вівторок, 4 квітня 2023 р.

Складання простого плану власного висловлення (05.04.2023)

Текст можна розділити на змістовні частини за окремими підтемами. Така частина може складатися з одного або декількох абзаців. 

Зверни увагу!
До кожної частини тексту відповідно до її підтеми можна підібрати заголовок.
Пронумерований список заголовків частин, укладений послідовно у відповідності до структури тексту — це ПЛАН ТЕКСТУ.
Приклад:

1. Бабуся спекла колобок.
2. Колобок утік.
3. Зустріч із зайчиком.
4. Зустріч із вовком.
5. Зустріч із ведмедем.
6. Зустріч із лисичкою.
Скласти план тексту означає:
  • визначити в тексті мікротеми (розділити текст на змістові частини)
  • чітко та стисло сформулювати заголовки до кожної з них
  • записати їх по порядку.
Кожен такий заголовок — це пункт плану.
Зверни увагу!
Не можна змінювати послідовність пунктів плану!
Здебільшого текст має заголовок, який виражає його тему або головну думку. До кожної змістовної частини тексту теж можна підібрати заголовок, який виражає її мікротему.
Послідовно пронумерувавши та записавши  заголовки кожної частини (підзаголовки) ми отримаємо план тексту.
Зверни увагу!
План допомагає висловлювати думки послідовно, не пропускати нічого важливого.
Щоб скласти план, треба дотримуватися такого алгоритму.
  1. Поділити текст на змістові частини.
  2. Визначити мікротему кожної частини.
  3. Підібрати підзаголовки.
  4. Пронумерувати підзаголовки та записати. 
Приклад:
Був холодний осінній ранок. Накрапав дрібний дощ. Хотілося швидше добігти до школи.
Та раптом Наталка з Миколкою зупинились здивовані. Перед ними на стежці сиділо мокре кошеня і жалібно нявчало. Діти вирішили забрати кошеня у свій клас.
Ось кошенятко солодко муркоче на теплій ганчірці. Діти подружилися з ним і назвали Дружком.
Цей текст можна розділити на три змістові частини.
У першій частині розповідається про те, як діти йшли до школи.
У другій частині розповідається про те, як діти побачили кошеня.
У третій частині розповідається про те, як діти подружились із кошеням.
 
До кожної частини можна підібрати такі підзаголовки.
  1. Дорога в школу.
  2. Несподівана знахідка.
  3. Подружились. 
Ми отримали план тексту.
План тексту використовується при переказі або складанні тексту.

Джерела для творчої роботи:

• літературні твори:

• мистецькі твори (живопис, музика тощо);

• спостереження за життєвими ситуаціями та природою (спостерігач, учасник ситуацій).

Авторський задум:

• вибір теми;

• формулювання основної думки;

• вибір заголовка.

Вибір характерних ознак майбутнього твору:

• мовний стиль (науковий, художній, публіцистичний);

• тип висловлювання (опис, роздум, розповідь);

• жанр (оповідання, замітка, повідомлення).

Матеріали для майбутнього твору:

• епіграф;

• цитати з літературних творів і критичних статей;

• прислів'я, афоризми, пов'язані з основною думкою твору.

Завдання №2 Теоретичний блок

На забутому кимось аркуші паперу, що лежав на столі, було написано:

1. Відіслати листа.

2. Здати чобітки в майстерню.

3. Зателефонувати Марії Петрівні.

4. Підготувати звіт.

Як ви думаєте, що то був за запис і кому він міг належати? Як ви думаєте, а навіщо людині складати план?

Завдання №3 Теоретичний блок

Діти, пригадайте, який вид документа називається планом? Перевірте правильність відповіді за тлумачним словником.

 План – це заздалегідь накреслена програма господарських, культурних, оборонних і т. ін.. заходів, що передбачає порядок і термін здійснення їх.

  • Ви повинні пам’ятати, що в основі будь-якої свідомої діяльності людини лежить план: з чого почати? що далі робити? до чого це приведе? Вибраний шлях досягнення мети і є визначена послідовність операцій, дій, тобто це план. Він може бути простим, складним, цитатним, змішаним. Ми сьогодні будемо працювати з вами над складанням складного плану готового тексту та простого плану власного висловлювання.

 Яким має бути план за змістом?

  •  По-перше, план повинен пояснити про що        йдеться у тексті, його основну думку; по-друге, кожен пункт плану має нести визначену інформацію, тобто бути «прозорим», а не бути безмовним; по-третє, він повинен відповідати, а не запитувати. 

Завдання №4 Теоретичний блок

Простий план власного висловлювання — це послідовний перелік мікротем висловлювання.

Складний план готового тексту — це детальний план змісту твору з розподілом на зачин (вступ), основну частину і кінцівку (висновок), причому основна частина поділяється на підрозділи.

Завдання №5 Теоретичний блок

Складний план має три частини.

Вступ — передісторія розповіді, що розвивається в основній частині. Вступ має підготувати до сприймання викладу. Тут доцільно розповісти про історичні події зображуваних в основній частині подій; життєву основу конфлікту, що буде розв’язаний; факти з біографії письменника, які глибоко розкривають перипетії твору тощо.

Основна частина — сформульована у вигляді заголовка теза, яку треба довести. Вона розчленовується на кілька пунктів, які, у свою чергу, можуть поділятися на підпункти, що деталізують думку.

Висновок — підсумок написаного, що випливає з основної частини. Тут доречно наголосити на значенні художнього твору чи образу, висловити своє ставлення до зображуваних подій.

Основними джерелами матеріалу для твору є художня, наукова, науково-популярна література, періодичні видання, випадки з життя.

Завдання №6 Теоретичний блок

Дослідження-відновлення зв’язного висловлювання

Прочитати висловлювання. Чи можна його назвати текстом? Чому?

Розставити абзаци так, щоб зміст тексту відповідав поданому плану.

1.Вижницю називають воротами Карпат. Широко відчинені вони для тих, хто прагне прилучитися до первозданної гірської краси. Цілюще гірське повітря, настояне на хвойних пахощах, мальовничі пейзажі, що милують зір і створюють добрий настрій, привітність місцевих жителів — усе це приваблює сюди на відпочинок сотні жителів нашої країни.

2.А ще в цьому селі є тесаний храм, споруджений буковинськими майстрами без жодного цвяха. Увагу туристів привертає також невеличка каплиця, що стоїть край дороги. Пригляньтеся уважніше до старослов’янського мережива, вирізьбленого на стінах каплички, і ви прочитаєте сумний літопис про тяжкі роки кріпацтва, гірку минулу долю цього невеличкого карпатського села.

3.Сьогоднішня Вижниця — буковинський центр деревообробної промисловості, місто життєрадісних трудівників, народних митців й умільців, художні твори яких неодноразово були окрасою міжнародних виставок.

4.У письмових документах Вижниця вперше згадується в 1501 р. На початку XVIII століття тут повстав проти гнобителів народу легендарний Олекса Довбуш зі своїми опришками.

5.У широкій долині, де непокірний Черемош виривається із полону стрімких вершин і несе свої води назустріч Пруту, розкинулося місто Вижниця. Усе в ньому невіддільно пов’язане з горами. Вони наділили його неповторною красою і привабливістю (За В. Демченко, Е. Друкмані).

Завдання №7 Теоретичний блок

План

1. Місце розташування Вижниці.

2. Перша згадка та історичне минуле Верховини.

3. Сучасне життя Вижниці.

4. Вижниця — ворота Карпат.

5. Визначні пам’ятки невеличкого карпатського села.

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Чи потрібен простий план при складанні зв’язного висловлювання?

2. Чому саме треба складати плани?

Завдання №8 Теоретичний блок

Робота пам’яткою «Як складати складний план»

Пам’ятка

1. Уважно прочитай чи обдумай зміст висловлювання.

2. Визнач основні думки та в такий спосіб розділи матеріал на основні смислові частини.

3. Дай назву кожній частині (пункту плану).

4. Розділи на смислові частини матеріал кожного пункту і теж озаглав їх (пункти плану).

5. Перевір, чи збігаються пункти й підпункти плану, чи повністю передано в них основний зміст прочитаного чи того, що ви  плануєте сказати?

6. Пам’ятай: у складному плані не завжди доцільно кожен пункт розчленовувати на підпункти. 

Завдання №9 Теоретичний блок

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...