неділя, 12 травня 2024 р.

Повторення синтаксису та пунктуації. РМ: УСНИЙ ТВІР (13.05.2024)

 

Самостійна робота №19

Головні та другорядні члени речення

1.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1 Віхола землю взяла у свої обійми.

2 І тільки старенький дуб не зрадів віхолі.

3  Пізніше для цього вони почали будувати вози.

4 Холод душі-це вічний сніг у серці.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина



2.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1  Льотчик запитує у хлопчика.

2  Найбільші  аеропорти  світу  нагадують  невеликі  міста.

3  Вода на землі перебуває в постійному  русі.

4   Він виявився цікавою людиною.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

3.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1  Соромно йому стало за всіх хлопців і за себе.

2  Людина — ворог природи.

3  Осінь чарує мене своїми кольорами.

4 Осінь чарує мене завжди.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

4.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1 У  золоті  осінні  дні  збираються  відлітати  журавлі.

2  Чи  знаєте  ви  осінні  білчині  ігри.

3  Сьогодні ми допомагали дідусеві на пасіці.

4  Він сидів у канаві й жалібно скавучав.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

5.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1  Лови золотисте осіннє павутиння!

2. Мама  навчила  мене любити  роси,  легенький  ранковий  туман.

3  Довго боровся з хвилями хлопець.

4  Аптека працює до сьомої години.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

6.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1  Ліс —  особлива  екологічна  система.

2  Морські продукти  дуже  корисні.

3  Побудував Миколка для цуцика гарну будку

4  До  моїх  ніг  покотився  блискучий  полірований  каштан.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

7.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1 Діти трусять каштани і набирають їх повні шапки.

2  Дні минали непомітно.

3 Ледача шапка перепони має.

4  Чумацький Шлях між зорями повис.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

8.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1  На луки лягло тихе  надвечір’я.

2  Накрапає теплий дощик.

3  Оператори  працюють  за  графіком.

4 Лежачий камінь мохом обростає.

 

А підмет.

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

9.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1  Україна має всі види сучасного транспорту.

2  Пролісок — квітка ніжна.

3 Спортсмен  дуже  хвилювався.

4  Книги збережуться навіки.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

10.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1 Дві  хмароньки пливли кудись в убранні золотім.

2  Тарас часто думав про свою Україну.

3 Сонце давно вже сіло в рожевий туман.

4 Плаче здається жовтень холодними слізьми.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

11.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1  Оси  кружляють  роєм,  сідають  на  ягоди.

2  Настав золотий привабливий жовтень.

3  Грому і блискавки Левко боїться.

4 Махали клени стомлено руками.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

12.Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.

1  Усі дерева вже простягли вгору оголені віти.

2  Тільки ялинки й сосни стоять зелені.

3  Ось тихо сіла на рукав перша сніжинка.

4  Мова — великий дар природи.

 

А підмет

Б присудок

В додаток

Г означення

Д обставина

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота №20

Речення з однорідними членами  

1.Однорідні члени речення є в реченні

            А Прийшла зима - і все заснуло навкруги.

            Б Лісове озеро покрилося тонкою кригою.

            В Сніг падає на  мерзлу землю, дерева й кущі.

            Г У холодному небі виблискували зорі.

2.Однорідні члени речення є в реченні

            А Києво-Печерська  лавра    святиня України.

            Б  Парк прикрашають статуї.

            В  Почувся знадвору чийсь тихий  голос

            Г  Широкою, вкритою туманом долиною верталися додому.

3.Однорідні члени речення є в реченні

            А  У   цехових майстернях часів середньовіччя виготовлялися пергамент

            Б  Поміж замком і ставом розкинулося передмістя.

            В  Наймилішою для людини є рідна мова.

            Г   Ми чуєм трав зелений крик.

4.Однорідні члени речення є в реченні

А  Гучний дзвінок у коридорі провіс велику перерву.

Б  Над монастирем повільно сходить сонце.

В Дмитро  Білоус  виступає  як поет, перекладач, критик.

Г Ліс  задзвенів  пташиними голосами.

5.Однорідні члени речення є в реченні

А Ліс  якусь  хвилину  стояв  нерухомо, мовчки.

            Б  Лагідно  світить  сонце,  голубіє небо.

В  Зашепотіли  збуджені  листочки.

            Г  Полохливий заєць пригинає вуха.

6.Однорідні члени речення є в реченні

            А  Узимку калина вабить нас червоними гронами.

Б  Білий сніг весело порипує під ногами.

В  Ялинами й соснами милуюся взимку.

Г  Кущі глоду на галявині   вкрилися пухнастим снігом.

7.Однорідні   підмети є в реченні

А Тягнуться до сонця і квітки, і трави.

Б 3 берега на берег можна добутися баржами або човнами.

В Життя  пливе в майбутнє, у завтрашнє, у безкрає.

Г Понад морями пролягають тіні.

8.  Укажіть речення з однорідними присудками.

А  Бігли назустріч хлопчик  та дівчинка.

Б Весна цвіла, співала ніжним цвітом.

В  Під  самою  хатою  росли  червоні та рожеві троянди.

Г  Двоярусний білий собор було видно з усіх околиць міста.

9.Однорідні присудки  є в реченні

            А  Сонце росло, палало і тихо спускалося додолу.

            Б Тут були і авіатори, і танкісти, і артилеристи.

            В Ми чуєм трав зелений крик, дощів задумані рефрени.

            Г Голубі, сині, фіолетові, рожеві  пасма снувались над горами.  

10.Однорідні додатки  є в реченні

            А Знову потекли теплі, лагідні, задумливі  дні. 

            Б  В один день затопило ліси, сінокоси, городи.

            В  Сидить батько кінець стола, на руки схилився.

            Г  Сонце вже схилилося на захід і не пекло. 

11.Однорідні підмети є в реченні

            А  Це місто любило легенди, жило ними.

            Б   Розплелись, розсипались  вересневі дні.

            В  Мама й тато завжди всміхаються.  

            Г  Є в наших лісах водяний звір. 

12.Однорідні обставини є в реченні

            А  Сонце росло, палало і тихо спускалося додолу.

            Б  Ліси й садки укрились цвітом запашним

            В   Студенти виконували завдання керівника швидко, весело, моторно.

            Г   Бачу руки твої, моя мамо, твою ласку я чую, рідненька.

Немає коментарів:

Дописати коментар