вівторок, 18 лютого 2025 р.

Повторення та узагальнення теми «Складнопідрядне речення» (19.02.2025)

 

Складнопідрядне  речення. Складнопідрядні речення з підрядними означальними, з’ясувальними

ІІ варіант

Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.

[1] З раннього дитинства і до глибокої старості людина невідільно пов’язана з мовою. [2] Це єдине знаряддя, що возвеличує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини.. [3] Розпочинається прилучення дитини до краси рідної мови з милих, бабусиних казок і материнської колискової пісні..  [4] Кожен день дає нам урок пізнання [5] І завжди, і скрізь наш учитель – мова.


Завдання 1─ 4 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (0,5б.)

1.Орфографічну помилку допущено в реченні

А 1                 Б 2                 В 3                 Г 4   

2.Складнопідрядним  є речення

А 2                 Б 3                 В 4                 Г 5 

3. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А 2                 Б 3                 В 4                 Г 5 

4. Стиль тексту

А художній                                     Б розмовний

В публіцистичний                         Г науковий

Завдання 5─ 20 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (0,5б.)

5.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки пропущені)

А  Чорні хмари грізно насувалися  закриваючи обрій.

Б  Дитина стоїть  пильно дивиться то на батька  то на матір.

В  Він пишався тим  що був сином своєї країни.

Г  Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть.

Д   Мамина хата стояла на краю села ошатна  біленька завжди в квітах.

6.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки пропущені)

А  Тій річці  що блакитною крайкою оперізувала наше село  я присвятив чимало віршів.

Б  Лиш визрів ранок а вже зріс вечір.

В  Крутячи старий коловорот і в криницю нахиливши лиця  опускали цинкове відро.

Г  Тут  серед степової тиші  казка сама просилася в слова.

Д   Хлопець розповідав  по-дитячому посміхаючись з приводу ще не висловлених думок.

7.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки пропущені)

А  Накочуючись одна на одну  розсипаються на мільйони сріблястих краплинок

Б  Тікає ніч у нетрі таємничі  і торжествує вранішня зоря.

В  Повільність надійно приходить до мети а поспішність плутається на дорозі.

Г  Літа ніколи не повертаються до людини а людина завжди повертається до своїх літ.

Д   Рідна мати і рідна Україна   два крила любові  що несуть душу через віки.

8.Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сонце гойдається в голубих висотах… вибрати

А і зігріває все навколо.

Б освітивши і поле, і ліс.

В воно пускає навколо пустотливі іскорки.

Г хоча навколо біло-біло від іскристого снігу.

Д а над полями та над нивами вітер грається.

9. Знайдіть речення, у якому підрядна частина стоїть всередині головної

А Виходить, уже не мертвий ліс, бо лебеді    принесли на своїх крилах весну і життя!

Б Поглянь: який то світ кипить, блакитно-синьо-срібно-сірий.

В Страшно безсило малим чути себе перед   смертю, але страшніше, коли ні за що            вмерти! 

Г Той, хто зневажливо ставиться до рідної    мови, не може й сам викликати поваги до себе.

Д Ніколи в бурі не загине той, хто Прометея має дух.

10. Знайдіть речення з підрядним означальним

А А в гущавині парку зацвів одурілий жасмин в листопадові дні, що подібні на сутінки.

Б  Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задимленому мареві.

В Земля тремтить у млості і ронить пелюстки, і невідомі гості злітаються в садки.

Г Погодився б жити в засніженій тучі, щоб тільки народові промінь світив.

Д Він був дуже здоровий з природи, але і в нього вже не вистачало сил.

11. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним.

А І не збагну ніколи, як вмістилось моє життя в маленькім слові хліб.

Б Важко переоцінити вплив, що його справив на перебіг української історії Богдан Хмельницький.

В Весна роз’ятрить вашу печаль, щоб мчати туди, де залишились подекуди сніги.

Г А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя.

Д Хто риє яму іншому, сам упаде до неї.

12. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним

А Єдиний мій, найкращий в світі, змилуйся, бо спалиш мене пристрастю дотла

Б Здається вічністю буття маленька мить, перед якою навіть смерть безсила

В Лиш хто народу рідного не любить, піде по світу тихим жебраком і ,просячи, до щастя шлях загубить.

Г Гарна та хата, що добрими людьми багата.

Д Не брудни джерела, з якого часом п'єш воду.

13. До складнопідрядних речень з підрядним з’ясувальним належать усі речення, ОКРІМ

А Ми прагнемо,  щоб юність була осяяна благородною громадською мужністю.

Б Я тільки нині зрозумів до сліз, що ви вже не повернетесь до хати.

В Я дивлюся з-під вій, як цвіте за  вікном далина.

Г Я зі страхом відчуваю, як десь глибоко в душі зв’язується й росте сум.

Д Кожен раз зустрічаю весну з відчуттям, ніби у світі відбувається щось нове, незвичайне.

14. Сполучне слово в складнопідрядному реченні Музика — журкіт води, що струменить у фонтанах  виконує синтаксичну роль.

А підмета                             Б присудка                          В додатка

Г означення                         Д обставини

15.Складнопідрядним називається речення, частини якого

А нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками підрядності і сполучними словами

Б рівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками підрядності

В рівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучними словами

Г нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками сурядності

Д  нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією 

16.Знайдіть речення, у якому підрядна частина стоїть всередині головної

А Земля і небо в тому супокої, коли задумлива природа переступає рубіж від осені до весни... 

Б Завітай навесні, коли синя фіалка в чисте небо погляне здивованим оком. 

В Не перекладай на інших того, що мусиш зробити сам. 

Г Там, де зорі сяють з-за гори, над водою гнуться явори

Д Ліс – це природна аптека, що з давніх-давен постачає ліки

17. У якому реченні що виступає сполучним словом

А Скільки людського щастя розбилося у друзки тільки від того, що одне з двох

своєчасно не вимовило слівця "пробач"

Б Народу, що втратив мову, більше нічого вже втрачать. 

В Пам’ятай, що книги — це тисячолітня мудрість людини. 

Г Як добре знати, що тебе веде твій власний шлях — єдиний із можливих. 

Д Учені стверджують, що загальний книжковий фонд Київської Русі складався з 130–140 тис. томів.

18. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним

А І де в світі тая сила, щоб в бігу його спинила.

Б Море так бадьоро хлюпає, що аж слухати любо.

В Так літував Іван в полонині, аж доки вона не спустіла.

Г Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.

Д Куди голова задумає, туди ноги понесуть.

19.Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні

А Стежина сховалася у лісі, щоб прохолодитися.

Б Іван милувався красою, що відкривалася за кожним кущем.

В Ішло з димом добро, яке надбали за десятки літ .

Г Україна для мене – святиня, яка дає крила, снагу.

Д Спинився біля струмка, що біг яром.

20. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним.

А Життя зриває дні мої, неначе вітер зриває листя.

Б Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.

В Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі.

Г От і прощай, літо, бо зима одразу впала на голову.

Д Дерево благають, щоб парості розпустило в їхнім біднім краї.

ІІІ рівень

Завдання 21  передбачає  встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (1б.)

21.Установіть відповідність

1 складносурядне речення

2 просте речення

3складнопідрядне означальне

4 складнопідрядне з’ясувальне

 

А Спинюсь я і довго буду слухать, як бродять серпень по землі моїй.

Б Майнувши сірим хвостом, дорога безшумно сховалася в зелені хлібів.

В Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила.

Г Немає такого дерева, щоб на нього птиці не сідали.

Д Мужню силу хоч похилить горе, та не зломить, в підлість не поверне.

 

4 рівень

22.Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції (1б.)

А я дивлюся на розпатлані дерева в саду на віхті туману що плутаються між їхніми кронами.

 

 Складнопідрядні речення з обставинними підрядними частинами  місця й часу, способу дії і ступеня,  порівняльними,  причини,  мети, наслідковими, умови, допустовими. Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами

2 варіант

1 рівень

Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4. (розділові знаки пропущено)

[1]  Шептало спинився нашорошив вуха і сторожко скосив очі. [2]  Мовчала трава мовчало віддалік громаддя копиць схожих на вершників що поснули з піднятими забралами нерухомими контурами лелек усе потонуло в без обрійній німій тиші. [3]  Білий кінь сп’яніло заіржав не в силі стримувати буйної радості. [4]  На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека клекіт захлинувся в урочистій задумі і знову все стихло здавалося навіки. [5]  Шептало упав на спину покотивсь по лугу з насолодою підминаючи траву та сміючись як уміють сміятися тільки коні голосисто й заклично. [6]  Над ним висіли зігнуті в колінах ноги а над ногами половина неба волохатого темного.

Завдання 1─ 6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

1. Позначте речення, ускладнене однорідними присудками

А 1                 Б 3                 В 4                 Г 5 

2. Позначте речення, ускладнене відокремленою обставиною

А 2                 Б 3                 В 4                 Г

3. Слід поставити тире на місці пропущеного присудка в реченні

А 3                 Б 4                 В 5                 Г 6   

4. Складне речення з різними видами

А 1                 Б 2                 В 3                 Г 6 

5.Позначте речення, в якому є вставне слово

А 1                 Б 2                 В 3                 Г 4   

6. Стиль тексту

А художній                                     Б розмовний

В публіцистичний                         Г науковий

Завдання 7─ 12 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

7.Складнопідрядне речення з підрядним причини  утвориться, якщо до частини У неділю ми підемо в парк… додати

А бо давно хочемо побачити нові ліхтарі.

Б якщо буде сонячна погода.

В який недавно  облагородили.

Г так що побуваємо і в зоопарку.

Д щоб відпочити.

8. Складне речення з підрядною допустовою частиною утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ми прийшли в школувибрати

А де мали грати у футбол.

Б хоча не домовлялися про зустріч.

В бо засумували за нею.

Г у якій провчилися 10 років.

Д де вже гуляли однокласники.

9.Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини  Я буду пам’ятати дитинство…  додати

А бо була щаслива пора.

Б щоб не втратити радості в житті.

В хоча воно швидко промайнуло.

Г доки топтатиму ряст.

Д дарма що воно було дуже давно.

10.Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку

А Кажуть, ніби навіть геніїв за життя не всіх розуміли й визнавали.

Б Веслували щосили, бо вода в лимані піднялась.

В Трохим був сумний, бо втратив волю.

Г Були такі хвилини, коли я сама глузувала із себе.

Д Ідемо далі, де небо ллється в ліси.

11. Укажіть речення з кількома підрядними.

А Видно, що кума пироги пекла, бо й ворота в тісті.

Б Коли дрова горять, тоді й кашу вари.

В Співай краще щигликом, ніж погано солов’єм.

Г Не вмирає наша слава, не вмирає честь.

Д Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися.

12.Знайдіть речення з підрядним причини

А Як будеш, земле, ти щасливою, то буду в щасті жить і я. 

Б Саме вона, праця, є тією енергією, яка рухає крила народу — його душу й думу.

В Найгіркіша правда утверджує в душі прагнення бути хорошим, бо правда за

самою природою ніколи не принижує людської гідності. 

Г Порівнювати чистоту душі з білизною снігу досить ризиковано: надто багато

сажі у повітрі.

Д Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата  дзвонами привертали парубочі серця.

ІІ рівень

Завдання 13-16 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ

13.Установіть відповідність між видом підрядного речення та його прикладом.

Вид речення

1 означальне

2 обставинне мети

3 обставинне допустове

4 обставинне причини

 

Приклад

А Для того, щоб стати щасливим, треба мріяти.

Б Дім, де рано встають, щастя не обходить.

В Світло бачиться тоді, коли є в очах.

Г І грім, хоч мати боялась його, любив я з дощем і вітром.

Д Вертатись пізно, бо гра – як битва.

14.Установіть відповідність між видом підрядного речення та прикладом.

Вид речення

1 означальне

2 з’ясувальне

3 обставинне умови

4 обставинне допустове

 

Приклад

А Старі люди  кажуть, що квіти люблять музику.

Б Хай воскреса старий сонет, якщо у нім живе поет.

В Гарячі думки у боях не зачахли, хоч смерть чатувала на кожній дорозі.

Г Вчорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.

Д Я стверджуюсь, я утверждаюсь, бо я живу.

15.Установіть відповідність між головною й видом можливої підрядної частини складного речення.

Головна частина

1 Вона налаштована так, що…

2 Вертатися пізно, бо…

3 Хазяйнує жовтень скрізь, де…

4 Ви мені здалися молодою, хоч…

 

Вид підрядної частини

А міри і ступеня

Б допустове

В причини

Г з’ясувальне

Д місця

16.Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини

Фрагмент речення

1 …повернувся, незважаючи на те що…

2 …перестрахувалася, для того щоб…

3 …ударив, коли…

4  …заспокоївся, бо…

 

Вид підрядної частини

А з’ясувальне

Б обставинне мети

В обставинне часу

Г обставинне причини

Д обставинне допустова

 

ІІІ рівень

17.Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції, накресліть схему речення.

Коли в скрутну хвилину люди не плачуть  а сміються  вони проти будь-якого ворога дужчі.

 

Складнопідрядні речення з обставинними підрядними частинами  місця й часу, способу дії і ступеня,  порівняльними,  причини,  мети, наслідковими, умови, допустовими. Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами

2 варіант

1 рівень

Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4. (розділові знаки пропущено)

[1]  Шептало спинився нашорошив вуха і сторожко скосив очі. [2]  Мовчала трава мовчало віддалік громаддя копиць схожих на вершників що поснули з піднятими забралами нерухомими контурами лелек усе потонуло в без обрійній німій тиші. [3]  Білий кінь сп’яніло заіржав не в силі стримувати буйної радості. [4]  На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека клекіт захлинувся в урочистій задумі і знову все стихло здавалося навіки. [5]  Шептало упав на спину покотивсь по лугу з насолодою підминаючи траву та сміючись як уміють сміятися тільки коні голосисто й заклично. [6]  Над ним висіли зігнуті в колінах ноги а над ногами половина неба волохатого темного.

Завдання 1─ 6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

1. Позначте речення, ускладнене однорідними присудками

А 1                 Б 3                 В 4                 Г 5 

2. Позначте речення, ускладнене відокремленою обставиною

А 2                 Б 3                 В 4                 Г 5 

3. Слід поставити тире на місці пропущеного присудка в реченні

А 3                 Б 4                 В 5                 Г 6   

4. Складне речення з різними видами

А 1                 Б 2                 В 3                 Г 6 

5.Позначте речення, в якому є вставне слово

А 1                 Б 2                 В 3                 Г 4   

6. Стиль тексту

А художній                                     Б розмовний

В публіцистичний                         Г науковий

Завдання 7─ 12 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

7.Складнопідрядне речення з підрядним причини  утвориться, якщо до частини У неділю ми підемо в парк… додати

А бо давно хочемо побачити нові ліхтарі.

Б якщо буде сонячна погода.

В який недавно  облагородили.

Г так що побуваємо і в зоопарку.

Д щоб відпочити.

8. Складне речення з підрядною допустовою частиною утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ми прийшли в школувибрати

А де мали грати у футбол.

Б хоча не домовлялися про зустріч.

В бо засумували за нею.

Г у якій провчилися 10 років.

Д де вже гуляли однокласники.

9.Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини  Я буду пам’ятати дитинство…  додати

А бо була щаслива пора.

Б щоб не втратити радості в житті.

В хоча воно швидко промайнуло.

Г доки топтатиму ряст.

Д дарма що воно було дуже давно.

10.Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку

А Кажуть, ніби навіть геніїв за життя не всіх розуміли й визнавали.

Б Веслували щосили, бо вода в лимані піднялась.

В Трохим був сумний, бо втратив волю.

Г Були такі хвилини, коли я сама глузувала із себе.

Д Ідемо далі, де небо ллється в ліси.

11. Укажіть речення з кількома підрядними.

А Видно, що кума пироги пекла, бо й ворота в тісті.

Б Коли дрова горять, тоді й кашу вари.

В Співай краще щигликом, ніж погано солов’єм.

Г Не вмирає наша слава, не вмирає честь.

Д Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися.

12.Знайдіть речення з підрядним причини

А Як будеш, земле, ти щасливою, то буду в щасті жить і я. 

Б Саме вона, праця, є тією енергією, яка рухає крила народу — його душу й думу.

В Найгіркіша правда утверджує в душі прагнення бути хорошим, бо правда за

самою природою ніколи не принижує людської гідності. 

Г Порівнювати чистоту душі з білизною снігу досить ризиковано: надто багато

сажі у повітрі.

Д Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата  дзвонами привертали парубочі серця.

ІІ рівень

Завдання 13-16 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ

13.Установіть відповідність між видом підрядного речення та його прикладом.

Вид речення

1 означальне

2 обставинне мети

3 обставинне допустове

4 обставинне причини

 

Приклад

А Для того, щоб стати щасливим, треба мріяти.

Б Дім, де рано встають, щастя не обходить.

В Світло бачиться тоді, коли є в очах.

Г І грім, хоч мати боялась його, любив я з дощем і вітром.

Д Вертатись пізно, бо гра – як битва.

14.Установіть відповідність між видом підрядного речення та прикладом.

Вид речення

1 означальне

2 з’ясувальне

3 обставинне умови

4 обставинне допустове

 

Приклад

А Старі люди  кажуть, що квіти люблять музику.

Б Хай воскреса старий сонет, якщо у нім живе поет.

В Гарячі думки у боях не зачахли, хоч смерть чатувала на кожній дорозі.

Г Вчорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.

Д Я стверджуюсь, я утверждаюсь, бо я живу.

15.Установіть відповідність між головною й видом можливої підрядної частини складного речення.

Головна частина

1 Вона налаштована так, що…

2 Вертатися пізно, бо…

3 Хазяйнує жовтень скрізь, де…

4 Ви мені здалися молодою, хоч…

 

Вид підрядної частини

А міри і ступеня

Б допустове

В причини

Г з’ясувальне

Д місця

16.Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини

Фрагмент речення

1 …повернувся, незважаючи на те що…

2 …перестрахувалася, для того щоб…

3 …ударив, коли…

4  заспокоївся, бо…

 

Вид підрядної частини

А з’ясувальне

Б обставинне мети

В обставинне часу

Г обставинне причини

Д обставинне допустова

 

ІІІ рівень

17.Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції, накресліть схему речення.

Коли в скрутну хвилину люди не плачуть  а сміються  вони проти будь-якого ворога дужчі.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...