Тема. Інга Квітка «Святий Миколай»
(Література рідного краю)
1. Занурення у ситуацію.
Завдання. Фото замість біографії. Створіть мініхарактеристику автора, використавши світлину.
ПРО АВТОРКУ.
Родом зі Світловодська. Зараз проживає у Львові.
Є редактором стрічки новин, а весь вільний час присвячує написанню творів для дітей. Для популяризації творів створила сторінку у соцмережі “Казочки для малечі рідною мовою”.
ПРО ТВІР. Анонс казки «Святий Миколай».
Зайчик не вірить в існування Святого Миколая. Та коли через непослух зайчика матуся потрапляє у біду, зайчик готовий повірити у Миколая, тільки б той здійснив його бажання - врятував матусю. Але все не так просто. Замість зустрічі з Миколаєм, зайчик отримує від Святого лише різочки і тому відправляється на пошуки Святого. На шляху зайчика трапляються крижані коні, які підказують, як можна врятувати матусю.
2. Літературне дослідження.
ЕЛЕКТРОННИЙ ТЕКСТ ТВОРУ для читання.
https://booknet.ua/reader/svyatii-mikolai-b359027КОМЕНТОВАНЕ ЧИТАННЯ ЕКСПОЗИЦІЇ твору для дослідження часопростору.
Розділ 1. “Це було дуже давно ….” до “Миколай справедливо розсудить, хто на подарунок, а хто на різочку заслужив...”
Запитання та завдання:
Коли відбуваю І чи потрібен батькам старший син, якщо всю свою увагу вони віддають молодшому?».ться події? Чому цей час особливий?
Спостереження. Які художні засоби (епітети, метафори, порівняння, алегорію) використовує автор, щоб описати зиму?
Де відбуваються події? Визначте деталі, що характеризують атмосферу у лісі.
Охарактеризуйте святкову пісню, яку співали птахи.
Спостереження. Які художні засоби використовує автор для створення атмосфери свята?
Що очікували тварини від Святого Миколая?
Які деталі вказують на те, що авторка використовує жанр казки?
Хто головний герой? Який він?
КОМЕНТОВАНЕ ЧИТАННЯ ЗАВ’ЯЗКИ твору для дослідження часопростору.
Розділ 1. “Отже, говорили звірі, балакали…” до “Лише у цю ніч можна Миколая зустріти. До ялинки він обов'язково прийде…”
Запитання та завдання:
Чи змінюється атмосфера в лісі? Що планують звірі?
Чому зайчиха зі своїм зайчиком не прикрашали святкову ялинку?
Який настрій у зайчика? Які бажання він має? Чи вірить він у Святого Миколая?
Створіть асоціативний часопросторовий малюнок твору.
САМОСТІЙНЕ ЧИТАННЯ твору.
Доповніть асоціативний часопросторовий малюнок твору.
Запитання та завдання:
Як плине час у казці? Як довго тривають події та чому вони відбувається саме вночі?
Як ви розумієте фразу «Подивіться, на небі й досі золоті зорі сяють. Здається, це і є справжнісіньке диво». Чому ця казкова ніч була довшою, ніж зазвичай?
Чому авторка називає зайчика крихтою?
Як ви думаєте, чому зайчик біг за мамою? Чому не покинув маму? Про яку рису характеру крихти це свідчить?
Чи злякався він мисливців? Як змінився настрій крихти? Що він відчував?
Чи готовий тепер він повірити у дива Святого Миколая?
Що символізують різочки, які спершу отримав зайчик від Миколая?
Спостереження. Як через художні засоби (метафори, епітети, персоніфікацію) розкривають відчуття головного персонажа?
Яку таємницю розкрили крижані коні зайчику?
Чому крихта не здогадався, що це був Святий Миколай?
Спостереження. Як через художні засоби розкривається Святий Миколай?
Чи злякався крихта звірів?
Спостереження. Як через художні засоби (гіперболу, метафори, епітети) розкриваються емоції зайчика.
Одна з ознак жанру казки - долання героєм перешкод. Які перешкоди трапилися зайчику на шляху до двох чарівних каменів? Чому зайчик, як би складно не було, продовжував йти далі?
Чи правильно вчинив Святий Миколай, довіривши чарівний камінь королеві змій? Обґрунтуйте свою відповідь.
Спостереження. Які художні засоби (порівняння, метафори, епітети) розкривають королеву змій.
Чому королева не давала камінь злодійці? Яким було її бажання?
Що пообіцяла королева крихті? Чому авторка створює цей епізод?
Чи визнав свою помилку зайчик?
Визначте речення, що є кульмінацією твору.
Яке диво побачили тварини? Як ви розумієте фразу Святого Миколая «Справжнє диво – це те, що ви всі разом тут»?
Чи змінився настрій зайчика? Що він відчуває?
Яке символічне число зустрічається неодноразово у казці?
Чому такою святковою піснею автор закінчує твір?
Чи могла б казка називатися по-іншому?
Яка головна ідея твору?
3. Створення нового продукту.
ЗНОВУ ПРО ТВІР.
Завдання. Як автор будує твір?
Відредагуйте асоціативний часопросторовий малюнок твору.
Моделі часопростору.
Є часопростір лісу з елементами фантастики.
Є часопростір дороги як випробування.
Композиція твору.
Визначте події сюжету, що є зав'язкою, кульмінацією, розв'язкою у творі. Позначте їх.
Визначте, які позасюжетні елементи використовує автор. Позначте їх.
Жанр твору.
Чому цей твір є казкою? Які класичні ознаки жанру на це вказують?
Творчі завдання.
Напишіть листа Святому Миколаєві.
(Порада, що писати: 1. Звернися до Миколая. 2. Розкажи йому про свої досягнення. 3. Напиши, що тобі хотілося б отримати в подарунок. 4. Подякуй і побажай гарних свят.)
ЗНОВУ ПРО АВТОРКУ.
Завдання.
Визначте, для чого авторка написала цей твір? Які думки із твору відображають її життєві цінності? Запишіть їх.
Які поради авторка дає читачеві. Запишіть їх.
Запропонуйте список творів Інги Квітки, щоб обговорити їх у проєкті “Книга місяця”.
Визначте 2-3 особливості авторського стилю письменниці.
Творчі завдання.
Доповніть створену мініхарактеристику авторки, використавши її сторінку у соцмережі Facebook “Казочки для малечі рідною мовою”.
З чим у вас асоціюється письменниця (образ, предмет, колір, звук, запах, смак)? Створіть символічний портрет автора.
Немає коментарів:
Дописати коментар