Усно взаємодіє (УВ ГР1)
Сопілка
з маминої калини
Майже
в усіх народів є улюблені рослини-символи. У канадців - клен, у росіян –
берізка, а в нас – верба й калина. Правду каже прислів’я: без верби й калини
нема України. З давніх-давен наш народ опоетизував цей кущ, оспівав у піснях. В
калині, кажуть, материна любов і мудрість. Наруга над нею вкривала людину
ганьбою. Дітям, аби ті не нівечили цвіт, казали: не ламайте калину, бо
накличете мороз. Справді, калина цвіте на сам-кінець весни, коли вже відходять
заморозки.
Тож не дивно, що колись цю рослину цінували
особливо. Не було, здається, хати, біля якої не кущувала калина. Як забіліють
квіти, дівчата ними коси прикрашали. А вже коли достигали, їх вішали попід
стріхою. Йдеш, бувало, селом – хати неначе в коралах, червоніють густими
намистинками.
В народній медицині, очевидно, не було
помітніших ліків від застуди, ніж калиновий чай. А як потрібна була калина в
численних обрядах! Калиновим цвітом чи ягодами оздоблювали вільце молодої.
Побачу цю ніжну, тремтливу дівчину-красуню,
і наринають світлі спомини дитинства… Якось пішли ми з мамою на урочище, щоб
запасти на зиму калинових кетягів. Мама зупинилася біля куща над криницею і
мовила: “ Ось тут стояла колись наша хата. Як тільки ми побралися з твоїм
батьком, одразу й оселю заходилися зводити. А під осінь я висадила біля
застільного вікна кущ калини. Чи то земля така родюча, чи тому, що поливала,
тільки швидко розрослася. Соловейко на ній гніздо звив і щовесни нам оддячував
піснями. Згодом, як ти мав з’явитися, тато із пагона змайстрував сопілку. Було
таке повір’я, “ якщо зробити з калини сопілку, в сім’ї неодмінно з’явиться син
– продовжувач роду. Так воно чи ні – суди сам. Але коли переїздили, я ні за чим
так не тужила, як за калиною…”
Коли вже ув’язали в пучки ваговиті грона,
мама попрохала: “ Може б ти, синку, пересадив калину, щоб гарний споминок був
мені і тобі?”
За кілька днів у нашому городі вже світилися
сизуваті пагони. Дбайливі мамині руки викохали їх, і невдовзі біля вікна
зацвіла першим квітом калина. Завжди, коли я приїздив у гості до неньки, одразу
ж нагадувала:“ Ось глянь, яка красуня! А пам’ятаєш, як ми її садили? Тепер,
коли тебе довго немає, я дивлюся на неї і згадую:“ Любуйся калиною, коли цвіте,
а дитиною, коли росте ”.
Немає вже мами, але є калина – мамина
мудрість, мамине безсмертя…
Нині я часто буваю в рідному селі. Заможно
живуть люди. На рівненьких, дбайливо доглянутих грядках кущує полуниця, рання
городина, парникові квіти.
“
Ходовий товар ” нині в пошані, його оцінюють ринковим попитом. І вже сумно і
боляче, що рядом з достатком часто виростають по селах високі паркани.
Заростають споришем навпростецькі стежки до сусіда, затихає колективна пісня…
Кущ калини біля материної хати. Це не тільки
окраса, а й глибокий символ. Це наш духовний світ, наша спадщина. Кущ калини
опредметнює і красу й духовний потяг до своєї землі, свого берега, своїх
традицій. Хіба не просто це говорить народна поезія: калиновий міст, калинова
сопілка, калинова колиска!
Мені здається, що тому, хто не посадив на
обійсті калини, а ще гірше – коли викорчував – ні йому, ні його дітям ніколи не
почути найніжнішої, найбентежнішої у світі пісні. Її може подарувати лише
сопілка з маминої калини. ( За В.
Скуратівським )
1. Улюблені рослини-символи
українців:
а) верба й калина; б) верба й малина;
в) вишня й калина; г) калина й береза.
2. Що казали дітям, аби ті не нівечили цвіту:
а) не ламайте калину, бо накличете мороз
б) не ламайте калину, бо накличете
біду;
в) не ламайте калину, бо не буде цвіту;
г) не ламайте калину, бо кущ всохне.
3. Дівчата квітами прикрашали:
а) голови; б) коси;
в) стріхи; г) вінки.
4. Мама висадила кущ калини біля:
а) причілкового
вікна; б) застільного
вікна;
в) сінного вікна; г) крайнього вікна.
5. Що опредметнює кущ калини?
а) красу і духовний потяг
до землі; б) красу і силу;
в) красу і материнську
мудрість; г) красу і любов до народної поезії.
6. Що оздоблювали калиновим
цвітом?
а) вільце молодої; б) коровай молодої;
в) голову молодої; г) хату молодої.
7. Хто на калині звів гніздо?
а) жайворонок б) соловейко;
в) голубка г) зозуля.
8. Хто пересадив калину?
а) мама; б) тато;
в) син; г)
бабуся.
9. Чим заростають стежки до
сусіда?
а) чебрецем; б) споришем;
в) лободою; г) берізкою.
10. Як ви розумієте вислів: без
верби й калини нема України?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Досліджує мовлення(ДМ ГР4)
Завдання 1─ 16 мають по чотири
варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну
відповідь
1. Вірш Лесі Українки «Тиша морська…» — приклад лірики (0,5б.)
А філософської
Б інтимної
В громадянської Г пейзажної
Д релігійної
2.Леся Українка присвятила Криму цикл віршів (0,5б.)
А «Кримські думи» Б
«Кримські вірші»
В «Кримські спогади» Г «Кримські гори»
Д «Ялта»
3.Який образ з поезії Лесі Українки «Тиша морська» належать до
слухових (0,5б.)
А злотиста стежечка Б білі вітрила
В перлиста хвилечка Г
проміння
Д тихий плескіт
4. У поезії «Тиша морська»
Леся Українка називає країною світла (0,5б.)
А узбережжя Чорного моря Б місцевість, осяяну
жар-птицею
В територію пустелі Г
місто Ялту
Д батьківський дім
5. У вірші «Тиша морська» лірична героїня хотіла (0,5б.)
А намалювати красу сонячної погоди на морі
Б сісти в човенце й вирушити в подорож по морю
В стати морською чайкою й полетіти над морем
Г поплавати з дельфінами
Д побачити русалку
6. У рядку В’ється
стежечка злотиста використано (0,5б.)
А алегорію і метафору Б риторичне звертання та епітет
В порівняння й епітет Г персоніфікацію та епітет
Г метафору й алітерацію
7.Режисер/ка, сценарист/ка, актор/ка - (0,5б.)
А Леся Українка Б
Микола Вінграновський
В Ліна Костенко Г Ірина Жиленко
Д Оксана Радушинська
8. Сніг у вірші «Вже
неминуче буде сніг…» нагадує (0,5б.)
А непосидючого бешкетника Б замріяну дівчину
В вродливого юнака Г
немічного чоловіка
Д одиноке
дерево
9.Автором
поезії «Як дивно пахне сніг» є (0,5б.)
А Леся Українка Б
Микола Вінграновський
В Ліна Костенко Г Ірина Жиленко
Д Оксана Радушинська
10.Літо
в поезії «Осінній день, осінній день, осінній...» вкрав (0,5б.)
А
багдадський злодій Б сніг
В
чоловік на човні Г вітер
Д
Дідусь Мороз
11. «Роти закрили всі сімсот роззяв» у творі (0,5б.)
А «Тиша морська» Б «Підкова»
В «Вже неминуче буде сніг» Г «Як дивно пахне перший
сніг»
Д «Осінній день, осінній день,
осінній...»
12.Сніг у поезії «Підкова» був усіх кольорів, ОКРІМ(0,5б.)
А зеленого Б рожевого
В червоного Г фіалкового
Д голубого
13.Дівчинка в поезії «Підкова» збиралася їхати в (0,5б.)
А
Арктику Б
Антарктиду
В
Іспанію Г
Єгипет
Д Лапландію
14. Вірш «Підкова» — приклад лірики (0,5б.)
А філософської
Б інтимної
В громадянської Г пейзажної
Д релігійної
15.Гіркуватим димом-вітром пахне сніг у
поезії (0,5б.)
А «Тиша морська» Б «Підкова»
В «Вже неминуче буде сніг» Г «Як дивно пахне перший
сніг»
Д «Осінній день, осінній день,
осінній...»
16. Справжнє ім’я та прізвище Лесі Українки (0,5б.)
А Олена Пчілка Б
Марко Вовчок В Лариса Косач Г Марія Вілінська Д Ірина Жиленко
ІІ рівень
Завдання 17-18 передбачають
установлення відповідності.
До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть
відповідник, позначений ЦИФРОЮ
17.Установіть відповідність між
цитатами з віршів та їх авторами(1,5б.)
|
1 «Як світло пахне перший сніг! Так пахнуть яблука на сходах – Тим,
що їжак украсти зміг, І
чимось, схожим так на літо…» 2 «А я
знайшла. Сказала їй: - Світи Ту,
на вікні. Щоб все мені збулося!…» 3 «Останні
айстри горілиць зайшлися болем. Ген килим, витканий із птиць, летить над полем…» 4 «Не страшні для мене вітри, Ні
підводнії каміння,- Я
про них би й не згадала В
краю вічного проміння…» |
А Леся Українка Б Ірина Жиленко В Микола Вінграновський Г Ліна Костенко Д Оксана Радушинська |
18.Установіть
відповідність між художніми засобами та прикладами(1,5б.)
|
1 епітети 2 персоніфікація 3 тавтологія 4 зменшено-пестливі
слова
|
А «хвилечка перлиста», «час гарячий» Б «Осінній день, осінній день, осінній! О синій день, о синій день, о синій! Осанна осені, о сум! Осанна» В «Що бува негода в світі!» Г «колихає море хвилі», «в’ється стежечка» Д «човенце», «весельце» |
Немає коментарів:
Дописати коментар