неділя, 28 травня 2023 р.

Повторення вивченого (29.05.2023)

 РІВЕНЬ СТАНДАРТУ


Лексикографія. Основні типи словників.   Типи норм. Лексична помилка. Лексичне значення слова.  Слова власне українські й запозичені.  Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми. Пароніми. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми.  Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів

1 варіант

Завдання 1─ 8 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

1. Власне українськими є всі слова, ОКРІМ

А гай, галушка                    Б горище, діалог                В дорога, достаток            

Г заважати,   життєпис     Д згода, громада


2. Допущено лексичну помилку в рядку

А розгорнути часопис                              Б відімкнути замок

В відкрити книгу                                       Г відкоркувати пляшку

Д виглядати з вікна

3.Немає лексичної помилки в рядку

            А молода юнка                               Б приймати участь

В безглуздий абсурд                     Г ставити питання

Д передовий  авангард

4. Паронімами є всі слова, ОКРІМ       

А  вникати - уникати                                 Б   промінь ─ пломінь

В  талан - талант                                        Г  розпещений - розбещений

Д   факт- фунт

5. Допущено помилку в поясненні паронімів

            А  авторитарний (владний, який утверджуєть­ся силою влади) ─ авторитетний (який користується автори­тетом, заслуговує на довіру)   

Б   музикальний (той, хто має здатність сприймати музику) ─ музичний (той, що стосується музики)

В  адресант (той, хто пише листа, телеграму тощо) ─ адресат (той, кому пишуть)

Г  еміграція (масове переселення з батьківщини в іншу країну) ─ імміграція (від’їзд іноземців для постійного проживання)

Д   сердечний (сповнений доброзичливості,чуйності, щирий, вірний) ─ сердешний (який стосується серця; по­в’язаний з хворобами серця)

6. Допущено помилку в поясненні фразеологізму

А  піррова перемога сумнівна перемога, що не виправдовує жертв.                          Б валаамова ослиця  мовчазна, покірлива людина, що несподівано виражає протест

В  геростратова слава  слава, рівнозначна вічній ганьбі

Г городити тин    прийняти складне рішення
Д  прокрустове ложе    формальний шаблон, під який силоміць підганяють реальне життя

7. Для орфографічного словника характерне все, ОКРІМ

А містить перелік слів у їх нормативному написанні                                            

Б містить стислу інформацію про етимологію слів

В розкриває слова  в аспекті їх правопису                                        

Г включає не лише складні для написання випадки

Д слова розташовані в алфавітному порядку

8. Фразеологізм НЕ утвориться, якщо до дієслова брати додати

А хліб у руки                      Б камінь у кишеню                        В на кпини

Г гріх на душу                    Д бика за роги

2 рівень

Завдання 9-10 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ

9.Установіть відповідність

1  чисельний

2  численний

числовий

А жертви

Б величина

В перевага

10. Установіть відповідність

1  відносини

2  стосунки

3  відношення

А синтаксичні

Б міждержавні

В позастатутні

3 рівень

Завдання 11-17 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ

11.Установіть відповідність між фразеологічними синонімами

1 збивати пиху

2 за холодну воду не братися

3 зітерти на порох

4 мати зуб

 

А носити камінь за пазухою

Б втирати носа

В зуб за зуб

Г не залишити каменя на камені

Д і пальцем не поворухнути

12.Установіть відповідність між фразеологічними антонімами

1  куди вода несе  

2  їздити верхи на комусь

3  зазнати фіаско

4  сиднем   сидіти

 

А  грати під чиюсь дудку

Б  ні риба, ні м’ясо

В  пливти проти течії

Г  пальма першості

Д  крутитися як білка в колесі

13.Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значенням

1   товкти воду в ступі   

2   гнутися в дугу  

3   держати хвіст бубликом  

4   дістати облизня

 

А   догоджати комусь

Б  зазнати невдачі

В   марно гаяти час

Г   обманювати

Д   бути певним у собі

14. Установіть відповідність між походженням  слова  та прикладами

1 із голландської мови

2 із французької мови

3 із англійської мови

4 із італійської мови

 

А  фізика, фігура

Б  леді, спонсор

В  гавань, краб

Г  бульйон, амплуа

Д  соло, піаніно

15. Установіть відповідність між іншомовними словами та українськими відповідниками

1 анульований

2 периферійний

3 пріоритетний

4 паритетний

 

А рівноправний

Б віддалений

В першорядний

Г беззмістовний

Д скасований

16.Установіть відповідність між  нормами  літературної мови і їх характеристиками 

1 орфографічні

2 акцентуаційні

3 морфологічні

4 синтаксичні

 

 

А усталене наголошування слів і словоформ

Б правильна побудова словосполучень і речень

В правопис слів згідно з усталеними нормами

Г усталена вимова звуків і звукосполучень

Д упорядковане вживання значущих частин слова й морфологічних

категорій (числа, відмінка, роду та ін.)

17. Установіть відповідність між  фрагментом  речення та  нормою, яку порушено в ньому

1 орфографічна

2 лексична

3 стильова

4 морфологічна

 

А  моє день народження

Б  професор балакав про фонетичні особливості мови

В  купити смачні чіпси

Г  вийти на наступній зупинці

Д  народився в березні місяці

 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...