Українська література. 10 клас.
Вітаю десятикласників та десятикласниць на уроці української літератури!
Запрошую вас на заняття,
на яких
ми з’ясуємо, якою була література середини ХІХ - початку ХХ століття.
Що
впливало на її розвиток, на яких ідеях базувалася і як змінювалася?
Хто вони
- найвідоміші імена цього періоду і які теми їх цікавили?
Уявімо,
що ми з вами в минулому.
Кінець
50-х – початок 60-х років XIX ст., підросійська Україна,
де
відбувалися пожвавлення національного руху та поява громад у Києві,
Полтаві,
Чернігові, Харкові та Одесі.
Пригадаймо,
що громади – напівлегальні організації культурницького й суспільно-політичного
спрямування
національно свідомої української інтелігенції.
Так ось.
Ви - громадівець з такою благородною місією.
Як же
пробудити національну свідомість українців?
Що б для
цього зробили ви?
Тогочасні
громади мали свій план:
вони
організували роботу недільних шкіл з українською мовою навчання для дорослого
населення,
стали
видавати журнал «Основа», де публікували художні тексти, праці з історії,
етнографії тощо.
Подібні
ініціативи не сподобалися російському уряду,
тому
влітку 1862 року цар Олександр ІІ наказав закрити недільні школи та журнал
«Основа».
У липні
1863 року міністр внутрішніх справ Петро Валуєв видав циркуляр,
приводом
для ухвалення якого стала поява перекладу Євангелій Нового Заповіту українською
мовою.
Валуєвський
циркуляр окреслив думку, яку вже більше 150-ти років
намагаються
ствердити російські політики. Цитую:
«…ніякої
особливої малоросійської мови не було, немає і бути не може,
що
наріччя їх, вживане простолюдом, є ні чим іншим, як російською мовою,
лише
зіпсованою впливом Польщі». Кінець цитати.
Згідно з
указом заборонялася публікація релігійних, навчальних і освітніх книг,
дозволялося
лише видання текстів художньої літератури.
На
початку 70-х років XIX сторіччя національний рух знову
пожвавився:
видання
збірника «Народні південноруські казки» та 7 томів матеріалів
етнографічно-статистичної експедиції
під
керівництвом Павла Чубинського.
До речі,
пам’ятаєте, хто він - Павло Чубинський?
Саме його
текст пісні «Ще не вмерла України…» на музику Михайла Вербицького
згодом
стане основою Державного Гімну України.
У 1873
році було створено Південно-Західний відділ Російського географічного
товариства,
який
видав «Історичні пісні українського народу».
“Але для
чого українцям своя культура?” – знову подумали росіяни.
І 18
травня 1876 року імператор Олександр ІІ в німецькому місті Емс ухвалив такий
указ:
-
заборона видань у Росії оригінальних творів і перекладів українською мовою;
-
заборона ввезення українських книжок і брошур, виданих за кордоном;
-
заборона театральних вистав, концертів, виконання пісень,
друкування
текстів і нот українською мовою;
-
закриття Південно-Західного відділу Російського географічного товариства
та газети
«Київський телеграф».
Українською
мовою дозволялося видавати історичні літературні пам'ятки
та
художні твори, навчання у початкових школах мало бути лише російською мовою.
Заборони
скасували лише 1905 року,
коли
Російська академія наук визнала, що українська мова є самостійною та окремою
від російської.
Ось так
розпочинається процес широкомасштабної русифікації
та поява
концепції про «домашню ужитковість» української літератури, де автори
орієнтувалися,
головним
чином, на селянство - як на носія української мови.
Більшість
українських письменників - Іван Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Михайло
Драгоманов,
Леся
Українка, Михайло Коцюбинський та інші - друкували власні твори у приватних
видавництвах Галичини,
що
перебували під владою Австро-Угорської імперії, або ж, скажімо, у Німеччині та
Швейцарії.
У
літературі цього періоду переважають епічні прозові жанри,
зокрема
роман та повість.
Ключовими
стають: соціальна проблематика, відображення народного життя,
конфлікт
людини і середовища тощо.
Панівним
стилем кінця ХІХ століття стає реалізм.
Реалізм –
це мистецький напрям, що характеризується правдивим
і
всебічним відображенням дійсності завдяки типізації життєвих явищ.
Яскравим
взірцем реалістичної скульптури став пам’ятник Богдану Хмельницькому в Києві
скульптора
Михайла Мікешина.
У
малярстві реалістичні теми наявні у творчості: Сергія Васильківського, Івана
Труша та Миколи Пимоненка.
Характерними
ознаками літератури реалізму є:
-
усебічне, конкретно-історичне, правдиве зображення типових подій,
героїв у
типових обставинах;
-
раціоналізм;
-
об’єднання типового та індивідуального в характерах героїв;
-
характер і вчинки героя вмотивовані практиками повсякдення та соціальним
походженням;
-
головний конфлікт породжений соціальною несправедливістю;
-
перевага розмовної мови в усій її стильовій розмаїтості.
Основними
критеріями мистецької вартості художніх творів письменники-реалісти
визнавали
об’єктивність і достовірність змалювання дійсності.
На
відміну від романтиків, реалісти досліджували не стільки почуття і переживання
героїв,
скільки
всебічно осмислювали людину та її вчинки.
Яскравими
представниками реалізму є: Іван Нечуй-Левицький,
Панас
Мирний, Іван Франко, Борис Грінченко, Михайло Старицький.
Про цих
та інших митців, їхні життєві долі, перипетії і теми творчості
ми
почнемо розмови на наступному нашому уроці,
тому
набирайтеся сил і до зустрічі!
Завдання 1
Який журнал громадівці видавали в 60-х роках ХІХ ст.?
Завдання 2
Який нормативний документ проголошував, що «ніякої малоросійської мови не було, немає і бути не може»?
Завдання 3
У яких варіантах наведено характерні ознаки реалізму?
Визначте 3 правильні відповіді.
Завдання 4
Представниками реалізму є всі зазначені письменники, ОКРІМ:
Завдання 5
Установіть відповідність між подіями та датами
Закриття журналу «Основа»
Валуєвський циркуляр
Емський указ
Створення Південно-Західного відділу РГТ
Немає коментарів:
Дописати коментар