Інформаційна картка «Життя і творчість Барбари
Космовської»
Барбара Космовська народилася 24 січня
1958 р. у Битові. Після закінчення
Ґданського університету працювала вчителькою польської мови в
рідному місті. Захист кандидатської дисертації на тему «Між
дитинством і дорослим життям. Про романи Зофії Урбановської» став новим
витком в її житті (1999).
Літературну діяльність розпочала у 70-тих роках ХХ ст. як поетеса. Лише у
2000 році вийшов друком її перший роман «Голодна кішка». За останні роки
опубліковано понад півтори десятки романів. Найпопулярніші серед них «Буба»
(2002) та «Буба: мертвий сезон» (2007). Роман «Буба» нагороджений головною
премією конкурсу «Повір у силу фантазії».
Головними героями її молодіжних романів є підлітки. У 2002 році на
загальнопольському конкурсі романів для дітей та юнацтва «Повір у силу
фантазії» роман «Буба» здобув головну премію, а книжка «Позолочена рибка» визнана
у Польщі «Книгою року – 2007», а також здобула першу премію на Літературному
конкурсі ім. Астрід Ліндгрен.
Що ж до книжок для дорослої аудиторії, то вже закінчено роботу над новим
романом. У книжці «Українка» Барбара Космовська розповідає про дівчину Іванку,
яка приїхала з України до Польщі шукати
щастя.
В Україні відомі твори Б. Космовської
завдяки перекладам Божени Антоняк. Письменниця неодноразово зустрічалася з
українськими читачами.
2. Інтерв’ю
з письменницею (випереджувальне завдання)
— Звідки Ви берете сюжети для своїх творів?
— Усе вигадую. Хоча без особистого не обходиться.
Найбільше таких моментів є у «Бубі» – книжці радісній і веселій, хоч і з ложкою
дьогтю…
— Хто читає Ваші рукописи?
— Випробовую на своїх
доньках.
— Ваші доньки є
прототипами героїнь романів?
— Стараюсь уникати приватних територій. Яскравих
прототипів доньок у книжках немає, але Луція з повісті «Вгору ріки» має
щось від Іви, ще тієї, яка закінчувала школу.
— Чи помітили Ви
різницю між українською та польською молоддю?
— Мені здається, українська молодь – більш спонтанна, а польська – більш
манірна, або ж засоромлена. Молодь в Україні є дуже щирою і менш розбалувана, а
водночас дуже всотує те, що відбувається, легше сприймає і більше цікавиться.
3. Робота
з епіграфом
— Як ви розумієте слова Б. Космовської?
— Чи погоджуєтесь з
думкою письменниці?
4. Первинне враження від твору
— Які ваші враження від прочитаного роману?
— Що
найбільше вразило вас?
— Які
події роману змусили вас усміхатись?
—
Які епізоди ви вважаєте трагічними? Наведіть приклади з тексту.
5.
Робота з текстом твору
—
Хто веде розповідь у творі?
·
Робота в парах . Складання анкети головної героїні
Анкета-характеристика Буби
Ім’я |
Агнешка, називають
Бубою |
Місце проживання |
Польща, вул. Звіринецька, третій поверх |
Родина |
Батько Павел, мати Марися, дідусь Генрик, бабуся Рита, сестра
Олька |
Вік |
16 років |
Зовнішність |
«Буба не була ані дуже вродливою, ані негарною. Не була
й надто високою, хоча низенькою її теж не назвеш. Можна було б сказати, що
вона товста, проте насправді гладкою вона також не здавалася.» |
Освіта |
Навчається у ліцеї ім. Костюшка в1-А класі |
Однокласники |
Адась, Мілош, Агата, Йолька |
Улюблені заняття |
Грає в бридж, слухає симфонічну музику |
Риси характеру |
Доброзичлива, розумна, старанна, чуйна, вміє цінувати
дружбу, готова допомогти іншим, кмітлива, дотепна. |
Творча робота. Складання сенкану
Буба.
Відкрита, розумна.
Допомагає, грає, закохується.
Обирає внутрішню гідність і порядність.
Ровесниця.
Вчитель. В романі змальовано образи інших героїв. Щоб перевірити,
чи уважно ви читали роман, пропоную провести гру «Хто є хто?»
·
Гра
«Хто є хто?». Установіть відповідність
Ім’я персонажа |
Ким є у творі |
Аня Бартошова |
Племінник Буби |
Францішек |
Пес, що проживає в квартирі Буби |
Пан Вальдек |
Чоловік Ольки |
Добавка |
Вчитель фізики |
Роберт |
Сусід, партнер у
грі в бридж |
Гібсон |
Хатня робітниця |
Віолетта Маньчак |
Вчитель польської мови |
Редбулька |
Дружина пана Вальдека |
6.
Жанрова своєрідність твору
Вчитель.
«Буба» — це сучасний
молодіжний сімейно-побутовий роман.
Оскільки письменниця тонко розкриває психологію героїв, то його можна вважати і
психологічним. У творі багато кумедних ситуацій, що є ознакою гумористичного
роману. Гумор у романі — це засіб подолання реального трагізму в реальному житті.
Сюжет твору розкрито через світобачення головної героїні та вчинки інших персонажів.
Діалоги та життєві ситуації — ось основна форма розвитку сюжету.
7.
Проблематика роману
— Як ви гадаєте, які ризики існують в сучасному суспільстві для молоді? (Наркоманія, алкоголізм, ігроманія, інтернет
залежність. Підлітки відчувають себе самотніми, невпевненими в собі, вважають
своє тіло недосконалим, заманювання до сект.)
Вчитель. Письменниця добре обізнана із життям молоді, тому не
боїться порушувати в своїх романах такі болючі проблеми сучасності, як
самотність, непорозуміння між членами сім’ї, алкоголізм,
наркоманія, жорстокість, анорексія, інтернет залежність, бідність.
·
Робота над схемою
«Проблематика роману «Буба» - (робота в зошиті)
(Дивись мультимедійну
презентацію)
VІ. Підбиття підсумків уроку
1.
Бесіда
— Хто
переклав українською мовою романи Б. Космовської?
— Чим близька вам героїня роману «Буба»?
2. Рольова гра «Зустріч з Бубою»
·
Уявіть,
що у вас з’явилась можливість поспілкуватися з Бубою. Що ви хотіли б у неї
запитати? Що порадити?
Немає коментарів:
Дописати коментар