4.Доводять свої точки зору за допомогою аргументів і фактів.

5. Доходять спільного висновку :  треба раціонально використовувати свій вільний час, знаходячи місце і для корисної праці, і для відпочинку.

Складання діалогу  за опорними словами на тему 

«Чи потрібно займатися ранковою зарядкою»

Опорні слова: 1- зайва трата часу,  це не так важливо сьогодні,  не до вподоби,  немає ніякої користі, це вже не модно; 2 – допомогає розігнати сонливість і поганий настрій, відчуваєш, як зникає млявість, тіло стає сильним і вправним, водні процедури освіжають, відчуваєш прилив енергії, настрою,  заряджає бадьорістю на цілий день.

 

Робота в парах. Складання діалогів дискусійного характеру.

Чи корисні заняття спортом ?

Для чого потрібно добре навчатись ?

Що важливіше в житті сучасної людини :  книги, 

комп’ютер чи телефон?

 

Розігрування діалогів перед класом.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання:  

Скласти діалог дискусійного характеру  на тему 

«Чи важливо здобувати освіту сучасній людині ?»

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...