понеділок, 13 жовтня 2025 р.

КОМПЛЕКСНА РОБОТА (14.10.2025)

 

КОМПЛЕКСНА РОБОТА №1

ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ОДНОЗНАЧНІ Й БАГАТОЗНАЧНІ СЛОВА. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

ГР1. УСНО ВЗАЄМОДІЮ

ЗАВДАННЯ. Складіть міркування на тему «Подарунки. Що важливіше: річ чи увага». Під час розповіді зазначте, як ви  обираєте гостинці рідним (друзям), із якими святами вітаєте, на що звертаєте увагу під час вибору подарунків, аргументуйте, що  важливіше – річ і її вартість чи увага?  Які особливі подарунки отримували ви, від кого?

Говоріть чітко, послідовно, не поспішайте. Підготуйте, якщо є потреба, опорні слова або план розповіді. Тривалість – 1хвилина.

 

ГР2. ПРАЦЮЮ З ТЕКСТОМ

ЗАВДАННЯ. Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.

Український дім був завжди відкритий для мандрівників, бідних і нужденних людей. За старих часів люди вірили, що гість, який прийде в будинок, обігріється біля вогнища й пригоститься (пообідає, підкріпиться), стане близькою людиною. Якщо ж він з’їсть шматок хліба й дрібку солі, то вже ніколи не зможе образити гостинного господаря, що поділився з ним найдорожчим.

Гість обов’язково мав переступити поріг помешкання, зайти на хвилинку й сісти. Його спочатку пригощали хлібом із сіллю, водою або чаркою вина, а вже потім починалася бесіда, причому ввічливі господарі ніколи не запитували, навіщо людина навідалася до їхньої оселі.

Родичі й односельці з’являлися в гості тільки на запрошення та в суворо визначені дні. До їх приходу готували  святкові страви, дарунки. Було заведено, що гості теж приходили в будинок не з порожніми руками – з хлібом, солодощами. Під час гуляння гостей садовили на найзручніші місця, а особливо поважних – на почесне місце – покуть. Господар і господиня розважали присутніх і запрошували покуштувати кожну страву. Без такого запрошення жоден гість не смів узяти що-небудь зі столу або вийти з-за нього.

Коли виносили хліб із сіллю, гості мали зрозуміти, що гуляння закінчено й потрібно прощатися. Словами «дякуємо за хліб, за сіль, за кашу й за милість вашу» вони дякували за гостинність. Господарі мали «віддарувати» гостей, які прийшли до хати, хлібом, пирогами, невеликими дарунками. Важлива була не цінність гостинців, якими обмінювалися господарі й гості, - це був знак взаємної поваги й дружби.  (За А.Пономарьовим)

Початковий рівень( завдання 1-3 – по 1 балу).

1. Як ви розумієте, що таке гостинність?

2. Поясни, чому хліб і сіль вважали  найціннішим гостюванням?

3. Як гість зрозуміє, що свято закінчилося?  

Середній рівень( завдання 4-6 – по 1 балу).

4. Поясніть значення слів «покуть», «віддарувати».

5. Сформулюйте головну думку тексту.

6.  Установіть послідовність дій господарів:

А садили на найзручніші місця;

Б пригощали хлібом із сіллю, водою або чаркою вина;

В дарували гостям пироги, дрібні дарунки;

Г запрошували покуштувати кожну страву;

Д зустрічали й запрошували зайти; 

 

Достатній рівень (завдання 7-9 – по 1 балу).

7. Поясніть, чому українці, побачивши гостя,  не запитували, чому він  прийшов?

8.  Порівняй традиції прийому гостей колись і нині? Що вже втратилося, а що залишилося подібним?

9.  Що ти вважаєш найголовнішим у спілкуванні з гостями нині?

 

Високий рівень (завдання 10 – 3 бали)

Складіть і запишіть міні-діалог між гостем і господарем (5-7 реплік), дотримуючись  традицій, описаних у тексті. 

 

ГР3.ПИСЬМОВО ВЗАЄМОДІЮ

Поміркуйте над прислів’ям  «У гостях добре, а вдома краще». Напишіть твір-роздум, у якому зазначте, як розумієте це прислів’я, яке значення має дім у вашому житті, розкажіть, що відчуваєте, коли повертаєтеся додому після мандрівок ( або з гостей), чому люди тягнуться додому, чи завжди вдома краще, чим відрізняється атмосфера в рідній оселі  й у гостях?

Дотримуйтеся структури твору (вступ, основна частина, висновок). Обсяг - 7-8 речень.

 


 

ГР4. ДОСЛІДЖУЮ МОВЛЕННЯ

ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ОДНОЗНАЧНІ Й БАГАТОЗНАЧНІ СЛОВА. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

І ВАРІАНТ

Початковий рівень (завдання 1-3 – по 1 балу)

1.   Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами

А   лагідний, ласкавий, мужній                         Б   сум, смуток,  настрій

В   автотраса, автострада, автомагістраль       Г   ніч, темінь, темніє

Д вродливий, гожий, спокійний

2. Паронімами є слова в  рядку

            А квіти — троянди                                                Б балакучий- говіркий   

В словник — словотвір                                       Г господарський – господарчий

Д великий — гігантський  

3.Слова-омоніми є в рядку

            А Наша Земля стала для нас рідною.          

Б Подивись, мамо мила, недаремно киця личко мила. 

В 3 великої хмари – малий дощ. 

Г Золоте серце мають наші матері.

Д Змалку вчила мене мати рідну мову шанувати.

Середній рівень (завдання 4- 6 – по 1 балу)

4. Усі слова вжито в прямому значенні в рядку  

А  рожева тканина, зітхнула земля, засмучене сонце         

Б гранітна скульптура, ведмежа голова, золоті сережки

В  плекати мову, солодке слово, квашена капуста

Г горить вогонь, солодкий вітер, золота дитина

Д   солодкий сон, зелена сукня, солодке печиво  

5.Укажіть рядок, у якому прислів’я містить  антоніми

А Від теплого слова і лід розмерзається.

Б Гостре словечко коле сердечко.

В Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Г Чесне діло роби сміло.

Д Учений іде, а неук слідом спотикається.

6. Спишіть речення. Підкресліть слово вжите в переносному значенні. Поясніть це значення.

Гостре словечко коле сердечко.

Достатній  рівень (завдання 7- 9 – по 1 балу)

7. Установіть відповідність між запозиченими словами та власне українськими відповідниками  

1  фонтан                          

2 процент                  

3 чемпіон                         

4 інтерв’ю 

 

 А  опитування

 Б  переможець

 В  водограй

 Г  відсоток

Д льотчик

8. Утворіть   антонімічні пари  

1 старатися

2 сохнути

3 перебільшувати

4 зупинитися

 

А мокнути

Б применшувати

В рушити

Г прощатися

Д лінуватися

9.Установіть відповідність між словами і лексикологічною групою, до якої вони належать(1б.)

1 глибокий - мілкий                             

2 самостійний - незалежний

3 роман - Роман          

4 континент – контингент

А омоніми

Б синоніми

В антоніми

Г пароніми

Високий рівень (завдання 10-12  – по 1 балу)

10.Перепишіть речення, виправивши лексичні помилки.

            У нашому учбовому закладі урок продовжується 45 хвилин. Я рахую, що це вірно.

11. Доберіть по одному синоніму  до слів сміятися, йти, пестити.

12. Розкрийте лексичне значення омоніма «літній». Складіть із ним два речення, щоб омонім у них був вжитий з різним значенням.

Немає коментарів:

Дописати коментар