КОМПЛЕКСНА РОБОТА №1
ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА.
ОДНОЗНАЧНІ Й БАГАТОЗНАЧНІ СЛОВА. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ
ГР1. УСНО ВЗАЄМОДІЮ
ЗАВДАННЯ. Складіть
міркування на тему «Подарунки. Що важливіше: річ чи увага». Під час розповіді
зазначте, як ви обираєте гостинці рідним
(друзям), із якими святами вітаєте, на що звертаєте увагу під час вибору подарунків,
аргументуйте, що важливіше – річ і її
вартість чи увага? Які особливі
подарунки отримували ви, від кого?
Говоріть чітко, послідовно, не
поспішайте. Підготуйте, якщо є потреба, опорні слова або план розповіді.
Тривалість – 1хвилина.
ГР2. ПРАЦЮЮ З ТЕКСТОМ
ЗАВДАННЯ. Прочитайте текст і виконайте
завдання до нього.
Український дім був завжди відкритий для
мандрівників, бідних і нужденних людей. За старих часів люди вірили, що гість,
який прийде в будинок, обігріється біля вогнища й пригоститься (пообідає,
підкріпиться), стане близькою людиною. Якщо ж він з’їсть шматок хліба й дрібку
солі, то вже ніколи не зможе образити гостинного господаря, що поділився з ним
найдорожчим.
Гість обов’язково мав переступити поріг
помешкання, зайти на хвилинку й сісти. Його спочатку пригощали хлібом із сіллю,
водою або чаркою вина, а вже потім починалася бесіда, причому ввічливі
господарі ніколи не запитували, навіщо людина навідалася до їхньої оселі.
Родичі й односельці з’являлися в гості тільки
на запрошення та в суворо визначені дні. До їх приходу готували святкові страви, дарунки. Було заведено, що
гості теж приходили в будинок не з порожніми руками – з хлібом, солодощами. Під
час гуляння гостей садовили на найзручніші місця, а особливо поважних – на
почесне місце – покуть. Господар і господиня розважали присутніх і запрошували
покуштувати кожну страву. Без такого запрошення жоден гість не смів узяти
що-небудь зі столу або вийти з-за нього.
Коли виносили хліб із сіллю, гості мали
зрозуміти, що гуляння закінчено й потрібно прощатися. Словами «дякуємо за хліб,
за сіль, за кашу й за милість вашу» вони дякували за гостинність. Господарі
мали «віддарувати» гостей, які прийшли до хати, хлібом, пирогами, невеликими
дарунками. Важлива була не цінність гостинців, якими обмінювалися господарі й
гості, - це був знак взаємної поваги й дружби. (За А.Пономарьовим)
Початковий рівень( завдання 1-3 – по 1 балу).
1. Як ви розумієте, що таке гостинність?
2. Поясни, чому хліб і сіль вважали найціннішим гостюванням?
3. Як гість
зрозуміє, що свято закінчилося?
Середній рівень( завдання 4-6 – по 1 балу).
4.
Поясніть значення слів «покуть», «віддарувати».
5. Сформулюйте головну думку тексту.
6. Установіть послідовність дій
господарів:
А садили на найзручніші місця;
Б пригощали хлібом із сіллю, водою або чаркою вина;
В дарували гостям пироги, дрібні дарунки;
Г запрошували покуштувати кожну страву;
Д зустрічали й запрошували зайти;
Достатній рівень
(завдання 7-9 – по 1 балу).
7. Поясніть, чому українці, побачивши гостя, не запитували, чому він прийшов?
8. Порівняй
традиції прийому гостей колись і нині? Що вже втратилося, а що залишилося подібним?
9. Що ти вважаєш
найголовнішим у спілкуванні з гостями нині?
Високий рівень (завдання 10 – 3 бали)
Складіть і запишіть міні-діалог між
гостем і господарем (5-7 реплік), дотримуючись
традицій, описаних у тексті.
ГР3.ПИСЬМОВО ВЗАЄМОДІЮ
Поміркуйте
над прислів’ям «У гостях добре, а вдома
краще». Напишіть твір-роздум, у якому зазначте, як розумієте це прислів’я, яке
значення має дім у вашому житті, розкажіть, що відчуваєте, коли повертаєтеся
додому після мандрівок ( або з гостей), чому люди тягнуться додому, чи завжди
вдома краще, чим відрізняється атмосфера в рідній оселі й у гостях?
Дотримуйтеся
структури твору (вступ, основна частина, висновок). Обсяг - 7-8 речень.
ГР4.
ДОСЛІДЖУЮ МОВЛЕННЯ
ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА.
ОДНОЗНАЧНІ Й БАГАТОЗНАЧНІ СЛОВА. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ
І
ВАРІАНТ
Початковий рівень (завдання 1-3 – по 1 балу)
1. Укажіть рядок,
у якому всі слова є синонімами
А лагідний,
ласкавий, мужній Б
сум, смуток, настрій
В автотраса,
автострада, автомагістраль Г
ніч, темінь, темніє
Д вродливий, гожий, спокійний
2. Паронімами є слова в
рядку
А квіти
— троянди Б балакучий- говіркий
В
словник — словотвір Г господарський –
господарчий
Д великий — гігантський
3.Слова-омоніми
є в рядку
А Наша Земля стала для нас рідною.
Б
Подивись, мамо мила, недаремно киця личко мила.
В
3 великої хмари – малий дощ.
Г Золоте серце
мають наші матері.
Д Змалку вчила
мене мати рідну мову шанувати.
Середній
рівень (завдання 4- 6 – по 1 балу)
4. Усі слова вжито в прямому значенні в рядку
А рожева тканина, зітхнула
земля, засмучене сонце
Б
гранітна скульптура, ведмежа голова, золоті сережки
В плекати мову, солодке слово, квашена капуста
Г горить
вогонь, солодкий вітер, золота дитина
Д солодкий сон, зелена сукня, солодке печиво
5.Укажіть рядок, у якому прислів’я містить антоніми
А Від
теплого слова і лід розмерзається.
Б Гостре
словечко коле сердечко.
В Хто мови
своєї цурається, хай сам себе стидається.
Г Чесне діло роби сміло.
Д Учений
іде, а неук слідом спотикається.
6. Спишіть речення. Підкресліть слово вжите в переносному значенні. Поясніть
це значення.
Гостре словечко коле сердечко.
Достатній рівень (завдання 7- 9 – по 1
балу)
7.
Установіть відповідність між запозиченими словами та власне українськими
відповідниками
|
1 фонтан 2
процент 3 чемпіон 4 інтерв’ю |
А
опитування Б
переможець В
водограй Г
відсоток Д
льотчик |
8. Утворіть
антонімічні пари
|
1
старатися 2
сохнути 3
перебільшувати 4
зупинитися |
А
мокнути Б
применшувати В рушити Г прощатися Д
лінуватися |
9.Установіть відповідність між словами і
лексикологічною групою, до якої вони належать(1б.)
|
1
глибокий - мілкий
2
самостійний - незалежний 3 роман
- Роман 4
континент – контингент |
А омоніми Б синоніми В антоніми Г пароніми |
Високий рівень (завдання 10-12 – по 1 балу)
10.Перепишіть
речення, виправивши лексичні помилки.
У нашому учбовому закладі урок
продовжується 45 хвилин. Я рахую, що це вірно.
11. Доберіть по
одному синоніму до слів сміятися, йти, пестити.
12. Розкрийте лексичне значення омоніма «літній». Складіть із ним два речення, щоб омонім у них
був вжитий з різним значенням.
Немає коментарів:
Дописати коментар