неділя, 14 квітня 2024 р.

Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові (16.04.2024)
































Українська мова. 5-6 клас.

 

Друзі, вітаю!

Я тут, щоб супроводжувати вас

у нашій українськомовній пригоді.

Сьогодні ми опрацюємо тему «Пряма та непряма мова».

На цьому уроці ми маємо амбітні плани, а саме:

дізнаємось, що таке пряма та непряма мова,

навчимося складати речення із прямою мовою та ставити в них розділові знаки,

а також вивчимо кілька екозвичок за допомогою геометричних фігур.

Спілкуються якось однокласники про свої вихідні.

Тарас пише: «Я на вихідних був у басейні».

Катя розповідає: «Ми з батьками були на толоці й прибирали парк від сміття».

«Ми з братом волонтерили й допомагали тваринам у притулку!» – додав Дмитро.

«Ми також приєднаємося наступних вихідних», – відповідає Софія.

А як ми можемо записати ці висловлювання дітей?

Як нам передати їхні слова?

Ми можемо скористатись двома способами передачі чужого мовлення – прямою мовою

Катя розповідає: «Ми з батьками були на толоці й прибирали парк від сміття».

У цьому випадку висловлювання передане дослівно,

а слова, висловлені Катею, беруться у лапки.

Або ж непрямою мовою:

Катя розповіла, що на вихідних вони з батьками були на толоці й прибирали парк від сміття.

Тоді ми передаємо лише зміст слів Каті.

Почнімо з прямої мови.

Як будуються та оформлюються такі речення ?

Речення з прямою мовою складаються зі слів автора, вони вказують на те,

кому належить висловлювання;

та з прямої мови, тобто самого висловлювання.

У першому реченні слова автора – Тарас пише.

Пряма мова – «Я на вихідних був у басейні».

У другому реченні слова автора – Катя розповідає.

Пряма мова – «Ми з батьками були на толоці й прибирали парк від сміття».

У третьому реченні слова автора – Дмитро додає.

Пряма мова: «Ми з братом волонтерили й допомагали тваринам у притулку».

Коли ми передаємо чуже мовлення за допомогою прямої мови,

то таке речення потребує правильного оформлення.

Так, у нашому реченні «Катя розповідає:

«Ми з батьками були на толоці й прибирали парк від сміття»

словами автора є «Катя розповідає».

Далі стоїть двокрапка, вона вказує на те, що далі буде починатись пряма мова.

Потім ми відкриваємо лапки, пишемо саме висловлювання

з великої літери «Ми з батьками були на толоці й прибирали парк від сміття»,

закриваємо лапки й ставимо крапку.

У такого оформлення є своя формула-схема, де

літера А позначає слова автора, а літера п – пряму мову.

А як нам повідомлення Софії оформити в речення з прямою мовою?

Спочатку слова автора – «Софія відповіла».

Який розділовий знак ми маємо поставити далі?

Так, двокрапку.

Відкриваємо лапки, записуємо пряму мову з великої літери – «Ми також приєднаємося

наступних вихідних».

Закриваємо лапки та ставимо крапку.

А як правильно оформити речення, якщо воно окличне або питальне й наприкінці

має бути знак оклику чи питання?

Або якщо слова автора стоять після прямої мови?

На кожен із таких випадків є своя формула-схема.

У реченнях, де спочатку записано слова автора, а потім пряма мова

між ними ставиться двокрапка.

Знак оклику та знак питання лишаються в «будиночку прямої мови»,

тобто в лапках.

Тоді як у розповідному неокличному реченні крапка ставиться вже після лапок.

Окличне речення з прямою мовою буде оформлюватися так.

Слова автора «Моя однокласниця порадила», двокрапка,

лапки, саме висловлювання «Не варто користуватись пластиковими пакетами»,

знак оклику, лапки.

Питальне речення з прямою мовою оформлюватиметься так.

Слова автора «Моя однокласниця запитала»,

двокрапка, лапки, саме висловлювання

«Ти користуєшся пластиковими пакетами», знак питання, лапки.

Розповідне неокличне речення з прямою мовою ми запишемо так.

Слова автора «Моя однокласниця сказала» , двокрапка, лапки, саме висловлювання

«Я не користуюсь пластиковими пакетами», лапки, крапка.

Якщо в реченні спочатку записана пряма мова, а потім слова автора,

то на їх межі ставиться вже не двокрапка, а тире,

а слова автора пишуться з маленької літери.

Окличне речення оформлюється так.

Пряма мова та знак оклику в лапках, тире, слова автора з маленької літери, крапка.

«Не варто користуватись пластиковими пакетами!» – порадила моя однокласниця.

Питальне речення з прямою мовою записується так.

Пряма мова та знак питання в лапках, тире, слова автора з маленької літери, крапка.

«Ти користуєшся пластиковими пакетами?» – запитала моя однокласниця.

Розповідне неокличне речення з прямою мовою записується так.

Пряма мова в лапках, кома (зверніть увагу!) після лапок,

тире, слова автора, крапка.

«Я не користуюсь пластковими пакетами», – сказала моя однокласниця.

Якщо ж ми хочемо передати лише зміст сказаного, а не сказане дослівно,

то лапки не використовуються.

Наприклад, ось речення з прямою мовою:

«Я не користуюсь пластиковими пакетами», – сказала моя однокласниця»

АБО «Моя однокласниця сказала: «Я не користуюсь пластиковими пакетами».

Якщо ми хочемо передати лише зміст сказаного, то запишемо так:

Моя однокласниця сказала, що вона не користується пластиковими пакетами.

Зверніть також увагу, що змінився й займенник «я» на «вона» та закінчення дієслів відповідно,

оскільки тепер це не пряма мова.

Тобто якщо ви раптом хотіли записати непряму мову ось так:

«Моя однокласниця сказала, що я не користуюсь пластиковими пакетами»,

то зміст речення б зовсім змінився.

Таке перетворення з прямої мови в непряму помилкове.

Запам’ятали? Потренуймося!

Подивімося мультик з екопорадами й запишімо висловлювання головних героїв –

геометричних фігур – реченнями з прямою мовою.

 

Перше. Квадратик запитав: «А де соломинка?».

Як нам записати таке речення з прямою мовою?

Які розділові знаки потрібно поставити?

Поставмо спочатку слова автора «квадратик запитав», а потім пряму мову «А де соломинка».

Що потрібно поставити між ними?

Двокрапку. Пряму мову візьмемо в лапки.

Речення з висловленням Квадратика питальне,

тому поставимо наприкінці прямої мови знак питання.

Або можемо змінити розташування слів автора й прямої мови.

Тоді спочатку буде пряма мова в лапках зі знаком питання «А де соломинка?»,

потім тире, далі слова автора « запитав Квадратик» і крапка.

Потім Кружечок вигукнув: «Вау, спеціальна чашка!»

Між словами автора «Кружечок вигукнув» та прямою мовою «Вау, спеціальна чашка»

потрібно поставити двокрапку.

Висловлювання кружечка емоційне, тобто окличне.

Отож, після прямої мови поставимо знак оклику

й усю цю конструкцію візьмемо в лапки.

Тепер змінімо це речення так, аби спочатку була пряма мова, а потім слова автора.

Вийде «Вау, спеціальна чашка!» – вигукнув Кружечок.

Тепер пряму мову й слова автора розділяє тире.

Чудова робота! На цьому уроці ми з вами дізнались,

що таке пряма та непряма мова, навчились складати речення із прямою мовою

та ставити в них розділові знаки, а також вивчили кілька екозвичок за допомогою геометричних фігур.

Ось і все.

Для кращого розуміння теми виконайте тест та перегляньте конспект

у додаткових матеріалах під відео.

Досліджуймо мову, навчаймося невпинно,

творімо себе та творімо Україну!

Зустрінемося!

 

 

Завдання 1

Можливий 1 бал (без оцінки)

Для речень із прямою мовою характерні всі ознаки, ОКРІМ

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2

Можливий 1 бал (без оцінки)

Якій схемі відповідає речення (розділові знаки вилучено)

Марина Василівна запитала Діти, ви готові до новорічних пригод

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 3

Можливий 1 бал (без оцінки)

Прочитайте текст. Укажіть кількість речень із непрямою мовою.

Люблю зиму. Сніжну, пухнасту, сріблясту. Прокинешся зранку, відчиниш вікно, а там — краса! Так і хочеться гукнути усьому світові: «Добридень, хай все буде у всіх гаразд!»
Мама вчора сказала, що скоро поїдемо за подарунком на мій день народження.
Люблю свято свого Дня. А чом би й ні? Збирається вся родина, друзі. Шкода, що не буде тільки тітки Олі. Вона написала повідомлення, що не зможе приїхати, бо захворіла. Хай швидше одужує й гайда до нас!

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 4

Можливий 1 бал (без оцінки)

Введіть правильну відповідь (усі літери маленькі).

Після слів автора перед прямою мовою ставиться …

  без відповіді 

Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 5

можливі 4 бали (без оцінки)

Установіть відповідність між реченнями та схемами (розділові знаки вилучено)

Нарешті перемога вигукнула Оксанка

 
без відповіді
 

У нас багато книжок про тварин додав Дмитрик

 
без відповіді
 

Завтра точно підеш зі мною на концерт запитав Дениско

 
без відповіді
 

Катруся зраділа й додала Нарешті канікули

 
без відповіді
 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...