Дієприслівниковий зворот — дієприслівник разом із залежними від нього словами.
В реченні з дієприслівниковим зворотом обов’язково повинен бути підмет – особа, яка виконує дії: основну (присудок) і додаткову (дієприслівник чи дієприслівниковий зворот). На письмі дієприслівниковий зворот завжди виділяють комою незалежно від його місця в реченні. В усному мовленні дієприслівникові звороти виділяють павзами:
✅Вони стали на поріг, шукаючи очима дівчину.
✅Шукаючи очима дівчину, вони стали на поріг.
✅Вони, шукаючи очима дівчину, стали на поріг.
Крім того, комами відокремлюють не лише дієприслівниковий зворот, а й одиничний дієприслівник. Наприклад: Повечерявши, полягали спати (Панас Мирний).
Не виділяють комами:
- якщо в реченні дієприслівниковий зворот є фразеологізмом і стоїть безпосередньо після присудка: Він біг не чуючи ніг. Працював не покладаючи рук.
- якщо одиничний дієприслівник, що стоїть після присудка, вживається не у власне дієслівному значенні (що роблячи), а в значенні прислівника (як? яким способом?): Пішов козак сумуючи (Т. Шевченко). Читав лежачи.
- якщо обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, починається підсилювальною часткою і (й): Можна творити мистецтво й не вдаючись до плагіату.
- дієприслівниковий зворот, утворений дієприслівником та сполучним словом який у складі підрядної означальної частини складнопідрядного речення: На краю села зустріла та сама верба, прощаючись із якою навіть не мріяв про повернення. Напруження власних зусиль, досягнутий працею успіх, радість розумової праці — ось три сходинки, піднімаючись по яких дитина йде до міцних, осмислених знань (В. Сухомлинський).
Дієприслівникові звороти в документах повинні стояти на початку речення: Враховуючи ситуацію, що склалася на цей момент... .
Помилки при використанні дієприслівникових зворотів
При використанні дієприслівникового звороту в реченні слід пам’ятати, що у реченні, в якому є дієприслівник, міститься інформація про дві дії – основну (її позначено дієсловом-присудком) і додаткову (вона названа дієприслівником). Основна і додаткова дії повинні виконуватися одним діячем:
✅Опанувавши (додаткова дія) теоретичний матеріал, студент успішно виконав (основна дія — присудок) контрольну роботу.
✅Туристський автобус, петляючи (додаткова дія) між поліських лісів, вискочив (основна дія — присудок) на широку луку.
Дієприслівникові звороти надають мовленню стислості, проте при їх використанні часто трапляються помилки, наприклад:
- у безособових реченнях, коли діяч – додаток, виражений формою давального відмінка:
❌Повернувшись додому, мені захотілося відпочити.
✅Повернувшись додому, я захотів відпочити.
✅Коли я повернувся додому, мені захотілося відпочити.
- у пасивних конструкціях, коли суб’єкт дії присудка і суб’єкт дії дієприслівника не збігаються:
❌Завдання виконано правильно, вивчивши теоретичний матеріал.
✅Завдання виконано правильно після вивчення теоретичного матеріалу.
✅Завдання ми виконали правильно, вивчивши теоретичний матеріал.
- коли в ролі однорідних поєднуються дієприслівниковий зворот і підрядне речення:
❌Екскурси в минуле, які часом сягають вражаючої емоційної сили, стаючи похмурим символом фашизму.
✅Екскурси в минуле, які часом сягають вражаючої емоційної сили, стають похмурим символом фашизму.
✅Екскурси в минуле часом сягають вражаючої емоційної сили, стаючи похмурим символом фашизму.
- коли дієслово-присудок і дієприслівник мають різних діячів:
❌Перебуваючи в різних куточках планети, співробітництво між ними продовжувалося.
✅Перебуваючи за кордоном, вони продовжували співробітництво.
✅Співробітництво між ними продовжувалося і тоді, коли вони перебували за кордоном.
У реченні:
❌Працюючи над документами, у мене виникла думка про мотиви злочину
суб’єкт дії думка виконує дію виникла, додаткова ж дія працюючи виконується іншим суб’єктом - я (у мене). Таким чином, основна і додаткова дія виконуються різними суб’єктами — а отже, речення побудовано неправильно.
Існує декілька варіантів редагування неправильних речень, що мають у своєму складі дієприслівник або дієприслівниковий зворот.
1) Речення перебудовується на складнопідрядне, де підрядна частина – це трансформований дієприслівниковий зворот:
✅У мене виникла думка про мотиви злочину, коли я працював над документами.
2) Речення трансформується в просте:
✅Під час роботи над документами у мене виникла думка про мотив злочину;
3) У реченні залишається дієприслівниковий зворот, але суб’єкт додаткової дії ставиться (або вводиться в речення) у формі називного відмінка:
✅Працюючи над документами, я подумав про мотив злочину.
← попередній урок
Зміст
наступний урок →
Немає коментарів:
Дописати коментар