четвер, 9 жовтня 2025 р.

Комплексна робота (09.10.2025)

КОМПЛЕКСНА РОБОТА №1

Пісенна лірика («Ой на горі та женці жнуть», «Ой горе тій чайці», «Ой матінко –вишня», «В суботу пізненько» «Ой хмариться, туманиться», «Розпрощався стрілець»; Степан Чарнецький «Ой у лузі червона калина», Олесь Бабій «Зродились ми великої години», Святослав Вакарчук «Квіти мінних зон»)

 

ГР1. УСНО ВЗАЄМОДІЮ

ЗАВДАННЯ. Яка народна або авторська українська пісня справила на вас найбільше враження? Чому? Проаналізуйте  її. Укажіть рід, жанр, основний мотив, визначте художні особливості. Зазначте, чому ця пісня актуальна нині.

Говоріть чітко, послідовно, не поспішайте. Підготуйте, якщо є потреба, опорні слова або план розповіді. Тривалість – 1хвилина.

 

ГР2. ПРАЦЮЮ З ТЕКСТОМ

ЗАВДАННЯ. Прочитайте текст  і дайте відповіді на питання.

 

Кожен вид мистецтва оперує специфічними засобами творення художнього образу: словом, рухом, пластикою, кольором, звуком, ритмом. У пісенних текстах слово поєднується з мелодією, що підсилює смислові акценти й  дає ключ до прочитання і розуміння образів.

Пісенно-музичні композиції демонструють інтелектуальний розвиток нації, уміння послуговуватися багатством мови й показують світові все найкраще, що має країна. Як засвідчують постійні соціальні опитування, 70% молодих людей вільний час присвячують музиці. Саме тому проблема художньо-ідейного наповнення сучасної української пісні така ж актуальна, як і проблема інтелектуального складника літератури, засобів масової інформації. Останнім часом українські гурти та сольні виконавці активно висловлюють свою громадянську позицію, частково це відбувається через твори. Нині в  Україні виникає багато патріотичних пісень, які нерідко стають «гімном» подій та духовного стану нації. Патріотичні мотиви стали провідними у творчості сучасних виконавців, причому реалізуються вони в найрізноманітніших аспектах – від замилування красою рідного краю до філософських роздумів над долею рідної країни, її народу, культури загалом.

«Не твоя війна» – пісня, у якій, як стверджує Вакарчук,  рецепт того, як нам жити далі й чия насправді війна:

               Бій на світанні - сонце і дим...

               Мало хто знає, що ж буде з ним?..

               Що буде завтра? - В юних думках –

               В когось надія, а в когось страх...

               Приспів:

               Гілля калин похилилося...

               Мама, кому ж Ви молилися?

               Скільки іще забере вона

               Твоїх дітей не твоя війна?..

               Стали батьками доньки й сини,

               Все кольорові бачили сни

               І цілували руки брехні,

               За тихі ночі віддали дні...

               Приспів.

               Так було добре там і колись,

               Там, де без поту і там, де без сліз,

               Тільки не було в тому мети –

               Я так не можу, а як зможеш ти?..

               Гілля калин похилилося...

               Мама, не тим ми молилися!..

               Скільки іще забере вона

               Твоїх дітей не твоя війна?..          

 

Роботу над піснею було завершено в січні 2015 року. За словами С. Вакарчука, головна ідея пісні, що приховано у назві, є непростою для зізнання навіть самому собі, адже нам, українцям, протягом багатьох століть постійно нав’язують ззовні чиїсь думки, дії і навіть війни. Нині настав час  брати відповідальність та ініціативу на себе. Риторичні  питання в пісні звучать   глибоко, на них ніхто не знає відповіді. Однак автор ставить запитання, аби підкреслити трагізм ситуації, що склалася в Україні. У пісні «Не твоя війна» він звернувся не до конкретної особи, а до України-матері. Приспів, побудований на риторичних фігурах, розкриває трагізм обставин, що склалися на сучасному історичному етапі. Підсилює звучання твору кліп, який було презентовано разом із піснею. У ньому знялися не тільки учасники гурту «Океан Ельзи», а й чотири сотні шанувальників. Головним символом кліпу є монета: на одному її боці добро, на іншому – зло. І українці, за словами Вакарчука, весь час покірно чекають, на який же бік вона впаде, як вирішить доля, замість того, щоб взяти цю долю у свої руки. Багато образів-символів приховано і в тексті твору: сонце і дим – добро і зло, спокій і тривога; юні думки – символ чистого розуму, кольорові сни – щось несправжнє; тихі ночі – тимчасовий спокій. Пісня гурту «Океан Ельзи» «Не твоя війна» перегукується із давніми фольклорними традиціями та образами, що робить її зрозумілою як дорослим, так і підліткам.

 

Початковий рівень( завдання 1-3 – по 1 балу).

1. Які мотиви стали провідними у творчості сучасних виконавців?

2. Хто знімався у кліпі гурту «Океан Ельзи»?

3. Випишіть із тексту пісні приклади   риторичних запитань (щонайменше два).

Середній рівень( завдання 4-6 – по 1 балу).

4. Чому пісня «Не твоя війна» зрозуміла як дорослим, так і дітям?

5. Який образ-символ використано в кліпі пісні й що він означає?

6. Випишіть епітети з пісні (не менше двох).

Достатній рівень (завдання 7-9 – по 1 балу).

7. Сформулюйте й запишіть головну ідею пісні?

8. До кого звертається автор у пісні?

9. Які зорові образи є в пісні «Не твоя війна»? Випишіть їх (щонайменше чотири).

Високий рівень (завдання 10 -12 по 1 балу).

10.  Доберіть 5-7 слів-асоціацій до пісні (художній образ, географічна назва, настрій…).

11. Поясніть, як ви розумієте назву  пісні «Не твоя війна»?

12.Які почуття, емоції викликала у вас пісня С. Вакарчука? (2-3речення)

 

 

ГР3.ПИСЬМОВО ВЗАЄМОДІЮ

Напишіть листа улюбленому сучасному українському співакові чи співачці, у якому поділися своїми враженнями від його/її пісні.

Під час написання роботи зверніться до адресата, зазначте, чому обрали саме цього виконавця, поділіться враженнями від однієї з його/її пісень (що сподобалося, які емоції викликала), подякуйте  за творчість, побажайте  успіхів (обсяг - до 1 сторінки). Дотримуйтеся структури листа (звертання, основна частина, завершення).

ГР4. ДОСЛІДЖУЮ МОВЛЕННЯ

Пісенна лірика («Ой на горі та женці жнуть», «Ой горе тій чайці», «Ой матінко –вишня», «В суботу пізненько» «Ой хмариться, туманиться», «Розпрощався стрілець»; Степан Чарнецький «Ой у лузі червона калина», Олесь Бабій «Зродились ми великої години», Святослав Вакарчук «Квіти мінних зон»)

І ВАРІАНТ

Початковий рівень (завдання 1-6 – по 0,5 б.)

1.Козацькі пісні виникли в  

А наприкінці XІV ст.                                Б наприкінці XV ст.

В на початку  XVІ ст.                               Г на початку  XVІІ ст.

2. У пісні «Ой на горі та женці жнуть» згадуються  

А  Сірко та Хмельницький                     Б Наливайко та Підкова

В Дорошенко та Сагайдачний               Г  Полуботок та Калнишевський 

3.Уривок «Бодай ви, чумаки, Щастя не діждали,/Що ви моїх дрібних діток Із гнізда забрали!» узято з твору

А «В суботу пізненько»                           Б «Ой горе тій чайці»
В «Ой матінко-вишня»                            Г «Ой на горі та й женці жнуть»

4.Пісня «Ой хмариться, туманиться» належить до  

А  козацьких                                              Б   стрілецьких

В   чумацьких                                             Г  наймитських

5. Паралельне зображення двох явищ із різних сфер життя називається  

А епітетом                                                   Б  метафорою

В  риторичним звертанням                    Г  художнім паралелізмом

6. Образ- символ зозулі є у творі  

А «В суботу пізненько»                           Б «Ой горе тій чайці»
В «Ой матінко-вишня»                            Г «Ой на горі та й женці жнуть»

Середній рівень (завдання 7- 9 – по 1 балу)

7. Уривок із стрілецької пісні наведено в рядку

А В суботу пізненько,

В неділю раненько
Кувала зозуля
Та й все жалібненько.

 

Б Ой, ти коню, мій коню, не стій наді мною,

Я полежу на землі невкритий.
Ти біжи, коню мій, скажи неньці рідній,
Що я за Україну убитий.

В Ой матінко-вишня, чи я в тебе лишня,

Що віддала в чужі краї, де я непривична.

Г Бодай ви, чумаки,

Щастя не діждали,
Що ви моїх дрібних діток

Із гнізда забрали!

8. Розгляньте репродукцію.


Зображення можна використати під час аналізу пісень  

А наймитських                                           Б козацьких
В
рекрутських                                            Г стрілецьких

 

9. Установіть відповідність між назвою пісні та  її видом   

1 «Ой на горі та женці жнуть»

2 «Ой горе тій чайці»

3 «Ой матінко-вишня»

4 «В суботу пізненько»

 

А наймитська

Б козацька

В чумацька

Г заробітчанська

Д солдатська

Достатній  рівень (завдання 10- 12 – по 1 балу)

10. Установіть відповідність між назвою пісні та  уривком з неї 

1 «Ой на горі та женці жнуть»

2 «Ой матінко-вишня»

3 «В суботу пізненько»

4 «Розпрощався стрілець»

 

 

А « Ой ти, коню, мій коню, не стій наді мною,/ Я полежу на землі невкритий».

Б «Іди, іди, синку,/ Іди не барися,/ На третій годочок /Додому вернися».

В «Ой матінко-зірко, як у строці гірко,/ Куди хилять, то й хилюся, бо я всіх боюся».

Г «Ой ішли чумаки, весело співали,/ І чаєчку ізігнали, чаєнят забрали».

Д «Гей, хто в лісі, озовися,/ Та викрешем вогню, та закурим люльку,/ Не журися».

11.Установіть відповідність між митцями та видами мистецтва, до яких вони належать

1 Ліна Костенко

2 Олег Псюк

3 Марина Примаченко

4 Євген Нищук

 

А кіно, театр

Б музика

В література

Г живопис

Д скульптура

12.Установіть відповідність між уривками однієї і тієї самої пісні

1 «Ой матінко-вишня, чи я в тебе лишня?»

2  «Марширують наші добровольці у кривавий тан, / Визволяти наших українців з кривавих кайдан».

3   «Не хочемо ні слави, ні заплати -/ заплатою нам розкіш боротьби…»

4  «Вона рве твої думки, / Бо на відстані руки/ Тремтять сльози і бетон…»

 

А «А ми тую стрілецькую славу збережемо,/ А ми нашу славну Україну,гей, гей, розвеселимо!»

Б «Бодай ви, чумаки,/щастя не діждали, / Що ви моїх дрібних діток/ із гнізда забрали».

В «По дорозі до вокзалу /Тебе дівчина чекала/ І в обіймах рятувала сірий день».

Г «Веде нас в бій борців упавших слава – для нас закон найвищий – то наказ…»

Д «Ой хіба ж ти, моя ненько, води не носила?»

Високий рівень (завдання 13-15 – по 1 балу)

13. Який вид мистецтва вам найбільше до вподоби? Вибір обґрунтуйте.

14.За якими ознаками можна розпізнати козацьку пісню?

15. Назвіть основні мотиви чумацьких пісень.


Немає коментарів:

Дописати коментар