неділя, 14 квітня 2024 р.

Текст, його основні ознаки.Будова тексту (15.04.2024, 17.04.2024)

 











Завдання 1

0.0/1.0 бала (оцінено)

Уведіть правильну відповідь (усі літери маленькі).

Завершене усне або письмове висловлювання на певну тему, у якому можна визначити мікротеми, ключові слова − це

  без відповіді 

Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2

0.0/1.0 бала (оцінено)

Між реченнями у тексті можуть бути такі зв’язки:

Визначте 2 правильні відповіді.

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 3

0.0/1.0 бала (оцінено)

Позначте ознаки тексту.

Визначте 5 правильних відповідей.

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 4

0.0/1.0 бала (оцінено)

Визначте тему тексту.

Будинок з химерами побудований архітектором Городецьким у стилі модерн у 1902-1903 рр. За рік звели сам будинок, і ще два роки було витрачено на зовнішнє та внутрішнє його оздоблення. Це була перша споруда в Києві, зведена з використанням нового матеріалу – цементу. Здійснення такого проєкту могло служити ще й рекламною акцією продукції промисловця Ріхтера, що займався виробництвом цементу. Для того щоб створити стійку основу для будинку, на крутому пагорбі було забито близько 50 бетонних паль на глибину 5 метрів. З боку вулиці Банкової будинок має три, а з боку театру ім. Івана Франка – шість поверхів.

без відповіді



















10 клас. Українська мова. Текст, його основні ознаки

Друзі, вітаю!

Це урок української мови в 10 класі.

Ми з вами разом опановуємо тему синтаксису.

Ви вже вивчили словосполучення, речення, їхні види, розділові знаки в реченнях.

Але цим українська мова та синтаксис не обмежуються.

Зі слів ми будуємо словосполучення, зі словосполучень — речення.

Але нам завжди хочеться розлого розповісти батькам про свій день, друзям —

про гру, написати величезне повідомлення-привітання з днем народження.

Одним реченням тут точно не обійдешся. Для цього в нас є текст! І саме його ми будемо сьогодні вивчати.

Тексти є не лише в підручниках з української мови. Тексти всюди, вони навколо нас.

Ми говоримо текстами, надсилаємо повідомлення, читаємо чи робимо дописи в соціальних мережах,

слухаємо аудіокниги, які також складаються з текстів. Так, усе це тексти!

Текст — це завершене усне або письмове висловлювання на певну тему, у якому можна визначити мікротеми, ключові слова.

Між реченнями в тексті може бути послідовний або паралельний зв’язок.

Абзаци позначають розділення тексту на мікротеми.

Кожне речення послідовно розкриває або поглиблює тему тексту.

Є стандартна структура тексту: вступ;

основна частина; кінцівка (висновок).

Для тексту характерні такі ознаки: – зв’язність: речення між собою пов’язані;

– цілісність: думка тексту повна; – авторська мета: те, для чого текст пишеться;

– інформативність: читачі й читачки дізнаються з тексту щось нове;

– ситуативність (зв’язок із контекстом): текст написаний чи вимовлений у контексті розмови, а не випадково;

– наявність смислових частин та їх єдність: текст має частини, які мають сенс та поєднані між собою;

– розгорнутість: думка розкрита розлого й достатньо, щоб читач зрозумів, про що йдеться;

– послідовність: думка розкрита не хаотично, а поступово;

– завершеність: думка зрозуміла й висловлена повністю;

– динамізм зображуваного: автор або авторка тексту не оповідає одне й те саме, а розвиває думку.

Проаналізуймо такий текст:

Якщо говорити про навички для роботи, то вони є двох типів: «жорсткі» (hard skills) і «м'які» (soft skills).

Вони досить різні, але однаково необхідні, аби бути успішним у роботі. Розгляньмо їхні відмінності.

«Жорсткі» навички необхідні для вашої професії. Наприклад, якщо ви шеф-кухар, то куховарство — ваша «жорстка» навичка.

Якщо ви програміст, то такою навичкою буде написання коду.

Натомість «м'які» навички — це особисті навички, які можна використати в будь-якій діяльності.

Зокрема, це навички з комунікації, з ведення командної роботи та гнучкість.

«Жорсткі» навички ми здобуваємо в школі, на тренінгах або на попередній роботі.

Ви набуваєте їх, коли вивчаєте інформацію або виконуєте вправи. «М'які» навички набагато важче розвинути.

Ви маєте постійно їх тренувати в реальному світі з іншими людьми.

Для одних вони можуть бути природними, а для інших — вимагають додаткових зусиль.

«Жорсткі» навички легше виміряти.

Роботодавець може оцінити ваші «жорсткі» навички за дипломом, попереднім досвідом роботи та сертифікатами.

«М'які» навички важче виміряти. Їх неможливо визначити з вашого мотиваційного листа або резюме.

Роботодавець має дочекатися співбесіди або поспостерігати декілька тижнів за вашою роботою, аби оцінити ваші «м'які» навички.

Незважаючи на їхні відмінності, ви маєте володіти і «жорсткими», і «м’якими» навичками, щоб бути успішними в роботі.

Загальна тема тексту: розповідь про «м’які» та «жорсткі» навички.

У ньому можна виокремити вступ, де йдеться про два типи навичок,

основну частину, у якій розкривається поняття «жорстких» і «м’яких» навичок, і кінцівку про те, що не тільки «жорсткі», а й «м’які» навички важливі.

Текст поділений на кілька мікротем, які можна умовно назвати: «Жорсткі» та «м’які» навички.

Що таке «жорсткі»навички? Що таке «м’які» навички? Де та як здобути навички?

Як виміряти володіння «жорсткими» и та «м’якими» навичками?

Важливість обох типів.

Перевірмо цей текст за нашим чеклістом ознак.

Зв'язність.

Речення в тексті іноді поєднані послідовним зв’язком, наприклад:

Якщо говорити про навички для роботи, то вони є двох типів: «жорсткі» та «м'які».

Вони досить різні, але однаково необхідні, аби бути успішним у роботі. Розгляньмо їхні відмінності.

У цьому уривку кожне наступне речення поєднане з попереднім.

Інколи речення в тексті поєднані паралельним зв’язком, наприклад:

«Жорсткі» навички необхідні для вашої професії.

Наприклад, якщо ви шеф-кухар, то куховарство — ваша «жорстка» навичка.

Якщо ви програміст, то такою навичкою буде написання коду.

Тут друге і третє реченн я поєднані за змістом із першим Цілісність.

Текст цілісний, оскільки має вступ, основну частину та кінцівку . Авторська мета.

Мета тексту — розкрити, що таке «жорсткі» та «м’які» навички.

Інформативність. З тексту ми дізнаємось нове про різні види навичок, тому ставимо галочку.

Ситуативність (зв’язок із контекстом).

Ми розглядаємо текст окремо від контексту, але якби я роз овіла цей текст на вечірці,

де ми з друзями обговорюємо важливі навички сучасної людини, то він би точно був доцільним.

Наявність смислових частин та їх єдність.

Ми вже ви значили мікротеми тексту, тому очевидно, що смислові частини наявні й пов’язані між собою.

Розгорнутість. Тема навичок базово розкрита.

Послідовність.

Спочатку в тексті ставиться питання: «Що таке “м’які” та “жорсткі” навички?», зазначається їхня актуальність,

далі розкривається поняття кожної групи навичок та все це підсумовується.

Завершеність: думка в тексті цілісна.

Динамізм зображуваного: у тексті лаконічно розкрита досить об’ємна тема.

Він складається з коротких речень, думка розкривається динамічно.

Іноді структура тексту може бути і хаотичною. Ось на такий допис я натрапив в інтернеті

Він сказав, що спорт йому не подобається. І не треба. Хай грає у свої ігри.

Я піду сьогодні на футбол. І завтра піду. Яка б погода не була.

Цей текст не має цілісності, завершеності, послідовності, смислові частини не надто поєднані.

Немає чіткого вступу, основної частини та кінцівки. Над цим текстом автору варто ще попрацювати.

Чудово! Нехай ваше життя, як і тексти, буде інформативним, динамічним, змістовним та матиме мету.

Ознайомтеся, будь ласка, із конспектом до уроку, а також виконайте додаткові завдання та тести.

Зустрінемось!

 



Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...