Складнопідрядне речення. Складнопідрядні речення з підрядними
означальними, з’ясувальними
І варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.
[1]
Стояла в селі дзвіниця.. [2] І лунав той дзвін сумно й весело, задумливо й
бурхливо, траурно, й вогнисто на весь світ. [3] І от прийшли татари-ординці. [4] Спалили село, старих та дітей знищили,
а молодих забрали в неволю… [5] Тільки
дзвіниці не вдалося їм зруйнувати, ніби крізь землю провалилася вона.
Завдання 1─ 4 мають по
чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь (0,5б.)
1.Однорідні обставини є в
реченні
А 1
Б
2 В
3 Г
4
2.Складнопідрядним є речення
А 2 Б
3 В
4 Г
5
3. Пунктуаційну помилку
допущено в реченні
А 2 Б
3 В
4 Г
5
4. Стиль тексту
А художній Б
розмовний
В публіцистичний Г
науковий
ІІ
рівень
Завдання 5─ 20 мають по п’ять варіантів відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (0,5б.)
5.Укажіть
складнопідрядне речення (розділові знаки пропущені)
А Не лінуйся рано
встати а змолоду вчитись.
Б Зробив діло гуляй сміло!
В
Якщо дитини не навчиш у пелюшках то не
навчиш і у подушках.
Г
Материнська наука робить серце золотим.
Д Великий син України Тарас Шевченко все своє
життя поклав на олтар служіння Батьківщині.
6. Укажіть
складнопідрядне речення (розділові знаки пропущені)
А Набіжить вітерець покотиться хвилею нахилить розіб’є траву і вона зажовтіє заголубіє й зачервоніє квітами.
Б Сонце зверху накрива теплом і широким
промінням кропить кожен листочок кожну
билинку а з трави обдає свіжим пахучим холодком.
В Велика листопадова тиша стоїть над землею
вона сповіщає про осінь.
Г І так свіжо і синьо у небі й на душі.
Д
За вечоровим небосхилом з дівчатами дружить листопад бо літо не повернеться
назад.
7. Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки
пропущені)
А Ластівка день починає а соловей його кінчає.
Б Добре
коли людина вміє мріяти.
В Або рибку їсти або на дно сісти.
Г Звісно
нарізно нам важко і разом нам тісно.
Д Дніпро тече і хвиля в серце б’є.
8. Сполучне слово в складнопідрядному реченні
Данилові аж запахло свіжим борошном,
першим разовим хлібом, який старі хлібороби не крають ножем, а побожно
розламують руками виконує
синтаксичну роль.
А
підмета Б присудка В додатка
Г
означення Д обставини
9.
Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення Стежка повела в лісок
… вибрати
А
він вабив золотобагряною осінньою красою.
Б
що вабив золотобагряною осінньою красою.
В
із золотобагряною осінньою красою.
Г
але згодом сховалася серед
золотобагряної осінньої краси.
Д
і сховалася серед золотобагряної
осінньої краси.
10. Знайдіть речення з підрядним означальним
А
Стати справжнім митцем — значить умерти.
Б
Кобзарі завжди прославляли бойові походи Війська Запорозького, а козаки над усе
любили пісню «На війну…».
В
Незабаром ми побачимо безліч символічних позначень, які про щось повідомляють,
застерігають, закликають.
Г
Споглядаю, як ліс проростає осінньою синню.
Д
Та недаремно давня мудрість твердить : усе перемагає любов!
11. Укажіть складнопідрядне речення
з підрядним означальним.
А
Мудрого не зламає лихо і не зіпсує нещастя.
Б
Вода має велику силу, яку виявляє особливо весною.
В
Слово, мовлене часто, викликає спротив залежного від того, хто, як і коли
мовить.
Г
Мати вірила, що земля усе знає.
Д
Бубнявіють думки, проростають словами.
12. Знайдіть
складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А Якби мені, мамо, намисто, то пішла б я завтра
на місто.
Б Я Нептуну півкопи грошей в руку суну, аби на
морі шторм утих.
В Малі дерева схожі на дорослих, як діти на
своїх батьків.
Г Дерево благають, щоб парості розпустило в
їхнім біднім краї.
Д
Коли Соломія примостилася на плоті, Остап одіпхнув його од берега й тоді
скочив.
13. Укажіть
складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А
Треба витратити багато часу і зусиль, щоб ожили рукописні шедеври, розпорошені
по сховищах бібліотек і архівів.
Б
Коли б можна почати жити заново, то я б вивчив щонайменше три мови.
В
Біблія відповідає на питання, які споконвіків хвилюють людей.
Г
Якби фортуна не була сліпою, хіба б лежав той грек на дні Супою.
Д
Принагідно зауважу, що професія журналістська нагадує кравецьку.
14. Укажіть
складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А Уже
сонце хилилося до заходу, як у степу показалася велика чорна плахта .
Б
Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата дзвонами привертали парубочі серця .
В Зібралася
ціла флотилія, наче з якого великого переможного походу верталися.
Г
Назбирали багато сухого бадилля, щоб було чим цілу ніч палити.
Д
Під вогнище ми видовбали в піску яму, щоб не розшарпував вітер вогню.
15. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним
з’ясувальним
А
Неподалік од татарського броду, де
навшпиньки спинався долинковий туманець, окреслилася постать людини.
Б Семен
рукою розгладив недовірливі зморшки на
чолі, хоча й позаздрив спокійним снам батька.
В
Так дівчині хотілося, щоб ніхто не бачив її.
Г
Ярослав руками перебирав стебла пшениці,
у яку вже ввійшла золотінь.
Д
Ярослав Мудрий був першим князем, який не прагнув походів та завоювань.
16. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним
означальним
А
Стара верба од старості зомліла, забула, що сказав їй водяник.
Б
Хлопці держалися разом і, йдучи, розглядалися по сторонах, щоб добре затямити
дорогу.
В
Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі.
Г Повільно,
обережно ступаю по чорноземові батькового городу, щоб йому боляче не було.
Д
Варто відзначити, що Ярослав був людиною всебічно освіченою.
17. Слово що
виконує синтаксичну функцію підмета в підрядному реченні в рядку
А
У знаменах вічна слава поколінь, що
здобули найбільшу перемогу.
Б
Я знаю, що бійця нащадки
спом’януть і нашу віру й кров знесуть на п’єдесталі
В
Ти знаєш, що ти - людина
Г
Виявляється, що слово «мрія»
виникло в пошевченківську добу
Д Уся
наша планета оповита невидимими шляхами, що
ними мандрують слова
18.Складнопідрядним називається таке складне речення,
у якому
А прості
речення рівноправні за змістом і пов’язані сурядними сполучниками
Б
одне речення підпорядковується другому і з’єднується з ним сполучником
підрядності або сполучним словом та інтонацією
В
прості речення об’єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи
сполучних слів
Г
перше речення є головним, а решта - послідовно залежать одне від одного
Д
одне речення підпорядковується другому і з’єднується з ним лише за
допомогою інтонації.
19.Підрядна частина стоїть після головної в
складнопідрядному реченні
А
Хто знання має, той і мур зламає.
Б
Добре того вчити, хто хоче все знати.
В
Хто вчиться змолоду, не знає під старість голоду.
Г
Хто п"є зілля джинджури, той забуде дорогу до лікаря.
Д Коли козак іде, земля гуде.
20. Знайдіть речення, у якому підрядна частина стоїть
перед головною
А
Відомо, що саме сила волі і бажання виграти часто дають змогу слабшим
перемагати сильніших.
Б
Я люблю, коли в листя зелене дерева одягає весна, і під вітром хитаються клени,
і співає в квітках далина.
В
Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них зробила
золотую арфу.
Г
Людині треба, щоб її робота залишалася після неї жити.
Д
Він кинувся геть від того співання, що плачем озвалось по людях.
ІІІ рівень
Завдання 21 передбачає
встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (1б.)
21.Установіть відповідність
1 складносурядне речення 2 просте речення 3складнопідрядне
означальне 4 складнопідрядне
з’ясувальне |
А Вливається день до
долини, мов світле молоко до миски. Б Білий вишневий цвіт
засвітився, набравши у свої чашечки
роси. В Дослідники засвідчили,
що на Поліссі сорочка виконувала магічну функцію. Г Івасик то підстрибував
на місці, то спокій змушував його всістися за партою. Д У філософському
трактаті Семена Климовського говорилося про ті несправедливості, які панують
у державі |
4 рівень
22.Запишіть
речення, розставте пропущені розділові знаки. Підкресліть члени речення,
надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій
конструкції (1б.)
Там за порогами в
степах де землі щедрі й розлогі сидять лелеки на стовпах.
Немає коментарів:
Дописати коментар