Вітаю всіх, хто долучився до уроку української мови в 10 класі.
Сьогодні навчимося розрізняти сполучники та сполучні слова у
складнопідрядних реченнях.
На минулому занятті ми дали визначення поняттю «складнопідрядне речення».
Пригадаймо!
Складнопідрядним називають речення, частини якого нерівноправні за змістом
та граматично
і з'єднані за допомогою сполучників підрядності або сполучних слів.
Нерівноправність частин передбачає, що одна з них є залежною від іншої,
тобто від однієї з них до іншої можна поставити запитання.
Засобами зв'язку головної та залежної частин складнопідрядного речення є
інтонація
та сполучники підрядності або сполучні слова.
У вас, мабуть, виникло запитання: а яка ж різниця між сполучниками та
сполучними словами?
З’ясуймо це!
Сполучні слова, на відміну від сполучників, є членами речення, до яких
можна поставити запитання, також на них падає логічний наголос.
У ролі сполучних слів виступають займенники (найчастіше такі: хто, що,
який, чий, котрий, скільки) та прислівники
(як, наскільки, де, куди, звідки, коли, доки, відколи, чому, навіщо, чого
тощо).
Хто думає, той і розум має.
Той має розум…хто? Хто думає.
Хто в цьому реченні сполучне слово, ба більше — підмет.
Запам'ятайте!
Сполучник можна замінити лише сполучником, а сполучне слово — тільки іншим
сполучним повнозначним словом, членом речення.
Пахне любов'ю торт, який готувала мені мама на день народження.
Підрядна частина цього речення починається сполучним словом «який»,
вираженим відносним займенником.
«Який готувала мені мама на день народження».
Тут сполучне слово «який» можна замінити словом торт із попередньої частини
речення.
Мама готувала мені на день народження що? Торт.
Не забувайте!
Сполучники підрядності та сполучні слова завжди розташовуватимуться в
залежній (підрядній) частині.
Зверніть увагу!
Залежно від змісту речення слова що, коли, як можуть бути і сполучниками, і
сполучними словами.
Порівняймо.
Я бачила грушу, що зацвіла восени.
Я знаю, що сьогодні ввечері на мене чекає сюрприз.
У першому реченні «що» — сполучне слово, виражене займенником, виконує роль
підмета.
На нього падає логічний наголос і його можна замінити синонімічним
займенником «яка»
або повнозначним словом «груша».
Я бачила грушу, яка зацвіла восени.
Груша зацвіла восени.
У другому реченні «що» виступає сполучником, адже не є членом речення
і його не можна замінити повнозначним словом.
Детальніше про різницю сполучників та сполучних слів «що, коли, як» ви
можете прочитати в конспекті до уроку.
І пам'ятайте: у схемі складнопідрядного речення сполучник або сполучне
слово потрібно записувати у круглих дужках,
які позначають підрядну частину.
Коли починає грати класична музика, я стаю спокійною та зосередженою.
А зараз уважно прослухайте уривок із фантастичного роману «Гаррі Поттер і
Орден фенікса» та поясніть,
які засоби зв'язку використовує авторка в складнопідрядних реченнях.
Гаррі бачив його силует під місячним світлом, що просочувалося крізь брудне
вікно. — То що ти думаєш? Гаррі
не мусив уточнювати, що мав на увазі Рон.
— Не так багато нам розповіли такого, про що ми й самі не здогадувалися, —
відповів Гаррі, згадуючи розмову. — Тобто, по суті, нам лише сказали, що Орден
намагається не давати людям приєднуватися до Вол…
Гаррі почув, як Ронові перехопило подих. — деморта, — рішуче закінчив
Гаррі. — Коли ти вже почнеш називати його на ім'я? Сіріус із Люпином називають.
Рон зігнорував зауваження. — Твоя правда, — сказав він, — ми майже все
знали завдяки видовженим вухам. Окрім, хіба…Лясь.
— Ой! — Тихо, Роне, зараз прибіжить мама. — Ви явилися мені прямо на
коліна! — Бо це ж у темряві. Гаррі бачив розмиті силуети Фреда і Джорджа, що
зістрибнули з Ронового ліжка.
Зарипіли пружини, Гаррін матрац опустився на кілька сантиметрів, коли біля
Гаррі умостився Джордж.
Для початку знайдімо складнопідрядні речення.
Гаррі бачив його силует під місячним світлом, що просочувалося крізь брудне
вікно.
«Гаррі бачив його силует під місячним світлом», яким світлом?
«Що просочувалося крізь брудне вікно».
Як ви гадаєте, «що» у цьому реченні — сполучник чи сполучне слово?
Перш ніж дати остаточну відповідь, послухайте пораду:
Запам'ятайте, коли «що» можна замінити на «який, яка, яке, які» або
«котрий, котра, котре, котрі»,
то це сполучне слово, виражене відносним займенником.
Гаррі бачив його силует під місячним світлом, яке просочувалося крізь
брудне вікно.
Як ви помітили, слово «що» у цьому реченні взаємозамінне із займенником
«яке»,
і вжито його замість іменника «світло».
Отже, «що» в цьому реченні — сполучне слово.
Гаррі не мусив уточнювати, що мав на увазі Рон.
Рон мав на увазі щось конкретне, правда?
Крім того, на слово «що» в цьому реченні падає логічний наголос, що вказує
на те, що це сполучне слово, додаток.
Наступне речення.
Не так багато нам розповіли такого, про що ми й самі не здогадувалися.
На слово «що» падає логічний наголос, а також ми можемо поставити до нього
запитання знахідного відмінка.
Ми й самі не здогадувалися про кого? що?
Слово «що» — додаток, тому це сполучне слово.
Працюємо далі.
Тобто, по суті, нам лише сказали, що Орден намагається не давати людям
приєднуватися до Волдеморта.
А ось у цьому реченні до слова «що» не можна поставити запитання чи
замінити його повнозначним словом,
логічний наголос теж на нього не падає.
З цього можемо зробити висновок, що це слово є сполучником.
Наступне речення.
Гаррі почув, як Ронові перехопило подих.
Як думаєте, частини цього речення поєднані за допомогою сполучника чи
сполучного слова?
Правильно, у цьому реченні «як» виступає сполучником.
Гаррі бачив розмиті силуети Фреда і Джорджа, що зістрибнули з Ронового
ліжка.
Спробуйте слово «що» замінити займенником. Ось так.
Гаррі бачив розмиті силуети Фреда і Джорджа, які зістрибнули з Ронового
ліжка.
У цьому реченні слово «що» вжито замість слів «Фред і Джордж».
Зарипіли пружини, Гаррін матрац опустився на кілька сантиметрів, коли біля
Гаррі умостився Джордж.
Частини цього речення поєднані сполучником «коли», який ми можемо
синонімічно замінити складеними сполучниками «тоді як»,
«в той час як» тощо.
Пам'ятайте, що сполучники взаємозамінні лише зі сполучниками, а сполучні
слова — з іншими сполучними словами
або членами речення.
На сьогодні все.
Ми плідно попрацювали, аби засвоїти нову тему.
Раджу обов'язково ознайомитися з конспектом до уроку та виконати тести для
закріплення вивченого матеріалу.
Чекаю вас на нових уроках української мови.
Зустрінемось незабаром!
Завдання 1
Укажіть рядок, в якому зазначено правильне твердження.
Завдання 2
Порахуйте кількість сполучників серед наведених слів.
Під, аби, хоч, між, кожний, всякий, багацько, за, коли, може, якщо, в, щоб, де, у, передусім, в основному, через те що, тому що.
Завдання 3
У якому реченні сполучне слово виступає додатком?
Завдання 4
Виберіть ознаки сполучного слова.
Визначте 3 правильні відповіді.
Завдання 5
Знайдіть речення зі сполучними словами.
Визначте 3 правильні відповіді.
Немає коментарів:
Дописати коментар