Контрольна робота №6
Речення з відокремленими членами
І варіант
І рівень
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.
[1]
Демосфен,
володіючи красномовством, мав нечітку дикцію. [2] Праця над собою
дала йому можливість змінитися ─ викувати себе заново.[3]Він створив
власний стиль промов гнучкий, блискучий. [4] Особливо сильне враження на
слухачів мали переходи, наближені до риторичних зворотів. [5]Демосфена
визнали найблискучішим оратором.
1.Відокремлене означення,
виражене дієприкметниковим зворотом, є в реченні
А 2 Б 3 В
4 Г 5 (0,5 б.).
2. Відокремлена обставина,
виражена дієприслівниковим зворотом, є в
реченні
А 1 Б 2 В 3 Г у всіх(0,5 б.).
3. Пунктуаційну помилку
допущено в реченні
А 1 Б 2 В 3 Г 4(0,5 б.).
4. П’яте речення
А неозначено-особове Б безособове
В узагальнено-особове Г означено-особове
(0,5 б.).
Завдання 5─ 12 мають по
чотири варіанти відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ
5.Означення відокремлюється в реченні (розділові знаки пропущено)
А Омиті
росами квіти розтулюють повіки.
Б Налиті
соками бруньки круглішали і
ледь-ледь лопали.
В З-під порослої виноградною лозою гори
дзюрчав струмок.
Г Непереможний
я сміливою ходою
іду в нові незвідані світи.
6. Поширене
означення не відокремлюється в реченні (розділові знаки пропущено)
А Дядько скинув в’язку розмальованих у червоне й
зелене кошиків.
Б Гурт
берізок оточений молодими дубками сприймається як диво.
В Козацьке військо розташоване чотирикутником
стояло готове до бою.
Г
Ось видніє стіжок сіна залишений лісником для
диких тварин.
7.Речення з
відокремленою прикладкою є в рядку
А Навкруги
чорне страшне море ─ безодня води і гніву.
Б Я не знав, до якого міста виїхали мої рідні.
В А хіба не
святий ставав той день, коли ти сам проводив свою першу борозну?
Г Голубіє земля, оповита прозорим серпанком
8. Не потребує
редагування речення
А
Обговорюючи екологічні проблеми, нас найбільше турбував стан води.
Б Вітер
збивав мене з ніг, гойдаючи дерева.
В
Вислухавши пацієнта, лікарем дано рекомендації.
Г Згадуючи
дитинство, перед моїми очима постає батькова хата.
9. Обставина не
відокремлюється в реченні (розділові
знаки пропущено)
А Про
що тут не
згадаєш ідучи!
Б
Вишні зацвівши у
росах заплачуть .
В Весняний вітер
нетерпляче зітхає оббігаючи
узлісся.
Г
Повільно йшли прислухаючись до
переспіву пташок
10 . Потребує редагування речення
А Жайворонки співали над ріллею,
високо піднявшись угору.
Б 3 півночі повіяв свіжий вітер,
розірвавши пелену хмар.
В Живе село мало не споконвіку,
притулившись попід горою край затоки.
Г Уже смеркаючись, ми дісталися моєї
малої батьківщини — Канева.
11. Неправильно розставлено розділові
знаки при відокремлених
додатках у реченні
А За винятком баби Оришки, Чіпка нікого не
любив.
Б
Окрім посуду, трипільці
виробляли фігурки матері-землі.
В
Ні птиць, ані
людей, опріч ясної
зірки.
Г Усі
за винятком Марії, здивовано дивилися на мене.
12.Речення Усе можна виправдати, окрім освіченого варварства ускладнено
А відокремленою обставиною Б відокремленим означення
В відокремленим додатком Г вставним реченням
ІІ рівень
Завдання 13-16
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
13. Установіть
відповідність між відокремленим членом речення та прикладом
1 обставина
2 додаток
3 прикладка
4 означення |
А Через якийсь час, пополуднувавши, вся
сім’я сиділа під хатою на призьбі. Б Багато грабіжників зазіхало на твої
багатства і могутність, стольне місто Києве. В Залякані нарами й нагаями, селяни
вдавали тихих і покірних людей, які готові робити всяку роботу, усе, чого
тільки забажається панам. Г Досвідчений учитель, він завжди ретельно
готувався до проведення уроків. Д Хлопець досить успішно склав екзамени з
усіх предметів, у тому числі з математики. |
14. Установіть
відповідність між відокремленим членом речення та прикладом(розділові знаки
пропущено)
1 обставина
2 додаток
3 прикладка
4 означення |
А Схилився день на золоті жита упало сонце
в дніпрові пороги. Б Заслужений
митець він з
радістю передає багатий досвід молоді. В Микола, замість панського лану, вийшов
на своє поле. Г Заглиблена в
спогади вона не почула як
розчинились двері і мати переступила через хатній поріг. Д Сонце
сходило до спокою
червоним світлом обдаючи землю. |
15.Установіть
відповідність між характеристикою речення та прикладом
1 просте,
ускладнене відокремленою прикладкою 2 просте,
ускладнене відокремленим означенням 3 просте,
ускладнене відокремленою обставиною 4 складне
речення |
А Кінь,
перервавши уздечку, щосили подався по дорозі вбік села. Б Солов’ї, нічні товариші мої, у сад злетілись до
вікна. В Вода,
затягнута тремкими скалками льоду, була схожа на застигле блакитне шумовиння.
Г Бережіть
природу рідного краю, дорогі друзі! Д У житі
синіли волошки та сокирки, червоніла квітка польового маку. |
16. Установіть відповідність між
реченнями та умовами відокремлення
означень у них
1 Стривожені світлом, звірятка заворушилися, збилися в одну купку. 2 Гордий і волелюбний, він нагадував сокола. 3 Налита сонцем і вітрами, хлюпоче веслами весна. 4 Непорушно
стоять дерева, загорнені в
сутінь. |
А стосується особового займенника Б має додаткове значення причини В означення після
означуваного слова Г відділене від
означуваного слова іншими членами речення |
ІІІ рівень
17.Спишіть
речення, розставляючи пропущені
розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть частини мови.
Широкою долиною
звиваючись між двома рядками розложистих гір тихо тече по Васильківщині
невеличка річка Роставиця.
Контрольна робота №6
Речення з відокремленими членами
ІІ варіант
І рівень
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.
[1]
Київ ─ одне
з найкрасивіших міст Європи. [2] Найвитонченіша його краса ─ Софійський собор
збудований на честь Божої Мудрості.[3]Здається, що його бані, увінчані
золотими хрестами, сягають до неба. [4] Іншого такого храму, окрім Софії в
Константинополі, не було в жодній країні.
1.Відокремлене означення є
в реченні
А 1,2 Б 2,4 В 2,3 Г 1,4 (0,5 б.).
2. Відокремлений додаток є
в реченні
А 1 Б 2 В 3 Г 4(0,5 б.).
3. Пунктуаційну помилку
допущено в реченні
А 1 Б 2 В 3 Г 4(0,5 б.).
4. Відокремлені члени є в
усіх реченнях, ОКРІМ
А 1 Б
3
В 2 Г 4
(0,5 б.).
Завдання 5─ 12 мають по
чотири варіанти відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ
5. Поширене
означення не відокремлюється в реченні (розділові знаки пропущено)
А Центральним кутом називають кут утворений
двома радіусами кола.
Б Переворот у
геометрії здійснений Лобачевским
за своїм значенням
не поступається жодному з переворотів у природознавстві.
В Омиті росами квітки розтулюють
повіки.
Г
Чистенький
чепурненький він зовсім
не мав нахилу
до Федькових забав.
6. Обставина не
відокремлюється в реченні
А
З кожним роком прощаючись важче залишити стареньких батьків.
Б
Світова зірка блідне
й тремтить догораючи.
В Дрібні
хвилі темніючи зливалися докупи.
Г
Білий димок хвилюючись здіймається догори понад чумацьким табором.
7.Потребує редагування речення
А Ми зустрілися сьогодні, не стрічавшись тридцять літ.
Б Написавши книжку про свої звитяги,
Ю. Кульчицький швидко став відомим усьому
світові.
В Створивши низку глибоких наукових
праць, Олександр Потебня посів чільне місце в історії світового мовознавства.
Г Виводячи все нові й нові сорти
садовини, доля батька була продовжена сином.
8. НЕ потребує
редагування речення
А Побачивши
в магазині нову енциклопедію, я захотів її купити
Б Ще не
ходячи до школи, мама читала мені вірші Лесі Українки.
В Роблячи
нотатки, нами було прослухано доповідь однокласниці.
Г Створюючи
виставу, було осучаснено текст класичної п’єси.
9. Уточнювальну
обставину вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А
Саме тут на Київщині Емму Андієвську застала війна.
Б
Духовна культура зв’язана з матеріальною культурою міцними нитками
хоч і невидимими.
В Микола все стояв похнюпившись.
Г
Княгиня не сідаючи
за стіл усе
ходила слідом за
дівчатами.
10.
Неправильно розставлено розділові
знаки при відокремлених
додатках у реченні
А Окрім числових рядів, розглядають ряди
функціональні.
Б
Окрім друкованого в
Україні «Богословника», Шевченко, перебуваючи в дяка, міг
ознайомитися і з окремими творами художньої
літератури.
В
Учитель завжди підтримував Сашкове захоплення поезією, особливо народною
Г Хлопець
любив дерева, квіти, тварини- усе крім молока.
11.Відокремлена прикладка є в реченні
А Одвічним закуреним шляхом тихо посувається
валка.
Б Непорушно
стоять дерева загорнені в сутінь рясно вкриті краплистою росою.
В Природжений
співак, він любив пісні і в душі пишався своїм артистичним хистом.
Г Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують
відродженням своїм.
12.Речення На відміну від брата, Максим був жадібний ускладнено
А відокремленою обставиною
Б відокремленим означення
В відокремленим додатком
Г вставним реченням
ІІ рівень
Завдання 13-16
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
13. Установіть
відповідність між відокремленим членом речення та прикладом
1 обставина
2 додаток
3 прикладка
4 означення |
А Знесилений
важкою роботою, Іван опустився на землю
Б На світі все
знайдеш, крім рідної
матері . В Тріпочучи крильцями, підібравши лапки, жайворонки намагалися втриматися на одному місці. Г Журавлі, яких
зігріло лагідне сонце,
здіймалися високо в небо. Д Петро Сагайдачний, гетьман війська
Запорізького,був не лише великим дипломатом, а й патріотом України |
14. Установіть
відповідність між відокремленим членом речення та прикладом
1 обставина
2 додаток
3 прикладка
4 означення |
А Його слуги — хмари, гори, темниці — закривають
тебе від мене... Б Дивись же на мене, сонце, й засмали мою душу, як
засмалило тіло... В Тепло дихнула в лице пухка чорна рілля, повна
спокою й надії. Г Поки залізо тряслось та лящало, я ще раз,
востаннє, вбирав у себе спокій рівнини... Д Чи ще щось є у світі, опріч сих двох полонин? |
15.Установіть
відповідність між характеристикою речення та прикладом
1 просте,
ускладнене відокремленою прикладкою 2 просте,
ускладнене відокремленим означенням 3 просте,
ускладнене відокремленою обставиною 4 складне
речення |
А Солов’ї,
нічні товариші мої, у сад злетілись до вікна. Б Нехай ще раз послухаю, як те море грає В Монастир
розташований на схилі гори, укритої густим лісом.. Г Розганяючи
тумани, сонечко вставало Д Усі
прийшли на заняття, за винятком двох чергових. |
16. Установіть відповідність між
реченнями та умовами відокремлення
означень у них
1 Син
селянина-кріпака, Тарас Шевченко був великим знавцем і виразником життя
бідного поневоленого селянства. 2 Всесвіт повертає разом з нами, і я, щасливий, непомітно лину в сон. 3 Бриніла тиша, плетена зірками. 4 Срібним маревом повиті, коло сіл стоять тополі |
А стосується особового займенника Б має додаткове значення причини В означення після
означуваного слова Г відділене від
означуваного слова іншими членами речення |
ІІІ
рівень
17.Спишіть
речення, розставляючи пропущені
розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть частини мови.
Тихий вітер дихаючи з-за Баєвої гори
приносить свіжий запах недавно скошених трав.
Немає коментарів:
Дописати коментар