Просте двоскладне речення.
Підмет і присудок. Означення, додаток
та обставини як другорядні
члени речення. Прикладка
як різновид означення. Порівняльний зворот
І варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.
[1] У первісному
суспільстві дружба, як правило, пов’язувалася з побратимством і була принципово
непорушною. [2] Права та обов’язки друзів мали суворо відповідати традиції.[3]Дружба ушляхетнює
життя . [4] Мати багато друзів це чудово. [5] Ніхто не воліє жити без них.
Завдання 1─ 4 мають по чотири варіанти відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
1.Підмет виражений
неозначеною формою дієслова в реченні
А 1
Б 2 В
4 Г 5 (0,5 б.).
2. Пунктуаційну помилку
допущено в реченні
А 1 Б 2 В 3 Г 4(0,5 б.).
3. Слово життя в третьому
реченні є
А підметом Б присудком В додатком Г обставиною (0,5 б.).
4. У тексті немає речення
А двоскладного Б односкладного Впоширеного Г повного(0,5
б.).
Завдання 5─ 12 мають по
чотири варіанти відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ
5.Поширене речення
розміщене в рядку
А Іде весна. Б Надворі тепло. В Місто спить. Г Хтось співає.
6.Правильно
підкреслено граматичну основу в реченні
А
Туристське спорядження вони поклали
в човен.
Б Турбуватися
про батьків — обов’язок дітей.
В Гетьмани,
гетьмани, якби то ви встали, встали,
подивились на той Чигирин!
Г Стоять віддалік одна від одної над річкою три
верби.
7.Простий
дієслівний присудок виражений дієсловом бути
в реченні
А
Вечір
був чарівний, зоряний, пісенний.
Б Цього
разу він був одягнений аж надто пишно.
В Біля
мосту й справді було стовпотворіння.
Г Толя був
син хазяїна того будинку, де вони жили.
8.Між підметом і
присудком не ставиться тире в реченні
(розділові знаки пропущені)
А
Поезія це завжди
неповторність. Б
Поети біографи народу.
В
Поезія це свято,
як любов. Г Ти пісня моя лебедина...
9. Складений дієслівний
присудок наявний у реченні
А І
падає в ставки
ночами п’яне небо.
Б З
неба падають зорі
в дзьоби журавлів.
В
Хтось до мого
слова підійшов і став
дивитись.
Г То був мій перший день.
10.Обставина,
виражена інфінітивом, є в реченні
А Обрій почала
огортати все густіша й густіша темрява.
Б І, наче на її
очах, узявся рости горох.
В І зараз же
довелося жінці порати подвір’я.
Г Жайворонки
сідали відпочити на спинах лелек.
11.Порівняльний
зворот потрібно виділяти комами в
реченні (розділові знаки пропущені)
А У неї усюди
багато знайомих, вона місто як своїх п’ять пальців знає
Б Червоний світ од блискавки ніби запалив пожежу на горах і
долинах.
В Степ мов палав
під тим сонцем.
Г Се був сивий як голуб звиш 90-літній старець…
12. Помилка при
написанні прикладки допущена в рядку
А село Наталине,
Дніпро-ріка Б шапка-кубанка, драма-феєрія
В газета Літературна Україна, твір-опис Г Лисичка-сестричка,
жук-носоріг
ІІ рівень
Завдання 13-16
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
13.
Установіть відповідність між реченнями та способами вираження підмета в них:
1 Мова
кожного народу ─ то безцінний скарб. 2 Хто
сказав ці мудрі слова? 3 Семеро
одного не ждуть. 4 Жити -
Вітчизні служити. |
А іменник Б
займенник В дієслово Г
числівник Д
прикметник |
14.З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
Член речення 1підмет 2присудок 3означення 4обставина |
Приклад А Я
лиш син народу. Б Весна
захлиналася буйним цвітом вишень. В Писати вірші —
жить непросто. Г І гнеться
дерево від плоду. Д Русявий
день гаптує сни світанню. |
15. Установіть
відповідність між способом вираження підмета і реченнями, у яких вони вжиті
1 підмет
виражений займенником у називному відмінку 2 підмет
виражений прикметником, ужитим у значенні іменника, у називному відмінку 3 підмет
виражений неподільним словосполученням 4 підмет
виражений вигуком, ужитим у значенні іменника |
А А після
тих проклятих вечорниць пройшло два дні. Б При світлі
смолоскипів лаштувалися в дорогу кінні. В Ніщо безслідно
не мине. Г Але
найприємніша йому робота — розперезати снопик деревію і уквітчати ним стіни. Д Переможене
«ура» лунало навкруги. |
16. Установіть відповідність між способами
вираження обставини та реченнями
1 обставина
виражена фразеологізмом 2 обставина
виражена відмінковою формою іменника
з прийменником 3 обставина
виражена дієприслівником 4 обставина
виражена інфінітивом |
А Хлопець працював не покладаючи рук. Б Вона читала лежачи. В Аліна, незважаючи на характер,
читала серйозні книжки. Г Довго думав над поставленим питанням. Д Діти
поїхали відпочивати. |
ІІІ рівень
17.
Спишіть речення. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть
члени речення, надпишіть над ними частини мови, дайте характеристику всій
конструкції).
Вірш починається не з великої літери, а з великого болю.
Немає коментарів:
Дописати коментар