неділя, 3 листопада 2024 р.

Розділові знаки між частинами складносурядного речення (04.11.2024)





























 



Завдання 1

1.0/1.0 бала (оцінено)

Кому між частинами складносурядного речення не потрібно ставити, коли

правильно
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2

1.0/1.0 бала (оцінено)

У якому з речень на місці пропуску потрібно поставити кому?

правильно
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 3

1.0/1.0 бала (оцінено)

Знайдіть серед варіантів складносурядне речення, кому між частинами якого ставити не потрібно (розділові знаки пропущено).

правильно
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 4

1.0/1.0 бала (оцінено)

У якому з варіантів виділена кома стоїть помилково?

правильно
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 5

1.0/1.0 бала (оцінено)

Який розділовий знак потрібно поставити на місці пропусків у реченні?

У «Дірявому Казані» зупинялися кумедні маленькі чарівниці … і поважні чаклуни обговорювали там останню статтю з «Новин трансфігурації» … і відлюдькуваті віщуни та охриплі карлики заглядали на годинку-другу.

правильно
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.






Ми й далі вивчаємо складносурядні речення. Цього разу зосередимося на розділових знаках у складносурядних реченнях.

Розібратися, у яких випадках у складносурядному реченні потрібно ставити кому, нам допоможуть магічні здібності Гаррі Поттера.

І кілька правил, які все-таки доведеться запам’ятати.

Пригадаймо спершу, що складносурядним називають складне речення,

частини якого рівноправні за змістом і граматично, а також поєднані сурядними сполучниками.

Сурядних сполучників є три типи: єднальні (і, й, та (у значенні «і»), протиставні

(а, але, проте, та в значенні «але») та розділові (або, чи, парні або… або, не то… не то).

Частини складносурядного речення речення можуть поєднуватися смисловими зв’язками одночасності

й послідовності подій, причини й наслідку.

Крім того, частини складносурядного речення можуть за змістом зіставлятися, протиставлятися одна одній.

До смислових зв’язків частин складносурядного речення також належать чергування явищ чи подій та різка зміна подій.

Так, я ледь не забула, що на початку обіцяла трохи магії.

Її ми візьмемо із другої книги про найвідомішого у світі хлопчика-чарівника «Гаррі Поттер і таємна кімната».

Українською історію про Гаррі Поттера переклав Віктор Морозов.

А ми використаємо речення із цієї частини як приклади до правил застосування коми в складносурядних реченнях.

Уже не вперше в будинку номер чотири на вуличці Привіт-драйв сніданок розпочинався зі сварки.

Розгляньмо речення, яке трохи проливає світло на те, чому трапилося непорозуміння.

Містера Дурслі із самісінького ранку розбудило гучне ухкання, і долинало воно з кімнати його племінника Гаррі.

У цьому реченні маємо підмет ухкання, присудок — розбудило, ще один підмет — воно і присудок — долинало.

Отже, є дві граматичні основи й це речення складне.

Частини речення поєднані сурядним єднальним сполучником «і». Речення складносурядне.

Події в ньому відбуваються одночасно, а коли частини складносурядного речення мають смисловий зв’язок одночасності подій, ми ставимо кому.

Це перше правило, яке варто запам‘ятати сьогодні.

Кому в складносурядному реченні ми ставимо також тоді, коли події відбуваються одна за одною, тому маємо смисловий зв’язок послідовності.

З пишних вусів дядька Вернона, коли той нарешті прийшов до Гаррі, звисав шматок яєшні. Це не дуже турбувало містера Дурслі.

Вернон гаркнув на племінника, та потім він похмуро перезирнувся з Петунією, своєю дружиною.

Спершу дядько нагримав на племінника, після цього глянув на тітку Петунію.

Маємо смисловий зв’язок послідовності, дві граматичні основи складносурядного речення — Вернон гаркнув і він перезирнувся.

У цьому прикладі натрапляємо на сполучник та, ставимо кому перед ним. Друга кома стоїть перед прикладкою — своєю дружиною.

Коли події чи явища в складносурядному реченні протиставляються, ми застосовуємо протиставні сполучники й,

відповідно, маємо смисловий зв’язок протиставлення.

Як-от, у реченні: Гаррі хотів щось заперечити, але його слова заглушила гучна відрижка Дадлі, дурслівського сина.

Він забагато їв удома, тому що тітка Петунія не довіряла шкільним харчам.

Та повернімося до речення. Маємо граматичні основи Гаррі хотів заперечити та відрижка заглушила.

У цьому прикладі сполучник протиставний (але), перед ним ставимо кому.

У цьому реченні також маємо прикладку — дурслівського сина, перед якою стоїть кома.

Кому в складносурядному реченні потрібно ставити й тоді, коли сполучники повторювані.

Сварка в домі Дурслі тривала, а коли Гаррі вказав Дадлі, що той поводиться нечемно, сталося дещо приголомшливе.

Дадлі аж похитнувся й гепнувся зі стільця, і місіс Дурслі зойкнула, затуливши руками рота,

і містер Дурслі зірвався на ноги, і вени на його скронях запульсували.

Знайдімо в цьому реченні граматичні основи: Дадлі похитнувся й гепнувся (маємо однорідні присудки),

місіс Дурслі зойкнула, містер Дурслі зірвався, вени запульсували.

Отже, маємо чотири частини в цьому складносурядному реченні, які з’єднані повторюваними сполучниками «і».

У цьому реченні є відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом (затуливши руками рота). Зворот теж виокремлюємо комами.

Схема цього речення така: квадратні дужки, кома, сполучник і, знову квадратні дужки, кома, і,

ще одні квадратні дуки, це третя частина речення, кома, сполучник і та ще одні квадратні дужки.

Маємо складне речення із чотирьох частин. Не забудьмо про крапку в кінці речення.

Тож, кому між частинами складносурядного речення потрібно ставити:

коли частини речення з’єднані сурядним сполучником і мають смислові зв’язки одночасності, послідовності подій.

Також кома є між частинами складносурядного речення, коли вони поєднані протиставним сполучником

і мають смислові зв’язки протиставлення подій чи явищ.

Про кому не потрібно забувати, коли в складносурядному реченні є повторювані сполучники.

А якщо частини складносурядного речення мають спільну обставину, додаток, вставне слово чи словосполучення,

частку лише, тільки, ще, навіть, кому перед сполучниками і, й, та (у значенні «і»), або, чи не ставимо.

Розгляньмо таке речення: Ясна річ, Гаррі Поттер щойно закінчив перший клас Гоґвортсу й Дурслів аж ніяк

не тішило його повернення до них на канікули.

На початку цього речення є вставне словосполучення «ясна річ», яке стосується обох частин речення.

І першої, з граматичною основою Гаррі Поттер закінчив, і другої — повернення не тішило.

Коли частини складносурядного речення мають спільне вставне словосполучення, кому перед і ставити не потрібно.

Також кому не ставимо тоді, коли сполучники і, й, та (у значенні «і»),

або, чи поєднують два односкладні називні речення.

Нагадаю, що називними є односкладні речення, головний член яких співвідносний із підметом.

У домі Дурслів Гаррі пригадує, за чим із Гоґвортсу він сумує найбільше. Маємо речення:

Лісник Геґрід і квідич.

Сполучник і поєднує дві частини складносурядного речення, кожна з яких є односкладним називним реченням,

де головний член співвідносний із підметом. Кому перед «і» не ставимо.

Коли в складносурядному реченні поєднано безособові речення, то правило про те, що кому між ними не потрібно ставити, діє й у такому випадку.

Наприклад: Було тихо й пахло їжею.

Пам’ятайте і про те, що в тому випадку, коли складносурядне речення є окличним, кому перед сурядним сполучником не потрібно ставити теж.

Як у реченні: Я тихенько сидітиму в себе в кімнаті й Дадлі нічого не помітить!

Гаррі збирався тікати з дому Дурслі знову до Гоґвортсу й ретельно продумував свій план.

Ви напевне пам’ятаєте про те, як вони з Роном літали на авто Ронового батька й ледве-ледве дісталися школи.

Тож кома між частинами складносурядного речення не стоїть тоді, коли частини складносурядного речення мають спільну обставину,

додаток, вставне слово чи словосполучення, частку лише, тільки, ще, навіть.

Цей розділовий знак не ставимо й тоді, коли частини речення є односкладними називними,безособовими , окличними чи питальними реченнями.

Більше подробиць про можливості польотів на батьківському авто…

Ем, тобто про кому в складносурядному реченні, ви знайдете в конспекті.

Не забудьте і про тестові завдання. А я ненадовго прощаюся! Експекто патронум!

Тобто па-па!

 

 

Минулого разу ми почали розглядати розділові знаки в складносурядному реченні.

А на сьогоднішньому уроці зосередимося на правилах уживання крапки з комою в складносурядних реченнях.

Як і минулого разу, не обійдеться без магії Гаррі Поттера, тому що приклади речень, у яких потрібно ставити крапку з комою,

ми візьмемо з третьої книжки Джоан Роулінг про пригоди юного чарівника — «Гаррі Поттер і в’язень Азкабану».

Для кращого розуміння розділових знаків у складносурядному реченні пригадаймо,

що частини цього типу складного речення є рівноправними, тобто ми не можемо визначити головну й залежні.

Крім того, у складносурядному реченні є сполучники сурядності,

що поділяють на три типи: єднальні (і, й, та в значенні «і»), протиставні (а, але, проте, та в значенні «але»),

розділові (або, чи, парні сполучники чи… чи, то… то, не то… не то).

На попередньому занятті ми розглядали випадки, у яких у складносурядних реченнях потрібно ставити кому.

Наприклад, тоді, коли маємо смислові зв’язки одночасності й послідовності подій,

коли сурядні сполучники повторюються й ще тоді, коли в реченні є смислові відношення

протиставлення і протиставний сполучник або сполучники відповідно.

Коли ж складносурядне речення має значні за обсягом частини,

то між ними потрібно ставити не кому, а крапку з комою.

​​Далекі від магії люди (більше відомі як маґли) за часів середньовіччя боялися магії,

чаклунств і всіляких інших дивовиж та не розумілися в них; і, звісно,

справжню відьму або чаклуна вони ловили і спалювали вкрай рідко, не провокуючи жодних серйозних наслідків.

У цьому реченні маємо такі граматичні основи.

Підмет — люди, однорідні присудки — боялися та не розумілися.

У першій частині складносурядного речення також є однорідні додатки магії, чаклунств і дивовиж.

У другій частині речення маємо підмет вони і присудки ловили і спалювали,

а також відокремлену обставину, виражену дієприслівниковим зворотом (не провокуючи жодних серйозних наслідків).

Звісно — вставне слово, тому ми відокремили його комами.

Частини складносурядного речення значні за обсягом, перша ускладнена однорідними присудками й додатками,

а друга — відокремленою обставиною та вставним словом.

Схема цього речення виглядатиме так: квадратні дужки, крапка з комою,

сполучник «і», ще одні квадратні дужки і крапка в кінці речення.

Крапку з комою в складносурядному реченні ми ставимо й тоді, коли всередині кожної з частин складносурядного речення є свої розділові знаки.

Розділових знаків всередині частин складносурядного речення було вдосталь і в попередньому прикладі, та розгляньмо ще один.

Гаррі Поттер понад усе ненавидів літні канікули і справді хотів виконувати домашні завдання,

намагаючись встигнути все зробити потай; та навіть уночі він усе одно був змушений затискати

перо зубами, діставати з-під подушки чорнильницю та сувій пергаменту, повільно й дуже

обережно відкручувати закрутку, занурювати перо в чорнильницю й писати, періодично

прислухаючись до тупоту когось із Дурслів за дверима.

У цьому реченні маємо дві великі частини, поєднані сполучником та, що тут має значення «але».

Між частинами цього складносурядного речення ми поставили крапку з комою, тому що всередині кожної з них є свої розділові знаки.

Розгляньмо граматичні основи, Гаррі Поттер — підмет, він складений, оскільки є поєднанням двох іменників-власних назв.

У цій частині є однорідні присудки ненавидів і хотів виконувати.

Ця частина речення ускладнена відокремленою обставиною,

вираженою дієприслівниковим зворотом (намагаючись встигнути все зробити потай).

У другій частині маємо підмет він, та присудки був

змушений затискати, діставати, відкручувати, занурювати й писати.

Думаю, ви й тут помітили дієприслівниковий зворот — прислухаючись до тупоту когось із Дурслів за дверима.

Схема цього речення матиме такий вигляд:

квадратні дужки, крапка з комою, сполучник «та», ще одні квадратні дужки і крапка в кінці, оскільки речення неокличне.

Крапка з комою в складносурядному реченні має стояти в тому випадку, коли частини є далекими за змістом.

Гаррі пройшовся темною кімнатою, підійшов до відчиненого вікна, сперся на підвіконня; а Гедвіґа не поверталася вже другу ніч.

У цьому складносурядному реченні частини протиставляються, між ними стоїть сурядний протиставний сполучник «а».

Розділовий знак у цьому реченні — крапка з комою.

Його частини віддалені за змістом, у першій ідеться про те, як Гаррі ходив по кімнаті в домі родини Дурслі,

у другій — про те, що сова Гедвіґа полетіла і вже якийсь час не поверталася.

У першій частині граматична основа — Гаррі пройшовся, підійшов, сперся. Думаю.

Ви зауважили однорідні присудки. У другій частині — Гедвіґа (підмет) не поверталася — присудок.

Схема цього речення така: квадратні дужки на позначення першої сурядної частини,

крапка з комою, сполучник а, ще одні квадратні дужки на позначення другої сурядної частини цього складного речення.

Отже, крапку з комою між частинами складносурядного речення потрібно ставити, коли

вони значні за обсягом, мають всередині свої розділові знаки або є далекими за змістом.

Ми залишимо Гаррі, який вдивлявся в зоряне небо, намагаючись угледіти Гедвіґу й думаючи, що вона,

можливо, летить додому, несе в дзьобі мишку й чекає похвали.

Пам’ятайте, будь ласка, що ви також можете опрацювати конспект до цього уроку й виконати тестові завдання.

І хай буде з вами сила! Здається, це закляття не з «Гаррі Поттера». Але хай буде.

До зустрічі на уроках української мови!

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...