вівторок, 5 листопада 2024 р.

Змінювання і творення слів. Похідні і непохідні слова.Твірне слово (07.11.2024)











































Українська мова.

 

Привіт, друзі!

А ми з вами продовжуємо вивчати будову слова.

І сьогодні розкажу вам про основні способи словотворення та легендарний щоденник...

Тема, яку сьогодні розглянемо, для мене особлива,

бо саме вона колись трапилася на екзамені — і я впоралася з нею на відмінно.

Тож допоможу розібратися і вам.

Ловіть перший факт, який потрібно запам’ятати:

усі слова поділяються на непохідні й похідні.

“Це як?” — запитаєте ви.

Непохідні слова є первинними.

Вони не мають ні суфіксів, ні префіксів.

Тобто слово “день”, наприклад, непохідне.

Особливості виникнення непохідних слів загубилося у віках,

і їхнє значення можемо відшукати хіба що в етимологічному словнику.

І до нашої колекції словників — орфографічний, тлумачний,

словник синонімів, антонімів, паронімів – додамо ще й етимологічний,

бо етимологія вивчає походження слова.

У словнику є багато похідних слів, що утворилися від слова “день”, наприклад:

денниця — ранкова зірка;

дніти — світати;

днина — робочий день;

оденки — узимку жінки збиралися для рукоділля;

переддень, напередодні…

Скільки їх — цих красивих слів!

І ще одне похідне словечко лишила на десерт: щоденник!

Це книга, зошит, пристрій, у який людина записує події, що відбуваються щодня.

Зазвичай щоденник ведуть для себе, щоб висловити свої думки.

Не знаю, чи писали ви коли-небудь власний щоденник,

а от Джефф Кінні — так. І здобув світову популярність

після виходу книги “Щоденник слабака”,

яка відразу після публікації стала бестселером.

Але про це трохи пізніше…

Зараз прошу вас сконцентруватися й запам’ятати другий факт:

твірне слово — це слово, від якого творять інше слово.

Тобто “день” є твірним для слова “денний”,

а “денний” є твірним для слова “щоденний”.

Ось така-от ланцюгова реакція!

Друзі, якщо ви нічого не чули про серію книг Джеффа Кінні “Щоденник слабака”,

то, без сумніву, варто розпочати з відгуків.

До вашої уваги один із них.

Читаймо його разом і вишукуймо непохідні слова. Згода?

Мій син зовсім не любить читати.

Читання для нього — це витрачений час!

Сину 11 років, і він зовсім не розуміє, навіщо це робити?)

Але яке в мене було здивування, коли він, узявши до рук книжку, почав її читати!

Він читав рівно 58 хвилин!

Це було неперевершене відчуття для мене, як для мами!

Тому мій висновок: беріть цю книгу!

Обов'язково! До речі, син її прочитав за 2 рази! Рекомендую!!!!

Тепер випишіть у зошит: син,

час,

руки,

мама,

книга,

раз.

Ці непохідні слова є твірними для нових слів.

І час нам дізнатися про те, які є способи словотворення.

Наочність у нас сьогодні дуже яскрава —

це обкладинки книг, про які йшлося раніше.

Запишіть у зошит:

Способи словотворення

Перший — префіксальний: до всього слова приєднується префікс: щастя — нещастя.

Другий — суфіксальний: приєднання суфікса до твірної основи: зоря — зоряний.

Третій — префіксально-суфіксальний:

одночасно приєднуються і префікс, і корінь: старий — по-старому.

Але не кожне слово, що має префікс і суфікс, утворилося префіксально- суфіксальним способом,

наприклад: подвійний — двійний (префіксальний)

безсоромний — а слова “соромний” не існує.

Спосіб творення — префіксально-суфіксальний,

до слова одночасно додали і префікс “без” і суфікс “н”.

Четвертий — безафіксний:

відкидання від твірного слова префіксів, суфіксів, закінчень: обламати — облом.

П’ятий — складання основ:

поєднання двох і більше основ (або слів) чи їхніх частин.

Бестселер (від best — найкращий і sell — продавати) —

книжка, що має найбільший попит і значний комерційний успіх,

а також стійке читацьке визнання впродовж певного часу.

Шостий — абревіація (або абревіатура):

поєднання ініціальних літер декількох слів.

Сьомий — перехід слів з однієї частини мови в іншу. Порівняйте:

На парті лежить контрольна робота.

На парті лежить контрольна.

У першому реченні: робота (яка?) контрольна.

У другому: лежить (що?) контрольна.

Виходить, що нові слова можуть утворюватися і мігрувати з однієї частини мови в іншу,

наприклад прикметник може стати іменником.

Щойно ви дізналися про сім способів словотворення.

Час знайомитись із головним героєм серії популярних книг “Щоденник слабака”.

Увага на екран.

 

Ґреґ Гефлі — хлопчик, який розповідає про свої шкільні пригоди, друзів, уроки фізкультури,

бізнес-проєкти та всі кумедні ситуації, у які він потрапляв.

Хоч книга називається “Щоденник слабака”, автор категорично проти такої назви

й просить казати замість “ЩОДЕННИК” — “записник”.

А я вас попрошу бути мегапильними й правильно виконати тест.

Знайдіть відповідність між виділеними на слайді словами і способами їх творення.

З’єднайте правильно відповіді, натиснувши на них.

Слова:

записник

побачив

книженція

напис

клас.

Способи словотворення

а) префіксальний

б) суфіксальний

в) префіксально-суфіксальний

г) безафіксний

д) перехід з однієї частини мови в іншу.

Правильні відповіді:

1 — В,

2 — А,

3 — Б,

4 — Г,

5 — Д

Чому так? Пояснюю.

Слово “записник” має префікс і суфікс, утворилося префіксально-суфіксальним способом.

Побачив – бачив (префіксальний спосіб, до слова додали префікс по-).

Книжечка – книженція (суфіксальний спосіб, суфікс -енц-),

Написати – напис (безафіксний, відпали дієслівні суфікси -а-, -ти-).

Слово “клас” утворилося через перехід з іменника у вигук.

Порівняйте:

У вас дружний клас! (іменник)

Клас, мені тільки бракувало… (вигук)

Потренувалися!

Тепер ви маєте більше досвіду для виконання наступного завдання.

Погляньте на ілюстрації з книжок і визначте спосіб словотворення кожного з виділених слів.

На першому слайді підкреслено три слова.

Усі вони утворилися префіксальним способом.

Перевіряємо: привезла — везла, привезти — везти, підкинула — кинула.

На другому слайді маємо слово суфіксального словотворення: друг — друзяка.

У слові “дитсадок”, що на третьому слайді, об’єдналися дві основи — “дитячий” і “садок”.

Спосіб словотворення: основоскладання.

Четвертий слайд.

На ньому обидва слова: і “щоденник”, і “записник” — утворилися префіксально-суфіксальним способом.

А цей приклад було не просто розшукати, але заради вас я це зробила.

Ловіть цікавезну абревіацію!

“БНЗ”, тобто склались перші літери фразочки “Будемо на зв’язку”.

На шостому слайді є слово “переклад”, що утворилось від дієслова “перекладати”.

Зрозуміло, що суфікси -а-, -ти- відпали, як хвіст у ящірки, — і ми маємо слово з безафіксним словотворенням.

Зараз до вашої уваги такий спосіб словотворення, як перехід однієї частини мови в іншу.

У реченні “Чого вишкірився, рядовий?” ми запитуємо:

вишкірився (хто?) рядовий — це іменник.

У реченні “Рядовий солдат прибув!” теж запитуємо: солдат (який?) рядовий — це прикметник.

Тобто за своєю морфологічною природою закінчення -ий натякає, що перед нами прикметник,

однак щойно ви стали свідками, що прикметник може перетворитися на іменник.

На наступному слайді теж цікавий приклад того, як прикметник став іменником.

У реченні “Я б не проти, але в мене алергія на молочне!”

запитуємо: алергія (на що?) на молочне.

Це, безсумнівно, іменник.

А в реченні “Молочне харчування мені не підходить” запитуємо: харчування (яке?) молочне.

Перед нами — прикметник.

Порівняйте два речення:

“Можна я піду по колу?”

і “Коли тато побачив, скільки молоді зібралося коло нашого двору, він страшенно злякався”.

У першому в нас виникає цікавий каламбур зі словосполученням “піду по колу”,

бо, по-перше, можна піти по колу (ідеться про ту, що кока-кола),

а, по-друге, можна піти по колу (тобто є коло, і ми рухаємося по колу).

В обох випадках це іменник.

У другому реченні слово “коло” є прийменником, бо ми можемо його замінити на синонімічний прийменник “біля”:

коло (або біля) нашого двору.

І ще одне речення.

“Ох, Шерлок Семмі такий розумний, закладаюся, що це через те, що він багато читає”.

Якою частиною мови є слово “багато”?

Міркуємо: він читає (як?) багато — значить це прислівник, який указує на ознаку дії.

Зверніть увагу, що поруч — жодного іменника, нам нічого рахувати.

Але якби ми змінили речення, додавши іменник:

“Він читає багато книг”, то слово “багато” стало б числівником, але таким —

зовсім не конкретним (тобто не п’ятдесят чи сто, а багато — не охота рахувати).

Саме до числівника ми ставимо запитання “скільки?”.

Важливо знати: “багато” буде числівником, якщо поруч є іменник!

Сподіваюся, що ви все зрозуміли і цікаві словесні батли омонімічних частин мови вам сподобалися.

Цей спосіб словотворення називається переходом однієї частини мови в іншу.

Ще один важливий факт, який потрібно запам’ятати!

Словотвірний ланцюжок — це сукупність спільнокореневих слів,

розміщених у такій послідовності, у якій вони утворювалися:

день — днина — днинка;

забавити — забава — забавка.

Виберіть рядок, у якому слова розташовано так, що кожне попереднє слово буде твірним для наступного,

і натисніть на нього:

а) поганий — непогано — непоганий,

б) планувати — запланувати — план,

в) кращий — найкращий — якнайкращий.

Правильна відповідь: В.

У рядку А мало б бути так:

поганий — непоганий — непогано;

у рядку Б:

план — планувати — запланувати.

Дякую вам за активність на уроці і запрошую переглянути веселий буктрейлер до книги.

Буктрейлер (з англ. book — книга, англ. trailer — тягач, причіп) —

короткий відеоролик за мотивами книги, кліп за книгою.

Мета створення буктрейлера — спонукати до прочитання книги.

Весь буктрейлер ви зможете переглянути, відсканувавши к’юар-код.

Друзі, чи продуктивно ми попрацювали сьогодні?

Думаю, що так, адже ми розібралися, що таке твірні, похідні й непохідні слова,

вивчили способи словотворення — їх сім:

префіксальний, суфіксальний,

префіксально-суфіксальний,

безафіксний,

основоскладання,

абревіація,

перехід з однієї частини мови в іншу.

І, звісно, ви дізналися про серію книг “Щоденник слабака” Джеффа Кінні,

які пробуджують жагу до читання навіть у тих, хто терпіти не може це заняття.

Яскравим доказом є мій син, який дочитує вже десяту книгу.

І ви читайте, і правил не забувайте!

До зустрічі!

 

 


Завдання 1

Можливий 1 бал (без оцінки)

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2

Можливий 1 бал (без оцінки)

Усі слова непохідні, ОКРІМ:

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 3

Можливий 1 бал (без оцінки)

Позначте слова, що утворилися префіксальним способом.

Визначте 3 правильні відповіді.

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 4

Можливий 1 бал (без оцінки)

За допомогою основоскладання утворіть слово зі сполуки «зорі падають».

Введіть правильну відповідь (усі літери маленькі).

  без відповіді 

Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 5

можливі 4 бали (без оцінки)

Установіть відповідність між способом словотвору та прикладами.

ЗМІ

 
без відповіді
 

Співбесідник

 
без відповіді
 

Молоденький

 
без відповіді
 

Майбутнє

 
без відповіді
 

Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 1 до навчального відео

можливі 5 балів (без оцінки)

Знайдіть відповідність між виділеними на слайді словами і способами їх творення. З’єднайте правильно відповіді.

а) префіксальний

б) суфіксальний

в) префіксально-суфіксальний

г) безафіксний

д) перехід з однієї частини мови в іншу.



1. Записник

 
без відповіді
 

2. Побачив

 
без відповіді
 

3. Книженція

 
без відповіді
 

4. Напис

 
без відповіді
 

5. Клас

 
без відповіді
 

Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Завдання 2 до навчального відео

Можливий 1 бал (без оцінки)

Виберіть рядок, у якому слова розташовано так, що кожне попереднє слово буде твірним для наступного:

без відповіді
Деякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...