понеділок, 24 жовтня 2022 р.

Культура мовлення. Усунення помилок, пов’язаних із невиправданим повторенням спільнокореневих слів (25.10.2022)

 

Морфемна вікторина:

1.  Визначте корінь слова когось

2.  Скільки коренів у слові газопровіднобудівний!                    

3.  У яких морфемах у слові можуть відбуватися чергування голосних та приголосних звуків? 

4.  Яке явище відбулося у морфемному складі слова   вікно! 

5.  Який корінь у слові Вітчизна?   

6.  Який корінь слів армія, мрія?       

7.  Який морфемний склад слова опеньки?

8.  Наведіть приклад слова, що відповідає такій схемі   ¬ ͡    ^. 

 

2. Оголошення теми та мети уроку

Учитель. Культурологічну тему нашого уроку мені, власне, навіяла поезія Олени Мельничук:

Я іду по зоряній стежині,

Під ногами мерехтить Чумацький шлях,

І зірки ранкові, мов сніжинки,

Тануть у долонях від тепла.

Я лечу в безмежному просторі

І зірки збираю, наче квіти,

Я зроблю собі вінок чудовий,

Буду зоряній красі радіти.

І нестерпно хочеться на землю,

Де буяють травами поля,

Де в лісах щебече соловейко,

Серце й душу людям звеселя.

Збережемо, друзі, наші квіти,

Наші ниви, зрошені дощем!

Збережемо райдугу в блакиті!

І планету нашу збережем!

Прочитайте текст. Які мовленнєві помилки ви помітили в ньому? Зробіть висновок щодо використання спільнокореневих слів і їхніх форм в одному тексті. Як називається таке явище?

 

ХМАРИНКА

Біла тендітна хмаринка легенько пливла собі по небу.

Хмаринка аж сяяла від радості: їй вдалось покинути маленький ставок, де ця мала хмарка була звичайною водою. Хмаринці навіть не хотілося згадувати, яким сірим і буденним було її життя в ставку. Особливо в той час, коли ставочок покривався кригою. «Ні, туди я ніколи не повернуся! — затято мовила хмарка. — Я тепер вічно житиму серед гордих зірок!»

Та раптом налетів вітер-пустун на беззахисну хмару, підняв її високо-високо і закрутив у шаленому танці. Хмарина від несподіванки аж побіліла, нахмурилась-нахмарилась. Зробилося хмароньці не по собі від такої безцеремонності. Хмарина образилась і гірко-гірко заплакала… (З учнівського твору).

2. Прочитайте наведені уривки. Визначте вид повто­рів, дослідіть їх стилістичну функцію.

 

Дерева мене чекають,

І падає листя на стежку,

І падають зорі в долоні,

І падає сон у траву.(І. Драч)

 

Не нам на прю з тобою стати.

Не нам діла твої судить!

А тільки плакать, плакать, плакать…(Т. Шевченко)

 

Будемо вічно в труді рости,

З серця землі підіймать пласти,

Чорного золота давні пласти.(Я. Шпорта)

 

Як не вітри буйні повівали,—

Як турки-яничари з чистого поля в долину припали,

Дванадцять козаків

Братославців-небувальців

В полон забрали.(Народна дума)

 Прочитайте наведені словосполучення, користуючись тлумачним словником, визначте лексичне значення слів, що їх складають, та проаналізуйте їхню сполучуваність. Зробіть усні висновки.

1. Популярні шлягери, відомі зірки естради, одноголосний консенсус, прайс-лист цін, пам’ятний сувенір, основний лейтмотив, перший дебют, найбільш оптимальний, період часу, прейскурант цін.

2. Думу думати, зиму зимувати, криком кричати, лежнем лежати, поїдом їсти, пропади воно пропадом.      

Вправа-корегування:

Виправте помилки у слововживанні. Запишіть відреда­говані речення.

1.  На березі нас зустрічали місцеві аборигени.

2. Народний фольклор —криниця душі народної.

3. На святі ми отримали безкоштовні подарунки.

4. За виконану роботу я отримав сто гривень грошей.

5. Конкурс відбудеться у лютому місяці.

6. Надворі шуміла проливна злива.

7. Вперше ми познайомилися з Миколою в оздоровчому таборі.

8.У колективі «Мрія» найкращі за всіх танцівниці.

 

3. Творча робота з текстом:

Прочитайте текст; з’ясуйте, у чому полягає його недосконалість. Відредагуйте та запишіть виправлений варіант. Розставте розділові знаки. Доповніть текст власними роздумами про ставлення людини до природи.

Людина це частина природи найпрекрасніше творіння природи. Та чи могла природа знати що створить собі ворога? Створилася еволюція людина випросталася міцно стала на ноги однак людина забула що треба найбільш оптимальний, період часу, прейскурант    піклуватися про природу. Обов’язок людини берегти багатства природи  зберегти природу такою якою природа була на зорі створення людини.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...