Пряма й
непряма мова. Заміна прямої мови непрямою.
Цитата. Діалог. Розділові знаки при прямій мові й діалозі
1. Пряма мова супроводжується
А непрямою мовою
Б вставними словами
В словами автора
Г уточнюючими членами речення
2. Речення з непрямою мовою -
це
А Прислів’я каже: «Більш роби, та менше говори…»
Б Осел почванитись хотів, що чув в
ліску всіх птахів спів.
В «Який народ мізерний та низький! – до всіх говорить Хміль з пихою. – От
я так виріс, бач, який!»
Г Рід жаб’ячий надумався прохати
собі в болото короля.
3. При заміні прямої мови непрямою
допущено помилку в реченні
А Мати повідомила донечці, що
в табір та поїде в серпні.
Б Софійка міркувала, що найяскравішим козаком є Кирило Тур.
В
Мій друг повторює, ви одійдіть за хату,
а ми виліземо.
Г Марія Олексіївна запитала в нас , хто не виконав домашнє завдання.
4. При заміні прямої мови непрямою
допущено помилку в реченні
А Батько сказав дітям, що час
збиратися в дорогу.
Б Карпо запитав, чи будете ставити паркан, чи без паркану обійдеться.
В Сам до себе говорив Тимофій, що земля
найкраще пахне восени.
Г Олена Петрівна запитала, хто купив Ользі таке гарне намисто.
5. Правильно розставлено розділові знаки в реченні
А «Чого
зажурився, мій любий козаче» . - питає дівчина вродлива.
Б
«Прощай, Самсоне! – крикнула зрадлива,– Ти думав, що для тебе я забуду родину?»
В
«А це ти, Максиме? - зрадів Карпо, дивлячись у вікно.– Заходь, заходь!»
Г
«Ніщо так не красить людину, як натхнення» - подумала Ярославна.
6. Правильно розставлено розділові знаки в реченні
А «Ну, з
Богом!», – сказав дядько Тихін.
Б
Поет
підвівся з крісла й урочисто відповів ─ «Моя перша вчителька.»
В
В Україні
кажуть: «Веселка воду п’є».
Г
«От би Ніні
це побачити, от би вона зраділа, – пурхнула в моїй голові думка».
7.Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А
«Люди добрі,- благала Соломія, стоячи на колінах,- змилуйтеся, прийміть нас до
хати».
Б Урешті
зупинилася, нагнулася до землі й промовила: «Остапе!»
В
«Ти, Соломіє?»- поспитав він і відкрив очі.
Г
«Що ж воно буде?»- згодом перепитав Остап.– «Там як хто підгледить твій очіпок,
не мине нас халепа.»
8. Пунктуаційну помилку допущено в рядку
А
– Така та наша славна Україна, – твердить хлопчина в умі.
Б
– Справа – дивна дівчина, – погладив себе козак, – годі її збагнути.
В
– Добрий кінь, – кажуть козаки, – День біжить, а три лежить.
Г –
Здоров, мій гнідий! – каже козак, погладжуючи
гнучку шию коня.
9.Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А «Це
наше новосілля,- говорила Мотря : - завтра по дневі роздивимося краще».
Б «Вам
здається, що тепер море, як синій птах?» - обізвалася сусіди.
В
Промовила конвалія: «Прощай, гаю милий!»
Г
«Товаришу, - звернувся враз до нього, - мені треба оглянути рану».
10.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А
Г. Сковорода наводить слова Плутарха: «Дружба…зменшує страждання».
Б
«Духовне життя нації,─ вважає Г. Лозко,─ цілком залежить від здоров’я кожної
особистості».
В
Народна мудрість говорить: «Не потрібен і клад, коли в сім’ї лад».
Г
«Ваша усмішка – це посланець вашої доброї волі,- пише Д. Карнегі і продовжує. -
Ваша усмішка – ніби сонце, що пробивається крізь хмари».
11. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А
Юхим підозріло черкнув мене поглядом і в’їдливо запитав- « У тебе, жовтодзьобе,
є баланс у голові?»
Б
«Ох, голубе! – Лисиця застогнала. – Бодай би вже й не жить, як отаке терпіть!”
В
«На мене хтось-то набрехав (бодай би той добра не знав!), що я хабарики
лупила», – промовила Лисиця.
Г
«Ти ще смаленого вовка не бачив? – посунув на мене Юхим. – То побачиш! Не
тепер, так в четвер».
12. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А
«Враг його,- каже,- знає, який
тепер люд настав!»
Б
«Да годi тобi розпитувать! - озвався пiп, - Бачиш, що не татаре, то i впускай»
В
«Веди ж нас, Василю, до пана,- каже полковник
Шрам.- Де вiн?
Чи в
свiтлицi, чи в
пасiцi?»
Г
«Еге, добродiю,- каже Василь Невольник,- благую честь iзбрав собi пан
Черевань - нехай
його Господь на свiтi подержить!»
Прочитайте інтерв'ю. Визначте його тему. З якою метою створено цей матеріал і чи вважаєте ви його цікавим і корисним для себе? Відповідь на яке запитання вас зацікавила найбільше?
НЕ ТІЛЬКИ УРОКИ
Для кожного з нас у добі 24 години. Але одні люди вміють розпоряджатися своїм часом, а інші - не вміють. А можливо, не хочуть. Для Лідії Виноградної доба - нескінченно великий проміжок часу, і дівчина встигає все. Як їй це вдається? Дізнаємося секрет від неї.
- Лідо, скажи, будь ласка, чим ти займаєшся, окрім школи.
- Я навчаюся в 11-му класі й після закінчення школи збираюся вступати до університету, тому ходжу на додаткові заняття. Я - головний редактор шкільної газети «117-й квартал». Окрім цього, займаюся художньою гімнастикою в школі Дерюгіних. Створюю сайти для змагань. Нещодавно стала суддею міжнародної категорії з художньої гімнастики.
- Ти «йдеш» на золоту медаль. Як тобі вдається поєднувати навчання зі своїм захопленням?
- Часу й справді обмаль. Після уроків я йду на тренування, після тренування - на додаткові заняття. Але і вдома на мене чекають не тільки уроки.
- Якщо в тебе є вільний час, що полюбляєш робити?
- Звичайно, у мене є вільний час. Я люблю ходити по магазинах, прогулюватися Києвом… Але чого я не підтримую, так це безглуздого вештання вулицями. Свій час, на мою думку, слід використовувати з користю: спілкуватися, знайомитися з новими людьми.
- Ти живеш у шаленому темпі й устигаєш зробити все. У чому твій секрет?
- Мабуть, у тому, що намагаюся розписати кожний день по хвилинах. Я завжди знаю, що робитиму сьогодні, завтра, через три дні. Але обходжусь без щоденника, свої плани тримаю в голові.
- А не буває такого, що тобі хочеться покинути все і просто полежати на дивані й подивитися телевізор?
- Буває і дуже часто. Що я роблю в такому разі? Просто лягаю на диван і дивлюся телевізор. Мені вистачає години, щоб розслабитись і відпочити.
- Твоє гасло?
- Через тернії до зірок. Я вважаю, що кожна дитина починає своє життя з нуля і в неї завжди є час і можливості розвивати себе. Дуже важливо не залишатися на місці, а постійно вдосконалюватися.
- Дякую тобі, Лідо, за розмову й бажаю успіхів.
(За матеріалами агентства «Юн-прес» Київського палацу дітей та юнацтва )
Інтерв’ю
Інтерв’ю — це бесіда журналіста (іншої особи) з особою, думки, коментарі чи враження якої мають громадський інтерес. Інтерв’ю є одним із найпоширеніших жанрів журналістики та публіцистики.
448
Візьміть інтерв’ю у відомої людини свого населеного пункту або в однокласника (учителя, лікаря, когось із родичів, друга, керівника підприємства тощо). Інтерв’ю запишіть. Скористайтеся поданою нижче пам'яткою.
ПАМ'ЯТКА
Етапи роботи над інтерв’ю
I. Задум.
1. Вибрати тему, яка може зацікавити багатьох (має громадський інтерес).
2. Визначити особу, у якої хочете взяти інтерв’ю.
3. Визначити мету майбутньої бесіди.
II. Підготовка до інтерв’ю.
1. Зібрати інформацію з теми інтерв’ю; ознайомитися з біографією (творчістю, здобутками) особи, з якою будете спілкуватися.
2. Розробити детальний план бесіди.
3. Продумати орієнтовні запитання.
4. Домовитися про час та місце бесіди.
III. Безпосередня розмова (запис на диктофон, телефон, камеру тощо).
IV. Підготовка тексту.
1. Розшифрувати запис.
2. Вибрати найбільш вагомі вислови, яскраві приклади, цікаві місця.
3. Дібрати заголовок (можна також підзаголовки), написати преамбулу, відредагувати текст.
Проект
Немає коментарів:
Дописати коментар