понеділок, 14 листопада 2022 р.

Узагальнення вивченого з розділу «Будова слова. Орфографія» (15.11.2022)

















 Так – ні

Слово має здатність ділитися на найменші значущі частини, які є будівельним матеріалом для нього.

Незмінні слова мають нульове закінчення.

Закінчення служить для зв'язку слів у словосполученні та реченні і виражає граматичне значення слова (рід, число, відмінок, час тощо).

Основа слова – це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє загальне лексичне значення.

Суфікс – це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів.

Метод «ПРЕС»

• Подумай і скажи, використавши метод ПРЕС, яке слово «зайве» у кожному рядку:

 - вода, водяний, водій, водичка; 

- косар, коса, коза, косовиця.

Експериментуй

•  Дай відповіді на запитання. У словах-відповідях виділи суфікси. Чи можна їх назвати синонімічними?

Хто водить трактор? ____________________________

 Працює на комбайні?____________________________

 Лікує людей? __________________________________

 Продає товар в магазині? ________________________

Видає гроші в касі? ______________________________

Мисли логічно

•  Згрупуй споріднені слова й запиши. Виділи корінь, суфікс і закінчення.

Лижі, ________________________________________________ мовити, ______________________________________________ дим, ________________________________________________ дзьоб, ____________________________________________ 

кавун, ___________________________________________

Д о в і д к а: кавунець, мовити, дзьобати, лижний, димний, кавунисько, лижник, дзьобик,  димовий, мовний, кавунчик, димар, мовник, лижня, дзьобатий, мовлення, диміти.

Мисли креативно

•  Додаючи до поданих слів префікси, утвори антоніми. Запиши їх, виділи префікси. Яке значення мають префікси?

З р а з о к: Іти: відійти – підійти.

Копати: 

 клеїти: 

 в'язати: 

 повзати: 

 везти: 

Мисли логічно

• Прочитай текст. Добери і запиши заголовок. Випиши незмінні слова.

Виділені слова розбери за будовою. ________________________________

Я встала удосвіта. Вийшла надвір. Мене огорнула ранкова прохолода.

Небо на сході блідо-синє. На траві, на листі – краплі холодної роси.

Десь високо-високо тремтить жайворонок. Він золотий, мов купається в рожевому морі. Що ж це його позолотило? Та це ж сонечко вже голубить його в своїх ніжних обіймах (В. Сухомлинський). ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________


Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...