
Завдання 1
В якому рядку слово вжито в невластивому значенні?
Завдання 2
Тавтологія є в рядку:
Завдання 3
Виділене слово вжите в невластивому йому значенні в реченні:
Завдання 4
Яке речення не потребує редагування?
Завдання 5
Виберіть усі речення, в яких немає лексичних помилок.
Визначте 3 правильні відповіді.
Сьогодні поговоримо про лексичне
значення слова та типові лексичні помилки.
А на того, хто витримає кілька хвилин
моїх коментарів, чекає бонус.
Додивіться урок до кінця — і дізнаєтеся.
Проаналізуймо
кілька базових понять.
Перше — це лексичне значення слова.
Проведімо
експеримент.
Коли я кажу, наприклад, слово «метелик»,
що ви уявляєте?
Хтось із вас точно подумав про комаху.
Принаймні мені одразу спадає на думку такий образ.
Можливо, хтось згадав про аксесуар.
А ще хтось —узагалі поп-іт, який цього
року підкорив дитячі серця.
Магія в тому, що це все метелики.
Лексичним значенням цього слова буде те поняття, той сенс,
який вклали в це слово люди.
Метелик позначає і комаху, й аксесуар, і
будь-що, схоже на метелика за певною ознакою.
Це багатозначне
слово.
Одне з його лексичних значень
актуалізується в певному контексті.
Наприклад, якщо я скажу: «У чоловіка на
шиї був дуже стильний метелик»,
то контекст речення підказує, що, швидше
за все, йдеться про аксесуар, а не про комаху.
У тлумачному словнику першим буде
зафіксовано пряме значення слова.
Інші найчастіше будуть переносними.
Перевірмо за 20-томником.
Пряме значення — комаха з двома парами
крил. Переносне — назва краватки у формі банта.
Лексичне значення слова є узагальненим,
адже навіть якщо і я, і ви подумали про комаху,
то кожен уявляє щось своє за кольором,
розміром, формою.
Окрім лексичного, слова мають ще й
граматичне значення, яке показує, що слово належить до певної частини мови
та має
граматичні ознаки.
Наприклад, слово «метелик» є іменником
чоловічого роду однини.
Можна сказати, що граматичне значення —
це певний набір ознак, що дозволяють слову змінювати
або не змінювати свою форму.
Чи всі слова мають лексичне значення,
тобто викликають у нашій уяві певний образ?
Коли чуємо слово «каблучка», ми уявляємо
срібну чи золоту ювелірну прикрасу.
Отже, це слово має лексичне значення.
А слово «вона» не має ізольованого
значення, а набуває його лише в контексті,
бо вона — це може бути і каблучка, і
дівчина, і кішка, і будь-який предмет або явище,
названий іменником жіночого роду однини.
Отже, не всі слова завжди мають лексичне
значення.
Однією з поширених лексичних помилок є
вживання слів у невластивому значенні.
Поставте відео на паузу й оберіть із
поданого списку помилкові конструкції.
Помилки є в усіх реченнях.
Слова «корисливий», «рахую» та «задати»
вжито не у властивому значенні,
оскільки корисливий означає того, хто
хоче отримати вигоду, а от у нашому реченні лимон є корисним.
«Рахувати» означає «лічити», а не
«вважати».
А «задавати» можна домашнє завдання, а
запитання потрібно ставити.
Другий тип лексичних помилок —
стилістично немотивовані тавтології та плеоназми.
Тавтологія — це повтор того самого чи
спільнокореневого слова в межах словосполучення або речення
Наприклад, Лукаш покохав Мавку справжнім
коханням.
Плеоназм — це прихована тавтологія,
тобто вислів, у якому є слова, які дублюють одне одного за значенням
Наприклад, Сьогодні креативна творчість
є цінною навичкою.
Творчість і креатив — це близькі
поняття, тому не потрібно їх дублювати.
Третій тип лексичних помилок — порушення
лексичної сполучуваності слів.
Окремо кожне зі слів є нормативним,
проте поєднані слова некоректно.
Зверніть увагу
на речення.
Хочу надати приклад доброї людини. Тут
доречно було б сказати навести приклад.
Мавка була страшно красивою. Так ми й не
зрозуміли, страшною чи красивою?
Краще замінити на «дуже красивою».
Четвертий тип лексичних помилок —
уживання слів, не властивих літературній українській мові.
Таких слів немає в словнику.
Часто ці помилки трапляються через
змішування з іншими мовами, зокрема через суржик.
Відпочиваючі милувалися водопадом —
Відпочивальники милувалися водоспадом.
Добро заключається в любові — Добро
полягає в любові.
А зараз, як я й обіцяла, бонус для
витривалих слухачів.
Подивіться й уважно послухайте відео.
У мовленні учасників гурту “Творчі” є
лексичні й деякі інші помилки.
Спробуйте визначити, який саме тип
помилок ви зафіксували.
Субтитри будуть
підказкою.
А в мене все. До зустрічі на наступному
уроці!












Немає коментарів:
Дописати коментар