Українська мова.
Друзі, вітаю!
Я тут, щоб супроводжувати вас у нашій українськомовній пригоді.
Сьогодні ми опрацюємо тему «Типи мовлення: опис, розповідь, роздум».
На цей урок маємо такий список справ:
повторити типи мовлення;
узяти участь у будівництві острова Зміїний у Minecraft;
дослідити асортимент онлайн-магазину;
відвідати виставку «Ukraine WOW» та дізнатися про творчість Марії
Примаченко.
Ми з вами вже вивчили види мовлення — це письмо, читання, говоріння та
аудіювання.
А як щодо типів мовлення? Їх є три.
Перший тип мовлення — це розповідь.
Його ви можете застосовувати тоді, коли розповідаєте другу чи подрузі, які
захворіли,
про те, що відбувалось у школі за їх відсутності, або розповідаєте в
інстаграмі про екологічну акцію,
яку організовували на вихідних.
Текст-розповідь відповідає на питання що сталося? що робили герої історії?
Переважно будова такого тексту складається з початку історії, перебігу
події та її завершення.
Як-от оповідь про Зміїний острів, який блогер захотів побудувати у
Майнкрафт:
Другий тип мовлення — це опис.
Його ми застосовуємо тоді, коли описуємо якийсь предмет чи особу.
Наприклад, ви йшли зі школи й натрапили на величезного
жука-носорога й у всіх барвах описуєте його батькам чи друзям.
Бо, на жаль, їм така рідкісна можливість зустрічі з жуком-носорогом не
трапилася.
Текст-опис дає фактично відповідь на запитання: який, яка, яке, які предмет
чи особа є?
Для такого тексту характерне вживання прикметників, тобто слів,
що вказують на ознаку і відповідають на питання який? яка? яке? які?
Або ж, наприклад, ви описуєте будівлю власного виробництва у Манйкрафт,
як-от у наступному відео:
Третій тип мовлення — роздум.
Наприклад, ви розповідаєте друзям вашу позицію щодо безпечного користування
інтернетом
або у чому користь читання, ставите запитання та наводите аргументи.
Текст-роздум дає відповідь на запитання: чому предмет або особа є такими?
Такий текст будується з тези (думки, яку доводять),
аргументів (доказів) та висновку.
Важливими в тексті є причинно-наслідкові зв’язки.
Як-от в уривку з відео, де блогер будує Зміїний острів у Майнкрафт,
він роздумує над тим, які інструменти ефективніше йому використати:
Отже, повторімо. Є три типи мовлення: розповідь, опис та роздум.
Опис відповідає на питання який? яка? яке? які? і, власне, описує предмет
чи особу.
Розповідь відповідає на питання що сталося? й оповідає про події.
Роздум відповідає на питання чому предмет або особа є такими? і досліджує
причини дій.
Він побудований із тези, аргументів та висновку.
Прочитаймо текст, спробуймо визначити, до якого типу мовлення він належить:
М’яка іграшка Стів — чудовий подарунок для маленьких шанувальників і
шанувальниць комп’ютерної гри Minecraft.
Стів стане справжнім другом для дитини, адже його так приємно обіймати.
Іграшка виготовлена з м’якого плюшу, а очі вишиті блакитними та білими
нитками,
тому дитина не зможе відірвати дрібні деталі та проковтнути їх.
Розвиває у дітей уяву, кмітливість і допомагає втілити в реальності сюжети
їхньої улюбленої комп’ютерної гри.
Розмір: 18 см
Матеріал: плюш
Виробництво: Китай, Оригінал
Про що йдеться у тексті? Про іграшку Стіва.
На яке питання відповідає текст?
Який Стів є?
Зверніть увагу, указано, із чого виготовлена іграшка — з м’якого плюшу.
Які її особливості? Очі вишиті блакитними та білими нитками.
Також у наступному абзаці вказується на переваги такої іграшки — вона
розвиває у дітей уяву,
кмітливість і допомагає втілити в реальності сюжети їхньої улюбленої
комп’ютерної гри.
Наприкінці також указано певні характеристики — розмір, матеріал та
виробництво.
Отже, який це тип мовлення: розповідь, опис чи роздум?
Так, це опис!
А як щодо такого тексту?
Це маніфест виставки «Ukraine WOW».
Україна — справді вау, жодних сумнівів.
Але що таке це «вау», що за ним стоїть, окрім досягнень минулого?
Вау — це ресурс, який людина видобуває із себе і яким вона може ділитися з
іншими.
Вау — це ви й ваші менші та більші звершення.
Вау — це наше щоденне ставлення до себе, одне до одного і до України.
Вона є лише тому, що є ми: країна без людей неможлива.
Саме ми своїм спільним зусиллям заряджаємо країну, робимо її достойною
захоплення та любові.
Ми її ваувізуємо.
Ukraine WOW, бо ми — WOW.
І кожен окремо — також вау.
По-іншому бути просто не може.
Скажіть це собі прямо зараз: «Я — вау!»
І хай усе буде тільки вау. Хай усе буде Україна.
На початку тексту ставиться запитання «Що таке це «вау», що за ним стоїть,
окрім досягнень минулого?»,
а далі автор чи авторка розкривають поняття, шукають відповідь, наводять
аргументи.
Текст відповідає на питання «Чому Україна є такою?».
Він складається з тези: «Україна — справді вау, жодних сумнівів».
Далі — аргументи:
Вау — це ресурс, який людина видобуває із себе і яким вона може ділитися з
іншими.
Вау — це ви й ваші менші та більші звершення.
Вау — це наше щоденне ставлення до себе, одне до одного і до України.
Вона є лише тому, що є ми: країна без людей неможлива.
Саме ми своїм спільним зусиллям заряджаємо країну, робимо її достойною
захоплення та любові.
Ми її ваувізуємо.
А також висновок:
Ukraine WOW, бо ми — WOW. І кожен
окремо — також вау.
По-іншому бути просто не може. Скажіть це собі прямо зараз: «Я — вау!»
І хай усе буде тільки вау. Хай усе буде Україна.
Отже, який це тип мовлення — опис, розповідь чи роздум?
Так, це роздум!
І в нас є ще одна справа на цьому уроці.
Чи знаєте ви, кого зображено на екрані?
Це Марія Примаченко.
Чи траплялися вам колись картини Марії Примаченко?
Ця українська художниця відома в усьому світі.
Подивімося уривок із відео про Марію Примаченко та визначімо тип мовлення у
відео.
Отже, у цьому відео розповідається про навчання Марії та її досягнення.
Текст відповідає на питання: що відбувалося з Марією?
Отже, який це тип мовлення: опис, розповідь чи роздум?
Так, це розповідь!
Марія Примаченко творила в стилі наївного мистецтва.
Але чого лише вартують назви її картин — це цілі невеличкі історії.
Проаналізуймо одну з них та визначимо тип мовлення в ньому.
«Золота свальба. Дід із бабою по 908 років живуть,
захотіли уново у ЗАКС, бо ж загубили бомаги, 8-сот тисяч доларов»
Вас може здивувати правопис цих слів.
Марія Примаченко закінчила лише 4 класи.
Вона виросла на півночі Київщини, де поширене поліське наріччя.
Марія як чула слова, так їх і записувала.
Правопис слів збережений, адже він надає цим заголовкам певного колориту.
Отже, назва оповідає про те, чому й куди люди на картині їдуть на возі.
Історія про бабусю та дідуся, які нібито живуть по 908 років.
Вони захотіли знову одружитися, бо загубили документи і вісімсот тисяч
доларів.
Текст відповідає на питання: що з героями сталося?
Який це тип мовлення: опис, розповідь чи роздум?
Так, це також розповідь!
Чудово! На цьому уроці ми повторили типи мовлення,
узяли участь у будівництві острова Зміїний у Minecraft;
дослідили асортимент онлайн-магазину,
відвідали виставку «Ukraine WOW» та дізналися про творчість
Марії Примаченко.
Для кращого розуміння теми виконайте тест та перегляньте конспект у
додаткових матеріалах під відео.
Досліджуймо мову, навчаймося невпинно, творімо себе та творімо Україну!
Зустрінемося!
https://learningapps.org/view12253651
https://wordwall.net/resource/26473913/розкажи-розповідь-про
Завдання 1
Для розповіді характерні усі ознаки, ОКРІМ:
Завдання 2
Прочитайте текст. Укажіть тип мовлення
Отож року Божого 17... я беруся за перо й повертаюся думками до тих часів, коли у мого батька був заїзд «Адмірал Бенбов» і коли під нашим дахом оселився засмаглий старий моряк з рубцем від шаблі на щоці.
Я пригадую, ніби те було тільки вчора, як він важкою ходою підступив до дверей нашого заїзду, а слідом за ним прикотили на візку моряцьку скриню. То був високий, міцний, огрядний чоловік з брунатним обличчям. Над коміром його заяложеної синьої куртки стирчала просмолена косичка. Руки в нього були зашкарублі й пошрамовані, з чорними поламаними нігтями, а рубець на щоці мав неприємний блідо-багровий відтінок (Роберт Луїс Стівенсон «Острів скарбів»).
Завдання 3
Для роздуму характерні такі ознаки:
Визначте 3 правильні відповіді
Завдання 4
Введіть правильну відповідь (усі літери маленькі).
Висловлення про особу, тварину, предмет чи явище з указівкою на їхні ознаки — це:
Завдання 5
Установіть відповідність між типом мовлення та прикладом.
1. Коли несподівано з’явився Мурчик на порозі нашого будинку, то батьки були розгублені. Звісно, це величезна відповідальність. Чи можемо ми залишити кота? Можливо, потрібно відшукати господаря чи звернутися до притулку для тварин? Я вважаю, що ми вчинили правильно, взявши його до себе: нагодували, напоїли. Потім написали оголошення, можливо, його хтось шукає, а поки залишиться в нас, бо потрібно допомагати тваринам . Це наші брати менші.
2. Прийшовши до свого будинку, я помітив, що на порозі хтось солодко спить. Підійшовши ближче, — зрозумів, що то кіт. Тваринка, побачивши мене, ще більше здивувалася. Неочікуваним було й те, що пухнастик навіть не звернув ніякої уваги на мене. Було таке враження, що це точно мій домашній улюбленець, який вийшов прогулятися, а потім заснув біля своєї оселі.
3. Ми одразу зрозуміли, що це гарнюнє кошеня залишиться в нас. На порозі з’явився Мурчик. Сам сіренький, а лапки білі, хвостик піднятий догори. Вушка гостренькі, спинка гладенька, мов шовк. Почав муркотіти, коли налили йому водички. Я люблю своє миле кошеня!
Немає коментарів:
Дописати коментар