вівторок, 13 лютого 2024 р.

Правила побудови речень з дієприслівниковими зворотами (14.02.2024)

 Дієприслівниковий зворот — дієприслівник разом із залежними від нього словами.

В реченні з дієприслівниковим зворотом обов’язково повинен бути підмет – особа, яка виконує дії: основну (присудок) і додаткову (дієприслівник чи дієприслівниковий зворот). На письмі дієприслівниковий зворот завжди виділяють комою незалежно від його місця в реченні. В усному мовленні дієприслівникові звороти виділяють павзами:
Вони стали на поріг, шукаючи очима дівчину.
Шукаючи очима дівчину, вони стали на поріг.
Вони, шукаючи очима дівчину, стали на поріг.


Крім того, комами відокремлюють не лише дієприслівниковий зворот, а й одиничний дієприслівник. Наприклад: Повечерявши, полягали спати (Панас Мирний).

Не виділяють комами:

- якщо в реченні дієприслівниковий зворот є фразеологізмом і стоїть безпосередньо після присудкаВін біг не чуючи ніг. Працював не покладаючи рук.

- якщо одиничний дієприслівник, що стоїть після присудка, вживається не у власне дієслівному значенні (що роблячи), а в значенні прислівника (як? яким способом?): Пішов козак сумуючи (Т. Шевченко). Читав лежачи.

- якщо обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, починається підсилювальною часткою і (й): Можна творити мистецтво й не вдаючись до плагіату.

- дієприслівниковий зворот, утворений дієприслівником та сполучним словом який у складі підрядної означальної частини складнопідрядного речення: На краю села зустріла та сама верба, прощаючись із якою навіть не мріяв про повернення. Напруження власних зусиль, досягнутий працею успіх, радість розумової праці — ось три сходинки, піднімаючись по яких дитина йде до міцних, осмислених знань (В. Сухомлинський).

Дієприслівникові звороти в документах повинні стояти на початку речення: Враховуючи ситуацію, що склалася на цей момент... .

Помилки при використанні дієприслівникових зворотів

При використанні дієприслівникового звороту в реченні слід пам’ятати, що у реченні, в якому є дієприслівник, міститься інформація про дві дії – основну (її позначено дієсловом-присудком) і додаткову (вона названа дієприслівником). Основна і додаткова дії повинні виконуватися одним діячем:
Опанувавши (додаткова дія) теоретичний матеріал, студент успішно виконав (основна дія — присудок) контрольну роботу.
Туристський автобуспетляючи (додаткова дія) між поліських лісів, вискочив (основна дія — присудок) на широку луку.

Дієприслівникові звороти надають мовленню стислості, проте при їх використанні часто трапляються помилки, наприклад:

- у безособових реченнях, коли діяч – додаток, виражений формою давального відмінка:
Повернувшись додому, мені захотілося відпочити.
Повернувшись додому, я захотів відпочити.
Коли я повернувся додому, мені захотілося відпочити.

- у пасивних конструкціях, коли суб’єкт дії присудка і суб’єкт дії дієприслівника не збігаються:
Завдання виконано правильно, вивчивши теоретичний матеріал.
Завдання виконано правильно після вивчення теоретичного матеріалу.
Завдання ми виконали правильно, вивчивши теоретичний матеріал.

- коли в ролі однорідних поєднуються дієприслівниковий зворот і підрядне речення:
Екскурси в минуле, які часом сягають вражаючої емоційної сили, стаючи похмурим символом фашизму.
Екскурси в минуле, які часом сягають вражаючої емоційної сили, стають похмурим символом фашизму.
Екскурси в минуле часом сягають вражаючої емоційної сили, стаючи похмурим символом фашизму.

- коли дієслово-присудок і дієприслівник мають різних діячів:
Перебуваючи в різних куточках планети, співробітництво між ними продовжувалося.
Перебуваючи за кордоном, вони продовжували співробітництво.
Співробітництво між ними продовжувалося і тоді, коли вони перебували за кордоном.

У реченні:
Працюючи над документами, у мене виникла думка про мотиви злочину
суб’єкт дії думка виконує дію виникла, додаткова ж дія працюючи виконується іншим суб’єктом - я (у мене). Таким чином, основна і додаткова дія виконуються різними суб’єктами — а отже, речення побудовано неправильно.

Існує декілька варіантів редагування неправильних речень, що мають у своєму складі дієприслівник або дієприслівниковий зворот.

1) Речення перебудовується на складнопідрядне, де підрядна частина – це трансформований дієприслівниковий зворот:
У мене виникла думка про мотиви злочину, коли я працював над документами.

2) Речення трансформується в просте:
Під час роботи над документами у мене виникла думка про мотив злочину;

3) У реченні залишається дієприслівниковий зворот, але суб’єкт додаткової дії ставиться (або вводиться в речення) у формі називного відмінка:
Працюючи над документами, я подумав про мотив злочину.

← попередній урок

Зміст

наступний урок →












Вправа 1. Знайдіть речення з граматичною помилкою.


Вправа 2. Знайдіть речення з граматичною помилкою.


Вправа 3. Уважно прочитайте завдання, знайдіть правильну відповідь.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Контрольна робота

  Контрольна робота №6 Всеволод Нестайко, Валентин Чемерис, Олесь Бердник, Галина Пагутяк Варіант 1 І рівень Завдання 1─ 12 мають по чотири ...