середа, 1 лютого 2023 р.

Контрольна робота (02.02.2023)

 

Контрольна робота 

Складнопідрядні речення з обставинними підрядними частинами  місця й часу, способу дії і ступеня,  порівняльними,  причини,  мети, наслідковими, умови, допустовими. Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами

1 варіант

1 рівень

Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4  (розділові знаки пропущено)

[1]  І тоді сталося несподіване для хлопчика для Степана і напевно для самого Шептала. [2] Од того поблажливо-зверхнього дотику його бридливо пересмикнуло і підняло. [3] Хлопчак відсахнувся у грізнім подиві занімів Шептало легко опустився на передні ноги збив копитами сипкий пісок перестрибнув рів і помчав через гусину царину в лугову синь. [4]  Він ще ніколи в житті не бігав так легко. [5]  Втрапив на вкочену колесами лугівку копита відбивали чіткий ритм і збуджений тим ритмом він навмисно прискорював біг наздоганяючи самого себе та розсипаючи по крутій шиї густу білу гриву. [6]   Не було ні хомута ні голобель і ніхто не сіпав за віжки вказуючи шлях.


Завдання 1─ 6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (0,5б.)

1. Позначте речення, ускладнене відокремленими обставинами.

А 2                 Б 3                 В 4                 Г 5 

2.Безособовим  є речення

А 2                 Б 3                 В 4                 Г 5 

3. Ускладнене однорідними додатками речення

А 1                 Б 2                 В 3                 Г 4   

4. Однорідними присудками ускладнене речення

А 1                 Б 3                 В 4                 Г 6 

5.Позначте речення, в якому є вставне слово

А 1                 Б 2                 В 4                 Г 6 

6. Стиль тексту

А художній                                     Б розмовний

В публіцистичний                         Г науковий

Завдання 7─ 12 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

7. Складнопідрядним речення  з підрядним причини є речення в рядку

А Хвойні не скидають свого вбрання на зиму тому, що їхні листочки-хвоїнки випаровують мало води.

Б День сонячний і прозорий, і хочеться, щоб йому не було краю.

В Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів степу моє серце.

Г У верховіттях вітер колобродить, сумує стежка дичками внатрус.

Д Тримаючи в руках серпа на якому вогко зблискувало сонце мати ступала над галузиною струмка і об її ноги билось волоття трави.

8. Складнопідрядне речення  з підрядним часу є речення в рядку

А Море дедалі втрачало спокій; чайки знімались з одиноких берегових скель, припадали грудьми до хвилі і плакали над морем.

Б Йому здавалося, що живе споконвіку на     цій безмежній, широкій землі: таке довге було життя, наповнене думами й спогляданнями великого таємничого світу.

В Достигло літо, налилося жито, і звідусіль ідуть чужі женці.

Г Отак мені привиділось сьогодні, коли вертавсь уранці від ріки: каштан — неначе церква Великодня.

Д І на цих високих пам’ятниках спочивають не тільки запізнілі перелітні птахи, а й  у надвечірніх сутінках дрімають обважнілі хмари.

9.Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини У неділю ми підемо в парк… додати

А бо давно хочемо побачити нові ліхтарі.

Б якщо буде сонячна погода.

В який недавно  облагородили.

Г так що побуваємо і в зоопарку.

Д а потім завітаємо в кав’ярню

10.Складнопідрядне речення з підряд­ним допустовим є в рядку

А На новому місці хлопці почувалися так, неначе вилізли з чорної нори на світло денне.

Б Стрілянина, якою прорвало враз береги, шматувала повітря.

В Характерно, що чим відповідальніша, напруженіша робота, тим більше задоволення від її результатів.

Г Він забув про весло, що лежало під ногами.

Д Хоч я був інколи лихий, все ж таки зі старшими вітався чемно.

11.Підрядним реченням причини можна замінити відокремлену обставину в рядку

А Володько ступав повільно, легенько постогнуючи.

Б Мирон озирнувся довкола і пильно прислухався, напружуючи увагу.

В Загони монголів, прямуючи назустріч війську противника, зупинилися на пологих пагорбах.

Г Стежка загубилася в житі, порісши травою.

Д Зібравшись на спортмайданчику, діти розпочали тренування.

12.Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні

А Той ворог найнебезпечніший, який видає себе за твого друга.

Б Листя, як промочили дощі, розлазилось.

В Сонячний промінь заломлюється, коли проходить крізь краплі води.

Г Пісня закінчується тихо, наче буря вже пройшла.

Д Адже король того не подарує, що ви йому всю гору покопали

ІІ рівень

Завдання 13-16 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ

13.Установіть відповідність між видом підрядного речення та його прикладом.

Вид речення

1 обставинне наслідку

2 обставинне міри і ступеня

3 обставинне умови

4 обставинне мети

 

Приклад

А Коли розцвітає бузок, усі шляхи ведуть нас у Київ

Б Здавна любистком мили волосся, щоб воно було гарним

В Якщо люди перестають читати, вони перестають мислити

Г Калина так хизується красою, що байдуже їй до всього на світі.

Д З нашим господарем ми не вживемося, так що піду я собі.

14.З’ясуйте вид підрядного речення за прикладами.

Вид підрядного речення

1 обставинне умови

2 з’ясувальне

3 означальне

4 обставинне порівняльне

 

Приклад

А Якщо мова не має значення, то хай буде українська.

Б Ти знаєш, що ти людина.

В Раби – це нація, котра не має Слова.

Г Море застогнало й загуло, як сосновий бір під час бурі.

Д Бджоли живуть там, де є квітучі рослини.

15.Установіть відповідність між головною й видом можливої підрядної частини складного речення.

Головна частина

1 Це символ, що…

2 І до села я серцем прикипаю, бо…

3 Куля пройшла через м’які тканини, так що…

4 Гарячі думи в серці не зачахли, хоч…

 

Вид підрядної частини

А обставинне наслідку

Б обставинне допустове

В обставинне причини

Г означальне

Д обставинне місця

16.Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини

Фрагмент речення

1 …поїхав, незважаючи на те  що…

2 …повідомила , для того щоб…

3 …сказав, коли…

4  вивчив, бо…

Вид підрядної частини

А часу

Б обставинна мети

В обставинна способу дії

Г обставинна причини

Д обставинна допустова

ІІІ рівень

17.Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції, накресліть схему речення.

Не цурається правди мудрець  хоч вона завжди опиняється на роздоріжжі.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...