Українська мова.
Привіт, друзі!
А ми з вами продовжуємо вивчати будову
слова.
І сьогодні розкажу вам про основні
способи словотворення та легендарний щоденник...
Тема, яку сьогодні розглянемо, для мене
особлива,
бо саме вона колись трапилася на
екзамені — і я впоралася з нею на відмінно.
Тож допоможу розібратися і вам.
Ловіть перший факт, який потрібно
запам’ятати:
усі слова поділяються на непохідні й
похідні.
“Це як?” — запитаєте ви.
Непохідні слова є первинними.
Вони не мають ні суфіксів, ні префіксів.
Тобто слово “день”, наприклад,
непохідне.
Особливості виникнення непохідних слів
загубилося у віках,
і їхнє значення можемо відшукати хіба що
в етимологічному словнику.
І до нашої колекції словників —
орфографічний, тлумачний,
словник синонімів, антонімів, паронімів
– додамо ще й етимологічний,
бо етимологія вивчає походження слова.
У словнику є багато похідних слів, що
утворилися від слова “день”, наприклад:
денниця — ранкова зірка;
дніти — світати;
днина — робочий день;
оденки — узимку жінки збиралися для
рукоділля;
переддень, напередодні…
Скільки їх — цих красивих слів!
І ще одне похідне словечко лишила на
десерт: щоденник!
Це книга, зошит, пристрій, у який людина
записує події, що відбуваються щодня.
Зазвичай щоденник ведуть для себе, щоб
висловити свої думки.
Не знаю, чи писали ви коли-небудь
власний щоденник,
а от Джефф Кінні — так. І здобув
світову популярність
після виходу книги “Щоденник слабака”,
яка відразу після публікації стала
бестселером.
Але про це трохи пізніше…
Зараз прошу вас сконцентруватися й
запам’ятати другий факт:
твірне слово — це слово, від якого
творять інше слово.
Тобто “день” є твірним для слова
“денний”,
а “денний” є твірним для слова
“щоденний”.
Ось така-от ланцюгова реакція!
Друзі, якщо ви нічого не чули про серію
книг Джеффа Кінні “Щоденник слабака”,
то, без сумніву, варто розпочати з
відгуків.
До вашої уваги один із них.
Читаймо його разом і вишукуймо непохідні
слова. Згода?
Мій син зовсім не любить читати.
Читання для нього — це витрачений час!
Сину 11 років, і він зовсім не розуміє,
навіщо це робити?)
Але яке в мене було здивування, коли
він, узявши до рук книжку, почав її читати!
Він читав рівно 58 хвилин!
Це було неперевершене відчуття для мене,
як для мами!
Тому мій висновок: беріть цю книгу!
Обов'язково! До речі, син її прочитав за
2 рази! Рекомендую!!!!
Тепер випишіть у зошит: син,
час,
руки,
мама,
книга,
раз.
Ці непохідні слова є твірними для нових
слів.
І час нам дізнатися про те, які є
способи словотворення.
Наочність у нас сьогодні дуже яскрава —
це обкладинки книг, про які йшлося
раніше.
Запишіть у зошит:
Способи словотворення
Перший — префіксальний: до всього слова
приєднується префікс: щастя — нещастя.
Другий — суфіксальний: приєднання
суфікса до твірної основи: зоря — зоряний.
Третій —
префіксально-суфіксальний:
одночасно приєднуються і префікс, і
корінь: старий — по-старому.
Але не кожне слово, що має префікс і
суфікс, утворилося префіксально- суфіксальним способом,
наприклад: подвійний — двійний
(префіксальний)
безсоромний — а слова “соромний” не
існує.
Спосіб творення —
префіксально-суфіксальний,
до слова одночасно додали і префікс
“без” і суфікс “н”.
Четвертий — безафіксний:
відкидання від твірного слова префіксів,
суфіксів, закінчень: обламати — облом.
П’ятий — складання основ:
поєднання двох і більше основ (або слів)
чи їхніх частин.
Бестселер (від best — найкращий і sell — продавати) —
книжка, що має найбільший попит і
значний комерційний успіх,
а також стійке читацьке визнання
впродовж певного часу.
Шостий — абревіація (або абревіатура):
поєднання ініціальних літер декількох
слів.
Сьомий — перехід слів з однієї частини
мови в іншу. Порівняйте:
На парті лежить контрольна робота.
На парті лежить контрольна.
У першому реченні: робота (яка?)
контрольна.
У другому: лежить (що?) контрольна.
Виходить, що нові слова можуть
утворюватися і мігрувати з однієї частини мови в іншу,
наприклад прикметник може стати
іменником.
Щойно ви дізналися про сім способів
словотворення.
Час знайомитись із головним героєм серії
популярних книг “Щоденник слабака”.
Увага на екран.
Ґреґ Гефлі — хлопчик, який розповідає
про свої шкільні пригоди, друзів, уроки фізкультури,
бізнес-проєкти та всі кумедні ситуації,
у які він потрапляв.
Хоч книга називається “Щоденник
слабака”, автор категорично проти такої назви
й просить казати замість “ЩОДЕННИК” —
“записник”.
А я вас попрошу бути мегапильними й
правильно виконати тест.
Знайдіть відповідність між виділеними на
слайді словами і способами їх творення.
З’єднайте правильно відповіді,
натиснувши на них.
Слова:
записник
побачив
книженція
напис
клас.
Способи словотворення
а) префіксальний
б) суфіксальний
в) префіксально-суфіксальний
г) безафіксний
д) перехід з однієї частини мови в іншу.
Правильні відповіді:
1 — В,
2 — А,
3 — Б,
4 — Г,
5 — Д
Чому так? Пояснюю.
Слово “записник” має префікс і суфікс,
утворилося префіксально-суфіксальним способом.
Побачив – бачив (префіксальний спосіб,
до слова додали префікс по-).
Книжечка – книженція (суфіксальний
спосіб, суфікс -енц-),
Написати – напис (безафіксний, відпали
дієслівні суфікси -а-, -ти-).
Слово “клас” утворилося через перехід з
іменника у вигук.
Порівняйте:
У вас дружний клас! (іменник)
Клас, мені тільки бракувало… (вигук)
Потренувалися!
Тепер ви маєте більше досвіду для
виконання наступного завдання.
Погляньте на ілюстрації з книжок і
визначте спосіб словотворення кожного з виділених слів.
На першому слайді підкреслено три слова.
Усі вони утворилися префіксальним
способом.
Перевіряємо: привезла — везла, привезти
— везти, підкинула — кинула.
На другому слайді маємо слово
суфіксального словотворення: друг — друзяка.
У слові “дитсадок”, що на третьому
слайді, об’єдналися дві основи — “дитячий” і “садок”.
Спосіб словотворення: основоскладання.
Четвертий слайд.
На ньому обидва слова: і “щоденник”, і
“записник” — утворилися префіксально-суфіксальним способом.
А цей приклад було не просто розшукати,
але заради вас я це зробила.
Ловіть цікавезну абревіацію!
“БНЗ”, тобто склались перші літери
фразочки “Будемо на зв’язку”.
На шостому слайді є слово “переклад”, що
утворилось від дієслова “перекладати”.
Зрозуміло, що суфікси -а-, -ти- відпали,
як хвіст у ящірки, — і ми маємо слово з безафіксним словотворенням.
Зараз до вашої уваги такий спосіб
словотворення, як перехід однієї частини мови в іншу.
У реченні “Чого вишкірився, рядовий?” ми
запитуємо:
вишкірився (хто?) рядовий — це іменник.
У реченні “Рядовий солдат прибув!” теж
запитуємо: солдат (який?) рядовий — це прикметник.
Тобто за своєю морфологічною природою
закінчення -ий натякає, що перед нами прикметник,
однак щойно ви стали свідками, що
прикметник може перетворитися на іменник.
На наступному слайді теж цікавий приклад
того, як прикметник став іменником.
У реченні “Я б не проти, але в мене
алергія на молочне!”
запитуємо: алергія (на що?) на молочне.
Це, безсумнівно, іменник.
А в реченні “Молочне харчування мені не
підходить” запитуємо: харчування (яке?) молочне.
Перед нами — прикметник.
Порівняйте два речення:
“Можна я піду по колу?”
і “Коли тато побачив, скільки молоді
зібралося коло нашого двору, він страшенно злякався”.
У першому в нас виникає цікавий каламбур
зі словосполученням “піду по колу”,
бо, по-перше, можна піти по колу
(ідеться про ту, що кока-кола),
а, по-друге, можна піти по колу (тобто є
коло, і ми рухаємося по колу).
В обох випадках це іменник.
У другому реченні слово “коло” є
прийменником, бо ми можемо його замінити на синонімічний прийменник “біля”:
коло (або біля) нашого двору.
І ще одне речення.
“Ох, Шерлок Семмі такий розумний,
закладаюся, що це через те, що він багато читає”.
Якою частиною мови є слово “багато”?
Міркуємо: він читає (як?) багато —
значить це прислівник, який указує на ознаку дії.
Зверніть увагу, що поруч — жодного
іменника, нам нічого рахувати.
Але якби ми змінили речення, додавши
іменник:
“Він читає багато книг”, то слово
“багато” стало б числівником, але таким —
зовсім не конкретним (тобто не п’ятдесят
чи сто, а багато — не охота рахувати).
Саме до числівника ми ставимо запитання
“скільки?”.
Важливо знати: “багато” буде
числівником, якщо поруч є іменник!
Сподіваюся, що ви все зрозуміли і цікаві
словесні батли омонімічних частин мови вам сподобалися.
Цей спосіб словотворення називається
переходом однієї частини мови в іншу.
Ще один важливий факт, який потрібно
запам’ятати!
Словотвірний ланцюжок — це сукупність
спільнокореневих слів,
розміщених у такій послідовності, у якій
вони утворювалися:
день — днина — днинка;
забавити — забава — забавка.
Виберіть рядок, у якому слова
розташовано так, що кожне попереднє слово буде твірним для наступного,
і натисніть на нього:
а) поганий — непогано — непоганий,
б) планувати — запланувати — план,
в) кращий — найкращий — якнайкращий.
Правильна відповідь: В.
У рядку А мало б бути так:
поганий — непоганий — непогано;
у рядку Б:
план — планувати — запланувати.
Дякую вам за активність на уроці і
запрошую переглянути веселий буктрейлер до книги.
Буктрейлер (з англ. book — книга, англ. trailer — тягач,
причіп) —
короткий відеоролик за мотивами книги,
кліп за книгою.
Мета створення буктрейлера — спонукати
до прочитання книги.
Весь буктрейлер ви зможете переглянути,
відсканувавши к’юар-код.
Друзі, чи продуктивно ми попрацювали
сьогодні?
Думаю, що так, адже ми розібралися, що
таке твірні, похідні й непохідні слова,
вивчили способи словотворення — їх сім:
префіксальний, суфіксальний,
префіксально-суфіксальний,
безафіксний,
основоскладання,
абревіація,
перехід з однієї частини мови в іншу.
І, звісно, ви дізналися про серію книг
“Щоденник слабака” Джеффа Кінні,
які пробуджують жагу до читання навіть у
тих, хто терпіти не може це заняття.
Яскравим доказом є мій син, який дочитує
вже десяту книгу.
І ви читайте, і правил не забувайте!
До зустрічі!
Завдання 1
Завдання 2
Усі слова непохідні, ОКРІМ:
Завдання 3
Позначте слова, що утворилися префіксальним способом.
Визначте 3 правильні відповіді.
Завдання 4
За допомогою основоскладання утворіть слово зі сполуки «зорі падають».
Введіть правильну відповідь (усі літери маленькі).
Завдання 5
Установіть відповідність між способом словотвору та прикладами.
ЗМІ
Співбесідник
Молоденький
Майбутнє
Завдання 1 до навчального відео
Знайдіть відповідність між виділеними на слайді словами і способами їх творення. З’єднайте правильно відповіді.
а) префіксальний
б) суфіксальний
в) префіксально-суфіксальний
г) безафіксний
д) перехід з однієї частини мови в іншу.

1. Записник
2. Побачив
3. Книженція
4. Напис
5. Клас
Завдання 2 до навчального відео
Виберіть рядок, у якому слова розташовано так, що кожне попереднє слово буде твірним для наступного:
Немає коментарів:
Дописати коментар