Завдання 1
Позначте ознаки тексту.
Визначте 3 правильні відповіді.
Завдання 2
Визначте тему запропонованого тексту:
Є багато видів освітлювальних приладів. Вуличний ліхтар використовують для освітлення міст, селищ, автомобільних доріг. Його зазвичай розміщують на стовпах. А от ручний ліхтар широко використовують туристи, альпіністи, спелеологи для підсвічування на маршруті і в таборі.Завдання 3
Визначте ключові слова до запропонованого тексту:
Є багато видів освітлювальних приладів. Вуличний ліхтар використовують для освітлення міст, селищ, автомобільних доріг. Його зазвичай розміщують на стовпах. А от ручний ліхтар широко використовують туристи, альпіністи, спелеологи для підсвічування на маршруті і в таборі.Завдання 4
Мікротема — це:
Завдання 5
Позначте всі твердження, які є правдивими.
Визначте 3 правильні відповіді.
Українська мова.
Вітаю!
Ласкаво прошу на урок української мови.
Сьогодні ми з вами дослідимо текст, навчимося добирати заголовок до тексту.
Спробуємо визначити, що таке тема та підтема.
Також дізнаємося, як текст можна поділити на абзаци та знайти у ньому
ключові слова.
Пригадаймо з попередніх класів, що таке текст?
Текст — це група речень, які зв’язані між собою за змістом.
Проаналізуймо записане в правому та лівому стовпчиках.
Перший текст.
У звичайнісінький четвер Джуді Муді, як завжди, у доброму гуморі заходила
до свого 3-Т класу.
Джуді сіла на своє місце — за першу парту, через прохід від Френка Перла.
— Слухай, ти бачила Джесіку Фінч? — тихенько запитав Френк.
— Вона сьогодні в короні.
Джуді повернулася, щоб подивитися на Джесіку, а потім зашепотіла до Френка:
— А як на мене, вона має дурнуватий вигляд, — сказала Джуді,
хоча насправді замилувалася блискучими самоцвітами, схожими на рубіни.
Другий текст.
Джесіка легенько штурхнула Джуді й передала їй зігнуту кілька разів газетну
сторінку.
Під арктичним морським льодом, за завісою січневої полярної ночі, ці кити
найбільше люблять співати.
Поступово додаючи цукор, продовжувати збивати до твердих піків, щоб білки
не виливатися з ємності.
Загалом, збивати масу потрібно 7–10 хвилин.
Подумайте, у якій із колонок розміщено текст?
За якими ознаками ви це визначили?
Так, правильно!
У першій колонці у нас текст, а у другій колонці просто набір речень.
Перше речення взято з повісті про дівчинку Джуді,
друге речення — це наукова інформація про китів, а третє — рецепт печива.
Пригадаймо першу колонку, у якій у нас був текст.
На основі нього спробуймо виокремити ознаки тексту.
Ознаки тексту:
Два і більше речення, об’єднані основною темою
(у тексті про Джуді Муді ми маємо більше ніж два речення, які пов’язані
основною думкою —
це прихід Джуді до школи та спілкування з однокласником).
Речення пов’язані за змістом.
(Кожне речення доповнює попереднє, створюючи в такий спосіб загальну
картинку про те,
як Джуді прийшла до школи і що відбувається перед початком уроків,
а не додається інформація, наприклад, про її похід до кінотеатру).
Логічність, послідовність викладу думок.
(Спочатку Джуді приходить до школи, потім вона спілкується з однокласником,
який говорить про Джуді Фінч, а не все навпаки).
Кожен текст обов’язково повинен бути зв’язним, але що це означає?
Зв’язний текст — це відрізок усного чи писемного мовлення,
для якого властиві логічна єдність та здатність розділити текст на менші
складові частини.
Зв’язність тексту характеризується певною послідовністю речень, абзаців, що
відповідають задуму автора.
Спробуймо знайти зв’язний текст.
Перед вами два тексти.
У першій колонці:
Осінь. Мені подарували хом’яка.
У нашому класі з’явився новенький.
Я не буду їсти бутерброд.
А у другій:
Сьогодні я з мамою ходила до кінотеатру.
Ми купили великий попкорн та напої.
А ходили на мультфільм “Рая та останній дракон”.
Мені дуже сподобалося!
Отож, який текст є зв’язним?
У першій колонці чи у другій?
Правильно!
У другій, бо у першій колонці речення між собою не пов’язані.
У другій колонці текст має послідовний виклад інформації.
А тепер спробуймо застосувати наші попередні знання та змінити місцями
речення так, щоб утворився зв’язний текст.
Пригадаємо, що текст повинен мати послідовність викладу думок.
Поставте відео на паузу та спробуйте переставити речення послідовно, після
прочитання тексту.
Проте сонячний годинник мав один суттєвий недолік:
вночі або в хмарну погоду він «зупинявся».
Це спонукало наших предків до пошуку більш надійного хронометра.
(Із журналу)
Його конструкцію підказала сама природа.
За допомогою простої спостережливості люди збагнули,
що за довжиною тіні від дерева можна визначити тривалість часових
проміжків.
Сонячним годинником широко користувалися в стародавньому світі.
Першим пристроєм, за допомогою якого люди змогли вести відлік часу, був
сонячний годинник.
Спробуймо організувати наш текст логічно і послідовно.
Першим пристроєм, за допомогою якого люди змогли вести відлік часу, був
сонячний годинник.
Його конструкцію підказала сама природа.
За допомогою простої спостережливості, люди збагнули,
що за довжиною тіні від дерева можна визначити тривалість часових
проміжків.
Сонячним годинником широко користувалися в стародавньому світі.
Проте сонячний годинник мав один суттєвий недолік:
вночі або в хмарну погоду він «зупинявся».
Це спонукало наших предків до пошуку більш надійного хронометра.
(Із журналу)
Щойно ми проаналізували текст,
у якому чітко прослідковується одна загальна думка.
Це інформація про сонячний годинник.
Загальна думка — це тема твору, але спробуймо більш детально розібрати, що
таке тема тексту.
Тема тексту — це те, про що у ньому мовиться.
Чи можемо ми сказати, яка тема попереднього тексту?
Так, справді, там мовиться про сонячний годинник.
Прослідковуємо, що у тексті є інформація про те, як виник сонячний
годинник, як він працює.
Тобто текст можна поділити на менші змістові частини, що становлять окремі
абзаци.
У них автор або авторка розкриває окремі деталі загальної теми, які
називають підтемами.
З темою та основною думкою тісно пов’язаний заголовок.
Тема може бути відображена в заголовку або в одному з речень тексту.
Отже, яка тема тексту?
Правильно, інформація про появу сонячного годинника.
Не забуваємо, що тема тексту тісно пов’язана із заголовком.
Для цього нам потрібно зрозуміти, як дібрати заголовок до тексту:
уважно прочитайте або прослухайте текст;
визначте тему, основну думку, ключові слова
(це окремі слова чи словосполучення, які визначають тему і зміст тексту);
спираючись на виділені тематичні речення й ключові слова, сформулюйте
«ім’я» тексту. Це й буде заголовок;
переконайтеся, що заголовок якнайточніше відповідає змісту тексту.
Виділяємо ключові слова в тексті.
«Сонячний годинник» — словосполучення, яке повторюється протягом усього
тексту,
а також словосполучення, які тісно пов’язані із часом:
“пристрій”, “відлік часу”, “підказала природа”, “тінь”, “тривалість часових
проміжків”,
“хронометр”, “сонячний годинник”.
Чи зможемо ми після детальної інструкції дібрати заголовок до нашого
тексту?
Текст ми з вами прочитали, ключові слова знайшли.
Тему знаємо, це поява сонячного годинника.
Формулюємо «ім’я» нашого тексту.
Так, правильно, «сонячний годинник» ідеально підійде до нашого тексту та
стане заголовком.
Спробуймо спрогнозувати, про що йдеться в тексті за ключовими словами.
Екологія, сортування сміття, наслідки, тварини гинуть через сміття.
Отже, про що йтиметься у нашому тексті?
Так, найімовірніше, у тексті буде описано, як людина шкодить екології
і як від цього страждає навколишнє середовище.
Ми з вами проаналізували, що таке тема тексту, але також існують мікротеми
(підтеми).
Подумайте: яка тема є ширшою і чому?
поява автомобілів в Україні;
створення перших автомобілів;
найпопулярніша модель сучасного автомобіля.
Так, справді.
Створення перших автомобілів — ця інформація є більш загальною, аніж інші,
тому що вона дає початок двом іншим темам.
Ми могли б визначити, що це тема, а інші — то є підтеми.
Отже, підтема — це виділена в тексті окрема, відносно закінчена думка.
Перехід від однієї підтеми до наступної зазвичай позначають абзацом.
Спробуймо всі здобуті знання застосувати на одному тексті.
Нам потрібно буде визначити тему, підтеми, дібрати заголовок,
виокремити ключові слова та розділити текст на абзаци.
Солодка вата складається зі звичайнісінького цукру,
але процес приготування цих солодощів не зовсім звичайний.
Розтоплений цукор крізь сито виливають на спеціальний пристрій — металевий
барабан,
який швидко обертається.
На стінках барабана утворюються тонкі цукрові нитки.
Їх збирають, круговими рухами намотуючи на паличку,
— і утворюється вата!
А щоб ця вата набула якого-небудь кольору, до розтопленого цукру додають
харчовий барвник.
Яка тема тексту?
а) про солодощі;
б) звідки береться цукор;
в) створення солодкої вати.
Так, правильно, це варіант
«в» створення солодкої вати.
У тексті немає інформації про всі солодощі та про те, звідки береться
цукор.
Текст містить тему, а чи містить підтеми?
Якщо так, то його можна поділити на абзаци?
Перша підтема — вступ, у якому подано загальну інформацію про те, із чого
роблять солодку вату.
Друга підтема — процес приготування солодкої вати.
Третя підтема — про колір солодкої вати.
Ми визначили підтеми.
За таким принципом ми можемо поділити текст на абзаци.
Спробуймо у тексті визначити ключові слова.
“Солодка вата”, “цукру”, “солодощів”, “розтоплений цукор”, “тонкі цукрові
нитки”,
“намотуючи на паличку”, “утворюється вата”, “додають харчовий барвник”.
Спираючись тільки на ключові слова, який би могли дібрати заголовок?
Можливо, шоколадне морозиво чи лимонний кекс.
Звичайно, ні.
У тексті інформація тільки про солодку вату, тому і варто було б назвати
наш текст «Солодка вата».
Сьогодні ми з вами опрацювали текст;
його змістову й композиційну єдність;
навчилися підбирати заголовок до тексту та визначати тему й підтеми;
ділили текст на абзаци;
а також знаходити ключові слова.
Для кращого розуміння теми виконайте тест та перегляньте конспект у
додаткових матеріалах під відео.
Дякую вам за увагу!
Зустрінемося на наступному уроці української мови.
Бувайте!
Немає коментарів:
Дописати коментар