Конспект — стислий писаний виклад змісту чого-небудь (книжки, статті, лекції
тощо). Мета складання конспекту — глибоко усвідомити інформацію і подати
її адекватно, стисло та в зручній для подальшого використання письмовій формі. Конспектування — це певною мірою контроль сприйняття матеріалу: не
розуміючи прочитаного, почутого, складно виокремити і записати основну думку.
Розрізняють конспектування:
вільне (думки автора передаються своїми
словами);
текстуальне (текст записують у вигляді цитат);
змішане (вільний виклад поєднано з цитуванням).
Іноді доводиться одним реченням передавати зміст прочитаного великого тексту чи
фрагментів тексту.
Запам’ятайте! Процес конспектування наукової інформації,
яку сприймаємо на слух, складається з трьох взаємообумовлених мисленнєво-мовленнєвих
дій:
• аудіювання (розуміння інформації, яка сприймається на
слух);
• мисленнєве оброблення почутого (визначення головної та допоміжної
інформації, переформулювання);
• письмової фіксації інформації.
ПРАВИЛА КОНСПЕКТУВАННЯ
Конспектуючи текст на слух, потрібно:
• усвідомлювати основний зміст тексту;
• виокремлювати значеннєві частини;
• у кожній частині підкреслювати чільні слова і фрази;
• фіксувати головну інформацію (головну думку, стислі докази і приклади);
• залишати поза увагою несуттєву, додаткову інформацію.
Під час конспектування прочитаного треба:
• записати автора й назву статті, розділу монографії,
книжки;
• сформулювати тему, основну думку тексту, головну думку кожного абзацу або
визначити значеннєві блоки тексту;
• записувати тільки основне: спершу головну думку, потім докази, аргументи,
приклади;
• записи мають бути змістовними, лаконічними й чіткими, для цього можна
скористатися таблицями, схемами.
Загальні
правила:
• матеріал конспекту доцільно записувати на одній (правій)
сторінці зошита, ліва служитиме для запису власних думок, коментарів,
уточнень;
• для зручності користування конспектом підкреслювати найважливіші думки,
окремі фрази, слова, словосполучення;
• до розділів і підрозділів записувати заголовок;
• цитувати правильно й точно, зазначаючи сторінку.
Наприклад:Шевчук
С.В. Українське ділове мовлення: Навч. посібник. – К.: Літера, 2000. – 480
с.
Для виділення проблемних питань, важливих моментів
можуть використовуватися різні помітки, репліки, оцінки.
Наприклад:«!» означає
згоду з тим, про що йдеться; «?» – сумніви; «!?» – здивування; «NB!» – важлива інформація; «V» –
найголовніше у тексті.
При використанні цитат потрібно дотримуватися правил цитування (цитата береться
у лапки, записується джерело і номер сторінки).
У конспекті часто вдаються до
скорочень окремих слів і словосполучень.
Основні
вимоги до скорочення слів
1. Скорочувати
можна лише ті слова, які однозначно встановлюються за конспектом. Це насамперед
часто вживані слова або терміни, які повторюються в тексті. Повторювані терміни
рекомендується позначити в конспекті першою великою літерою слів, що входять до
їх складу, наприклад6 речення – Р, складне речення – СР, складне синтаксичне
ціле – ССЦ, безсполучникове складне речення – БСР, складний дієслівний присудок
– СДП тощо.
2. Для ряду слів української мови існують загальноприйняті
скорочення, які можна використовувати у своїх записах. Це стосується і
абревіатур. Ось деякі з цих скорочень:
акад. – академік
вид-во – видавництво
гл. – глава
зб. – збірник
м-во – міністерство
напр. – наприклад
обл. – область
р-н – район
рр. – роки
с. – село, сторінка 3. У кінці скороченого слова не повинно бути букв на
позначення голосних та м’якого
знаку; зберігається корінь слова (книжн., газетн., зв. тощо).
4. Не скорочуються власні назви.
ЗАВДАННЯ
1. Прочитайте текст. Визначте в ньому основну й додаткову
інформацію. Напишіть конспект, використовуючи основні прийоми стиснення тексту.
Назви багатьох сузір’їв в українській мові, як і в інших,— це кальки
відповідних грецьких та латинських найменувань. Наприклад, Велика Ведмедиця,
Мала Ведмедиця, Лебідь — це буквальний переклад гр. Мегалі Арктос, Мікра
Арктос, Кюкнос, латин. Ursa Major, Ursa Minor, Cycnus. Поряд із цим чимало
сузір’їв має суто українські народні назви: Велика Ведмедиця — Віз, Великий
Віз; Мала Ведмедиця — Малий Віз, Пасіка.
Наша мова має такий синонімічний ряд на позначення маляти корови: теля, бичок,
телець. Перші два слова нейтральні зі стилістичного погляду, а третє застаріле.
Саме його обрано для відтворення грецької назви одного із зодіакальних сузір’їв
Таврос — Телець. Корінь у нього той самий, що й у слова теля (а не тіло). Тож
немає жодних підстав писати Тілець, до чого вдаються деякі газети, друкуючи
гороскопи.
Ще одне сузір’я зодіаку
звуть у нас то Ваги, то Терези. Позаяк українська мова розрізняє ваги (без
коромисла) і терези (з коромислом та шальками), то для перекладу грецької назви
сузір’я Зігос більше підходить лексема Терези. Використання слова Ваги як
астрономічної назви пояснюється впливом польської мови (Waga).
О. Пономарів.
• Які
графічні позначки під час конспектування ви використовуєте?
2. Розгляньте уривок статті і
конспектований його виклад.
- Який з
видів конспекту тут використаний? Відповідь запишіть.
Уривок статті
Знати вік слова — не просто цікаво, це ще й важливо для
всіх, хто хотів би мати високу мовну культуру. Ось ряд слів, які нам усім
знайомі, бо зустрічаються щодня — в газетах, по радіо, в телепередачах:
ентузіаст, догматик, комітет, опозиція, організація, енергія, фанатизм,
катастрофа, екземпляр, індивідуалізм. Знаєте, звідки вони виписані? 3 листів і
щоденника Т. Шевченка! Важко повірити, правда?
Конспект
Знати вік слова — не просто цікаво, це ще й важливо для
всіх, хто хотів би мати високу мовну культуру. Усім нам знайомі слова
ентузіаст, опозиція, енергія, катастрофа, індивідуалізм та інші. Виписані вони,
виявляється, з листів і щоденника Т. Шевченка.
3.
Завдання за вибором. Складіть конспект: А — художнього твору, Б —
публіцистичної статті, В — науково-популярної статті.
1.
Що таке конспект?
2. Які види конспекту розрізняють?
3. Які ви знаєте способи запису почутого і прочитаного, якими з них вам
найчастіше доводиться користуватися?
4. Назвіть основні етапи складання конспекту прочитаного тексту
Немає коментарів:
Дописати коментар