неділя, 18 лютого 2024 р.

Адам Міцкевич (1798-1855) «Непевність». Поетизація високого почуття кохання, розкриття у віршах його впливу на людину (20.02.2024)


































Завдання 1

Можливий 1 бал (без оцінки)

Зі скількох речень складається вірш Адама Міцкевича “Непевність”?

  без відповіді 

 
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2

Можливий 1 бал (без оцінки)

Якою мовою був написаний поетичний твір Адама Міцкевича “Непевність”?

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 3

Можливий 1 бал (без оцінки)

Яке почуття описує Адам Міцкевич у своїй поезії?

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 4

Можливий 1 бал (без оцінки)

Введіть правильну відповідь (усі літери маленькі).

Яка риса характеру, стан душі героя не дають йому змоги висловити почуття до коханої дівчини?

  без відповіді 

Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 5

Можливий 1 бал (без оцінки)

Прикладом якого прийому є рядок “Чи це тільки дружба, а чи це кохання?”?

без відповіді

 І ми знову поговоримо про дружбу і кохання,

поезію про почуття, значущість і силу любові, її вплив на людину.

Сьогодні ми знову мандруємо до Польщі, адже вивчатимемо вірш польського поета

Адама Міцкевича.

Розпочнімо роботу на уроці із письмового завдання.

Поміркуйте й напишіть відповіді на такі запитання:

- Що таке закоханість?

- Чим закоханість відрізняється від кохання?

- Що таке дружба?

- Чи існує дружба між хлопцем і дівчиною?

Такі дорослі запитання, правда?

Але ж і ви уже не маленькі.

У кінці уроку ми знову повернемося до цих запитань.

Мені дуже було б цікаво почути ваші відповіді.

Сьогодні маємо такі завдання:

1-е) удосконалити навички виразного читання поезії;

2-е) проаналізувати вірш «Непевність».

Про біографію автора знайдете матеріали у конспекті уроку,

а зараз найцікавіше – подискутуємо про людські почуття.

Психологи стверджують, що симпатія і кохання можуть бути однобічними,

тобто без взаємності, а дружба передбачає вияв певних почуттів з обох сторін.

Дослідники та дослідниці почуттів розмежовують короткочасне кохання, закоханість і тривале,

тобто палке, жагуче кохання.

Психолог Микола Варій у своїй праці «Характеристика різних почуттів»

так пише про почуття людини, цитата:

«Кохання — це інтимна прихильність, яка наділена настільки великою силою,

що втрата об’єкта цієї прихильності здається людині непоправною…», кінець цитати.

А східна мудрість говорить:

«Кохання — це коли розум поважає, душа бажає дружби, а серце прагне єднання».

Нехай ваші міркування над запитаннями стануть основою розуміння

сюжету вірша «Непевність».

Про які почуття йдеться в поезії Адама Міцкевича?

Про дружбу, кохання чи закоханість?

І чи знаходить ліричний герой відповідь на запитання, яке його бентежить?

Я зачитаю вам вірш, а ви спробуйте знайти відповіді на ці запитання.

Адам Міцкевич Непевність

Цитую:

Вдалині від тебе не тужу, не плачу, Розуму не трачу, як тебе побачу,

А проте, як часом довго не стріваю,— Все чогось сумую, все когось шукаю.

I в журбі до серця підплива питання: Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Ти з очей зникаєш, і вже я не в силі Одновити в думці риси твої милі,

Хоч мені й говорить прагнення щоденне, Що ти завжди близько, завжди біля мене.

Та мене хвилює давнє запитання: Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Сумував я тяжко, та своєї скрути Не давав ніколи я тобі відчути;

Без мети блукав я і втрачав дорогу, А прибившись часом до твого порогу,

Входив я, сховавши в серці запитання: Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Задля тебе навіть смерть була б легкою, В пекло я подався б для твого спокою,

Хоч не маю зваги серцю наказати – I твоїм здоров'ям, і спокоєм стати.

Сушить мені мозок те лихе питання: Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Як руки твоєї дотик відчуваю, Наче в любий спокій весь я поринаю.

Я б заснув навіки в тую мить, здається, Коли б не будило серце, в котрім б'ється,

Невідступно б'ється грізне запитання: Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Коли я цю пісню віршував без тями, Віщий дух моїми не владав устами,

Сам не знаю звідки, стежками якими Узялися мислі і набігли рими,

Як я в кінці вірша вкарбував питання: Що мене натхнуло — дружба чи кохання?

Щемно і чуттєво написаний вірш, погодьтеся.

Перші дві строфи дають нам змогу зрозуміти, що ліричний герой сумує і страждає без коханої,

але водночас контролює свої почуття, цитата:

«Вдалині від тебе не тужу, не плачу, / Розуму не трачу, як тебе побачу», кінець цитати.

В третій строфі чоловік зізнається, що не може розказати дівчині про свої почуття, цитата:

«Сумував я тяжко, та своєї скрути/ Не давав ніколи я тобі відчути».

У четвертій строфі читаємо зізнання, що задля коханої чоловік ладен податися в пекло

або розпрощатися з життям.

Але при зустрічі віч-на-віч він не розкриває свого серця, цитата:

«Хоч не маю зваги серцю наказати –/ I твоїм здоров'ям, і спокоєм стати».

П’ята строфа — це кульмінація почуттів, цитата:

«Як руки твоєї дотик відчуваю,/ Наче в любий спокій весь я поринаю./

Я б заснув навіки в тую мить, здається», кінець цитати.

Закоханий чоловік готовий спинити час в ту мить, коли кохана поруч, але він збентежений, цитата:

«серце, в котрім б'ється, /Невідступно б'ється грізне запитання: /

Чи це тільки дружба, а чи це кохання?»

У шостій строфі герой каже, що не розуміє, що ж дало йому натхнення:

дружба чи кохання.

Цитата: «Сам не знаю звідки, стежками якими / Узялися мислі і набігли рими...»

Кінець цитати.

Розв’язка в останніх рядках заключної строфи так і не відбулася.

Але логічний наголос підказує читацькому колу відповідь.

На підсвідомому рівні герой виклав на папері свої сподівання,

почуття, болі й жалощі.

Тому вірш має форму внутрішнього монологу ліричного героя, який намагається розібратися у своїх почуттях,

неодноразово звертається безпосередньо до коханої.

Риторичне запитання, яке повторюється в кінці кожної строфи,

підсилює внутрішнє напруження ліричного героя.

Нагадую, риторичні запитання — це ті, які не мають і навіть не передбачають відповіді.

Що діється в душі дівчини й чого вона чекає від обранця (дружби чи кохання?),

у вірші так само не визначено.

Однак у сюжеті є натяк на її прихильність і взаємну симпатію.

Як ви думаєте, чому ліричний герой не наважується відкритися дівчині?

Можливо, непевність щодо майбутнього й острах почути небажану відповідь нівелює його рішучість.

Поміркуйте, чим небезпечна така ситуація, коли страх сковує дії людини?

Страх ліричного героя породжує бездіяльність, тому він зосереджений на спогадах і непевності дій.

Сама назва вірша нам це підказує.

Сумно, але він не бореться за своє кохання.

Увага! Запитання для роздумів.

Чому ліричний герой так і не знайшов відповіді на своє запитання?

Що ви порадили б героєві у цій ситуації?

Підсумуємо вивчене на уроці.

Вірш «Непевність» Адама Міцкевича — це поезія роздумів і сподівань,

це спосіб з’ясувати свій бентежний стан і відповісти на запитання,

яке хвилює серце: «Чи це тільки дружба, а чи це кохання?».

А як здається вам: ліричний герой прагне кохання чи дружби?

Пропоную вам повернутися до того завдання, яке ви виконували на початку уроку,

і знову поміркувати над запитаннями.

Можливо, після почутого на уроці ваші відповіді змінилися.

А тепер домашнє завдання.

1) опрацюйте конспект до уроку і тестові завдання;

2) напишіть поради ліричному героєві, як боротися за своє щастя;

3) маєте відповідальне випереджальне завдання: ознайомтесь із біографією Шолом-Алейхема

та прочитайте повість «Пісня пісень».

До зустрічі на наступному уроці/

 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...