Українська мова 9 клас
Друзі,
вітаю! Це урок української мови в 9 класі. Ми з вами далі підкорюємо синтаксис
української мови.
Ви
вивчили прості, складносурядні, складнопідрядні та безсполучникові речення.
Пригадаймо!
Усі речення за будовою поділяються на прості та складні.
Складні
ж поділяються на сполучникові та безсполучникові.
А
різновидами сполучникових є складносурядні та складнопідрядні речення.
Але
часом вони всі перемішуються й працюють у команді.
В
одному складному реченні частини можуть поєднуватися сурядним,
підрядним
і безсполучниковим зв’язком. Таке речення називається складним із різними
видами зв’язку.
Складні
речення з різними видами зв’язку поділяються на: складні з сурядним та
підрядним зв’язком, наприклад:
Я
люблю дивитися науково-популярні відео, бо вони цікаві, а мій брат любить
ролики про спорт;
та
складні з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком, наприклад:
Настала
весна, надворі потеплішало, так що ми почали проводити тренування на свіжому
повітрі.
Проаналізуймо ці речення.
Я
люблю дивитися науково-популярні відео, бо вони цікаві, а мій брат любить
ролики про спорт.
У
реченні три граматичні основи: я люблю дивитися, вони цікаві, брат любить.
А
отже, три частини складного речення. Першу й другу частини — “Я люблю дивитися
науково-популярні відео”
та
“бо вони цікаві” — поєднує сполучник бо. Тут підрядний зв’язок.
Третю
частину «а мій брат любить ролики про спорт» приєднує до попередніх сполучник
а.
Отже,
тут сурядний зв’язок. Це речення з підрядним та сурядним зв’язками.
Друге
речення: Настала весна, надворі потеплішало, так що ми почали проводити
тренування на свіжому повітрі.
У
реченні три граматичні основи: «весна настала», «потеплішало»
та
«ми почали проводити». Отже, є три частини складного речення.
Перша
й друга частини — Настала весна та надворі потеплішало — поєднані інтонаційно,
між ними ставиться кома.
Це безсполучниковий зв’язок.
Третю
частину — так що ми почали проводити тренування на свіжому повітрі —
приєднує
до попередніх сполучник так що. Це
сполучниковий підрядний зв’язок.
Отже,
це речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язками.
Погляньмо
на таке повідомлення: «Знаєш, я хочу, щоб ми проводили час разом, як це роблять
справжні друзі».
Порахуймо
в реченні граматичні основи. Перша — «знаєш», друга — «я хочу»,
третя
— «ми проводили час», четверта — «друзі роблять».
Перша
й друга частина поєднані інтонаційно, тобто безсполучниковим зв’язком.
Друга
й третя частини поєднані сполучником щоб, тобто сполучниковим підрядним
зв’язком.
Третя
й четверта частини поєднані сполучником як, що свідчить про сполучниковий
підрядний зв’язок.
Це
речення складне із безсполучниковим та сполучниковим зв’язком.
На
це повідомлення надійшла така відповідь:
«Я
погоджуюся, що ми маємо бути справжніми друзями, і мені також хочеться
проводити час разом».
Проаналізуймо
його. Порахуймо граматичні основи.
Перша
— «Я погоджуюся», друга — «ми маємо бути друзями», третя — «хочеться проводити
час».
Перша
й друга частини поєднані сполучником що, можемо поставити питання «я погоджуюся
(з чим?),
що
ми маємо бути справжніми друзями».Частини речення поєднані сполучниковим
зв’язком підрядним .
Друга
й третя частини поєднані сполучником і. Ми не можемо поставити питання від
однієї частини до іншої,
частини
рівноправні, а значить, поєднані сурядним зв’язком.
Це
речення складне, з сурядним та підрядним зв’язком.Чудово!
А в
мене все! На наступних заняттях ми детальніше поговоримо
про
кожен із видів складного речення з різними видами зв’язку.
Нехай
будуть складними лише речення, а не ваші стосунки зі справжніми друзями.
Обов’язково
ознайомтеся з конспектом до уроку, а також виконайте додаткові завдання та
тести.
Зустрінемось!
Завдання 1
Які види зв’язку можуть поєднуватись у складному реченні з різними типами зв’язку?
Визначте 3 правильні відповіді.
Завдання 2
Позначте складне речення із різними видами зв’язку.
Завдання 3
Укажіть складне речення із сурядним та підрядним зв’язком.
Завдання 4
Укажіть складне речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язком.
Завдання 5
Уведіть номер речення, що є складним із різними видами зв’язку.
1) Більшість людей уважає, що вчені – страшенно нудні, зациклені на собі і науці люди, яких хлібом не годуй, дай засипати співрозмовника цифрами і поставити якийсь експеримент. 2) Насправді тут є багато винятків, але зараз говоримо про той, якого звали Річард Філіпс Фейнман. 3) Містер Фейнман – американський фізик-теоретик, професор, нобелівський лауреат за фундаментальні роботи з квантової електродинаміки, один із учасників Мангеттенського проєкту, у рамках якого було створено перші атомні бомби. 4) А ще містер Фейнман – невгамовний жартівник, любитель найрізноманітніших розіграшів, жартів, загадок, кодів, шифрів, головоломок і задач. 5) Разом з тим, містер Фейнман – людина надзвичайно допитлива, спостережлива, цікава і прямолінійна.
Немає коментарів:
Дописати коментар