Контрольний зріз знань
з української мови
учня 10-А класу
КЗ «Світловодська спеціальна школа КОР»
за І семестр 2023-2024 навчального року
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.
[1]
Шелестить очерет з осокою. [2] Ліс пахне
грибами та осінньою задумою, чекає,
поки осінь торкнеться його своїм багряногарячим полум'ям. [3] А вершечки
кленів уже спалахнули, вогненно засяяли на темнозеленому тлі. [4] Пройде
небагато часу і Лісовик вдягне Мавку в пишні осінні шати.
Завдання 1─ 4 мають по
чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь
1.Орфографічну помилку
допущено в реченні
А 1
Б
2 В
3 Г
4
2.Складносурядним є речення
А 1 Б
2 В
3 Г
5
3. Пунктуаційну помилку
допущено в реченні
А 1 Б
2 В
3 Г
4
4. Стиль тексту
А художній Б
розмовний
В публіцистичний Г
науковий
Завдання 5─ 12 мають по чотири варіанти відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
5. Ставити кому між частинами складносурядного речення
не потрібно в рядку (розділові знаки пропущено)
А
Від ставу дівчатко біжить до межі і стоїть на порозі усміхнена мати.
Б У високості тремтів срібний птах і симфонія
сонця дзвеніла!
В
Яблуко додолу струсять віти і воно вже в кроні не засяє.
Г
Сіяє у росах сріблясте проміння і сіється листя в гулке безгоміння.
6.Не треба ставити кому між частинами складносурядного
речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А
Плід лежить красуючись між травою і несила очей від нього відвести.
Б
Високий день за обрій закотивсь і спорожніли села між садами.
В Уже червоніють помідори і ходить осінь по
траві.
Г На чужині і дерево не так росте і звір не так себе почуває.
7.Позначте речення, частини якого пов’язані між собою сполучниками
сурядності та інтонацією.
А
Не поливай бур’яну у надії, що він
перетвориться на троянду.
Б Під хатою дідусь сивенький сидить, а сонечко низенько уже спустилось над Дніпром.
В Батько
увійшов до кімнати і зупинився біля вікна.
Г Безсмертний той,хто все своє життя за
долю людства голос піднімає.
8.Одне з речень
НЕ відповідає схемі [ ], і [ ]
А
Шелестіли дуби, і смарагдова тиша була.
Б Зорі чогось затремтіли, і небо стемніло.
В
Буде чисте небо ніжне і привітне, і
земля вбереться в золоту красу.
Г
Запашна,
співуча, сповнена музики і квіткових пахощів наша мова.
9.
Знайдіть
речення, у якому підрядна частина стоїть всередині головної
А Виходить,
уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли
на своїх крилах весну і життя!
Б Поглянь:
який то світ кипить, блакитно-синьо-срібно-сірий.
В Страшно
безсило малим чути себе перед смертю,
але страшніше, коли ні за що вмерти!
Г Той,
хто зневажливо ставиться до рідної мови,
не може й сам викликати поваги до себе.
Д
Ніколи в бурі не загине той, хто Прометея має дух.
10. Знайдіть
речення з підрядним означальним
А А
в гущавині парку зацвів одурілий жасмин в листопадові дні, що подібні на
сутінки.
Б Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто
плаває в задимленому мареві.
В Земля
тремтить у млості і ронить пелюстки, і невідомі гості злітаються в садки.
Г Погодився
б жити в засніженій тучі, щоб тільки народові промінь світив.
Д
Він був дуже здоровий з природи, але і в нього вже не
вистачало сил.
11.
Укажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним.
А
І не збагну ніколи, як вмістилось моє життя в маленькім слові хліб.
Б
Важко переоцінити вплив, що його справив на перебіг української історії Богдан
Хмельницький.
В
Весна роз’ятрить вашу печаль, щоб мчати туди, де залишились подекуди сніги.
Г
А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя.
Д
Хто риє яму іншому, сам упаде до неї.
12. Укажіть складнопідрядне речення з
підрядним з’ясувальним
А
Єдиний мій, найкращий в світі, змилуйся, бо спалиш мене пристрастю дотла.
Б
Здається вічністю буття маленька мить, перед якою навіть смерть безсила.
В
Лиш хто народу рідного не любить, піде по світу тихим жебраком і ,просячи, до
щастя шлях загубить.
Г
Гарна та хата, що добрими людьми багата.
Д
Не брудни джерела, з якого часом п'єш воду.
13.
До складнопідрядних речень з підрядним з’ясувальним належать усі речення, ОКРІМ
А
Ми прагнемо, щоб юність була осяяна
благородною громадською мужністю.
Б
Я тільки нині зрозумів до сліз, що ви вже не повернетесь до хати.
В
Я дивлюся з-під вій, як цвіте за вікном
далина.
Г
Я зі страхом відчуваю, як десь глибоко в душі зв’язується й росте сум.
Д
Кожен раз зустрічаю весну з відчуттям, ніби у світі відбувається щось нове,
незвичайне.
14.
Сполучне слово в складнопідрядному реченні Музика
— журкіт води, що струменить у фонтанах
виконує синтаксичну роль.
А
підмета Б присудка В
додатка
Г
означення Д обставини
15.Складнопідрядним
називається речення, частини якого
А
нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками
підрядності і сполучними словами
Б
рівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками
підрядності
В
рівноправні за змістом, поєднуються відповідною
інтонацією та сполучними словами
Г
нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками
сурядності
Д
нерівноправні
за змістом, поєднуються відповідною інтонацією
16.Знайдіть
речення, у якому підрядна частина стоїть всередині головної
А
Земля і небо в тому супокої, коли задумлива природа переступає рубіж від осені
до весни...
Б
Завітай навесні, коли синя фіалка в чисте небо погляне здивованим оком.
В
Не перекладай на інших того, що мусиш зробити сам.
Г
Там, де зорі сяють з-за гори, над водою гнуться явори
Д
Ліс – це природна аптека, що з давніх-давен постачає ліки
17. У якому реченні що
виступає сполучним словом
А Скільки людського щастя розбилося у друзки тільки
від того, що одне з двох
своєчасно не вимовило слівця "пробач"
Б
Народу, що втратив мову, більше нічого вже втрачать.
В
Пам’ятай, що книги — це тисячолітня мудрість людини.
Г
Як добре знати, що тебе веде твій власний шлях — єдиний із можливих.
Д
Учені стверджують, що загальний книжковий фонд Київської Русі складався з
130–140 тис. томів.
18. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним
означальним
А
І де в світі тая сила, щоб в бігу його спинила.
Б
Море так бадьоро хлюпає, що аж слухати любо.
В
Так літував Іван в полонині, аж доки вона не спустіла.
Г
Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.
Д
Куди голова задумає, туди ноги понесуть.
19.Відокремленим означенням можна замінити підрядну
частину в реченні
А
Стежина сховалася у лісі, щоб прохолодитися.
Б Іван
милувався красою, що відкривалася за кожним кущем.
В
Ішло з димом добро, яке надбали за десятки літ .
Г
Україна для мене – святиня, яка дає крила, снагу.
Д
Спинився біля струмка, що біг яром.
20. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним
означальним.
А
Життя зриває дні мої, неначе вітер зриває листя.
Б
Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
В
Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі.
Г
От і прощай, літо, бо зима одразу впала на голову.
Д Дерево
благають, щоб парості розпустило в їхнім біднім краї.
ІІІ рівень
Завдання 21 передбачає
встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (1б.)
21.Установіть відповідність
1 складносурядне речення 2 просте речення 3складнопідрядне
означальне 4 складнопідрядне
з’ясувальне |
А Спинюсь я і довго буду
слухать, як бродять серпень по землі моїй. Б Майнувши сірим
хвостом, дорога безшумно сховалася в зелені хлібів. В Або не сокіл я, або
спалила мені неволя крила. Г Немає такого дерева,
щоб на нього птиці не сідали. Д Мужню силу хоч
похилить горе, та не зломить, в підлість не поверне. |
4
рівень
22.Запишіть речення, розставте пропущені розділові
знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови,
дайте загальну характеристику всій конструкції (1б.)
А
я дивлюся на розпатлані дерева в саду на віхті туману що плутаються між їхніми кронами.
Немає коментарів:
Дописати коментар