середа, 10 квітня 2024 р.

Морфологічний розбір прикметника як частини мови (11.04.2024)

 Морфологічний розбір прикметника.

1. Початкова форма (називний відмінок однини чоловічого роду).
2. Постійні морфологічні ознаки: розряд (якісний, відносний, присвійний);
3. Ступінь порівняння (для якісних прикметників): вищий; найвищий.
4. Тип відмінювання — група: тверда; м’яка.
5. Непостійні морфологічні ознаки: рід (в однині); число; відмінок.
6. Синтаксична роль у реченні.

Приклад:
Змалку він мріяв стати капітаном далекого плавання. (О. Гончар)
Далекого (плавання) — прикметник, початкова форма далеке (плавання), відповідає на питання яке?, якісний, звичайний ступіньтверду групу відмінювання, середній рідоднина, родовий відмінок, у реченні виконує роль означення.

САМОСТІЙНА РОБОТА №15

ПРИКМЕТНИК.ГРУПИ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

1.Усі прикметники якісні в рядку

А  веселий, повільний, гострий                         Б  короткий, весняний, мамин

В  залізний, рішучий, заячий                              Г  кмітливий, зимовий, дядьків

2. Лише якісні прикметники вжито в рядку

А вишневий, цегляний, холодний                     Б гарний, хлібний, темний

В довгий, осінній, кавовий                                  Г старанний, синій, багатий  

3. Лише відносні прикметники вжито в рядку

А барвистий, сестрин, гарячий                          Б вечірній, франківський, книжний

В глибокий, здібний, Маріїн                              Г заячий, попелястий, батьківський

4. Присвійний прикметник  вжито в словосполученні

А лисячий хвіст                                                     Б вовча натура

В заяча шапка                                                         Г лебедина пісня

5. Лише якісні прикметники вжито в рядку

А синій, холодний, вечірній                               Б весняний, золотий, теплий

В страшний, твердий, чарівний                         Г здібний, науковий, звичайний  

6. Лише відносні прикметники вжито в рядку

А прискіпливий, сумний, дніпровський          Б мідний, вишневий, відважний

В фізичний, дерев’яний, український              Г луцький, братів, заячий  

7. Присвійний прикметник ужито в словосполученні

А бабине літо                                                          Б братів зошит

В лисяча натура                                                     Г материнська ласка

8.   Лише якісні прикметники вжито в рядку

А книжковий, хоробрий, безстрашний            Б мудрий, сміливий, щедрий

В лебединий, складний, теплий                         Г розумний, далекий, батьків

9.   Лише якісні прикметники вжито в рядку

А пізній, сосновий, нічний                                  Б завтрашній, білий, мертвий

В щедрий, добрий, злий                                      Г скупий, людяний, свинячий

10. Лише відносні прикметники вжито в рядку

А міський трамвай, золотий перстень             Б золоте серце, дерев’яна рама 

В шкільна перерва, лебедина пісня                  Г сиве волосся, зміїний характер 

11. Лише відносні прикметники вжито в рядку

А осінній день, золота каблучка                       Б здібний учень, дерев’яна рама

В вовча шуба, вовча нора                                  

Г батькова хата, крокодилячі сльози

12. Присвійний прикметник ужито в словосполученні

А ведмежа послуга                                               Б братова книга

В овечий сир                                                          Г козацькі змагання 

 

 

 

САМОСТІЙНА РОБОТА №16

СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ЯКІСНИХ ПРИКМЕТНИКІВ, ТВОРЕННЯ ЇХ

1. Правильно утворено ступінь порівняння прикметників

А найдорогіший                                         Б найбільш кращий

В якнайдовший                                          Г самий відомий

2. Форму ступенів порівняння можна утворити від прикметників у рядку

А  малюсінький, зручний                        Б  низький, дорогий

В  лисий, важливий                                   Г глибокий, ультрамодний
3.Неправильно утворено  складену форму найвищого ступеня порівняння в рядку

А найбільш цікавіший                              Б  найменш зрозумілий

В  найбільш вузький                                 Г  найменш тихий
4. Правильно утворено ступінь порівняння прикметників

А самий довгий                                          Б найдовжелезний

В швидший за всіх                                    Г більш ширший

5.Помилку під час творення ступенів порівняння допущено в рядку

А більш легкий                                           Б найдорожчий

В менш мудріший                                     Г найбільш дружний

6.Правильно утворено ступені порівняння прикметників у рядку

А більш розумний, найпоганіший         Б  премудрий, дорожчий золота 

В  самий здоровий, розумніший за всіх

Г  найсерйозніший, мудріший
7.Форми
ступенів порівняння прикметників НЕ утворюються від обох слів у рядку

А голий, живий                                          Б  зависокий, тонкий

В  відомий, приємний                               Г  білявий, короткий 
8.Форми
ступенів порівняння прикметників НЕ утворюються від обох слів у рядку

А глибочезний, високий                          Б  гнідий,  теплий 

В  вороний, дорогий                                 Г  сліпий, хворий
9.Форми
ступенів порівняння прикметників НЕ утворюються від обох слів у рядку

А сливовий, білий                                     Б  готовий, кривий 

В  історичний, мудрий                             Г  повнуватий, веселий

10.Форми ступенів порівняння прикметників НЕ утворюються від обох слів у рядку

А глухий, розумний                                  Б  грозовий, зелений

В  героїчний, смішний                              Г  дрібненький, німий

11. Ступені порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка

А далекий, золотий                                   Б  солонуватий, залізний 

В  гарний, високий                                    Г  глухий, буряковий

12.Правильно утворено ступені порівняння прикметників у рядку

А освіченіший, сама порядна                 Б  самий короткий, твердіший всіх 

В  важчий, білявіший                               Г  найменш здібний, кращий

 

 

 

 

 


 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...