Мовно-літературна галузь.
Вітаю, учні та учениці!
І ми
продовжуємо відкривати й пізнавати світ української байки.
Минулого
уроку завдяки Бджолі Григорія Сковороди
зрозуміли,
як важливо займатися «сродною працею», тобто тим, що вам до душі.
А на
цьому занятті отримаємо ще кілька важливих життєвих порад від Леоніда Глібова
та
персонажів його байок «Вовк і Кіт», «Щука», «Муха і Бджола».
Нумо до роботи!
Та
перш ніж ми почнемо роботу, пропоную згадати, що ж таке байка,
та
які вона має особливості.
Виконаймо 2 інтерактивні завдання.
Зараз
на екрані з’явиться перше запитання.
Оберіть,
будь ласка, правильну відповідь.
Що таке байка?
А)
це невеликий алегоричний віршований твір повчального змісту
Б)
це невеликий алегоричний прозовий твір фантастичного змісту
В)
це невеликий алегоричний віршований або прозовий твір історичного змісту
Г)
це невеликий алегоричний віршований або прозовий твір повчального змісту
Правильна відповідь:
Г —
Це невеликий алегоричний віршований або прозовий твір повчального змісту.
Друге запитання.
Особливості
байок Григорія Сковороди наведено у варіанті
А) прозова форма, діалог, сила
Б) віршова форма, діалог, мораль
В) прозова форма, монолог, мораль
Г) віршова форма, монолог, сила
Правильна відповідь:
А.
Байки Григорія Сковороди мають прозову форму, діалог, а мораль філософ назвав
силою.
Вірю,
що всі впоралися із завданнями.
Цікаво,
а в Леоніда Глібова байки мають такі самі особливості,
як і
в Григорія Сковороди?
Відповідь
на це запитання отримаємо в кінці уроку.
Почнімо
традиційно зі знайомства з автором.
Творчість
цього поета ви вивчали в п’ятому класі,
а
також у початковій школі.
Тож
пропоную вам за зображеннями-підказками пригадати цікаві факти про байкаря.
Поставте
відео на павзу, відповіді занотуйте в зошит. Увага на екран.
Перевіряймо!
1. У
дитинстві Леонід Глібов любив доглядати за квітами, тому його називали «королем
квітів».
2.
Поет працював учителем історії та географії.
Він
дуже любив дітей, ставився до них із повагою,
тому
учні та учениці згадували його як хорошого вчителя.
3.
Леонід Глібов підписував твори псевдонімом «Дідусь Кенир»,
який
походив від назви співучої пташки канарки.
4. А
ще в п’ятому класі ви вивчали акровірші поета —
це
загадки, відгадки на які можна прочитати за першими літерами кожного рядка.
Леонід
Глібов родом із Полтавщини.
Першою
вчителькою митця була мама, тому що початкову освіту він здобув удома.
Згодом
він навчався в Полтавській гімназії,
а
потім — у Ніжинському ліцеї вищих наук.
У
цей період почав писати байки.
Перша
збірка «Байки Леоніда Глібова»
містила
36 творів і вийшла друком у 1863 році,
але,
на жаль, була знищена російською імперією.
Леонід
Глібов у дитинстві дуже любив слухати казки баби Одарки.
Він
мав творчу уяву, завдяки якій казковий світ оживав:
тварини
вміли думати, розмовляти, робити хороші й погані вчинки.
Згодом
саме ці дитячі уявлення митець майстерно використав
для
написання близько сотні байок, тому він прославився в нашій літературі
передусім як байкар.
Почнімо
знайомство з творчістю Леоніда Глібова з байки «Вовк і Кіт».
Ставте
відео на павзу, переходьте за Qr-кодом чи покликанням і самостійно прочитайте
чи
прослухайте байку, вона коротенька й дуже цікава.
Упевнена,
ви уважно прочитали твір і з легкістю дасте відповідь
на
інтерактивне запитаннячко. Увага на екран.
Чому
Вовк забіг у село?
А) щоб погостювати
Б) щоб допомогти
В) щоб сховатися
Г) щоб привітатися
Правильна відповідь:
В.
Вовк забіг у село, щоб сховатися.
Ми з
вами пам'ятаємо, що особливістю байки є такий прийом як алегорія.
Алегорія
— це відображення у тваринах якихось людських рис.
От,
наприклад, Вовк втілює злу, хижу, підступну особистість,
яка
багатьом людям наробила біди, тому її ніде не чекають,
і
настав час розплати за погані вчинки.
Він
намагається знайти прихисток, звертається по допомогу до Кота,
щоб
той порадив добрих хазяїнів.
Кіт
радить Степана, Дем’яна, Трохима, Клима,
але
Вовк усім їм нашкодив:
у
Степана вкрав барана, у Дем’яна — поросятко,
у
Трохима — ягнятко, а в Клима — телятко.
Натомість
Кіт втілює мудру людину.
Після
того, як він дізнався, що Вовк зробив, то сказав йому, цитую:
—
Так ти, бачу, усім тут добре надоїв, — Кіт Вовкові сказав,
—
Чого ж ти, братику, сюди і забігав?
Ні,
наші козаки ще з розуму не спали,
Щоб
Вовка од біди сховали!
І
так-таки ти сам себе вини:
Що,
братику, посіяв, те й пожни!
(кінець цитати)
Тож
мораль байки така: усі ми несемо відповідальність за власні вчинки.
Якщо
людина зробила зло іншим, то вона не може розраховувати на їхню допомогу.
І
навпаки, якщо людина зробила добро, то воно повернеться до неї сторицею.
Хлопці
та дівчата, зверніть увагу, як Вовк звертається до Кота, цитую:
«Котусю-братику!
Скажіть мені скоріше…
Котусю-батечку!
Куди ж мені поткнуться?..» (кінець
цитати)
Про
що свідчить таке звернення?
Поставте
відео на павзу, обговоріть це питання з близькими дорослими чи рідними,
вчителем
чи вчителькою, однокласниками, однокласницями.
Рухаймося
далі. Проаналізуймо байку «Щука».
Традиційно
ставте відео на павзу, переходьте за Qr-кодом чи покликанням і самостійно прочитайте
чи прослухайте твір.
Головною
героїнею цієї байки є Щука,
яка
виробляла біду в ставку, тому її піймали в шаплиці — посудину з ручками для
носіння рідини —
й вирішили покарати.
Зібралися
судді: два Осли, одна Шкапа, тобто заморений худий кінь,
та
два Цапи, аби вирішити її долю.
А
стряпчим, тобто адвокатом, була Лисиця.
Суд вирішив повісити Щуку,
але
Лисичка запропонувала інше покарання.
Ви ж
уважні читачі й читачки, зможете відповісти на інтерактивне запитання?
Увага на екран.
Яке
покарання для Щуки запропонувала Лисичка?
А) відправити у в’язницю
Б) кинути в річку
В) залишити в шаплицях
Г) зварити юшку з риби
Правильна відповідь
Б — кинути в річку.
Правда,
ну, дуже логічне покарання?
Але ж з’ясувалося, цитую:
Що
ніби Щука та частенько, Як тільки зробиться темненько,
Лисиці
й шле то щупачка, То сотеньку карасиків живеньких
Або
линів гарненьких… (кінець цитати)
Тепер
стало все зрозуміло, чому Лисичка запропонувала таке покарання.
Вона
подбала про Щуку, бо та її час від часу забезпечувала їжею.
Та чи це справедливо?
Звісно, що ні.
Мораль
цієї байки полягає в тому, що судді мають діяти відповідно до законодавства,
а не
підтримувати пропозиції зацікавлених осіб.
Таким
чином Леонід Глібов засудив хабарництво, несправедливість.
Судді
повинні бути чесними й не брати хабарів.
Пропоную вам невеличке завдання.
З’єднайте
персонажів байки з їхніми характеристиками. Увага на екран.
Перевіряймо!
Лисиця хитра.
Щука злодійкувата.
Осли нерозумні, недалекоглядні.
Шкапа нікчемна.
Цапи улесливі.
Справедливих
персонажів, на жаль, немає.
Наостанок
залишилася байка «Муха і Бджола».
Ставте
відео на павзу, переходьте за Qr-кодом чи покликанням і самостійно прочитайте
чи прослухайте байку.
Чи
не нагадує вам ця байка якийсь інший твір?
Так, правильно.
За
сюжетом вона схожа на байку «Бджола та Шершень» Григорія Сковороди.
Бджола
— це працьовита людина, яка робить свою улюблену справу,
бо
хоче жити чесно заробленим і бути корисною.
А
Муха — це та особистість, яка живиться чужою працею, нахабно забирає придбане,
зроблене
іншими, ще й хизується при цьому. Цитую:
Чи
де бенкет, чи де обід Або весіллячко, родини, —
Такої
гарної години Ніколи не втеряю я:
І
їм, і ласую доволі… (кінець цитати)
Але
таких людей, як Муха, «ганяють скрізь»,
але
це їх не лякає, бо вони дуже нахабні, цитую:
—
Стару новинку, — каже Муха, — Десь довелось тобі почуть!..
Запевне,
дурень дурня слуха... Велике діло — проженуть!
Не
можна в двері — я в кватирку Або пролізу в іншу дірку –
І
зась усім! (кінець цитати)
Але
таких нахаб і нероб суспільство зневажає.
Пошану
має той, хто чесно працює, приносить користь, як Бджола.
Проаналізувавши 3 байки Леоніда Глібова,
можемо
назвати такі особливості його творів:
- віршована форма;
- діалог;
- мораль.
Хлопці
та дівчата, нагадую, що мораль — це обов'язковий елемент для будь-якої байки.
Найчастіше
для неї характерна віршована форма.
Отже,
ми сьогодні отримали 3 життєві уроки.
Перший
від Вовка — потрібно вміти нести відповідальність за свої вчинки та намагатися
робити добро.
Другий
від суддів із байки «Щука» — потрібно бути чесною, справедливою людиною, не
давати й не брати хабарів.
Третій
від Бджоли та Мухи — краще бути працьовитими, аніж ледачими.
Займатися
улюбленою справою, приносити користь іншим, а не прагнути жити за кошти інших
людей.
Дякую
вам, хлопці та дівчата за плідну працю.
Для
кращого засвоєння матеріалу обов’язково зазирніть у конспект,
виконайте
практичні й тестові завдання.
Дякую за увагу! Бувайте!
Завдання 1
Що таке байка?
Завдання 2
Який псевдонім мав Леонід Глібов?
Завдання 3
Чому Вовк забіг у село?
Завдання 4
Коли ми говоримо, що Вовк уособлює злу особистість — то це
Завдання 5
Що засуджує Леонід Глібов у байці «Щука»?
Немає коментарів:
Дописати коментар