Визначити жанр твору Шолом-Алейхема «Тев’є-молочар» дуже складно, бо це й притча, і сповідь, і монолог, і біографія, й енциклопедія єврейського побуту. Вишукане переплетення жанрів породжує надзвичайно цікавий твір, яким захоплюється не одне покоління читачів. Про це — на сьогоднішньому уроці.
Бесіда
♦ Доведіть, що Шолом-Алейхем був багатогранною особистістю. (Він відомий як прозаїк, драматург, критик, поет, видавець літературних альманахів, чудовий читець власних творів.)
1. Перевірка домашнього завдання. Переказ розділів «Аз недостойний», «Щастя привалило!», «Химери»
2. Літературний диктант
1) Представником якого народу є письменник? (Еврейського.)
2) Як перекладають псевдонім Шолом-Алейхем? («Мир вам».)
3) Де проживав письменник? (Тривалий час в Україні, потім — у Нью-Йорку.)
4) Від чийого імені ведеться розповідь у творі? (Від імені головного героя Тев’є.)
5) Що робив Тев’є, перш ніж став молочарем? (Возив колоди з лісу.)
6) За яку послугу Тев’є отримав корову? (Допоміг жінкам, що заблукали в лісі.)
7) Хто такий Менахем-Мендл? (Далекий родич дружини Тев’є.)
8) Як його прийняли в родині Тев’є? (Як найдорожчого гостя.)
9) Яку справу запропонував Менахем-Мендл Тев’є? (Вигідно вкласти гроші на біржі.)
10) Скільки грошей дав Тев’є Менахему-Мендлу? (100 карбованців.)
11) Що трапилося з грошима Тев’є? (Менахем-Мендл програв гроші.)
12) Що відчув Тев’є до Менахем-Мендл, коли за декілька тижнів знайшов його у місті? (Жалість.)
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Слово вчителя
— Розповідь звичайного селянинаТев’є про своє життя, про родину, про різні пригоди, на перший погляд, простодушна, часом смішна, часом вигадлива. Але за всім цим криється глибока життєва мудрість, бачення героєм глибоких філософських проблем, над якими людина розмірковує усе життя: сенсу буття, удачі й невдачі, волі Божої та людської, багатства й бідності.
2. Робота з текстом розділів «Нинішні діти», «Годл», «Хава», «Шпрінця»
3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
♦ Визначте тематику твору Шолом-Алейхем а «Тев’є-молочар». (Очікувані відповіді: історія життя бідного єврея Тев’є; показ життя єврейського життя на прикладі родини Тев’є; вибір життєвого шляху; ставлення до шлюбу.)
4. Робота з таблицею «Проблематика твору „Тев'є-молочар"»
Проблематика твору «Тев'є-молочар»
Філософські проблеми | Життя і смерті, віри, сенс буття, щастя, багатство й бідність, національність | Вірить у Бога й покладається на нього у всіх своїх справах; хоча інколи дорікає йому за ті випробування, які він йому посилає; ставить йому «незручні запитання» |
Морально-етичні проблеми | Уявлення про хороше й погане, правильне й неправильне, добро і зло | Ставлення до далеких родичів і до всіх євреїв як до близьких, до рідних; вияв гостинності; прощення провин та ін. |
Психологічні проблеми | Ставлення до інших, до різних подій і неприємностей, до дотримання іншими норм поведінки | Тев’є за свої послуги просить мало й щиро радіє з того, що його високо цінують; думає, як не шокувати дружину відмовою від пропозиції м’ясника; з розумінням ставиться до вибору дочок |
1. Слово вчителя
— Простий, на перший погляд, твір насправді порушує глобальні проблеми філософського, морально-етичного та психологічного характеру. Усі вони актуальні для головного героя та його родини, про що свідчать розлогі міркування Тев’є та його незримий діалог зі Святим Писанням. Його устами, безперечно, говорить сам автор.
2. Інтерактивна вправа «Займи позицію»
— Тев’є — батько сімох дівчат. Історія кожної з дорослих дочок — це ще одна грань життя всього єврейського народу, яку автор розкриває із великою майстерністю.
2. Робота з таблицею «Головні та другорядні герої твору»
Головні та другорядні герої твору Головні герої | |
Тев’є | Працьовитий, комунікабельний, глибоко віруюча людина, любить з будь-якого приводу цитувати Святе Письмо, філософ, має почуття гумору, мудрий, вміє прощати, щиро вболіває за долю своїх дітей |
Автор (Шолом-Алейхем.) | Мудрий, співчутливий, спостережливий, має почуття гумору Другорядні герої |
Голда | Турботлива, любляча, вважає за щастя заможне життя, а не шлюб у любові; дуже релігійна, тому не може простити Хаві її зраду вірі. Голда помирає, так і не змирившись із загибеллю Шпринці |
Цейтл | Відмовляє заможному залицяльникові, не хоче багатства: вона готова їсти раз на три дні, але вийти за коханого. Жінка щаслива з чоловіком, хоча живуть вони злиденно. Після смерті чоловіка Цейтл разом з дітьми повертається до батька |
Годл | Закохалася у бідного студента, що навчав грамоти дітей Тев’є. Молоді справляють тихе весілля, після чого Перчик відразу їде. Незабаром і Годл вирушає за чоловіком: він перебуває на засланні за революційну діяльність |
Хава | Хава закохалася в представника іншої віри. Батько попереджає доньку, щоб вона трималася від православного писаря подалі, адже у Священному Писанні сказано, що кожен повинен шукати собі рівню. Хава не згодна: люди самі поділили себе на євреїв і неєвреїв, багатих і жебраків. Заради коханого Хава змінює віру |
Шпринця | Шпринця закохується у сина багатої вдови Арончика. Рідні хлопця роблять все, щоб розлучити молодих, підштовхнувши нещасну дівчину до самогубства |
Бейлка | П’ята, найкрасивіша, дочка Тев’є, вибирає багатого жениха, підрядника, хоча не любить його. Тев’є намагається відмовити дочку виходити заміж за розрахунком, але Бейлка каже, що зараз інші часи і треба думати про себе. Проте дівчина дуже нещаслива у шлюбі, ллє сльози й до, і після весілля |
Висновок. Кожен із героїв шукає своє щастя, але бачить його по-різному. Старша сестра відмовляється від заможного життя заради коханого чоловіка, друга — через кохання закінчує життя самогубством, інша — зраджує віру, а наймолодша, відповідно до віянь нового часу, обирає сите, заможне життя без любові
Немає коментарів:
Дописати коментар