понеділок, 4 березня 2024 р.

Григорій Квітка-Основ’яненко. Життя і творчість письменника (05.03.2024)




























Сьогодні ми познайомимося з автором першого прозового твору нової української літератури Григорієм Квіткою-Основ’яненком.

Початок ХІХ століття, 1800-ті роки. Місто Харків – інтелектуальний та культурний центр півдня Російської імперії.

Тут є університет і театр, видаються журнали, і сюди стікаються яскраві постаті культурного життя.

Саме тут формується розуміння того, якою є українська національна культура. Один із творців цієї національної культури – Григорій Квітка-Основ’яненко.

Він походив із давнього дворянського роду, його діди-прадіди належали до козацької старшини, а батько приятелював із Григорієм Сковородою.

Під Харковом, у селі Основа, родина Квіток мала великий маєток. Звідси й псевдонім – Основ’яненко.

До слова, сьогодні село Основа – це частина Харкова. Маєток не зберігся, але в парку, який заклав батько письменника, можна прогулятися і сьогодні.

Григорій вчився вдома, а потім – у монастирській школі. Він цікавився історією, добре знав український побут, грав на флейті та фортепіано.

У родині Квіток багато читали і ставили вистави в домашньому театрі. Григорій постійно змінював діяльність і шукав себе:

був послушником у монастирі, працював на дворянській службі, був суддею. А в маєтку в селі Основи побували всі ключові постаті тогочасної української культури.

Квітка мав дуже багато енергії, тому список його інтересів справді великий.

Він організовує в Харкові літературні вечори, стає директором першого в місті танцювального клубу, збирає гроші та книжки на відкриття першої в Харкові публічної бібліотеки.

Квітка багато в чому стає «першим». Зокрема, він - перший дослідник та директор Харківського театру.

Харків’яни намагалися створити театр ще наприкінці 18-го століття, проте театральна трупа була невеликою, а актори були посередніми.

Усе змінюється, коли антрепренером, тобто утримувачем, театру стає німець за походженням Іван Штерн.

Він будує приміщення в центрі міста, а далі з’являються хороші актори. Серед яких, зокрема, і Михайло Щепкін.

Про талановитого коміка ми згадували, коли говорили про постановку п’єси Івана Котляревського.«Наталка Полтавка» в Полтавському театрі.

Завдяки хитрощам Григорія Квітки цю виставу показали і в Харкові.

Хитрувати довелося, бо в самій Полтаві п’єса йшла на сцені без дозволу імперської цензури за особистим розпорядженням князя Миколи Рєпніна-Волконського.

Пригадайте: 1805-го року в Харкові відкривається університет, і навколо нього починає вирувати інтелектуальне життя.

Тож коли у 1816-му за ініціативи університетського професора Івана Срезневського з’являється журнал «Украинский вестник», до команди приєднується і Григорій Квітка.

Тоді за межами імперської столиці – Петербурга – видавалося лише 7 журналів. Один із них – «Украинский вестник».

У щомісячному журналі Квітка опікувався всіма процесами підготовки: читання текстів, їхня підготовка до друку та власне видання.

Важливо пам’ятати, що на початку 19-го століття процеси не були настільки автоматизованими, як сьогодні, тому вимагали багато часу і роботи над кожною літерою.

І воно було того варте. Адже в той час журнали були майданчиком для письменників та перекладачів, які прагнули показати власну роботу.

Це був найшвидший і найдоступніший контакт із читацькою аудиторією.

За ініціативи Квітки з’являється Товариство добродійності, яке займається жіночою освітою і засновує Інститут шляхетних дівчат.

Навчання давало тисячам молодих дівчат можливість працевлаштовуватися і самостійно заробляти на життя.

Детальніше про діяльність таких інститутів поговоримо, коли вивчатимемо творчість письменниці наступного літературного покоління – Марка Вовчка.

Серед викладачок Харківського інституту була росіянка, випускниця Петербурзького інституту, яка завжди мріяла повернутися в північну столицю, – Анна Вульф.

Вона зрештою стала дружиною Григорія Квітки. Саме вона підштовхнула вже зрілого 50-річного Квітку до письменницької діяльності.

Квітка з любов’ю називав дружину «хатнім цензором», адже Анна була першочитачкою його творів, їй він присвятив свою повість «Маруся».

Спершу Квітка писав офіційною мовою імперії – російською. Його нариси і комедії написано під псевдонімом Фалалей Повинухін.

Їх читали у Петербурзі, і вони відповідали трендам тодішньої російської літератури. Але за якістю були посередніми.

Одного разу ректор Харківського університету поет-романтик Петро Гулак-Артемовський відмовив проханню Квітки написати щось серйозне українською мовою.

Адже українська мова, за його словами, не годиться для того, щоби писати серйозні зворушливі речі.

Квітка вирішив довести зворотне - і на зміну посередньому російськомовному Фалалею Повинухіну приходить геніальний українськомовний Грицько Основ’яненко.

Автор перших прозових творів нової української літератури.1833-го року з’являється перше оповідання – «Салдацький патрет».

Це переказ анекдотичної ситуації про маляра, тобто художника, який на ярмарку виставив портрет.

Він був намальований так уміло, що спершу портрет сприймали як живу особу – з ним віталися і говорили.

Грицько Основ’яненко писав два типи творів: бурлескні, тобто народно-святкові, сміхові оповідання «Салдатський патрет» і «Мертвецький Великдень»,

сатиричну (із прямим висміюванням) повість «Конотопська відьма» та сентименталістські, в яких переважає захоплення природою і людськими почуттями, повісті «Маруся»,

«Сердешна Оксана», «Щира любов», «Козир-дівка».

Саме завдяки Квітці-Основ’яненку 1854 року нова українська література вперше виходить на загальноєвропейську арену:

«Сердешну Оксану» перекладають французькою мовою та друкують у Парижі.Ми пам’ятаємо про добрі стосунки Квітки з театром.

Квітка пише комедійні п'єси «Сватання на Гончарівці» та «Шельменко-денщик», популярні і сьогодні.

Якщо Іван Котляревський працював із поезією та драматургією, створеними новою українською мовою, то Григорій Квітка-Основ’яненко – автор передовсім прозових творів.

Його називають «батьком української прози». Ми розглянемо його сентиментальну повість «Маруся».

Отже, сьогодні ми поговорили про багатогранного Григорія Квітку-Основ’яненка, який займався театром, освітою, видавничою діяльністю, літературою.

Він експериментував із мовою та формою і став першим прозаїком нової української літератури.

Завдання 1

0.0/1.0 бала (оцінено)

Псевдонім Основ’яненко письменник узяв

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2

0.0/1.0 бала (оцінено)

Літературну кар’єру Григорій Квітка почав:

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 3

Можливий 1 бал (оцінено)

Усі твердження правильні, ОКРІМ:

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 4

Можливий 1 бал (оцінено)

Твори Григорія-Квітки Основ’яненка «Маруся», «Сердешна Оксана», «Щира любов», «Козир-дівка» - це :

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 5

Можливий 1 бал (оцінено)

У 1816-му році Григорій Квітка стає редактором журналу «Украинский вестник», який

без відповіді

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...