Складнопідрядне речення. Складнопідрядні речення з підрядними означальними, з’ясувальними
І варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.
[1] Стояла в селі дзвіниця.. [2] І лунав той дзвін сумно й весело, задумливо й бурхливо, траурно, й вогнисто на весь світ. [3] І от прийшли татари-ординці. [4] Спалили село, старих та дітей знищили, а молодих забрали в неволю… [5] Тільки дзвіниці не вдалося їм зруйнувати, ніби крізь землю провалилася вона.
Завдання 1─ 4 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (0,5б.)
1.Однорідні обставини є в реченні
А 1 Б 2 В 3 Г 4
2.Складнопідрядним є речення
А 2 Б 3 В 4 Г 5
3. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А 2 Б 3 В 4 Г 5
4. Стиль тексту
А художній Б розмовний
В публіцистичний Г науковий
ІІ рівень
Завдання 5─ 20 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (0,5б.)
5.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки пропущені)
А Не лінуйся рано встати а змолоду вчитись.
Б Зробив діло гуляй сміло!
В Якщо дитини не навчиш у пелюшках то не навчиш і у подушках.
Г Материнська наука робить серце золотим.
Д Великий син України Тарас Шевченко все своє життя поклав на олтар служіння Батьківщині.
6. Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки пропущені)
А Набіжить вітерець покотиться хвилею нахилить розіб’є траву і вона зажовтіє заголубіє й зачервоніє квітами.
Б Сонце зверху накрива теплом і широким промінням кропить кожен листочок кожну билинку а з трави обдає свіжим пахучим холодком.
В Велика листопадова тиша стоїть над землею вона сповіщає про осінь.
Г І так свіжо і синьо у небі й на душі.
Д За вечоровим небосхилом з дівчатами дружить листопад бо літо не повернеться назад.
7. Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки пропущені)
А Ластівка день починає а соловей його кінчає.
Б Добре коли людина вміє мріяти.
В Або рибку їсти або на дно сісти.
Г Звісно нарізно нам важко і разом нам тісно.
Д Дніпро тече і хвиля в серце б’є.
8. Сполучне слово в складнопідрядному реченні Данилові аж запахло свіжим борошном, першим разовим хлібом, який старі хлібороби не крають ножем, а побожно розламують руками виконує синтаксичну роль.
А підмета Б присудка В додатка
Г означення Д обставини
9. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Стежка повела в лісок … вибрати
А він вабив золотобагряною осінньою красою.
Б що вабив золотобагряною осінньою красою.
В із золотобагряною осінньою красою.
Г але згодом сховалася серед золотобагряної осінньої краси.
Д і сховалася серед золотобагряної осінньої краси.
10. Знайдіть речення з підрядним означальним
А Стати справжнім митцем — значить умерти.
Б Кобзарі завжди прославляли бойові походи Війська Запорозького, а козаки над усе любили пісню «На війну…».
В Незабаром ми побачимо безліч символічних позначень, які про щось повідомляють, застерігають, закликають.
Г Споглядаю, як ліс проростає осінньою синню.
Д Та недаремно давня мудрість твердить : усе перемагає любов!
11. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним.
А Мудрого не зламає лихо і не зіпсує нещастя.
Б Вода має велику силу, яку виявляє особливо весною.
В Слово, мовлене часто, викликає спротив залежного від того, хто, як і коли мовить.
Г Мати вірила, що земля усе знає.
Д Бубнявіють думки, проростають словами.
12. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А Якби мені, мамо, намисто, то пішла б я завтра на місто.
Б Я Нептуну півкопи грошей в руку суну, аби на морі шторм утих.
В Малі дерева схожі на дорослих, як діти на своїх батьків.
Г Дерево благають, щоб парості розпустило в їхнім біднім краї.
Д Коли Соломія примостилася на плоті, Остап одіпхнув його од берега й тоді скочив.
13. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А Треба витратити багато часу і зусиль, щоб ожили рукописні шедеври, розпорошені по сховищах бібліотек і архівів.
Б Коли б можна почати жити заново, то я б вивчив щонайменше три мови.
В Біблія відповідає на питання, які споконвіків хвилюють людей.
Г Якби фортуна не була сліпою, хіба б лежав той грек на дні Супою.
Д Принагідно зауважу, що професія журналістська нагадує кравецьку.
14. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А Уже сонце хилилося до заходу, як у степу показалася велика чорна плахта .
Б Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата дзвонами привертали парубочі серця .
В Зібралася ціла флотилія, наче з якого великого переможного походу верталися.
Г Назбирали багато сухого бадилля, щоб було чим цілу ніч палити.
Д Під вогнище ми видовбали в піску яму, щоб не розшарпував вітер вогню.
15. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним
А Неподалік од татарського броду, де навшпиньки спинався долинковий туманець, окреслилася постать людини.
Б Семен рукою розгладив недовірливі зморшки на чолі, хоча й позаздрив спокійним снам батька.
В Так дівчині хотілося, щоб ніхто не бачив її.
Г Ярослав руками перебирав стебла пшениці, у яку вже ввійшла золотінь.
Д Ярослав Мудрий був першим князем, який не прагнув походів та завоювань.
16. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним
А Стара верба од старості зомліла, забула, що сказав їй водяник.
Б Хлопці держалися разом і, йдучи, розглядалися по сторонах, щоб добре затямити дорогу.
В Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі.
Г Повільно, обережно ступаю по чорноземові батькового городу, щоб йому боляче не було.
Д Варто відзначити, що Ярослав був людиною всебічно освіченою.
17. Слово що виконує синтаксичну функцію підмета в підрядному реченні в рядку
А У знаменах вічна слава поколінь, що здобули найбільшу перемогу.
Б Я знаю, що бійця нащадки спом’януть і нашу віру й кров знесуть на п’єдесталі
В Ти знаєш, що ти - людина
Г Виявляється, що слово «мрія» виникло в пошевченківську добу
Д Уся наша планета оповита невидимими шляхами, що ними мандрують слова
18.Складнопідрядним називається таке складне речення, у якому
А прості речення рівноправні за змістом і пов’язані сурядними сполучниками
Б одне речення підпорядковується другому і з’єднується з ним сполучником підрядності або сполучним словом та інтонацією
В прості речення об’єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів
Г перше речення є головним, а решта - послідовно залежать одне від одного
Д одне речення підпорядковується другому і з’єднується з ним лише за допомогою інтонації.
19.Підрядна частина стоїть після головної в складнопідрядному реченні
А Хто знання має, той і мур зламає.
Б Добре того вчити, хто хоче все знати.
В Хто вчиться змолоду, не знає під старість голоду.
Г Хто п"є зілля джинджури, той забуде дорогу до лікаря.
Д Коли козак іде, земля гуде.
20. Знайдіть речення, у якому підрядна частина стоїть перед головною
А Відомо, що саме сила волі і бажання виграти часто дають змогу слабшим перемагати сильніших.
Б Я люблю, коли в листя зелене дерева одягає весна, і під вітром хитаються клени, і співає в квітках далина.
В Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них зробила золотую арфу.
Г Людині треба, щоб її робота залишалася після неї жити.
Д Він кинувся геть від того співання, що плачем озвалось по людях.
ІІІ рівень
Завдання 21 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (1б.)
21.Установіть відповідність
1 складносурядне речення 2 просте речення 3складнопідрядне означальне 4 складнопідрядне з’ясувальне
| А Вливається день до долини, мов світле молоко до миски. Б Білий вишневий цвіт засвітився, набравши у свої чашечки роси. В Дослідники засвідчили, що на Поліссі сорочка виконувала магічну функцію. Г Івасик то підстрибував на місці, то спокій змушував його всістися за партою. Д У філософському трактаті Семена Климовського говорилося про ті несправедливості, які панують у державі |
4 рівень
22.Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції (1б.)
Там за порогами в степах де землі щедрі й розлогі сидять лелеки на стовпах.
Немає коментарів:
Дописати коментар