Завдання 1
Що таке складне речення?
Завдання 2
Виберіть варіант, у якому неправильно названо тип складного речення.
Завдання 3
До якого типу складних належить наведене речення?
Того дня Еллен мала всі шанси залишитися після уроків, бо вона забула виконати домашнє завдання і придумати гідну відмовку, чому так трапилося.
Завдання 4
До якого типу складних належить подане нижче речення?
Рон Візлі, найкращий приятель Гаррі у Гоґвортсі, походив з родини справжніх чарівників, він знав багато невідомих для Гаррі штучок.
Завдання 5
До якого типу належить виділений сполучник у запропонованому складному реченні?
У гаманці на дні валізи ще була жменька чаклунського золота, але решта батьківської спадщини зберігалася в сейфі лондонського чаклунського банку «Ґрінґотс».
1.Складним є речення
А Там дуже
мальовнича місцевість: дикі гори, тайга.
Б Я занедужав і, як
усі хворі, прислухався до найменшого шереху за вікном моєї кімнати.
В Хмари пливли низько над землею, можна
було сподіватися дощ.
Г
Все зникло, наче в казці: місто, поле, гори, гай!
2. Позначте складні речення, у якому інтонація є
засобом зв’язку між частинами
А Уранці всі
поспішають, бо часу обмаль.
Б
Будуть роси вигравать на листочках, на рослинах; сонце блиски розливать буде в
крапельках-перлинах.
В Узимку (тополя)
білітиме від інею, восени видзвонюватиме золотим листям, навесні світитиметься
пташиними піснями, відгукуватиметься в глибині душі трепетним почуттям причетності
до рідного села…
Г Він змовчав,
нікому не виказав тоді своїх почуттів…
3. Позначте складносурядне речення.
А
Присівши на порозі і схиливши над ним голову, зажурено спочиває ненька.
Б Багато дорога може розповісти допитливому серцю, навіяти і
радість, і журу, воскресити в пам’яті давні перекази, бувальщини, легенди.
В Якось по тих
краях їздила депутація з Петербурга, яка відбирала співаків для царського хору.
Г
Мелькає скупана зливою зелень,і сивіють
величезні листки папороті, обтяжені краплистою росою.
4. Позначте складносурядне речення.
А
Навчений гірким
досвідом, він на дві години раніше з'явився на іспит призначеного дня.
Б Він
повчав себе, що мріяти — це дурниця.
В І
все на світі треба пережити, і кожен фініш – це, по суті, старт.
Г Тече
вода в синє море, та не витікає.
5. Позначте складносурядне речення.
А
Борис Грабовський не пішов стежкою батька, хоча навчався читати за його
книжками.
Б Природа створювала людину багато
мільйонів років, і цю творчу діяльність
природи слід поважати.
В Я був дуже рідко щасливим, навіть
важко пригадати коли.
Г Марійка стояла, випустивши квіти з
рук, і чекала.
6. Позначте складносурядне речення.
А
Чим міцніші зв’язки людини з культурою народу, тим більшого можна сподіватися
від неї як від громадянина.
Б Треба слову радощів додати, щоб уміло
душу звеселить.
В Слово — клітина мислі, артерія сили
духу, і тільки воно єднає різні людські
береги.
Г
Відомо, що мова кожного народу — явище давнє.
7. Позначте складносурядне речення.
А Треба слову ніжності додати, щоб
уміло друзів пригортати.
Б
Уночі була гроза, а ранок видався ясний на диво.
В Чого навчився, того за плечима не
носити.
Г
Мова й пісня — дві найважливіші фортеці, які народ повинен оберігати пильніше й
відчайдушніше, ніж свої кордони .
8. Позначте складносурядне речення.
А
Схилилась над колискою мати, і перші звуки колискової пісні, музика рідної
мови переливаються
у її кровинку.
Б Ти даєш мені
сонце погоже, і повітря, і снагу.
В Як добре те, що
смерті не боюсь я і не питаю, чи важкий мій хрест.
Г Народе
мій, до тебе я ще верну і в смерті обернуся до життя.
9. Позначте складносурядне речення.
А Одна душа – як скрипка, а друга – як літавра.
Б Гуде
вогонь – веселий сатана, червоним реготом вихоплюється з печі…
В Звір
затремтить, птах затріпоче.
Г Надвечір
Степан, вертаючись із мандрів, спускався просто до Дніпра десь на відлюддя,
купався там і стомлено чвалав додому.
10. Укажіть складносурядне єднальне речення, між
частинами якого відношення одночасності дій, явищ.
А Дощ пройшов - і
Київ зеленіє.
Б
Місяць освітив її лице, і воно здалося йому ще делікатнішим, ще добрішим.
В Сліпучо спалахнула блискавка, і
гуркіт грому сповістив про початок нічної грози.
Г Піднімалися з густого верхів’я дикі
птахи-орли, і спокійно, могутнім помахом крил різали повітря, і тривожно-ніжним
курликанням посилали один одному
привіт.
11. Укажіть складносурядне єднальне речення, між
частинами якого відношення послідовності дій, явищ.
А День був літній, спекотний, і селом я
йшов довго.
Б
Ні риба не грає, ні рак не чіпляється за босу ногу.
В Руки її то перебирали зовсім новий
одяг, недавно пошитий чи куплений, то вже між її темних пальців текли разки
старовинного намиста.
Г Подвір’я аж сяяло чистотою, і
острівці квітів цвіли по ньому там і там.
12. Складносурядним є речення
А Встаньмо з колін, розірвімо пута, якими нас віками
приковано до чорних скель.
Б Пахне
сіно лугове, і зав’язь в чистих росах зріє.
В Я так
люблю зимові вечори в людському домі, де зростають діти.
Г Дніпро
неспокійно шумить і реве.
Немає коментарів:
Дописати коментар