четвер, 6 квітня 2023 р.

Типи мовлення: розповідь (07.04.2023)

 











Завдання

Прочитайте тексти. Чим вони відрізняються? Який текст розповідає, який - описує, а який - роздумує?​

Текст №1

Іде дощ​

Давно вже не дощило... Та раптом налетіли хмари. Важкі краплі застукотіли по дахах. Усі зраділи дощу. Ожили сади, луги, поля. Усе зазеленіло.​

Текст №2

Дощ​

Ллє дощ. Із густих хмар все падають і падають масивні краплі. Вони барабанять по дахах, шумлять у листі... З вікон стікають численні струмочки, а на асфальті дрижать калюжі.​

Текст №3

Чому потрібен дощ?​

Дощ надзвичайно потрібен землі. Коли довго немає дощу, земля висихає, трава і дерева вкриваються пилюкою, і всі рослини чекають вологи. Якщо дощу нема дуже довго, то засуха може знищити посіви. Але коли дощі приходять вчасно, то зріє багатий урожай, на радість людям.​

Різновиди текстів:

·        Розповідь

·       Розповідається про певні події. Питання що? де? коли? що відбулось?​

У Марійки було кошеня.Одного дня воно зникло. Дівчинка шукала його, але не знайшла. Марійка гірко заплакала.​

·        Опис

·       Описуються люди, тварини, предмети, явища. Питання який? які? чиє? ​

Кошеня мало попелясто-сіру мордочку. Його маленькі  лапки наче вдягнуті в білі шкарпетки,а оченята яскраво-зелені. ​

·         Роздум (міркування)​

·       Пояснюється, доводиться щось; автор обмірковує події, дає їм оцінку. Питання чому? навіщо?​

Чому кошеня втекло від Марійки? Можливо, тому що вона його образила.​

V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.

Завдання

Визначити тип тексту.

Текст №1

Осінній день

Разом з осінню до нас приходять похмурі дні. Блакитне небо повністю затягується  сірими хмарами, так що й сонця не видно. Десь там, над хмарами, воно продовжує світити, та до нас на землю ледве пробивається його неяскраве світло.

В осінній день усе навколо наче покрите легким сірим покривалом. Дерева, квіти, будинки – все має приглушений колір, фарби ніби меркнуть. Квіти закривають свої бутони. У таку погоду ніщо не відкидає тінь, тому і здається одноманітним. Сірий асфальт, сірі стіни, сіре небо.

Та з іншого боку, похмурий осінній день сповнений і особливої краси, спокою та гармонії. Сонце не ріже очі, не блищить поверхня води. Все стримане й неяскраве. Осінні вбрання дерев радують око та прикрашають пейзаж навколо.

Текст №2

Листопад в моєму місті

Листопад – останній місяць осені, попереду нас чекає зима, але не варто впадати у відчай. Так, в листопаді нас можуть промочити незліченні дощі. Автомобілі спробують облити з ніг до голови водою з калюж. Парасольки будуть ламатися, рватися і відлітати геть.

Але листопад – час добрих котів, що весь час муркотять. Цього місяця приємно ходити в кіно – грітися в затишних кріслах, дивитися цікаві фільми про теплі краї. Кіно можна дивитися вдома з чашкою чаю, тому листопад автоматично стає чайно-кавовим періодом.

У природи немає поганої погоди. Тому листопад це, чи лютий, чи квітень – погоду створюємо ми самі. Отож насолоджуймось кожним моментом.

Текст №3

Осінній вечір

На міські вулиці швидко опустилася темрява. Насувається негода. Я повертаюся додому. Заходжу додому, а в кімнатах вже зовсім темно. Вмикаю комп'ютер, заварюю собі чаю.

Батьків ще немає вдома. Сестра після університету десь тиняється. Напевно, сидить у подруги. Адже на вулиці погода не для гуляння. Потрібно зробити уроки, але не хочеться. Хочеться відволіктися від похмурого вечора.

Але от вся родина зібралася разом. На вулиці все-таки пішов затяжний дощ. А в нас удома затишно та тепло, скрізь горить світло. З кухні доносяться смачні запахи: це мама готує вечерю.

Тато п'є каву. Ми з ним розмовляємо. Я радий, що цей осінній вечір проводжу зі своєю сім'єю.

Завдання

Переглянути мультфільм.

www.youtube.com/watch?v=ljLQwhnwU0Y

Визначити, про що мультфільм. Які відчуття присутні в мультфільмі: запахи, звуки, смак..? Чому овочі приготували для головного героя суп?

·        І ряд : Написати текст-розповідь про Георгія. Дати йому назву.

·        ІІ ряд: Написати текст-опис: «Улюблений суп Георгія». Описати його смак, колір, запах, як він впливає на героя.

·        ІІІ ряд: Написати текст-роздум: «Чому овочі приготували для головного героя суп?»

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VIІ. Домашнє завдання.

Написати твір-розповідь «Мій осінній вечір».


Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...