Опрацювання матеріалів статті О. Івіна.
Те, що називають загальним іменем «суперечка», має багато різновидів та
варіантів.Наше мислення та використання нами мови є діалогічні за своєю
природою Тому й існують такі основні форми з’ясування слушності, правильності
уявлень, як діалог, дискусія, полеміка.
Вести діалог, дискутувати або полемізувати – означає вибрати конкретну
форму для обговорення якогось явища чи предмета. Вибір форми залежить від
багатьох конкретних обставин. Кожна з них і не гірша, і не краща, кожна доречна
у свій час.
У діалозі яскравіше, ніж у полеміці виражено момент згоди учасників ( хоч і
згода багата на різновиди й відтінки ).
Дискусія – одна з найважливіших форм комунікації, тобто спілкування. Це
метод розв’язання суперечливих проблем і своєрідний спосіб пізнання. Вона дає
змогу зрозуміти те, що не повністю чітким і ще не знайшло переконливого
обґрунтування. Якщо навіть учасники дискусії не доходять згоди, вони, поза
сумнівом, починають краще розуміти одне одного.
Мета дискусії – досягнення певної міри згоди її учасників
щодо дискутованої тези. Засоби, що використовуються в дискусії, як правило,
визначаються всіма учасниками дискусії.
Полеміка багато в чому подібна до дискусії, проте істотно відрізняється від
неї метою й засобами.
Мета полеміки – не досягнення згоди, а перемога над протилежною стороною,
ствердження власної точки зору. Засоби використовуються будь-які.
Саме розбіжність мети, засобів дискусії та полеміки
пояснює те, що протилежна сторона в дискусії звичайно зветься «опонентом», а в
полеміці – «супротивником». Полеміку можна порівняти з воєнними діями, тоді як
дискусія подібна до военної гри.
У реальному житті елементи дискусії та полеміки найчастіше переплітаються.
То дискусія, ставши бурхливою, переростає в полеміку («опонент» перетворюється
на «супротивника»), то полеміка стає спокійнішою, схожою на дискусію (замість
«супротивника» з’являється « шановний
опонент »).
Смак до дискусії й полеміки, до аргументованої, коректної суперечки слід у
собі виховувати.
Необхідно пам’ятати: головним у будь-якій суперечці є досягнення
істини й злагоди. У суперечці народжується істина (За О. Івіним).
Актуалізація опорних знань.
-Пригадайте основні правила спілкування.
-Пригадайте прислів’я, які уособлюють погляди народу на культуру спілкування.
Опрацювання основних правил ведення суперечки (.
1. Перед тим як встрявати в суперечку, подумай, чи достатньо ти обізнаний з цим питанням.
2. Зрозумій співрозмовника, розберись, що він висуває, з’ясуй мету
суперечки.
3. Уточни поняття, терміни, які вживаються в суперечці.
4. Визнач, з чим саме ти згодний.
5. Підбери докази, накресли план доведення, аргументуй свій погляд.
6. Критикуй думку, а не людину, яка її висловила.
7. Поважай співрозмовника, оціни правильно його позитивні якості.
8. Умій слухати й стежити за ходом суперечки.
9. Пам’ятай, що в науковій суперечці
головне – пошук і знаходження істини, а не висміювання противника.
10. Підбий підсумок. З’ясуй позитивні результати суперечки для себе,
опонента та зроби відповідні висновки.
11. Не забувай і про поради мудрих: «Ясність – головне достоїнство мови» (Аристотель), «Говорити все, що набіжить на язик,
безглуздо» (Ян Амос Коменський ), «Слово, що йде від серця, завжди проникає в
серце» (Нізамі), «Язик довгий у того,
чиї докази короткі» (Прислів’я) ( За Б. Митюровим ).
Складання діалогу за поданим описом ситуації й інструкцією.
1.Учні вітаються.
2.Обмінюються репліками про те, хто чим займається у вільний час.
3.Говорять про те, як треба проводити вільний час. Можливі протилежні думки : свій вільний час треба проводити
цілеспрямовано, з користю для себе й оточуючих ; вільний час – це особистий
час, його можна проводити, як душі заманеться, навіть якщо цілий день дивитися
телебачення, бо це відпочинок.
4.Доводять свої точки зору за допомогою аргументів і фактів.
5. Доходять спільного висновку : треба раціонально використовувати свій вільний
час, знаходячи місце і для корисної праці, і для відпочинку.
Складання діалогу за опорними словами на тему
«Чи потрібно займатися ранковою зарядкою»
Опорні слова: 1- зайва трата часу,
це не так важливо сьогодні, не до
вподоби, немає ніякої користі, це вже не
модно; 2 – допомогає розігнати сонливість і поганий настрій, відчуваєш, як
зникає млявість, тіло стає сильним і вправним, водні процедури освіжають,
відчуваєш прилив енергії, настрою,
заряджає бадьорістю на цілий день.
Робота в парах. Складання діалогів дискусійного характеру.
Чи корисні заняття спортом ?
Для чого потрібно добре навчатись ?
Що важливіше в житті сучасної людини : книги,
комп’ютер чи телефон?
Розігрування діалогів перед класом.
Підсумок уроку.
Домашнє завдання:
Скласти діалог дискусійного характеру на тему
«Чи важливо здобувати освіту сучасній людині ?»
Немає коментарів:
Дописати коментар