- Як ви вважаєте, чи можна скласти уявлення про людину лише почувши, як вона говорить?
- Зрозуміти, ким вона працює, де живе, яку музику слухає?
- Це питання я поставила недаремно,
- адже сьогодні на занятті ми починаємо вивчення історії про мову,
- яка визначає нас — п’єси Бернарда Шоу «Пігмаліон».
- Цитати з твору наведено в перекладі Олександра Мокровольського.
- Життя Бернарда Шоу, портрети якого зараз на екрані, не менш цікаве ніж його твори.
- Любитель парадоксів і часом різких іронічних висловів,
- затятий соціаліст, боксер-любитель, вегетаріанець,
- «Шекспір» свого часу для британського театру — усе це про нього.
- Джордж Бернард Шоу народився у 1856 році в Дубліні, столиці Ірландії,
- яка на той час була колонією Великої Британії.
- Коли Бернардові було 16 років,
- його мати — професійна співачка — втомившись від чоловікового алкоголізму,
- переїхала жити до Лондона і забрала з собою двох дочок — сестер Бернарда.
- Через погіршення фінансового стану в сім’ї
- майбутній драматург уже в 15 років починає працювати.
- Спочатку він був молодшим клерком, а згодом отримав підвищення до касира,
- що на той час було великим досягненням.
- Тим паче в такому віці.
- У 19 років Бернард Шоу теж переїжджає до Лондона.
- І там вирішує займатися літературною творчістю.
- Починає він з написання романів: пише багато і наполегливо.
- І ще наполегливіше розсилає свої рукописи у всі англомовні видавництва.
- Сягає навіть Австралії.
- Пам’ятаєте легендарну історію про те, як Джоан Роулінг відмовили аж 12 видавництв?
- Так от, це — дрібниці порівняно з кількістю відмов, які отримав Бернард Шоу.
- Пізніше він згадував, що їх було близько 60.
- Але Шоу був наполегливим. І, безперечно, впевненим у власних силах.
- Тому він не полишав спроб стати письменником.
- Одночасно з отриманням відмов,
- Бернард займався самоосвітою в читальному залі Британського музею.
- У 1880-х роках Шоу зацікавився соціалізмом.
- І навіть увійшов до складу Фабіанського товариства — організації англійських інтелектуалів,
- що прагнула досягти соціалізму за допомогою поступових мирних реформ.
- Своїми політичними ідеями він ділився просто на вулицях,
- зокрема, виступаючи з промовами.
- Послухати їх збиралися чималі натовпи.
- Але ораторством Шоу гроші заробляти не хотів,
- вважаючи такий заробіток торгівлею політичними поглядами.
- Відомим Бернардові Шоу вдалося стати у віці 30 років.
- І не завдяки літературі чи політиці, а через критику.
- У 80–90-х роках він працює музичним і театральним оглядачем
- кількох провідних англійських періодичних видань
- і підписує свої матеріали псевдонімом — G. B. S.
- Стиль письма Шоу був настільки живим,
- що написані ним огляди цікавили не лише професіоналів у відповідних галузях,
- а й широкий загал.
- У британських театрах того часу йшли вистави або за п’єсами Шекспіра,
- або розважальні та невигадливі любовні історії.
- Шоу це дуже не подобалося.
- Новий шлях розвитку театру стає для нього зрозумілим після знайомства з творчістю Генріка Ібсена.
- Принципи норвезького драматурга були близькими Шоу, який так само вважав,
- що потрібно зображати важливі соціальні теми, провокувати дискусії
- й змушувати читачів і глядачів думати, а не просто пасивно сприймати твір.
- Хоча погоджувався Шоу не з усім.
- Так, йому не подобалися трагічні закінчення історій Ібсена.
- А тому фінали його власних п’єс будуть більше схожими на реальне життя.
- У 1891 році Бернард Шоу написав працю «Квінтесенція ібсенізму»,
- де сформулював принципи для оновлення англійського театру.
- Проте йому самому і довелося займатися цим оновленням.
- Перший успіх драматурга прийшов до Шоу в 36 років,
- коли його п’єсу «Будинки вдівця» поставили в театрі.
- Хоча це був не зовсім успіх, а швидше резонанс, Ібсена це задовольняло.
- Резонансними були й наступні постановки п’єс Шоу.
- Відтак, його «Професію місіс Воррен»
- узагалі заборонили через порушені в ній теми, зокрема, тему проституції.
- А під час постановки п’єси «Війна і людина»
- майбутній англійський король Едуард VII, якому не сподобалися антивоєнне
- і демократичне спрямування твору, з обуренням залишив ложу.
- Матеріальний стан Шоу вдалося нарешті покращити завдяки п’єсі «Учень диявола»,
- що дуже успішно йшла на сценах США.
- Свої ранні п’єси драматург об’єднав у три цикли з промовистими назвами:
- «Неприємні п’єси»
- (до якого увійшли «Будинки вдівця», «Серцеїд», «Професія місіс Воррен»);
- «Приємні п’єси»
- («Зброя і людина», «Кандіда», «Обранець долі», «Поживемо — побачимо»)
- і «П’єси для пуритан»
- («Учень диявола», «Цезар і Клеопатра» і «Звернення капітана Брасбаунда»).
- Особливостями п’єс Бернарда Шоу є:
- • парадоксальність на різних рівнях
- (у висловлюваннях, думках, характерах, вчинках, навіть у самому сюжеті);
- • сюжет рухають діалоги й дискусії;
- • мовні характеристики персонажів прописано детально,
- оскільки завдяки цьому створюється соціальний образ персонажа;
- • «відкритий фінал»;
- • розлогі коментарі автора;
- • філософське, моральне, соціальне повчання автора.
- Саме тому п’єси Бернарда Шоу називають інтелектуальними драмами,
- драмами-дискусіями, парадоксальними драмами.
- Бернард Шоу прожив довге життя і був дуже активним:
- захоплювався боксом, катався на ковзанах, велосипеді.
- А також був вегетаріанцем.
- У 90-річному віці він жартував, що лікарі, які говорили,
- що в нього будуть проблеми зі здоров’ям, якщо він не їстиме м’яса,
- уже давно померли і не заважають йому жити.
- Свої політичні переконання драматург не змінив до кінця життя.
- І вони відображаються в його творчості.
- Про що, власне, він сам і говорив.
- Цитата: «Я пишу п’єси з конкретним наміром прищепити народу свої переконання...
- Іншого поштовху для написання п’єс у мене нема.
- Уся велика література є журналістикою...
- Нехай інші культивують те, що називають літературою, я — за журналістику.»
- Прихильність Шоу до соціалізму використала у своїх інтересах радянська влада,
- запросивши його в 1931 році до Москви, де драматург зустрівся із Сталіним.
- Цей факт став аргументом для СРСР,
- щоб прикрити свої злочини проти людяності за гучними іменами Нобелівських лавреатів.
- У 1925 році Бернард Шоу отримав Нобелівську премію з літератури.
- А в 1938 році — «Оскар» за роботу над сценарієм до екранізації «Пігмаліона».
- П’єсу «Пігмаліон» Бернард Шоу написав у 1912 році,
- працюючи над нею близько 4 місяців.
- Роль Елайзи Дулітл драматург створив спеціально для актриси Стелли Патрік Кемпбелл,
- у яку, за твердженням бібліографів Шоу, він був закоханий.
- Акторка зіграла Елайзу у виставі, яку у 1914 році
- на сцені Театру його величності в Лондоні ставив сам Бернард Шоу.
- Сюжет твору досить простий: професор фонетики Генрі Гіггінс укладає парі,
- що зможе з простої квіткарки з бідного району Лондона
- за кілька місяців зробити герцогиню, навчивши її насамперед правильно говорити.
- Як бачимо, деякі сюжети зовсім не нові :)
- Рухають сюжет п’єси не зовнішні події, а діалоги і дискусії.
- Оскільки Шоу сам був оратором і майстром дискусії,
- йому чудово вдавалося використати ці прийоми у своїх творах.
- В основу п’єси покладено інтелектуальний «філологічний конфлікт».
- «Пігмаліон» — це історія про мову, яка визначає людину, її соціальний статус.
- У тогочасній Британії класову розшарованість було дуже помітно.
- І змінити свій клас було практично неможливо.
- Але в «Пігмаліоні» Шоу показує, як лише за допомогою зміни свого мовлення
- людині вдається змінитися загалом.
- Цю думку автор вкладає у слова свого героя Гіггінса.
- Цитата:
- «Але ж навіть не уявляєш, як це страшенно цікаво:
- взяти одне людське створіння й зробити з нього щось зовсім інше, давши йому нову мову.
- Це ж заповнює щонайглибшу прірву,
- яка відділяє клас від класу й душу від душі».
- Однак ідея про те, що соціальної рівності вдасться досягти лише завдяки
- опануванню всіма правильної вимови, виглядає парадоксальною.
- У п’єсі Шоу звертає увагу на важливі соціальні проблеми:
- бідність, неосвіченість, неможливість реалізації жінки в тогочасному суспільстві.
- І підштовхує до дискусії щодо інтелектуальної рівності людей,
- незалежно від їхнього походження, забезпеченості, соціального становища.
- Цитата:
- «Великий секрет, Елайзо, полягає не в тому, щоб мати погані чи добрі там манери,
- чи взагалі якість особливі манери,
- а щоб бути на один манер з усіма людськими душами;
- коротше, поводитися так, ніби ти на небі, де немає пасажирів третього класу
- й панує всезагальна рівність».
- За жанром «Пігмаліон» — реалістична соціально-психологічна комедія.
- Хоча в тексті є й чимало трагічних моментів.
- Сам автор називає твір «романом у 5-ти актах»,
- ввівши у твір елементи різних жанрів і розмиваючи кордони між п’єсою,
- що належить до роду драми, та романом — епічним жанром.
- Щоб авторський задум було втілено якомога точніше,
- Шоу використовує дуже розлогі ремарки-інструкції для акторів і постановників,
- що й зближує ці тексти з епічними творами.
- Детальніше про п’єсу «Пігмаліон» ми поговоримо на наступних заняттях.
- Я бажаю вам натхненного читання!
- Сподіваюсь, що дискусії персонажів відкриють чимало питань особисто для вас.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Контрольна робота
Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...
-
1. Прочитайте текст для переказу. На старості літ Джеря любив довгими зимніми вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він б...
-
1. Прочитати оповідання О.Жовни "Наталочка" Текст для завантаження
-
Діагностична (контрольна) робота №4. Романтика пригод і фантастики. Письмове есе «Романтика моїх пригод» або «Чому навчили мене герої тво...
-
Творчість Івана Нечуя-Левицького Варіант 1 1. На межі XIX – XX століть в літературі заявив про себе метод А романтизм ...
Немає коментарів:
Дописати коментар