- сьогодні ми розглянемо життєвий та творчий шлях Марка Вовчка.
- На уроці говоритимемо про жіночу емансипацію, суспільні устрої ХІХ століття та долю жінки-письменниці.
- У 30-х роках ХІХ століття у Великій Британії починається рух за жіночі суспільні,
- трудові, сімейні, освітні права, зокрема рух за право голосувати — суфражизм.
- Поруч існує ще один термін — «емансипація»,
- тобто звільнення від якої-небудь залежності та зрівняння в правах.
- Перший крок до емансипації жінок на території Російської імперії —
- це наказ цариці Катерини ІІ від 1764 року про створення жіночих навчальних закладів.
- Так, у 1840–60-х роках поступово почали відкривати жіночі школи,
- а після освітньої реформи 1860-х — навіть вищі курси в навчальних закладах.
- І якщо в цей же період — 1866 року — філософ Джон Стюарт Мілль
- подав на розгляд у британський Парламент петицію про виборче право для жінок,
- то на території Російської імперії жінки отримали його лише в 1919 році.
- Шлях до того, щоб жінки могли навчатися і голосувати нарівні із чоловіками, був тривалим і непростим.
- Те саме стосувалося і роботи.
- Тут варто згадати про жінок-письменниць, адже саме тоді, на межі ХVIII–XIX століть,
- багато жінок розуміють, що вони хочуть і можуть займатися літературою, мають до цього інтерес та хист.
- Звісно, публікуватися нарівні із чоловіками-письменниками вони, на жаль, не могли,
- але їхнє письмо також приносило заробіток.
- Зокрема, згадаймо Джейн Остін — одну з перших англійських авторок.
- Можливо, ви читали її романи «Гордість і упередження» або «Емма».
- Також варто згадати французьку письменницю Жорж Санд — одну з перших парижанок початку ХІХ століття,
- яка почала носити штани, авторку роману про покликання «Консуело».
- Жінки починали займатися літературою з двох причин:
- перша — особистісна — можливість самореалізуватися,
- друга — фінансова — можливість заробляти своїми творами чи перекладами.
- Іноді щоб почати публікуватися, жінкам потрібно було приміряти іншу ідентичність та брати чоловічі псевдоніми.
- Подеколи це був один із небагатьох можливих шляхів у літературі.
- До відомих письменниць, котрі підписували свої твори чоловічими псевдонімами,
- окрім французької авторки Жорж Санд, належить і українська — Марко Вовчок.
- Марія Вілінська, а саме таким є справжнє імʼя письменниці,
- народилася в Росії та виростала в маєтку тітки в місті Орел,
- навчалася в жіночому пансіоні в Харкові.
- Марія була з бідної родини, вона одна з небагатьох, у кого не було власної помічниці,
- яка б допомагала вбиратися та влаштовувати власний побут.
- Від таких помічниць Марія вперше й почула українську мову.
- Після пансіону Марія повертається до тітки в Орел і мріє будь-якою ціною звідти вирватися.
- У 16 років вона знайомиться з Опанасом Марковичем —
- учасником Кирило-Мефодіївського братства, який в Орлі відбуває заслання.
- Це знайомство — її шанс отримати свободу, вона його використовує і виходить заміж.
- Маркович був фольклористом, і Марія приєднується до нього.
- Так, записи Марії Вілінської та її чоловіка навіть вийшли в 1854 році у фольклорному збірнику Амвросія Метлицького.
- Чоловік багато працював над тим, щоби дружина вивчила українську мову.
- Поступово вона починає писати власні тексти, і чоловік її підтримує: він був першим читачем і першим редактором.
- Власне, він і познайомив її з ключовими літераторами того часу.
- Насамперед, із Пантелеймоном Кулішем.
- 1857 року Пантелеймон Куліш отримує лист від свого товариша, Опанаса Марковича,
- який надіслав оповідання дружини.
- Але Пантелеймон Куліш холодно поставився до текстів, які отримав,
- він думав, що це якісь чергові фольклорні записи.
- Саме тоді він працював над одним із томів своїх «Записок о Южной Руси».
- Але коли він дістався до текстів, то не міг відірватися.
- Він починає працювати з Марією Вілінською як редактор та видавець.
- Десь тоді й постало питання псевдоніма.
- Можливо, він утворений за прізвищем чоловікового предка — козака з прізвищем Вовк,
- а можливо — це вигадка Пантелеймона Куліша.
- Дружина Куліша — письменниця Ганна Барвінок у своїх спогадах писала, що Марія Вілінська, цитую:
- «...була мовчазна, мало говорила, так що трудно було узнати її розум.
- Може, од того Куліш назвав її “Вовчком”, що вона наче злякана, мовчуща!» (кінець цитати).
- У листах Пантелеймон Куліш писав, цитую:
- «Жінка Марковича — це геніальна актриса, яка приймає на себе образ молодиць, бабусь наших
- і лицедійствує з них так, що не скрізь угадаєш, що взято з натури, а що створено в пориві акторського захоплення.
- Але, головне, як відчутно повагу характеру народного» (кінець цитати).
- Тобто, вона пише настільки талановито, що не можна зрозуміти, які образи взято із життя, а які є її фантазією.
- Звернімо увагу: росіянка вивчає українську мову і пише нею так,
- що тонко відчуває характер народу.
- Чи це лише талант?
- Це три компоненти: талант, вплив чоловіка-фольклориста і гарна освіта,
- яка, зокрема, розвивала і навички з художнього письма.
- 1857 року виходять «Народні оповідання» Марка Вовчка, які редагує, звісно ж, Пантелеймон Куліш.
- Він же надсилає збірку оповідань Тарасу Шевченку,
- який тоді перебуває в засланні.
- Захоплений творчим голосом молодої дівчини Шевченко присвячує Марку Вовчку поетичний текст,
- у якому звертається до письменниці: «моя ти доне».
- Пантелеймон Куліш переконує Марію переїхати в тодішню імперську столицю — Петербург.
- Там вона знайомиться з усією інтелігенцією.
- У своїй романізованій біографії про Марка Вовчка «Мовчуще божество»
- письменник В. Домонтович пише, цитую:
- «А всі мужчини сходять від неї … з глузду:
- Тургенєв лежить коло її ніг, Герцен приїхав до неї в Бельгію, де його мало не схопили,
- Куліш через неї розійшовся з жінкою,
- Пасек захопився до того, що кинув свою працю, свою кар’єру, змарнів увесь і їде з нею,
- не зважаючи зовсім на те, що брат тільки видужав після гарячки, а мати захворіла з горя…» (кінець цитати).
- Одна із загадок Марії Вілінської — як вона закохувала в себе різних чоловіків.
- В. Домонтович називав Марка Вовчка «Моцартом любовних історій»:
- наскільки Моцарт був віртуозом у музиці, настільки Марія Вілінська була віртуозом у любовних стосунках.
- Марко Вовчок «Народні оповідання» пише українською,
- автобіографічні романи «В глушині» та «Жива душа» — російською.
- А ще вона авторка французької літератури.
- Подорожуючи Європою (Англією, Францією, Німеччиною), вона пише франкомовний твір для дітей «Маруся».
- Це оповідання чарує і дивує французьку аудиторію, адже розповідає про таємничий край — Східну Європу,
- лицарів-козаків та безкраї степи.
- Під час подорожі Марко Вовчок знайомиться з модним письменником Жулем Вернем.
- І він дарує їй ексклюзивне право перекладати його твори російською.
- Зрештою, саме перекладами пригодницьких творів Жуля Верна Марія і заробляє на життя.
- Літературна творчість, переклади, статті, постійна наполеглива діяльність приносили їй заробіток,
- щоби утримувати себе і сина Богдана.
- За кордоном Марія починає цікавитися емансипацією.
- Зокрема, вона пише своїм друзям і колегам, що хотіла б відкрити притулки для дівчаток.
- Марія постійно шукає якісь можливості не лише для себе, а й для інших.
- Коли повертається в Петербург, то починає видавати журнал «Переводы лучших зарубежных писателей»,
- тоді вона наймає на роботу інших жінок, які шукали інтелектуальної праці і могли в цьому реалізуватися.
- У повісті «Три долі» Марко Вовчок пише про життя трьох героїнь.
- Доля однієї дівчини полягає у відсутності щасливого кохання і шлюбу,
- тому вона йде в монастир, щоби зберегти честь перед собою та перед родиною.
- Друга дівчина обирає заміжжя.
- А третя йде абсолютно нестандартним для середини ХІХ століття шляхом, вона каже: «А мені самій і так добре».
- Дівчина не знайшла гідного партнера і в монастир не хотіла йти,
- їй було добре самій із собою, просто проживати своє життя так, як вона це відчуває.
- Марко Вовчок ввела в літературу ті типи героїнь-жінок, які не приймають патріархальні настрої,
- вони поводять себе так, як влаштовує їх самих, обирають сценарії для себе, а не для родини чи зовнішнього світу.
- Письменниця ХХ століття Вірджинія Вулф писала, що дуже важливо мати жіночу письменницьку традицію,
- коли жінки-авторки можуть повчитися у своїх попередниць,
- обмінятися цим досвідом та тим, як формувати образи, створювати власну мову.
- Тож Марко Вовчок була однією з тих, хто починає українську жіночу літературну традицію.
- Отже, сьогодні ми говорили про емансипантку Марію Вілінську,
- яка вивчає українську мову та стає однією з найважливіших авторок української літератури.
- Лінію життя і творчості письменниці шукайте в конспекті до цього уроку на платформі Всеукраїнської школи онлайн.
Завдання 1
Можливий 1 бал (оцінено)Яке визначення відповідає терміну емансипація?
без відповідіДеякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.Завдання 2
Можливий 1 бал (оцінено)З яких причин жінки почали писати літературу?
Відзначте 2 правильні відповіді.
без відповідіДеякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.Завдання 3
Можливий 1 бал (оцінено)Чи була Марко Вовчок однією з тих, хто почав українську жіночу літературну традицію?
без відповідіДеякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.Завдання 4
Можливий 1 бал (оцінено)Якими мовами розмовляла і писала художні тексти Марко Вовчок?
Відзначте 3 правильних відповіді.
без відповідіДеякі задачі мають такі варіанти , як збереження, скидання, підказки або показ відповіді. Ці варіанти слідують кнопці Надіслати.Завдання 5
Можливий 1 бал (оцінено)Які тези відповідають біографії Марка Вовчка?
Відзначте 2 правильні відповіді.
без відповіді
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Контрольна робота
Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...
-
1. Прочитайте текст для переказу. На старості літ Джеря любив довгими зимніми вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він б...
-
1. Прочитати оповідання О.Жовни "Наталочка" Текст для завантаження
-
Діагностична (контрольна) робота №4. Романтика пригод і фантастики. Письмове есе «Романтика моїх пригод» або «Чому навчили мене герої тво...
-
Творчість Івана Нечуя-Левицького Варіант 1 1. На межі XIX – XX століть в літературі заявив про себе метод А романтизм ...
Немає коментарів:
Дописати коментар