Складнопідрядне речення. Складнопідрядні речення з підрядними
означальними, з’ясувальними
ІІ варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.
[1]
З раннього дитинства і до глибокої старості людина невідільно пов’язана з
мовою. [2] Це єдине знаряддя, що возвеличує людину над світом, робить її
нездоланною в пошуках істини.. [3] Розпочинається прилучення дитини до краси
рідної мови з милих, бабусиних казок і материнської колискової пісні.. [4] Кожен день дає нам урок пізнання [5] І
завжди, і скрізь наш учитель – мова.
Завдання 1─ 4 мають по
чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь (0,5б.)
1.Орфографічну помилку
допущено в реченні
А 1
Б
2 В
3 Г
4
2.Складнопідрядним є речення
А 2 Б
3 В
4 Г
5
3. Пунктуаційну помилку
допущено в реченні
А 2 Б
3 В
4 Г
5
4. Стиль тексту
А художній Б
розмовний
В публіцистичний Г
науковий
Завдання 5─ 20 мають по п’ять варіантів відповіді,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (0,5б.)
5.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки
пропущені)
А
Чорні хмари
грізно насувалися закриваючи обрій.
Б
Дитина
стоїть пильно дивиться то на батька то на матір.
В
Він пишався
тим що був сином своєї країни.
Г
Реве Дніпро й
лани широкополі медами пахнуть.
Д
Мамина хата
стояла на краю села ошатна біленька
завжди в квітах.
6.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки
пропущені)
А
Тій річці що блакитною крайкою оперізувала наше
село я присвятив чимало віршів.
Б
Лиш визрів ранок
а вже зріс вечір.
В
Крутячи старий
коловорот і в криницю нахиливши лиця
опускали цинкове відро.
Г
Тут серед степової тиші казка сама просилася в слова.
Д
Хлопець
розповідав по-дитячому посміхаючись з
приводу ще не висловлених думок.
7.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки
пропущені)
А
Накочуючись одна
на одну розсипаються на мільйони
сріблястих краплинок
Б Тікає ніч у
нетрі таємничі і торжествує вранішня
зоря.
В
Повільність
надійно приходить до мети а поспішність плутається на дорозі.
Г
Літа ніколи не
повертаються до людини а людина завжди повертається до своїх літ.
Д
Рідна мати і
рідна Україна два крила любові що несуть душу через віки.
8.Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед
варіантів продовження речення Сонце гойдається в голубих висотах…
вибрати
А і
зігріває все навколо.
Б освітивши
і поле, і ліс.
В воно
пускає навколо пустотливі іскорки.
Г хоча
навколо біло-біло від іскристого снігу.
Д а над
полями та над нивами вітер грається.
9.
Знайдіть
речення, у якому підрядна частина стоїть всередині головної
А Виходить,
уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли
на своїх крилах весну і життя!
Б Поглянь:
який то світ кипить, блакитно-синьо-срібно-сірий.
В Страшно
безсило малим чути себе перед смертю,
але страшніше, коли ні за що вмерти!
Г Той,
хто зневажливо ставиться до рідної мови,
не може й сам викликати поваги до себе.
Д
Ніколи в бурі не загине той, хто Прометея має дух.
10. Знайдіть
речення з підрядним означальним
А А
в гущавині парку зацвів одурілий жасмин в листопадові дні, що подібні на
сутінки.
Б Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто
плаває в задимленому мареві.
В Земля
тремтить у млості і ронить пелюстки, і невідомі гості злітаються в садки.
Г Погодився
б жити в засніженій тучі, щоб тільки народові промінь світив.
Д
Він був дуже здоровий з природи, але і в нього вже не
вистачало сил.
11.
Укажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним.
А
І не збагну ніколи, як вмістилось моє життя в маленькім слові хліб.
Б
Важко переоцінити вплив, що його справив на перебіг української історії Богдан
Хмельницький.
В
Весна роз’ятрить вашу печаль, щоб мчати туди, де залишились подекуди сніги.
Г
А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя.
Д
Хто риє яму іншому, сам упаде до неї.
12. Укажіть складнопідрядне речення з
підрядним з’ясувальним
А
Єдиний мій, найкращий в світі, змилуйся, бо спалиш мене пристрастю дотла
Б
Здається вічністю буття маленька мить, перед якою навіть смерть безсила
В
Лиш хто народу рідного не любить, піде по світу тихим жебраком і ,просячи, до
щастя шлях загубить.
Г
Гарна та хата, що добрими людьми багата.
Д
Не брудни джерела, з якого часом п'єш воду.
13.
До складнопідрядних речень з підрядним з’ясувальним належать усі речення, ОКРІМ
А
Ми прагнемо, щоб юність була осяяна
благородною громадською мужністю.
Б
Я тільки нині зрозумів до сліз, що ви вже не повернетесь до хати.
В
Я дивлюся з-під вій, як цвіте за вікном
далина.
Г
Я зі страхом відчуваю, як десь глибоко в душі зв’язується й росте сум.
Д
Кожен раз зустрічаю весну з відчуттям, ніби у світі відбувається щось нове,
незвичайне.
14.
Сполучне слово в складнопідрядному реченні Музика
— журкіт води, що струменить у фонтанах
виконує синтаксичну роль.
А
підмета Б присудка В
додатка
Г
означення Д обставини
15.Складнопідрядним
називається речення, частини якого
А
нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками
підрядності і сполучними словами
Б
рівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками
підрядності
В
рівноправні за змістом, поєднуються відповідною
інтонацією та сполучними словами
Г
нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками
сурядності
Д
нерівноправні
за змістом, поєднуються відповідною інтонацією
16.Знайдіть
речення, у якому підрядна частина стоїть всередині головної
А
Земля і небо в тому супокої, коли задумлива природа переступає рубіж від осені
до весни...
Б
Завітай навесні, коли синя фіалка в чисте небо погляне здивованим оком.
В
Не перекладай на інших того, що мусиш зробити сам.
Г
Там, де зорі сяють з-за гори, над водою гнуться явори
Д
Ліс – це природна аптека, що з давніх-давен постачає ліки
17. У якому реченні що
виступає сполучним словом
А Скільки людського щастя розбилося у друзки тільки
від того, що одне з двох
своєчасно не вимовило слівця "пробач"
Б
Народу, що втратив мову, більше нічого вже втрачать.
В
Пам’ятай, що книги — це тисячолітня мудрість людини.
Г
Як добре знати, що тебе веде твій власний шлях — єдиний із можливих.
Д
Учені стверджують, що загальний книжковий фонд Київської Русі складався з
130–140 тис. томів.
18. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним
означальним
А
І де в світі тая сила, щоб в бігу його спинила.
Б
Море так бадьоро хлюпає, що аж слухати любо.
В
Так літував Іван в полонині, аж доки вона не спустіла.
Г
Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.
Д
Куди голова задумає, туди ноги понесуть.
19.Відокремленим означенням можна замінити підрядну
частину в реченні
А
Стежина сховалася у лісі, щоб прохолодитися.
Б Іван
милувався красою, що відкривалася за кожним кущем.
В
Ішло з димом добро, яке надбали за десятки літ .
Г
Україна для мене – святиня, яка дає крила, снагу.
Д
Спинився біля струмка, що біг яром.
20. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним
означальним.
А
Життя зриває дні мої, неначе вітер зриває листя.
Б
Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
В
Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі.
Г
От і прощай, літо, бо зима одразу впала на голову.
Д Дерево
благають, щоб парості розпустило в їхнім біднім краї.
ІІІ рівень
Завдання 21 передбачає
встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (1б.)
21.Установіть відповідність
1 складносурядне речення 2 просте речення 3складнопідрядне
означальне 4 складнопідрядне
з’ясувальне |
А Спинюсь я і довго буду
слухать, як бродять серпень по землі моїй. Б Майнувши сірим
хвостом, дорога безшумно сховалася в зелені хлібів. В Або не сокіл я, або
спалила мені неволя крила. Г Немає такого дерева,
щоб на нього птиці не сідали. Д Мужню силу хоч
похилить горе, та не зломить, в підлість не поверне. |
4
рівень
22.Запишіть речення, розставте пропущені розділові
знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови,
дайте загальну характеристику всій конструкції (1б.)
А
я дивлюся на розпатлані дерева в саду на віхті туману що плутаються між їхніми
кронами.
2 варіант
1 рівень
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4. (розділові
знаки пропущено)
[1] Шептало спинився нашорошив вуха і сторожко
скосив очі. [2] Мовчала трава мовчало
віддалік громаддя копиць схожих на вершників що поснули з піднятими забралами
нерухомими контурами лелек усе потонуло в без обрійній німій тиші. [3] Білий кінь сп’яніло заіржав не в силі
стримувати буйної радості. [4] На
іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека клекіт захлинувся в
урочистій задумі і знову все стихло здавалося навіки. [5] Шептало упав на спину покотивсь по лугу з
насолодою підминаючи траву та сміючись як уміють сміятися тільки коні голосисто
й заклично. [6] Над ним висіли зігнуті в
колінах ноги а над ногами половина неба волохатого темного.
Завдання 1─ 6 мають по
чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь
1. Позначте речення,
ускладнене однорідними присудками
А 1 Б
3 В
4 Г
5
2. Позначте речення,
ускладнене відокремленою обставиною
А 2 Б
3 В
4 Г
5
3. Слід поставити тире на
місці пропущеного присудка в реченні
А
3 Б 4 В 5 Г
6
4. Складне речення з різними видами
А 1 Б
2 В
3 Г
6
5.Позначте речення, в якому є вставне слово
А 1 Б
2 В
3 Г
4
6. Стиль тексту
А художній Б
розмовний
В публіцистичний Г
науковий
Завдання 7─ 12 мають по
чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь
7.Складнопідрядне речення з підрядним причини утвориться, якщо до частини У неділю ми підемо в парк…
додати
А
бо давно хочемо побачити нові ліхтарі.
Б
якщо буде сонячна погода.
В
який недавно облагородили.
Г
так що побуваємо і в зоопарку.
Д щоб
відпочити.
8. Складне речення з підрядною допустовою
частиною утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ми прийшли в школу …вибрати
А
де мали грати у футбол.
Б
хоча не домовлялися про зустріч.
В
бо засумували за нею.
Г
у якій провчилися 10 років.
Д
де вже гуляли однокласники.
9.Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться,
якщо до частини Я буду пам’ятати дитинство…
додати
А
бо була щаслива пора.
Б
щоб не втратити радості в житті.
В
хоча воно швидко промайнуло.
Г
доки топтатиму ряст.
Д
дарма що воно було дуже давно.
10.Відокремленою обставиною можна замінити підрядне
речення в рядку
А
Кажуть, ніби навіть геніїв за життя не всіх розуміли й визнавали.
Б
Веслували щосили, бо вода в лимані піднялась.
В
Трохим був сумний, бо втратив волю.
Г
Були такі хвилини, коли я сама глузувала із себе.
Д
Ідемо далі, де небо ллється в ліси.
11. Укажіть
речення з кількома підрядними.
А
Видно, що кума пироги пекла, бо й ворота в тісті.
Б
Коли дрова горять, тоді й кашу вари.
В Співай
краще щигликом, ніж погано солов’єм.
Г
Не вмирає наша слава, не вмирає честь.
Д
Не варто з
другом сваритися, бо доведеться миритися.
12.Знайдіть речення з підрядним причини
А
Як будеш, земле, ти щасливою, то буду в щасті жить і
я.
Б
Саме вона, праця, є тією енергією, яка рухає крила
народу — його душу й думу.
В
Найгіркіша правда утверджує в душі прагнення бути
хорошим, бо правда за
самою природою
ніколи не принижує людської гідності.
Г
Порівнювати чистоту душі з білизною снігу досить
ризиковано: надто багато
сажі у повітрі.
Д
Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата дзвонами привертали парубочі серця.
ІІ
рівень
Завдання 13-16
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
13.Установіть відповідність між видом
підрядного речення та його прикладом.
Вид речення 1 означальне 2 обставинне мети 3 обставинне допустове 4 обставинне причини
|
Приклад А Для того, щоб стати
щасливим, треба мріяти. Б Дім, де рано встають,
щастя не обходить. В Світло бачиться тоді,
коли є в очах. Г І грім, хоч мати
боялась його, любив я з дощем і вітром. Д Вертатись пізно, бо гра
– як битва. |
14.Установіть відповідність між видом підрядного
речення та прикладом.
Вид речення 1 означальне 2 з’ясувальне 3 обставинне умови 4 обставинне допустове
|
Приклад А Старі люди кажуть,
що квіти люблять музику. Б Хай воскреса старий
сонет, якщо у нім живе поет. В Гарячі думки у боях не
зачахли, хоч смерть чатувала на кожній дорозі. Г Вчорашнє ніби сон, що
випурхнув з очей. Д Я стверджуюсь, я
утверждаюсь, бо я живу. |
15.Установіть відповідність між головною й видом
можливої підрядної частини складного речення.
Головна
частина 1 Вона налаштована так,
що… 2 Вертатися пізно, бо… 3 Хазяйнує жовтень
скрізь, де… 4 Ви мені здалися
молодою, хоч…
|
Вид
підрядної частини А міри і ступеня Б допустове В причини Г з’ясувальне Д місця |
16.Установіть відповідність між фрагментом
складнопідрядного речення та видом його підрядної частини
Фрагмент речення 1 …повернувся, незважаючи
на те що… 2 …перестрахувалася, для
того щоб… 3 …ударив, коли… 4 …заспокоївся,
бо…
|
Вид підрядної частини А з’ясувальне Б обставинне мети В обставинне часу Г обставинне причини Д обставинне допустова
|
ІІІ рівень
17.Запишіть речення, розставивши пропущені
розділові знаки. Підкресліть члени
речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну
характеристику всій конструкції, накресліть схему речення.
Коли в скрутну хвилину люди не
плачуть а сміються вони проти будь-якого ворога дужчі.
Складнопідрядні речення з
обставинними підрядними частинами місця
й часу, способу дії і ступеня,
порівняльними, причини, мети, наслідковими, умови, допустовими.
Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами
2 варіант
1 рівень
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4. (розділові
знаки пропущено)
[1] Шептало спинився нашорошив вуха і сторожко
скосив очі. [2] Мовчала трава мовчало
віддалік громаддя копиць схожих на вершників що поснули з піднятими забралами
нерухомими контурами лелек усе потонуло в без обрійній німій тиші. [3] Білий кінь сп’яніло заіржав не в силі
стримувати буйної радості. [4] На
іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека клекіт захлинувся в
урочистій задумі і знову все стихло здавалося навіки. [5] Шептало упав на спину покотивсь по лугу з
насолодою підминаючи траву та сміючись як уміють сміятися тільки коні голосисто
й заклично. [6] Над ним висіли зігнуті в
колінах ноги а над ногами половина неба волохатого темного.
Завдання 1─ 6 мають по
чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь
1. Позначте речення,
ускладнене однорідними присудками
А 1 Б
3 В
4 Г
5
2. Позначте речення,
ускладнене відокремленою обставиною
А 2 Б
3 В
4 Г
5
3. Слід поставити тире на
місці пропущеного присудка в реченні
А
3 Б 4 В 5 Г
6
4. Складне речення з різними видами
А 1 Б
2 В
3 Г
6
5.Позначте речення, в якому є вставне слово
А 1 Б
2 В
3 Г
4
6. Стиль тексту
А художній Б
розмовний
В публіцистичний Г
науковий
Завдання 7─ 12 мають по
чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь
7.Складнопідрядне речення з підрядним причини утвориться, якщо до частини У неділю ми підемо в парк…
додати
А
бо давно хочемо побачити нові ліхтарі.
Б
якщо буде сонячна погода.
В
який недавно облагородили.
Г
так що побуваємо і в зоопарку.
Д щоб
відпочити.
8. Складне речення з підрядною допустовою
частиною утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ми прийшли в школу …вибрати
А
де мали грати у футбол.
Б
хоча не домовлялися про зустріч.
В
бо засумували за нею.
Г
у якій провчилися 10 років.
Д
де вже гуляли однокласники.
9.Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться,
якщо до частини Я буду пам’ятати дитинство…
додати
А
бо була щаслива пора.
Б
щоб не втратити радості в житті.
В
хоча воно швидко промайнуло.
Г
доки топтатиму ряст.
Д
дарма що воно було дуже давно.
10.Відокремленою обставиною можна замінити підрядне
речення в рядку
А
Кажуть, ніби навіть геніїв за життя не всіх розуміли й визнавали.
Б
Веслували щосили, бо вода в лимані піднялась.
В
Трохим був сумний, бо втратив волю.
Г
Були такі хвилини, коли я сама глузувала із себе.
Д
Ідемо далі, де небо ллється в ліси.
11. Укажіть
речення з кількома підрядними.
А
Видно, що кума пироги пекла, бо й ворота в тісті.
Б
Коли дрова горять, тоді й кашу вари.
В Співай
краще щигликом, ніж погано солов’єм.
Г
Не вмирає наша слава, не вмирає честь.
Д
Не варто з
другом сваритися, бо доведеться миритися.
12.Знайдіть речення з підрядним причини
А
Як будеш, земле, ти щасливою, то буду в щасті жить і
я.
Б
Саме вона, праця, є тією енергією, яка рухає крила
народу — його душу й думу.
В
Найгіркіша правда утверджує в душі прагнення бути
хорошим, бо правда за
самою природою
ніколи не принижує людської гідності.
Г
Порівнювати чистоту душі з білизною снігу досить
ризиковано: надто багато
сажі у повітрі.
Д
Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата дзвонами привертали парубочі серця.
ІІ
рівень
Завдання 13-16
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
13.Установіть відповідність між видом
підрядного речення та його прикладом.
Вид речення 1 означальне 2 обставинне мети 3 обставинне допустове 4 обставинне причини |
Приклад А Для того, щоб стати
щасливим, треба мріяти. Б Дім, де рано встають,
щастя не обходить. В Світло бачиться тоді,
коли є в очах. Г І грім, хоч мати
боялась його, любив я з дощем і вітром. Д Вертатись пізно, бо гра
– як битва. |
14.Установіть відповідність між видом підрядного
речення та прикладом.
Вид речення 1 означальне 2 з’ясувальне 3 обставинне умови 4 обставинне допустове |
Приклад А Старі люди кажуть,
що квіти люблять музику. Б Хай воскреса старий
сонет, якщо у нім живе поет. В Гарячі думки у боях не
зачахли, хоч смерть чатувала на кожній дорозі. Г Вчорашнє ніби сон, що
випурхнув з очей. Д Я стверджуюсь, я
утверждаюсь, бо я живу. |
15.Установіть відповідність між головною й видом
можливої підрядної частини складного речення.
Головна
частина 1 Вона налаштована так,
що… 2 Вертатися пізно, бо… 3 Хазяйнує жовтень
скрізь, де… 4 Ви мені здалися
молодою, хоч… |
Вид
підрядної частини А міри і ступеня Б допустове В причини Г з’ясувальне Д місця |
16.Установіть відповідність між фрагментом
складнопідрядного речення та видом його підрядної частини
Фрагмент речення 1 …повернувся, незважаючи
на те що… 2 …перестрахувалася, для
того щоб… 3 …ударив, коли… 4 …заспокоївся,
бо… |
Вид підрядної частини А з’ясувальне Б обставинне мети В обставинне часу Г обставинне причини Д обставинне допустова |
ІІІ рівень
17.Запишіть речення, розставивши пропущені
розділові знаки. Підкресліть члени
речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну
характеристику всій конструкції, накресліть схему речення.
Коли в скрутну хвилину люди не
плачуть а сміються вони проти будь-якого ворога дужчі.
Немає коментарів:
Дописати коментар